Enpä olisi uskonut kun 60/70 luvulla pikkukundina tämän nuhjuisen teollisuusalueen läpi dieseliltä haisevan Kutterin (moottori oli kuskin ja etuoven välissä) kyydissä matkustin, että 2020 luvulla kaikki on toisin.
Voin asua kerrostalon 34 neljännessä kerroksessa (130 metriä merenpinnasta) 130 neliön kolmiossa (aika paljon neliöitä kolmioksi) josta maksoin lottovoitosta saamallani rahalla ”vain” 1850000 euroa. Tämän jälkeen kaikki liikkumismuodot ovat sananmukaisesti jalkojeni alla.
1. Hissillä metrotasolle, muutama-askel ja olet metrossa. 2. Hissillä paikoitustasolle, ja autolla itäväylälle (itään tai länteen) tai kalasatamankadulle. 3. Hissillä Kalasatamankadulle, muutama-askel ja olet ratikassa. 4. Hissillä Itäväylän tasolle ja bussilla itään tai länteen. 5. Hissillä venesatamatasolle (?) ja eikun bisselle Hernesaaren rantaan tai saunaan. Tästä paketista puuttuu enää tulevan toimistotornin katolle tuleva helikopterikenttä (Lepuskin Sellossa on jo sellainen). Jos haluan lähteä reissuun junalla, niin matka Steissille kestää metrolla alle 10 minuuttia ja siitä HelsinkiVantaalle puolituntia.
Ja voisi myös kuvitella että jos esimerkiksi vaikka PM Sipilä hakisi niin saisi luvat vesitasokoneelle vanhankaunginlahdelle. Tiedän ainakin kaksi joilla on tässä lähistöllä lentsikat laiturissa, toinen on Antti AarnioWihuri ja toinen kauppaneuvos Yrjö Pauloff
Vertailun vuoksi: Kaverini myi faijavainaansa perintö kämpän (yksiö) 70 luvun lopulla Sörkästä (noin 200 metriä Redistä), hinta oli päätähuimaava 25 000 markkaa eli noin 4000 euroa. Sillä rahalla saisit Redistä noin 50 cm x 50 cm kokoisen "kämpän".
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/rakennus/srv-lla-rakennuslupa-vasta-2-kalasataman-tornille-vaikka-tavoitteena-on-8-taustalla-selva-syy-6604936 Kun vielä muistetaan, että tällä alueella on ollut historiassa myös rautatieliikennettä kuin myös tavarasatama,öljysatama ja 60/70 luvulla myös matkustaja-autolautat kulkivat tänne. Lisäksi tässä on kulkenut aikaisemmin myös raitsikka Kulosaareen. Ja minun käsitykseni mukaan ennen silanrakentamista (no 1) Kulosaareen kulki vuoropaatti, mutta lähtikö se tästä paikasta?. Tässä valokuvia menneiltä ajoilta.
http://bot.fi/1qex Eli kyseessä on liikenteellisesti varsinainen klusteri, voisi sanoa, että Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen.
Tässä artikkelissa on selkeä havainnekuva valmiista kalasatamasta, jännästi siitä on "häivitetty" rumempi kaasusäiliö, sekin on suojeltu, joten ei se siitä mihinkään häivy.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/rakennus/kuusi-tonttia-toi-helsingille-94-miljoonaa-euroa-erikoisia-tontteja-ovatkin-kun-tyot-valmistuvat-6555721