Englantilaiset harrastajat kyselevät kauttani lisätietoja Vr1 792:n ( nykyisin Steam Traction Ltd:n omistama ) historiasta. Erityisiä kysymyksen kohteita on:
*veturissa on 500 -sarjan Kanojen kattila, valmistusnumeroltaan 1409/1914 ( Tampella ), missä koneissa tämä kattila on ollut ennen päätymistään 792:een ( 792:n kattilakilpi alkaa vuodesta 1953 )?
*onko tämä yksilö ollut historiansa aikana silloisessa Neuvostoliitossa "vieraan" vallan hallussa sotavuosina?
VR:n kattilat on lueteltu a) kahdessa isossa kirjassa ja b) kattilakortistossa. Kirjat olivat aikoinaan Eero Söderqvistin toimistohuoneessa, mutta Eero on jäänyt eläkkeelle eikä ole enää elossa. Kirjat ja kortisto oletettavasti siirtyivät hänen seuraajalleen jne ja ovat sillä henkilöllä, joka vastaa VR:n paineastioista. Ellei sitten Suomen Rautatiemuseo ole perinyt niitä isoja kirjoja, joita päivitettiin käsin kirjoittaen. Kirjoissa kattilat ovat numerojärjestyksessä ja jokaisen kohdalla on päivän tarkkuudella merkintä milloin se siirrettiin varastoon, toiseen veturiin tai romutettiin. Jos kirja löytyy, niin haluamasi tieto löytyy parissa minuutissa.
Toinen vaihtoehto: Kopioin kirjasta kaikkien kattiloiden ensimmäisen sijoituspaikan (mukana oli myös lokomobiilit, pumppujen kattilat ym samassa numerosarjassa) ja ehkä vajaa puolet siirroista. Kyllästyin hommaan ja möin muistiinpanoni minua enemmän höyrykattiloista kiinnostuneelle henkilölle, mutta en kyllä muista oliko 1409 (tai muut Vr1-kattilat) niitä, joiden historiaa seurasin.
Huomaa, että 1409 ei ole kattilan alkuperäinen numero. VR uudelleennumeroi kaikki kattilat 1920-luvulla. 14xx (valmistusvuosi) kattiloista 1401 oli varakattila (johonkin vanhaan sarjaan) ja 1412 oli myös L1 (Vr1)-kattila. Näin vähin tiedoin on mahdotonta sanoa oliko 1409 sellaisessa veturissa, joka oli Neuvostoliitossa 1918-1928 (532, 537, 539, 540).