Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Voisiko veturien näkyvyyttä päivisin parantaa vilkkuvilla ajovaloilla?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« : Tammikuu 07, 2017, 16:40:30 »

Tulipa otsikon mukainen asia mieleen, kun katselin viime viikolla muistaakseni Australian tai Alaskan vetureiden menoa televisiosta...

Amerikassa kai on jopa vilkkumajakoita veturien päällä, mutta tuo ajovalojen vilkkuminen päiväsaikaan vaikutti aika tehokkaalta huomiokeinolta, eikä liene edes vaikea toteuttaa?
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #1 : Tammikuu 07, 2017, 17:10:15 »

Ainakin osa vetureista jenkeissä vilkuttelee puskinvaloja. Ilmeisesti näin kun rata kulkee taajamassa missä on useita tasoristeyksiä. Samalla olisi hyvä ottaa käyttöön vastaavat vihellykset ja preeriaviheltimet. Siellä soittelevat ankarasti pilliä, tietyn kaavan mukaan ilmeisesti.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2017, 18:02:00 »

Samalla olisi hyvä ottaa käyttöön vastaavat vihellykset ja preeriaviheltimet.

Suomessahan oli ennen paljonkin vihellysmerkkejä, mutta jostain syystä 2000-luvun alkupuolella niiden noudattaminen vain loppui varsin äkisti. Sitten Jt-uudistuksessa koko merkki hävisi.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 719


« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2017, 19:53:59 »

Eikö nuo kirkkaat valot jo muutenkin näy?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #4 : Tammikuu 07, 2017, 20:03:53 »

Miten olisi, jos tasoristeykseen saapuva henkilö katsoisi ensin vasemmalle, sitten oikealle ennen ylittämistä?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #5 : Tammikuu 07, 2017, 23:57:48 »

Ennemmin kannatan tuota Juhanin ehdotusta, mutta jos katsoo ensin oikealle - eihän sieltä vasemmaltakaan voi junaa tulla.
On tapauksia, joissa autoilija ei edes reakoi suoraan näkökentässä vilkkuviin punaisiin valoihin, ei edes eteen ajoa haittaaviin laskeutuviin esteisiin - on joitakin omakohtaisiakin kokemuksia...
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #6 : Tammikuu 08, 2017, 09:28:27 »

Kyllä, näitä on nähty. Aivan tarpeeksi. Kuului ikään kuin toimenkuvaan.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #7 : Tammikuu 08, 2017, 10:32:03 »


Suomessa on sellaisia itsekkäitä sarvikuonoautoilijoita, jotka ajavat junan alle, vaikka sen etuosassa ammuttaisiin iloitulitusraketteja. Ongelmaa ei ratkaista rahalla eikä millään muullakaan kuin asenteen korjaamisella, mikä on todella vaikeaa, suorastaan mahdotonta. Junaa on aina niin helppo syyttää. Miksi se ajoi niin kovaa? Miksi se ei pysähtynyt tasoristeykseen? Miksi se ajoi laiturikivetyksen reunalla istuneiden päälle?

Oma lukunsa ovat ne, jotka tarkoituksella jättäytyvät junan alle eli ne tapaukset, jotka kirjataan liikennetiedotteisiin termillä "Henkilövahinko" myöhästymisen syynä.

Onko taas ongittava koneen kiintolevyltä esille Karin kuva 63 vuoden takaa.


* yhtä_matkaa_1954_4.JPG (137.13 kilotavua, 971x543 - tarkasteltu 533 kertaa.)
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 719


« Vastaus #8 : Tammikuu 08, 2017, 11:00:36 »

Eilen lueskelin uusinta Moottori-lehteä ja kuukauden kuolonkolarit-palstalla oli kyllä siinä määrin nokkakolareja että ole tosikaan, suurin osa tahallisia. Ei niihin auta vilkkuvalot, huomioteipit eikä sakotusautomaatit (joita oli muuten myös verrattu Ruotsiin, siellä kuulemma fiksusti laitettu ja rajoituksetkin sopivia).
tallennettu
Kari Suominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« Vastaus #9 : Tammikuu 08, 2017, 14:25:34 »

Ainakin osa vetureista jenkeissä vilkuttelee puskinvaloja. Ilmeisesti näin kun rata kulkee taajamassa missä on useita tasoristeyksiä. Samalla olisi hyvä ottaa käyttöön vastaavat vihellykset ja preeriaviheltimet. Siellä soittelevat ankarasti pilliä, tietyn kaavan mukaan ilmeisesti.

Puskinvalojen vilkkuminen ja äänimerkin käyttö

Havaittavuus päivänvalossa https://www.youtube.com/watch?v=7xLGatToUpA

Havaittavuus pimeällä  https://www.youtube.com/watch?v=Y-OJRqlhXnA
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #10 : Tammikuu 08, 2017, 16:38:27 »

Ainakin osa vetureista jenkeissä vilkuttelee puskinvaloja. Ilmeisesti näin kun rata kulkee taajamassa missä on useita tasoristeyksiä. Samalla olisi hyvä ottaa käyttöön vastaavat vihellykset ja preeriaviheltimet. Siellä soittelevat ankarasti pilliä, tietyn kaavan mukaan ilmeisesti.

Puskinvalojen vilkkuminen ja äänimerkin käyttö

Havaittavuus päivänvalossa https://www.youtube.com/watch?v=7xLGatToUpA

Havaittavuus pimeällä  https://www.youtube.com/watch?v=Y-OJRqlhXnA

Havaittavuus katsottaessa ihan muualle päin kuin radalle: https://www.youtube.com/watch?v=2G8LAiHSCAs
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #11 : Tammikuu 08, 2017, 17:31:01 »

Ainakin osa vetureista jenkeissä vilkuttelee puskinvaloja. Ilmeisesti näin kun rata kulkee taajamassa missä on useita tasoristeyksiä. Samalla olisi hyvä ottaa käyttöön vastaavat vihellykset ja preeriaviheltimet. Siellä soittelevat ankarasti pilliä, tietyn kaavan mukaan ilmeisesti.

Puskinvalojen vilkkuminen ja äänimerkin käyttö

Havaittavuus päivänvalossa https://www.youtube.com/watch?v=7xLGatToUpA

Havaittavuus pimeällä  https://www.youtube.com/watch?v=Y-OJRqlhXnA

Havaittavuus katsottaessa ihan muualle päin kuin radalle: https://www.youtube.com/watch?v=2G8LAiHSCAs

Ei vilkkuvia puskinvaloja

Havaittavuus katsottaessa oikealle: https://www.youtube.com/watch?v=ue61c6MZNQw&feature=youtu.be&t=3m04s
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #12 : Tammikuu 08, 2017, 20:27:11 »

Jokaisella meistä varmaan on omat muistomme junista ja tasoristeyksistä.

Itse olin juuri 11 v täytettyäni satojen muiden ihmisten joukossa saattelemassa viimeiselle matkalleen kuusi tasoristeysonnettomuudessa kuollutta nuorta, joista yksi oli meidän luokalla. - Meidän luokalla oli myös se poika, joka kuin ihmeen kautta selvisi onnettomuudesta ilman vammoja. Kukaan ei tänä päivänäkään tiedä, miten hän lensi autosta ulos. Oman kertomuksensa mukaan enkeli kantoi.

Ennen kuin joku huomauttaa, tämä kertomus ei mitenkään liity ketjussa pohdittavaan asiaan. Mutta eivät liity kolarivideotkaan - edes huumorilla tehdyt.

Jos vain sopii, niin ei kolarivideoita tähän ketjuun.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kannonkosken_tasoristeysturma
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #13 : Tammikuu 08, 2017, 21:11:09 »

Ennen kuin joku huomauttaa, tämä kertomus ei mitenkään liity ketjussa pohdittavaan asiaan. Mutta eivät liity kolarivideotkaan - edes huumorilla tehdyt.

Ei tuossa mitään kolarivideota ole vaan osa Network Railin kustantamaa virallista kampanjavideoa. Tuo on kevyemmästä päästä ja niitä muita en aio linkata. Suomessakin tuollaisia pitäisi tehdä ja esittää kansalle. Kaikki hienostelu pois.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2017, 21:34:19 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #14 : Tammikuu 08, 2017, 21:16:19 »

Ainakin osa vetureista jenkeissä vilkuttelee puskinvaloja. Ilmeisesti näin kun rata kulkee taajamassa missä on useita tasoristeyksiä. Samalla olisi hyvä ottaa käyttöön vastaavat vihellykset ja preeriaviheltimet. Siellä soittelevat ankarasti pilliä, tietyn kaavan mukaan ilmeisesti.

Onneksi sielläkin on asuinalueiden lähellä "quiet zoneja" joissa torven soittaminen on kielletty (ainakin öisin). Tuollainen torvi kuuluu helposti kilometrien päähän.
tallennettu
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 610


« Vastaus #15 : Tammikuu 08, 2017, 21:38:12 »

Hyviä syitä myös: Ei nyt tähän aikaan junaa tule. Aurinko paistaa kuskin silmiin=junaa ei tule. Tai pimeällä, sumussa, lumisateella: matkustajajunan perässä tavaravaunuja: jaahas, juna menikin. Näitä on nähty,.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #16 : Tammikuu 09, 2017, 00:49:17 »

Muutama vuosi sitten, Jutilassa (Ri-Lh), autoilija odotteli tasoristeyksessä pikajunan sivuutusta - puomit eivät nousseetkaan heti ohituksen jälkeen ja malttamaton autoilija lähti ylittämään varoituslaitteiston oikeasta toiminnasta huolimatta tasoristeystä ja kurvasi suoraan toista raidetta kulkeneen tavarajunan alle - oliko neljä menehtynyttä? Veturin vilkut eivät ainakaan tuossa tapauksessa olisi estäneet onnettomuutta.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #17 : Tammikuu 09, 2017, 01:27:27 »

Muutama vuosi sitten, Jutilassa (Ri-Lh), autoilija odotteli tasoristeyksessä pikajunan sivuutusta - puomit eivät nousseetkaan heti ohituksen jälkeen ja malttamaton autoilija lähti ylittämään varoituslaitteiston oikeasta toiminnasta huolimatta tasoristeystä ja kurvasi suoraan toista raidetta kulkeneen tavarajunan alle - oliko neljä menehtynyttä? Veturin vilkut eivät ainakaan tuossa tapauksessa olisi estäneet onnettomuutta.

Mutta "2 junaa" -valo olisi kenties saattanut estää.

http://vaunut.org/kuva/6694
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #18 : Tammikuu 09, 2017, 10:30:49 »

Muutama vuosi sitten, Jutilassa (Ri-Lh), autoilija odotteli tasoristeyksessä pikajunan sivuutusta - puomit eivät nousseetkaan heti ohituksen jälkeen ja malttamaton autoilija lähti ylittämään varoituslaitteiston oikeasta toiminnasta huolimatta tasoristeystä ja kurvasi suoraan toista raidetta kulkeneen tavarajunan alle - oliko neljä menehtynyttä? Veturin vilkut eivät ainakaan tuossa tapauksessa olisi estäneet onnettomuutta.

Mutta "2 junaa" -valo olisi kenties saattanut estää.

http://vaunut.org/kuva/6694

Tai liikenteenohjauslaitteiden (puomit ja punaiset valot) noudattaminen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #19 : Tammikuu 09, 2017, 12:53:10 »

Suuri osa Suomen tasoristeysonnettomuuksista johtuu siitä että auto, esim rekka perävaunuineen on juuttunut tasoristeykseen eikä pääse pois.
Tällaisiin tilanteisiin auttaisi hätäpuhelin tai edes tieto mihin numeroon pitää soittaa että saa kauko-ohjauksesta jonkun kiinni joka pysäyttäisi junaliikenteen kyseisellä paikalla.
Vilkkuvat valot junan keulassa auttaisivat taajamien ulkopuolella paikoissa joissa näkyvyys on huono ja tasoristeys on vartioimaton. Amerikalaiseen malliin jossa junien on yhtäjaksoisesti huudetava tyfoonia kun ajavat jonkun taajaman läpi, ei ole syytä mennä.

t. Rainer

tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #20 : Tammikuu 09, 2017, 12:58:00 »

Suuri osa Suomen tasoristeysonnettomuuksista johtuu siitä että auto, esim rekka perävaunuineen on juuttunut tasoristeykseen eikä pääse pois.
Tällaisiin tilanteisiin auttaisi hätäpuhelin tai edes tieto mihin numeroon pitää soittaa että saa kauko-ohjauksesta jonkun kiinni joka pysäyttäisi junaliikenteen kyseisellä paikalla.
Vilkkuvat valot junan keulassa auttaisivat taajamien ulkopuolella paikoissa joissa näkyvyys on huono ja tasoristeys on vartioimaton. Amerikalaiseen malliin jossa junien on yhtäjaksoisesti huudetava tyfoonia kun ajavat jonkun taajaman läpi, ei ole syytä mennä.

t. Rainer

Tuo lähde ja myös sen mainitsemat lukumäärät niistä tasoristeysonnettomuuksista, jotka johtuvat tasoristeykseen sammuneesta autosta olisi hyvin mielenkiintoinen tieto keskustelun jatkamiseksi.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #21 : Tammikuu 09, 2017, 13:08:25 »

Yhdysvalloissa on lainsäätäjä suuressa viisaudessaan päättänyt, että viheltäminen on äärimmäisen tärkää. Niinpä, käsittääkseni, lait ja asetukset vaativat veturinkuljettajaa viheltämään jokaikiselle tasoristeykselle tultaessa, päivällä tai yöllä, vartioitu tai vartioimaton vihellyksen: pitkä-pitkä-lyhyt-pitkä ja tuo viimeisin pitkä on oltava niin pitkä, että se soi vielä veturin keulan tullessa ko. tasoristeykseen. Jos vihellys tuli aloitettua turhan aikaisin, on se toistettava niin, että sanottu toteutuu.

Tämähän aiheuttaa tolkuttoman määrän melusaastetta. Paikallisesti onkin säädetty, että tietyillä alueilla ei tarvitse tai ei saa viheltää. Käsittääkseni kuitenkin vihellyslaki on liittovaltiotasoinen ja lakimiehillä riittää työsarkaa ja leipää ratkoessaan tätä ristiriitaa.

Ja musiikkihenkilöitä kiinnostanee tämä triviaali tieto, että käytettäessä moniäänisiä viheltimiä, ne muodostavan soinnun H6  Hymyilee
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #22 : Tammikuu 09, 2017, 13:21:09 »

Piti edelliseen viestiin kirjoittaa että suuri osa vakavista tasoristeysonnettomuuksista on johtunut......

Menneiltä vuosilta muistan Sibelius-junan törmääminen betonirekkaan joka oli juuttunut tasoristeykseen Kouvolan lähellä. Siinä ei ollut kaukana että ruumiitakin olisi syntynyt.
 
Yksi kaverini oli itse paikalla kun kaivinkone oli 1970- tai 80-luvulla juuttunut nuppulinnan tms pääradan seisakkeen lähellä olevaan tasoristeykseen. Kaivinkonekuski yritti päästä irti mutta lopulta luovutti ja huusi kaikille seisakkeella junaa odottaville että nyt juoskaa, ja sittten rysähti. Aineelliset vahingot olivat suuret, rysäyksessä tuhoutuivat kaikki seisakkeen parkkipaikalle pysäköidyt henkilöautot kun kaivinkone lensi niiden päälle.

Muistan kanssa 1980-luvulla että  kuolubussi (ilman matkustajia onneksi) olisi vastaavasti juuttunut kiskoille liukkaalla kelillä jossain Kouvolan-Lappeenrannan välillä ja joutunut junan katkaisemiseksi.

Länsi-uudellamaalta (Hanko?) muistan 1990-luvulta tapauksen jossa henkilöauto oli joutunut kiskoille ja sammunut koska perässä tuleva auto oli liian kovassa vauhdissa  tönäissyt sen perään. Paikalline pappi joka ajoi ensimmäistä autoa jäi junan alle ja menehtyi kun ei saanut autoaan käyntiin.

Vaikka näitä tapauksia sattuu ehkä kerran 5-10 vuodessa, niin yhteistä on että kun on kyseessä raskas kalusto eli rekat, bussit tai kaivinkoneet, niin aineelliset vahingot lasketaan aina miljoonissa. Jos tasoristeyksen vieressä olisi kyltti jossa lukee puhelinnumero joka menee suoraan kauko-ohjauksen päivystykseen joka ehtisi toimia välittömästi, voitaisiin jatkossa välttyä tällaisilta aivan turhilta onnettomuuksilta jossa pelivara on kuitenkin useampi minuutti.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #23 : Tammikuu 09, 2017, 13:46:26 »

Suomalaiset ovat aika umpiluista kansaa.. Slaavilaista verenperimää ehkä..

Joten tasoristeyksissä rysähtää jatkossakin.. Valitettavasti näin, muualla päin on umpiluukalloisille kehitetty tasoylikäytäviin näitä konsteja. Kuten Venäjällä lähimpänä, eli yli et pääse..

Joten veturin vilkkuvaloilla ja piiiitkillä vihellyksillä saataneen jotain törmäyksiä vältetyksi, mutta veikkaan että ainakin täällä pohjois-karjalassa ajellaan junan kylkeen siitäkin huolimatta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #24 : Tammikuu 09, 2017, 15:24:39 »

Suuri osa Suomen tasoristeysonnettomuuksista johtuu siitä että auto, esim rekka perävaunuineen on juuttunut tasoristeykseen eikä pääse pois.
Tällaisiin tilanteisiin auttaisi hätäpuhelin tai edes tieto mihin numeroon pitää soittaa että saa kauko-ohjauksesta jonkun kiinni joka pysäyttäisi junaliikenteen kyseisellä paikalla.
Vilkkuvat valot junan keulassa auttaisivat taajamien ulkopuolella paikoissa joissa näkyvyys on huono ja tasoristeys on vartioimaton. Amerikalaiseen malliin jossa junien on yhtäjaksoisesti huudetava tyfoonia kun ajavat jonkun taajaman läpi, ei ole syytä mennä.

t. Rainer

Englannissa käytetään tasoristeyksen vapaanaolon varmistamiseen useimmissa paikoissa läsnä olevaa henkilökuntaa, kameravalvontaa tai asetinlaitteisiin kytkettyjä vapaanaolon valvontalaitteita (ns. LIDAR-tutka on noin 400 tasoristeyksessä tällä hetkellä).
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Voisiko veturien näkyvyyttä päivisin parantaa vilkkuvilla ajovaloilla?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina