|
|
27.06. 07:07 | Jari Välimaa | ||
| Olen nähnyt vain noita betoni-porsaita käytössä kaupunkirakentamisessa 10 vuotta ja niiden poistaminen on vaikeeta. | ||||
|
|
27.06. 07:06 | Jari Välimaa | ||
| Ei näin menetellä pikaraitiotiellä jossa vaunujen väli yhteisellä osuudella on 2-3 minuuttia. Video 6 min välein kulkevasta linjasta kumpaankin suuntaan https://youtu.be/xKwWx4It6pk |
||||
|
|
25.06. 07:34 | Jari Välimaa | ||
| Vähiin on käynyt aamut. Mutta niin paljon riippuu Sm7 tyyppihyväksynnästä jota ei vielään ole tullut | ||||
|
|
25.06. 06:54 | Jari Välimaa | ||
| Ruuhkaa on kaikkialla jopa Lännen ratikat täyttyvät Hiedanrannassa Ylöjärven bussien ja henkilöautojen kuljettajien toimesta. Ja myös Taysin linja täyttyy jo Kaupin kampuksella kun liitäntäbusseilla tulevat ja Taysilta tulee loput. Nyt kun Ylöjärven ratikka saa rakentamispäätöksen 2032 niin silloin voidaan hankkia lisää pitkiä 47 m vaunuja. |
||||
|
|
24.06. 07:38 | Jari Välimaa | ||
| Ihan vain ihmettelin Suomen suosituinta kiskoliikennettä. | ||||
|
|
23.06. 16:08 | Jari Välimaa | ||
| Nyt tehdään osalle vaunuista pidennys 37 metristä 47 metriin ja se riittää | ||||
|
|
23.06. 07:32 | Jari Välimaa | ||
| Jos kahta 37 metristä vaunua ajettaisiin yhdessä tarvittaisiin 74 metriä pitkä laituri. joten 57 metrinen laituri on parempi ratkaisu varsinkin kun nyt 3 laituria ollaan pidennetämässä 47 metriseksi. | ||||
|
|
22.06. 10:25 | Jari Välimaa | ||
| Miksi sitten Härmälänrannan bussipysäkin 2524 nousija määrät ovat suurimmat koko Nysse alueella ? ja kaikki matkalla keskustaan. Joudutaan ajattamaan kahta telibussi-linjaa 5 min välein, ja asukkaita on tulossa vielä lisää. Pirkkalan ja Partolan kehitys on vasta alkanut kaupunkimaisemmaksi ja ratikat luultavasti täyttyvät jo Partolassa kun linjaa jatketaan Suuppaan saakka. Yhteisiä palveluita on suunniteltu esim. uimahallia kuntien rajalla. |
||||
|
|
22.06. 07:07 | Jari Välimaa | ||
| Saa nähdä riittääkö tämäkään pidennys vaan joudutaanko miettimään 57 metrisiä vaunuja ja laitureita ? Kun Härmälänkin liikenne on tulossa 2028. | ||||
|
|
21.06. 07:21 | Jari Välimaa | ||
| Turku aloittaa siis luultavasti 30 metrisellä ja varautuu pidentämään vaunuja 37 metriin joka myös pysäkkilaiturin pituus. Kuva on vain muuten niin Tampereen ratikasta lainattu että https://usercontent.one/wp/www.raitio.org/wp-content/uploads/2020/06/TRE-1024x129.png | ||||
|
|
17.06. 16:26 | Jari Välimaa | ||
| Tuli eilen ajettua tätä siltaa ja hyvin sujui. Kiitos Väyläviraston allianssille. | ||||
|
|
16.06. 15:14 | Jari Välimaa | ||
| näin aamulehti tänään "Nokian rautatieasemalla alkaa kesällä kahden miljoonan euron työmaa – Tällainen tuleva bussiterminaali on Linja-autoterminaali yhdistää bussiliikenteen, taksit, junalaiturin ja alikulkutunnelin." | ||||
|
|
14.06. 15:48 | Jari Välimaa | ||
| Muissa ovissa oli kiinteät ritilät jotka voivat jättää melkoisen raon. | ||||
|
|
14.06. 06:24 | Jari Välimaa | ||
| Hupsista, kirjoitus virhe VKM pitäisi olla. VR poistuu kuitenkin tästäkin ja ovat poistuneet jo uusimmista vaunuista ja uusi merkintä on FIN RLSTK |
||||
|
|
13.06. 16:12 | Jari Välimaa | ||
| Kyllä ja kuten kuvasta huomaa jono oli yhden yksikön mittainen | ||||
|
|
13.06. 15:58 | Jari Välimaa | ||
| eli RLSTK on uusi | ||||
|
|
09.06. 06:55 | Jari Välimaa | ||
| Tästä sitten voi jatkaa eurooppaan junalla | ||||
|
|
08.06. 18:45 | Jari Välimaa | ||
| katsokaa tyyppihyväksynnästä https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/51-394-0001-3-001-001 | ||||
|
|
08.06. 07:37 | Jari Välimaa | ||
| Raitio -lehdessä 3/2020 esitellään Tampereen raitiotien liikennemerkit | ||||
|
|
08.06. 07:14 | Jari Välimaa | ||
| valvontaa löytyy "Raitiotie varustetaan yksiköiden kulunseurantajärjestelmällä." , etsi vaikka tästä https://www.tampereenratikka.fi/wp-content/uploads/2024/11/LIITE1_Suunnitteluperusteet-1.pdf | ||||
|
|
07.06. 16:39 | Jari Välimaa | ||
| Vieläkö Onttolassa on Ontto pubi ? | ||||
|
|
07.06. 07:24 | Jari Välimaa | ||
| kyllä, alkuperäinen raitiotiealianssi rakensi ne mutta eivät kuuluu TRO:lle kuten raitio-infra. | ||||
|
|
06.06. 14:26 | Jari Välimaa | ||
| Ratikka-infra loppuu kevyen liikenteen tiehen reunaan loput Tampereen kaupugin alueita. | ||||
|
|
05.06. 13:24 | Jari Välimaa | ||
| Tämä vaihteen sähköistys tehdään varmaankin Härmälän liikenteen tarpeisiin eli paluuvaihteet takaisin ongelmatapaukisissa ? | ||||
|
|
04.06. 06:12 | Jari Välimaa | ||
| Positiivisia uutisia Suomen ykköskeskusta on valmis kesään – "Tämä on kuuluu kaivattuihin hyviin uutisiin" https://www.tamperelainen.fi/paakirjoitus-mielipide/9506467 |
||||
|
|
03.06. 14:06 | Jari Välimaa | ||
| Asematunneli on Väylän allianssi ja etkä kertonut mikä Tampereen allianssin tarkoitat. https://vayla.fi/tampereen-henkiloratapiha Tampereella on hyvin tehty muutos vaikka persut kuinka ruikuttavat |
||||
|
|
03.06. 08:02 | Jari Välimaa | ||
| Erkille taas tiedoksi että asematunneli on valtion hanke vaikka se tuntuu vaikealta käsittää. | ||||
|
|
01.06. 16:00 | Jari Välimaa | ||
| Ja Erkille tiedoksi että tämä uusi silta on Väylän hanke ja Tampereen kaupunki on mukana tässä. | ||||
|
|
29.05. 13:57 | Jari Välimaa | ||
| Tamperelaisen uutinen asiasta https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/9484383 | ||||
|
|
29.05. 07:03 | Jari Välimaa | ||
| Ylöjärvellä suunnitellaan ratikkaa ja linjan Ylöjärvi-Vuores varikkoa on suunniteltu Lielahteen Tampereen puolelle ei tänne. | ||||
|
|
28.05. 16:34 | Jari Välimaa | ||
| Kari, "Seudun edustajat ovat neuvotelleet valtion kanssa liikennöintimalleista ja kalustokierroista, joiden pohjalta Tampereen kaupunkiseudulle voitaisiin avata uutta lähijunaliikennettä mahdollisimman kustannustehokkaasti. Ylöjärven ja Oriveden väliselle osuudelle on hahmoteltu 1–2 tunnin vuorovälein kulkevaa lähijunalinjaa, jolla voisi liikennöidä arkipäivisin enintään 16 vuoroparia. Kevään aikana on jatkettu myös lähijunaseisakkeiden esisuunnittelua kaupunkiseudun ja valtion välisen MAL-sopimuksen mukaisesti. Ylöjärven junaseisakkeen osalta on tutkittu neljää vaihtoehtoa. Näistä asiantuntijaselvityksen mukaan rakentamiskustannusten ja ratatekniikan kannalta suositeltavimpia olisivat Asemantien raakapuuterminaalin paikalle sijoittuvat vaihtoehdot kevyen liikenteen ali- tai ylikululla. Raakapuuterminaalin poistuminen Ylöjärven keskustasta on edellytys toimivan ja turvallisen henkilöjunaseisakkeen rakentamiselle." |
||||
|
|
23.05. 14:05 | Jari Välimaa | ||
| Tampereella kiskoliikenteen hallintasysteemit ovat helpompia. Ja pääasia että VR ei vastaa mistään vaan kuljettaa vaunuja vielä muutaman vuoden. https://www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikka/tampereen-ratikka-perhe/ |
||||
|
|
22.05. 14:24 | Jari Välimaa | ||
| Raideliikenteen sääntelyssä mennään nyt valtion rataverkon tasolla jolla julkinen raideliikenne hankinta ollaan kiristymässä ja kaupunkiraiteet varmasti seuraavat. Bussiliikennessä on helpompaa kun siellä on enemmän kilpailua luonnostaan |
||||
|
|
22.05. 08:07 | Jari Välimaa | ||
| Arto, kyllä Turussakin pitää EU:n lainsäädäntöä noudattaa. | ||||
|
|
19.05. 08:08 | Jari Välimaa | ||
| eurooppalainen raitiotie palaa takaisin Turkuun | ||||
|
|
18.05. 15:55 | Jari Välimaa | ||
| Näin google gemini-tekoäly kertoi kun siltä kysyttiin Turku Raitiotie "Turun raitiotie on erittäin ajankohtainen ja suuri kaupunkikehityshanke, josta tehtiin lopullinen rakentamispäätös Turun kaupunginvaltuustossa maanantaina 18. toukokuuta 2026. Hankkeen keskeisimmät tiedot: Reitti: Ensimmäisessä vaiheessa raitiotie on suunniteltu rakennettavaksi Satamasta keskustan ja Kupittaan kautta Varissuolle. Linjan pituus on noin 12 kilometriä, ja sen varrelle tulee 20 pysäkkiä. Varikko on suunniteltu sijoitettavaksi Iso-Heikkilään. Kustannukset: Raitiotiehankkeen enimmäishinnaksi on arvioitu 465,2 miljoonaa euroa. Hankkeen toteuttamisen ehtona on muiden Suomen raitiotiehankkeiden tapaan 30 prosentin valtionapu, josta neuvotellaan seuraavalla valtion MAL-sopimuskierroksella (maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimus). Aikataulu: Rakennustöiden on arvioitu sijoittuvan vuosille 2026–2031, ja raitiovaunuliikenteen olisi tarkoitus käynnistyä 2030-luvun alussa. Raitiotie tulisi osaksi Fölin joukkoliikennejärjestelmää. Tavoitteet: Hanketta ei pidetä pelkkänä liikenneratkaisuna vaan laajana kaupunkikehityshankkeena. Sen tavoitteena on ohjata Turun voimakasta väestönkasvua tiiviisti raitiotielinjan varrelle, houkutella uusia yritysinvestointeja ja tukea kaupungin ilmastotavoitteita." |
||||
|
|
17.05. 07:25 | Jari Välimaa | ||
| Tälläisenkö raitiovaunun Turku saa huomenna ? | ||||
|
|
15.05. 14:36 | Jari Välimaa | ||
| Tässä olisi laivaan sopiva akku: Natrium pohjainen ja kestää 6 miljoonaa kilometriä ja kapasiteettia olisi niin että kerran viikossa lataus riittäisi : "CATL ja HyperStrong allekirjoittivat 27. huhtikuuta strategisen yhteistyösopimuksen natriumioniakkujen energian varastoinnista Ningdessä, Fujianissa. Osapuolet ilmoittivat kolmivuotisesta kumppanuudesta, joka kattaa 60 GWh natriumioniakkujen toimituksen. Tämä on merkittävä virstanpylväs natriumioniakkuteknologian teollistumisessa." https://www.catl.com/en/news/6812.html | ||||
|
|
14.05. 14:06 | Jari Välimaa | ||
| Tässä syy miksi sähköllä "Wasalinen Aurora Botnia -aluksessa on nyt maailman suurin RoPax-alukselle asennettu akusto. Varustamo on onnistuneesti suorittanut asennuksen jälkeiset merikokeet ja saanut akkujärjestelmälle liikennöintihyväksynnän luokituslaitos DNV:ltä. Aluksen akkukapasiteetti on nyt 12,6 MWh, kun se aiemmin oli 2,2 MWh. Uudet akut on toimittanut merikäyttöön erikoistunut akkuvalmistaja AYK Energy. Ne varastoivat lähes viisi kertaa enemmän energiaa kuin aiemmat akkupaketit, mikä parantaa merkittävästi aluksen energiatehokkuutta ja ympäristösuorituskykyä." https://www.wasaline.com/fi/portfolio-item/maailman-suurin-ropax-akusto/ |
||||
|
|
13.05. 07:06 | Jari Välimaa | ||
| Juha, Tampereen kaupunkiseudun pitäisi ostaa oma lähijunakalusto ja kilpailuttaa junien kuljettaminen ja huolto. Lisäksi itse varata ratakapasiteettia junia varten sinne mihin niitä tarvitaan ja myös saadaan juniin nyssen lipunlukijat. Näillä saataisiin lähijunaliikenne tiheämmäksi ja kiinteäksi osaksi Nysseä. |
||||
|
|
12.05. 09:25 | Jari Välimaa | ||
| Osku, tarkoititko Vossloh Cogifer Finland Oy ? | ||||
|
|
12.05. 07:33 | Jari Välimaa | ||
| Juha, VR on vain väliaikainen operaattori liikennöinti alliansissa ja voi vaihtua toiseen. Kehittäminen ei tapahdu siellä vaan Tampereen Raitiotie oy:ssä ja Nyssessä. Kaupunkiseudun kunnat ovat tehneet jo valinnan raideliikenteen osalta jonka perusteella kehittäminen tapahtuu. Nokia, Lempäälä ja Orivesi ovat valinneet lähijunan ja muut ratikan. Ylöjärvi on ratikan osalta hankekehitysvaiheessa ja Pirkkala rakennusvaiheessa 3A ja odottaa valtion MAL-rahoitusta 3B osalle Suuppaan saakka. Kangasalan osalta ei ole mitään suunnittelua menossa. |
||||
|
|
11.05. 15:09 | Jari Välimaa | ||
| tuo linkki kuva on hyvä ja se olisi pitänyt laittaa tämä kuvan mukaan vorgiin. | ||||
|
|
11.05. 07:53 | Jari Välimaa | ||
| et saanut kuvattua lehmiä pyrkimässä ratikkaan ? ;-) https://yle.fi/a/74-20225131 | ||||
|
|
10.05. 14:44 | Jari Välimaa | ||
| Viikin tilan pellot ? | ||||
|
|
10.05. 07:24 | Jari Välimaa | ||
| salaiset sotilasjunat ajettu ja palattin taas normaaliaikatauluihin. | ||||
|
|
09.05. 15:01 | Jari Välimaa | ||
| Traficomin ohje gost-vaunujen käytöstä "6.kohta : Tee suunnitelma EU-vaatimustenmukaisen kaluston hankkimisesta" https://www.traficom.fi/files/media/file/Ohje%20OSJD%20GOST-standardin%20mukaisen%20kaluston%20k%C3%A4ytt%C3%A4misest%C3%A4.pdf | ||||
|
|
05.05. 14:46 | Jari Välimaa | ||
| edmc sai vasta tämän vuoden huhtikuussa tyyppihyväksynnän eli ilman matkustajia. https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/31-119-0001-9-001-001 | ||||
|
|
04.05. 16:31 | Jari Välimaa | ||
| Jos niin ei tehdä asiakirja tai tieto on julkinen. Itse olen tehnyt satoja salassa pito määrityksiä kohdan 5 mukaisesti. Leima piti laittaa kaikkiin papereihin, teknisiin järjestelmiin sekä cdrommeihin. Juna-aikatauluissa tämä tarkoittaa myös järjestelmiä joihin tieto on siirretty. |
||||
|
|
04.05. 15:42 | Jari Välimaa | ||
| Antti, jos löydät julkisuuslain 24 pykälästä sopivat kappaleet niin silloin ne voidaan julistaa salaiseksi muuten kaikki asiakirjat ovat julkisia. Ei lakia voi ohittaa. | ||||
|
|
04.05. 07:03 | Jari Välimaa | ||
| Kaikki viranomaisten tekemät asiakirjat (mm. sotilasjunien aikataulut) ovat julkisia jollei julkisuuslaissa 24 pykälässä ole kohtaa jonka perusteella asiakirja voidaan julistaa salassa pidettäväksi. https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1999/621#chp_6__sec_24 | ||||