Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 25 | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #300 : Huhtikuu 29, 2024, 09:27:00 »

Herra Mikko: reaalisosialismin "röyhkeä voitontahto" oli enemmänkin poliittista kissanhännänvetoa kuin nykyajan kauppakamarikakaroiden "opettamaa" rahalliseen tulokseen tuijottelemista. Että kumpi pihan isoista jannuista pissii pitemmälle!

Se että reaalisosialismia niinkin kauan peukutettiin laajalti (myös taistolaishurmoksella!), perussyynä oli se, että yksinomaan törkeän ahneuden siivittämälle tylylle kapitalismille oli edes jonkinlainen vaihtoehto.

Ellei sinulla ole sitä fyrkkaa ostaa haluamaasi (esinettä tai palvelua) niin haista "gynekologin keskeinen työmaa"!

Eikä kapitalismi näytä kehittyvän mihinkään suuntaan, ei alkuunkaan! Se oli ihan samanlaista 1840-luvun Englannissa ja samanlaista se on tänäänkin. Kommarit sentään kykenevät nykyään viilaamaan teorioitaan.

Jenkit lietsoivat Jugoslavian hajoamissodankin, koska jugososialismi oli ilmiselvästi toimiva vaihtoehto, eli siis vaihtoehto kapitalismille.

Joten USA-systeemin arvostelemisen vapaus kirkastuu sinullekin, kunhan vilkaiset niiiiin oikeudenmukaista Quantanamoa. Vaihtoehdottomuudesta johtui 9/11-"terroristien" v*ttuuntuminenkin.

Nyt oli niin omituinen kommentti, että eiköhän passata aihe ja palata millien 1435/1524 pariin.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #301 : Huhtikuu 29, 2024, 18:45:16 »

Junalauttayhteys Suomesta Ruotsiin käynnistyi 1967 ja kulki 2013 asti. Välillä kulki myös junalauttoja Saksaan. Sitä että miksi lopetettiin, en ymmmärrä. VR ei halunnut ajaa muutamista vaunuista koostuvia kuormia. Kolmesta vaunusta koostuvan sarjan pyörien tai telien vaihto kestää 10 minuuttia joten se ei voi olla kynnys.

Varmaan tuossa junalauttaliikenteen lopettamisessa oli pääosin kyse siitä, ettei VR enää halunnut jaella niitä pieniä vaunuryhmiä ja yksittäisiä vaunuja eri puolille rataverkkoa.

Suunnilleen tuolloin samoihin aikoihinhan vaunukuormaliikennettä karsittiin myös monella muulla tavalla. Esimerkiksi romuliikkeiden kuljetukset lopetettiin lähes kokonaan, idän liikenteen vaunukuormia siirryttiin yhä enemmän ajamaan vain Kouvolan–Lappeenrannan alueen terminaaleihin asti ja Haaparannan liikenne supistui isosti.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #302 : Huhtikuu 30, 2024, 07:16:35 »


Miten Itärata vaikuttaa itäisen Suomen liikenteeseen ja alueen kehitykseen? Milloin radan vaihtoehdot tarkentuvat? Miten radan vaikutuksia arvioidaan?

"Tule mukaan Itäradan tilaisuuteen, jossa avataan uuden kaksiraiteisen suurnopeusjunaradan (300 km/h) suunnitelmia Keravalta Porvoon kautta Kouvolaan.


Saat tietoa Itäradan suunnittelusta ja aikataulusta
Ymmärrät paremmin suunnitellun radan linjausvaihtoehtoja ja ympäristövaikutusten arviointia
Voit tutustua tarkemmin suunnitelmiin karttojen äärellä ja tavata suunnittelun asiantuntijat
Osallistut keskusteluun ja jaat näkemyksiäsi suunnitelmien kehittämiseksi
Tapahtuman tiedot

Aika: 13.6.2024, klo 18.00-20.00
Paikka: Taidetehdas, Läntinen Aleksanterinkatu 1, 06100 Porvoo
Streemi: tilaisuutta voit seurata myös Itäradan Itäradan Youtube-kanavalla  https://www.youtube.com/@ItarataOy"

https://www.itarata.fi/kutsu-itaradan-yleisotilaisuus-13-6-2024/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #303 : Toukokuu 02, 2024, 07:29:36 »

Suomi osaksi eurooppalaista raideliikennettä

"Nopeat ja varmat liikenneyhteydet tarjoavat enemmän vaihtoehtoja asumiseen, yrittämiseen ja investointeihin. Suomi tarvitsee uudessa maailmantilanteessa myös vahvat yhteydet Eurooppaan. Itärata on kuntien ja valtion yhteinen hanke ja osa eurooppalaista raideliikenteen kehittyvää verkkoa.

Mihin EU pyrkii yhtenäisellä raideliikenteen kehittämisellä? Miten EU voisi tukea taloudellisesti Suomen menestystä ja ilmastotavoitteita edistävää raideliikennettä?"

https://www.itarata.fi/suomi-osaksi-eurooppalaista-raideliikennetta/
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2024, 07:32:35 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 967


« Vastaus #304 : Toukokuu 02, 2024, 11:39:53 »

Suomi osaksi eurooppalaista raideliikennettä

"Nopeat ja varmat liikenneyhteydet tarjoavat enemmän vaihtoehtoja asumiseen, yrittämiseen ja investointeihin. Suomi tarvitsee uudessa maailmantilanteessa myös vahvat yhteydet Eurooppaan. Itärata on kuntien ja valtion yhteinen hanke ja osa eurooppalaista raideliikenteen kehittyvää verkkoa.

Mihin EU pyrkii yhtenäisellä raideliikenteen kehittämisellä? Miten EU voisi tukea taloudellisesti Suomen menestystä ja ilmastotavoitteita edistävää raideliikennettä?"

https://www.itarata.fi/suomi-osaksi-eurooppalaista-raideliikennetta/

https://www.itarata.fi/vuosi-2050-on-raideliikenneinfrastruktuurin-nakokulmasta-huomenna/

Mä ihmettelen että miten tuota Itärataa jaksetaan vielä roikottaa mukana.
Idän liikenne ei kasva vaan vähenee Venäjän takia.
Itärata nopeuttaisi matkustajajunien matka-aikaa n 10 minuuttia nykyiseen Lahden rataan verrattuna mikä on liian vähän.
Porvoo saisi junayhteyden Helsinkiin mutta mitään muuta uutta se ei toisi. Porvooseen voisi rakentaa paikallisjunille rata Helsingin Itäkeskuksesta joka olisi paljon halvempi toteuttaa kuin Itärata Keravan kautta.

Mitä raideleveyteen tulee niin ennemmin kannattaisi Länsirata rakentaa 1435 mm raideleveydelle niin että saadaan avattua uudelleel junalauttayhteys Turku-Tukholma.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #305 : Toukokuu 02, 2024, 18:00:47 »


Mä ihmettelen että miten tuota Itärataa jaksetaan vielä roikottaa mukana.
Idän liikenne ei kasva vaan vähenee Venäjän takia.
Itärata nopeuttaisi matkustajajunien matka-aikaa n 10 minuuttia nykyiseen Lahden rataan verrattuna mikä on liian vähän.
Porvoo saisi junayhteyden Helsinkiin mutta mitään muuta uutta se ei toisi. Porvooseen voisi rakentaa paikallisjunille rata Helsingin Itäkeskuksesta joka olisi paljon halvempi toteuttaa kuin Itärata Keravan kautta.

Mitä raideleveyteen tulee niin ennemmin kannattaisi Länsirata rakentaa 1435 mm raideleveydelle niin että saadaan avattua uudelleel junalauttayhteys Turku-Tukholma.


TEN-T asetusta. Uusi ten-t verkko Suomessa 2024  ja uudet radat (Ydinverkko paksulla)


* ten-t-rail_fi.png (505.55 kilotavua, 858x1200 - tarkasteltu 65 kertaa.)
* 35c6f1e8-b0a5-4002-b5cc-08021b3ad051.pdf (1860.43 kilotavua - ladattu 45 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2024, 14:57:35 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #306 : Toukokuu 02, 2024, 19:33:22 »


Tälläiset asiat nousivat esiin 2022 raideleveys selvityksessä, myös hankeyhtiöradat olivat mukana kohdassa C





* Screenshot 2024-05-02 20.28.38.png (126.33 kilotavua, 642x586 - tarkasteltu 153 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #307 : Toukokuu 02, 2024, 19:39:22 »

Minäkin ihmettelen Itärataa, kun se ei tuo oleellista määrää uusia käyttäjiä, vain nykyisten nopeutuu joillakin minuuteilla. Loviisa-Kotka-Hamina toisi uusiakin käyttäjiä. Savonradan liittymisestä Itärataan ollaan hiljaa (eli kulkusuunta vaihtuu jatkossakin?). Porvoosta pääsee lentokentälle ja Helsinkiin (Keravan pysähdys jossain sillä seudulla on vain optio). Eli kaikki tiet vievät Helsinkiin (tai Helsingin kautta, jos haluat Tampereelle). Porvoon ja Helsingin välinen asutus ei liity tähän projektiin millään tavalla. Hyvin lobattu, kun nekin kunnat, jotka eivät oikeasti hyödy vaan häviävät - kuten Mäntyharju, Mikkeli, Pieksämäki - on saatu tukemaan projektia (yhteys Lahden seudun etätyöläisiin ja loma-asukkaisiin jää lopullisesti oman auton varaan).

Tuolta voi katsella interaktiiviselta kartalta ja ihmetellä…
https://ec.europa.eu/transport/infrastructure/tentec/tentec-portal/map/maps.html

Kouvolalla on hyvät lobbarit, mutta Lahti jää kyllä Helsingin esikaupungiks eikä miksikään solmukohdaksi, jos ”Itärata” toteutuu.

Ydinverkkoon kuuluvat (*uuden asetuksen myötä verkolle nousevat) 
   •   Helsingin ja Turun lentokentät
   •   HaminaKotkan, Helsingin, Turun, Naantalin ja Oulun* satamat
   •   Kouvolan rautatie- ja maantieterminaali (RRT)
   •   Helsingin, Turun, Lahden*, Tampereen*, Oulun* ja Jyväskylän* kaupunkisolmukohdat
   •   Saimaan vesistöalue
Sivusto on päivitetty tänä vuonna, joten lienee ajan tasalla (tosin ihmettelen onko Kostamuksen rata edelleen tärkeämpi kuin useimmat muut)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #308 : Toukokuu 03, 2024, 07:33:59 »


Vuosi 2050 on raideliikenneinfrastruktuurin näkökulmasta huomenna

"Raideleveys oli yllättävän suuressa roolissa keskusteluissa huhtikuun alussa järjestetyssä EU:n Connecting Europe Days -konferenssissa. Suomessa käytössä oleva raideleveys on lähes yhdeksän senttimetriä leveämpi kuin niin sanottu eurooppalainen raideleveys. Kuulumme tässä suhteessa samaan joukkoon esimerkiksi Baltian maiden, Moldovan ja Ukrainan kanssa. Baltiassa tosin on jo rakenteilla Rail Baltica, joka yhdistää eurooppalaisella raideleveydellä Baltian maiden pääkaupungit Euroopan rataverkkoon. Rail Baltican arvioidaan valmistuvan 2030-luvun taitteessa."

https://www.itarata.fi/vuosi-2050-on-raideliikenneinfrastruktuurin-nakokulmasta-huomenna/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #309 : Toukokuu 12, 2024, 08:20:41 »


Henkilöjunaliikenteen alueellinen toimivalta

"Lakimuutos henkilöjunaliikenteen alueellisen toimivallan mahdollistamiseksi"

https://tampereenseutu.fi/wp-content/uploads/2024/04/s-49-Henkilojunaliikenteen-alueellinen-toimivalta.pdf

* s-49-Henkilojunaliikenteen-alueellinen-toimivalta.pdf (1493.07 kilotavua - ladattu 40 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #310 : Toukokuu 18, 2024, 13:43:58 »


Mites olisi tälläinen raidemuunnos valtion rataverkolla Suomessa kun olemme kerran eurooppalainen maa ?


* Rautateiden raideleveysmuunnos.pdf (307.13 kilotavua - ladattu 188 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #311 : Toukokuu 19, 2024, 07:55:53 »


Pohjoisen liikenneverkkoa pusketaan kuntoon


"Suomi ja Ruotsi valmistelevat nyt yhteisiä EU-hankehakemuksia liikenneyhteyksien parantamiseksi. Ranteen mukaan suunnitteilla on maiden välisten siltojen remontointi ja Tornio-Haaparannasta Kiirunan kautta Narvikiin kulkevan ratayhteyden parantaminen. Myös Suomen raideleveyttä aletaan ministerin mukaan määrätietoisesti muuttaa eurooppalaiseksi."

https://yle.fi/a/74-20089092
tallennettu
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 496


« Vastaus #312 : Toukokuu 19, 2024, 10:45:06 »


Mites olisi tälläinen raidemuunnos valtion rataverkolla Suomessa kun olemme kerran eurooppalainen maa ?


Mielenkiintoisia visioita!
tallennettu

Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #313 : Toukokuu 19, 2024, 11:32:30 »

Ihan hyvä, vaan näpertelyähän se on koko maan kannalta.
Onhan se toki samalla miellyttävä lahja rikkaalta Pohjois-Suomelta köyhälle Pohjois-Ruotsille.

Mutta maamme ei pelastu taloudellisesti ilman Tallinnan tunnelia liityntäyhteyksineen.
Vasta tällaisessa yhteydessä tulee luonnolliseksi muutos kauttaaltaan 1435 mm raidelevyteen.
Näin ison muutoksen voi köyhennetty maamme tehdä vain EU-hankkeena.

Suomi olisi saanut EU:n elvytyspaketista talous- ja turvallisuusperusteilla vähintään neljä miljardia euroa käytettäväksi Tallinnan tunneliin ja 1435-kavennukseen.
Edellishallitus tyri sen (erityisesti ministeri Harakka) tunninjunapuuhailijoiden (kuten Lyly) sekottamana.

Luojan kiitos oli, että EU myönsi Harakan suruttomuuden myötä vapautuneet yli 4 miljardia rahoituseuroamme Rail Baltican noin 85% EU-tueksi. Onhan Rail Balticasta hyötyä meillekin.

LiVi-ministeriö näyttää kuitenkin yhä kieltäytyvän suunnitelmien tekemisestä ja voimaperäisen EU-vaikuttamisen aloittamisesta Tallinnan tunnelista !!!!!!!  
Uudet mahdollisuudet hankkeen toteuttamiselle avautuvat, mutta niihin ei edelleenkään valmistauduta.

Tulemme jäämään jälkeen Puolan elintasosta kymmenessä vuodessa ja Viron, Latvian ja Liettuan elintasosta 15....20 vuodessa.
Tärkeä osasyy tähän ovat ylivoimaisesti meitä sujuvammiksi ja edullisemiksi tulevat yhteydet sieltä sinne missä raha liikkuu ja kilpailu hävittää allianssit (hyvävelikorruption).
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #314 : Toukokuu 20, 2024, 06:37:47 »


Suora lähetys maanantaina kello 16: Tampereen Nato-kokouksesta kerrotaan Raatihuoneella

"Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoo liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan merkityksestä huoltovarmuuden ja kokonaisturvallisuuden kannalta. Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Tero Jokilehto kertoo Tampereella pidettävästä kokouksesta."

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010434779.html
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #315 : Toukokuu 20, 2024, 15:54:55 »


Suora lähetys maanantaina kello 16: Tampereen Nato-kokouksesta kerrotaan Raatihuoneella

"Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) kertoo liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan merkityksestä huoltovarmuuden ja kokonaisturvallisuuden kannalta. Liikenne- ja viestintäministeriön liikenneneuvos Tero Jokilehto kertoo Tampereella pidettävästä kokouksesta."

https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000010434779.html

Liikenneministeri kertoi " Suunnitelmanin siirtyminen Tsaarin aikaisesta raideleveydestä eurooppalaiseen ovat ajankohtaisempia kuin koskaan"  
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #316 : Toukokuu 21, 2024, 06:18:56 »


Tervetuloa Itärata Oy:n järjestämään EU-vaalipaneeliin torstaina 23.5. Porvoon Taidetehtaalla klo 18.15–20.00!

"Nopeat ja varmat liikenneyhteydet tarjoavat enemmän vaihtoehtoja asumiseen, yrittämiseen ja investointeihin. Suomi tarvitsee uudessa maailmantilanteessa myös vahvat yhteydet Eurooppaan. Itärata on kuntien ja valtion yhteinen hanke ja osa eurooppalaista raideliikenteen kehittyvää verkkoa.

Mihin EU pyrkii yhtenäisellä raideliikenteen kehittämisellä? Miten EU voisi tukea taloudellisesti Suomen menestystä ja ilmastotavoitteita edistävää raideliikennettä?

Itäradan EU-vaalipaneelissa kuullaan, mitä poliitikot ajattelevat isoista investoinneista, jotka nostavat itäisen Suomen uudelle tasolle. Unohtamatta sitä, millainen vaikutus junayhteydellä on Porvoon vetovoimaan ja kehitykseen.

Tule mukaan kuulemaan ja keskustelemaan kanssamme siitä, miten voimme yhdessä kehittää tulevaisuuden liikkumista sekä vahvistaa itäisen Suomen elinvoimaa!

Voit seurata tapahtumaa myös striimattuna Itäradan YouTube-kanavalta: https://www.youtube.com/@ItarataOy"

https://www.itarata.fi/suomi-osaksi-eurooppalaista-raideliikennetta/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #317 : Toukokuu 21, 2024, 08:44:33 »


Suomi alkaa selvittää siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen

"Ranteen mukaan siirtyminen ”tsaarinaikaisesta” raideleveydestä eurooppalaiseen olisi tärkeää huoltovarmuuden kannalta ja sillä olisi myös positiivisia vaikutuksia Suomelle."

https://yle.fi/a/74-20089645
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 91


« Vastaus #318 : Toukokuu 22, 2024, 09:16:27 »


Suomi alkaa selvittää siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen

"Ranteen mukaan siirtyminen ”tsaarinaikaisesta” raideleveydestä eurooppalaiseen olisi tärkeää huoltovarmuuden kannalta ja sillä olisi myös positiivisia vaikutuksia Suomelle."

https://yle.fi/a/74-20089645


Todella hyvää materiaalia mielipiteen muokkaukseen. Gävlen satama ja ratayhteys Göteborgiin hienosti esitettynä mutta kaikki länsirannikon satamat Vaasan eteläpuolella jätetty animaatiosta pois. Perämeren kierros tekee ilmeisesti vientituotteista ympäristöystävällisempiä vaikka siihen aikaa kuluukin ja yksittäiset kontit tuodaan Haaparantaan kumipyörillä.

Jällivaara-Kolari taitaa olla SSABn toivelistalta. Amerikkalaiset ovat rakentaneet rautarikasteen siirtokuormausasemia Suurille Järville jo yli sata vuotta sitten joten se ei sinänsä vaadi raideleveyden muutoksia. Maanpuolustusta ja huoltovarmuutta tuo hanke hyödyttää vain jos rataa jatketaan Kolarista Kuusamon kautta Kontiomäelle.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #319 : Toukokuu 22, 2024, 13:29:18 »


 Mielenkiintoisia visioita!


Hauska sattuma että liikenneministerin esityksessä oli sama aloituspaikka eli pohjoinen.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #320 : Toukokuu 22, 2024, 13:34:20 »


Todella hyvää materiaalia mielipiteen muokkaukseen. Gävlen satama ja ratayhteys Göteborgiin hienosti esitettynä mutta kaikki länsirannikon satamat Vaasan eteläpuolella jätetty animaatiosta pois. Perämeren kierros tekee ilmeisesti vientituotteista ympäristöystävällisempiä vaikka siihen aikaa kuluukin ja yksittäiset kontit tuodaan Haaparantaan kumipyörillä.

Jällivaara-Kolari taitaa olla SSABn toivelistalta. Amerikkalaiset ovat rakentaneet rautarikasteen siirtokuormausasemia Suurille Järville jo yli sata vuotta sitten joten se ei sinänsä vaadi raideleveyden muutoksia. Maanpuolustusta ja huoltovarmuutta tuo hanke hyödyttää vain jos rataa jatketaan Kolarista Kuusamon kautta Kontiomäelle.

Tästä raideleveysjustahan tehtiin 2022 edellinen LVM selvitys (http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg108888.html#msg108888) jossa torpattiin. Joten nyt muuttunut Naton takia mielipide joten luulen että tällä kertaa tulee ulos että ainakin TEN-T radat muutetaan eurooppalaiseksi.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #321 : Toukokuu 22, 2024, 14:32:15 »


 Mielenkiintoisia visioita!


Hauska sattuma että liikenneministerin esityksessä oli sama aloituspaikka eli pohjoinen.

Vähän historiallista perspektiiviä (26.4.1915) :

"Ruotsalais-venäläinen ystävyys on äskettäin ilmennyt hyvinkin selvässä muodossa.
Tukholmassa pidetyssä neuvottelussa, jossa oli kysymyksessä ruotsalaisen ja suomalaisen rautatieverkon yhdistäminen, juhlittiin venäläisiä edustajia (joukossa oli myös joitakin suomalaisia rautatiemiehiä).
Sen jälkeen ruotsalaiset kutsuttiin Oulussa pidettäviin kemuihin, koskapa Torniota ei pidetty riittävän turvallisena.

Vaikka pidot olivat Suomessa, käsitettiin ne kuitenkin kokonaan ruotsalais-venäläiseksi asiaksi, ja merkiksi siitä Venäjän ja Ruotsin liput liehuivat johlassa rinnakkain veljellisessä sovussa.
Väkijuomakiellosta huolimatta sampanja ja muut väkevät olivat virranneet valtoiminaan.

Eräitä kaupunginpomoja oli kehoitettu saapumaan asemalle vieraita tervehtimään, mutta kun heistä ei siellä sen koommin välitetty, he laputtivat noloina ja harmistuneina kotiin."

Tekla Hultin  Päiväkirjani kertoo II 1914-1918 s. 132 (Sanatar Hki,  1938)
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #322 : Toukokuu 22, 2024, 16:22:39 »

Tästä raideleveysjustahan tehtiin 2022 edellinen LVM selvitys (http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10811.msg108888.html#msg108888) jossa torpattiin. Joten nyt muuttunut Naton takia mielipide joten luulen että tällä kertaa tulee ulos että ainakin TEN-T radat muutetaan eurooppalaiseksi.

Niin kuin tuossa selvityksessäkin on kuvailtu, niin rataverkon raideleveyden osittainen muuttaminen käytännössä rikkoisi rataverkon kokonaisuuden ja jakaisi sen erillisiin osiin. Siitä seuraisi hyvin monenlaisia ongelmia, kun rataosalta toiselle ei enää pääsisi liikennöimään ainakaan ilman telinvaihtoa tai vaihtuvaraideleveyksistä kalustoa (vaihtuvaraideleveyksinen kalusto on kallista ja ei teknisesti kovin kypsää vielä ainakaan tavaravaunujen osalta).

Muut vaihtoehdot ovat sitten täysin uusien ratojen rakentaminen normaaliraideleveydellä tai koko rataverkon muuttaminen normaaliraideleveydelle. Jälkimmäinen maksaisi selvityksen mukaan suorina radanrakennuskustannuksina 5,5 miljardia euroa ja kestäisi 3 vuotta. Sen lisäksi olemassaolevan kaluston telien vaihdosta jouduttaisiin maksamaan yli miljardi. 3 vuoden rakentamisajan liikenne olisi tietysti enemmän tai vähemmän poikki, mistä tulisi isoja kustannuksia esim. elinkeinoelämälle.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 274


« Vastaus #323 : Toukokuu 22, 2024, 16:25:38 »

Tämän hetken liikennetilanne ei muutu, oli raideleveys mitä tahansa.

Kustannukset ovat aivan helvetin suuret, jos kaikki muutettaisiin eri raideleveydelle. Kuka nuo maksaisi?

Voitaisiin sen verran tulla vastaan ja kokeilla että tehtäsiin nelikiskorata vaikka Torniosta Raaheen ja Kolariin (yhteys myös Kemin sellutehtaalle) ja katsoa paljonko se liikennemäärä nyt sitten kasvaakaan, haittaamatta suomalaisia kuljetuksia.

Pohjoisesta aloittaminen, ihan sama mitä maata katsoo, on myöskin siinä mielessä huono perustelu että ei noita ihmisiä ja teollisuutta tuonne yhtäkkiä ilmesty monin verroin lisää vaikka rata rakennettaisiinkin.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #324 : Toukokuu 22, 2024, 16:36:43 »


Niin kuin tuossa selvityksessäkin on kuvailtu, niin rataverkon raideleveyden osittainen muuttaminen käytännössä rikkoisi rataverkon kokonaisuuden ja jakaisi sen erillisiin osiin. Siitä seuraisi hyvin monenlaisia ongelmia, kun rataosalta toiselle ei enää pääsisi liikennöimään ainakaan ilman telinvaihtoa tai vaihtuvaraideleveyksistä kalustoa (vaihtuvaraideleveyksinen kalusto on kallista ja ei teknisesti kovin kypsää vielä ainakaan tavaravaunujen osalta).

Muut vaihtoehdot ovat sitten täysin uusien ratojen rakentaminen normaaliraideleveydellä tai koko rataverkon muuttaminen normaaliraideleveydelle. Jälkimmäinen maksaisi selvityksen mukaan suorina radanrakennuskustannuksina 5,5 miljardia euroa ja kestäisi 3 vuotta. Sen lisäksi olemassaolevan kaluston telien vaihdosta jouduttaisiin maksamaan yli miljardi. 3 vuoden rakentamisajan liikenne olisi tietysti enemmän tai vähemmän poikki, mistä tulisi isoja kustannuksia esim. elinkeinoelämälle.

Katsotaan nyt mikä on uuden selvityksen kustannukset kun se valmistuu. En yhtään ihmettelisi että kustannukset alenesivat. Kun tästä vaihdoksesta on tullut sotilaallisen liikkumisen juttu.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 11 12 [13] 14 15 ... 25 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina