Tuoreimmat viestit  | 
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
 91 
 : Kesäkuu 23, 2026, 21:55:21 
Aloittaja Mika Kiuru - Uusimman viestin kirjoitti Mika Kiuru
Koristeena ollut resiina, löytyy Hämeenlinnasta.
Ollut keltainen, jossain vaiheessa tullut mustaa päälle.
Tämä hakee uutta kotia.
Tutustuminen paikanpäällä.
Hyväksyn tai hylkään tarjouksen.
Mutta, tarkoitus on löytää uusi koti tälle.
Yhteydenotot; mikaolavi.kiuru@gmailcom

 92 
 : Kesäkuu 23, 2026, 21:47:23 
Aloittaja Erkki Nuutio - Uusimman viestin kirjoitti Erkki Nuutio
Daimler-Benz tiedottaa että se toteuttaa KEYOU:n kanssa Actros-malliensa 12.8 dm3 litran 350 kw:n tehoisten moottorien muuttamisen toimimaan vetydieselmoottoreina. Toimitukset alkavat ensi vuonna.
KEYOU:n Daimler-Benzille kehittämä vetykaasutekniiikka toteutuu vielä 350 bar paineisella vetykaasulla, eli vety pumpataan käsittääkseni 700 bar paineeseen ja sitä saadaan säiliöistä käyttöön kunnes paine on laskenut 350 bar suuruiseksi.
Moottorien hyötysuhteen heikentymisen määrää dieselöljytoteutuksiin verrattuna en tiedä.

En yritä tässä kuvata tarkemmin ruiskutusjärjestelyä On jouduttu tekemään enemmän kompromisseja kuin dieselöljyn suoraruiskutuksessa, jossa ruiskutuspaineet ovat 2000 bar luokkaa. Pienten nesteannosten puristaminen valtavaan paineeseen on helppoa ja halpaa, mutta kaasuannosten puristaminen 700 bar paineeseen on todella työlästä ja kallista.
Yksin paineistamiseen hukkuu karkeasti neljännes kaasuannoksen energiasta ja jakelupisteiden paineistuspumppujen hinta on luokkaa 10 miljoonaa euro
Se että kaasua voidaan vielä käyttää 350 bar paineisena, johtunee vedyn nopeammasta palamisesta dieselmoottorissa verrattuna dieselöljyyn.

Arvioin muidenkin polttokennoihin miljardejansa hukanneiden valmistajien tiedottavan kesä-elokuussa tai viimeistään syyskuun IAA-näyttelyssä polttokennoyritelmistä luopumisesta - Volvo ehkä piankin koska se on ollut kennokonsortiossa Daimler-Benzin kanssa.

Todettakoon että EU:n energiakomissaari ja muutkin EU:n viherutopistit ovat olleet ja lienevät yhä nelijalkajarrutuksessa vetydieselmoottoreihin nähden.  Utopistit eivät halua myöntää, että taivaanrannalla kangastuksena siintävän "ihannetoteutuksen" tuloa pitää lykätä ainakin kunnes joku pystyy ensimmäisenä saamaan sellaisen käyttökelpoiseksi.

Kun polttokenno-utopistit vihdoin saavat kenkää teollisuuden ja liikennöitsijöiden katkerien kirousten myötä - toki EU:n utopistien vieläkin jarruttaessa, olisin maamme kannalta halunnut että vedylle kaasuna olisi samalla annettu vain käyttölupa, mutta ei käyttösuositusta.
Suomen asumistiheydellä ja ilmasto-oloissa ainoa järjellinen vetyratkaisu on käyttää raskaassa liikenteessä nesteytettyä synteettistä vetyä, kuten synteettistä metanolia tai synteettistä dieselöljyä.

 93 
 : Kesäkuu 23, 2026, 21:01:42 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
"I Can Make You Feel Good" Shalamar 1982 Solar Rec.s. Shelby/Hewett/Jackson.

 94 
 : Kesäkuu 23, 2026, 20:09:00 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
"I Am Somebody" Glenn Jones 1983 RCA Rec. säv. Kossi Gardner.

 95 
 : Kesäkuu 23, 2026, 19:47:57 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
"The Picture Bacame Quite Clear" The Manhattans 1969 DeLuxe Rec. s. Jones/Drewery.

 96 
 : Kesäkuu 23, 2026, 17:38:58 
Aloittaja Jyrki Längman - Uusimman viestin kirjoitti Samuel Pajunen
Turku - Tampere - Hämeenlinna Rautatien 150v juhla: https://youtu.be/-vLSa_CZiQg?si=uIXYO_J73KDEDdem

 97 
 : Kesäkuu 23, 2026, 16:22:31 
Aloittaja Jari Välimaa - Uusimman viestin kirjoitti Jari Välimaa
 
100 miljoonaa puolustusrautateiden vahvistamiseen

23.6.2026

"Hallitus ohjeistaa Ruotsin liikennevirastoa valmistelemaan rautatieverkostoon liittyviä toimenpiteitä kokonaisvaltaisen puolustuksen vahvistamiseksi. Päätös seuraa arviota, jonka mukaan noin 30 miljardia Ruotsin kruunua tulisi kohdentaa vuosien 2026 ja 2034 välillä liikenneinfrastruktuuri-investointeihin, jotka ovat sotilaallisen puolustuksen prioriteetti. Inlandsbanan rautatie on yksi mainituista kohteista.

– Venäjän täysimittainen hyökkäys Ukrainaan on asettanut sääntöihin perustuvan maailmanjärjestyksen voimakkaan paineen alle, ja nopeat ja arvaamattomat tapahtumat luovat lisää huolta. Siksi on kiireellisesti ryhdyttävä toimenpiteisiin kokonaisvaltaisen puolustuksen kapasiteetin vahvistamiseksi.

Vahva kokonaisvaltainen puolustus perustuu uskottavaan pelotteeseen. Hallitus varustaa siksi Ruotsin kokonaisvaltaisen puolustuksen vastaamaan epävakaaseen ulkoiseen ympäristöön, sanoo infrastruktuuri- ja asuntoministeri Andreas Carlson.

Rautatiet yhdistettynä kokonaisvaltaiseen puolustukseen

Taustalla on tarve liikenneinfrastruktuurille, joka voi tukea sotilaskuljetuksia ja samalla edistää yhteiskunnan toimintaa kohonneen valmiustilan ja äärimmäisen sodan aikoina.

Valtiopäivien kevään 2026 lisäbudjettipäätöksen jälkeen liikennevirasto saa 100 miljoonaa kruunua rautatieverkon valmistelutoimien aloittamiseen. Tavoitteena on vastata kokonaisvaltaisen puolustuksen tarpeisiin.
Erityisen kiireellisenä pidetään rautateiden vahvistamista sekä pohjois-etelä- että itä-länsi-suunnassa. Tehtävästä raportoidaan 9. marraskuuta 2026 alkaen.

Erityisesti mainitaan Inlandsbana rautatie

Yksityiskohtia valmisteltavista toimenpiteistä ei anneta, mutta infrastruktuuri- ja asuntoministeri Andreas Carlson korostaa yhtä kohtaa.

- En voi mennä yksityiskohtiin siitä, mitä toimenpiteitä nyt tarkalleen valmistellaan, mutta on jo jonkin aikaa tiedetty, että Inlandsbana rautatie on yksi niistä, infrastruktuuri- ja asuntoministeri Andreas Carlson päättää.
Aloite tarkoittaa, että rautatieinvestoinnit kytkeytyvät selvästi kokonaisvaltaisen puolustuksen kuljetustarpeisiin. Liikenne- ja infrastruktuurisektorilla tehtävä osoittaa rautateiden kasvavan roolin puolustukseen liittyvissä virroissa ja valmiudessa.
Lähde: Valtionhallinnon virastot"

https://www.jarnvagsnyheter.se/20260623/18785/100-miljoner-ska-starka-forsvarsjarnvag

 98 
 : Kesäkuu 23, 2026, 16:06:42 
Aloittaja Lauri Rantala - Uusimman viestin kirjoitti Jari Välimaa
 
Hakunilantien ylikulkusillat puretaan kesäkuussa – purkutyöt tehdään öisin

23.6.2026

"Purkutyöt ja liikennejärjestelyt
Siltojen purkutyöt toteutetaan sunnuntain ja maanantain välisinä öinä seuraavan aikataulun mukaisesti:

Hakunilan ostoskeskuksen ylikulkusilta 14.–15.6.2026

Liikennekatko viisi (5) tuntia klo. 23.00-04.00 välisenä aikana
Raudikkopolun ylikulkusilta 21.–22.6.2026

Liikennekatko neljä (4) tuntia klo. 23.00-03.00 välisenä aikana
Hevoshaanpolun ylikulkusilta 28.6.–29.6.2026

Liikennekatko neljä (4) tuntia klo. 23.00-03.00 välisenä aikana
Purkutyön ajaksi ajoneuvoliikenne katkaistaan työalueen kohdalla kokonaan. Kiertoreitti moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla katkon toiselle puolelle Hevoshaantien kautta. Jalankulku ja pyöräily ohjataan opastettuja kiertoreittejä pitkin.

Työmaa-alue rajataan siten, että liikkuminen on turvallista sekä alueen käyttäjille että purkutyötä suorittaville. Suosittelemme varaamaan alueella liikkumiseen enemmän aikaa ja huomioimaan alueen laskeneet nopeusrajoitukset.

Bussit kulkevat poikkeusreittiä Hakunilantien liikenteen katkaisemisen takia."

https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/hakunilantien-ylikulkusillat-puretaan-kesakuussa-purkutyot-tehdaan-oisin

 99 
 : Kesäkuu 23, 2026, 15:16:46 
Aloittaja Mikael Westman - Uusimman viestin kirjoitti Torbjörn Sandell
Löysin Resiinasta 1/93 teräskorisia matkustajavaunuja koskevasta artikkelista maininnan, että vaunuissa 26105–26111 olisi ollut toimistohytti, ilmeisesti uudesta asti (ainakaan muuta ei mainita). Nämä vaunut rakennettiin v. 1989 (muut vuosina 1988 ja 1991), joten ihan IC-liikenteen alusta niitä ei ollut.

Samaisen artikkelin mukaan istumapaikkoja toimistohytillisissä vaunuissa olisi ollut 29 hyttipaikkaa normaalin 35 sijaan, mistä päättelen, että näissä vaunuissa toimistohyttinä toiminut hytti olisi muissa vaunuissa ollut kuusipaikkainen.

Toimistohytin varustuksesta minulla ei ole tietoa eikä muistikuvia, joten siihen toivottavasti muut pystyvät vastaamaan.

Minulla ei myöskään ole tarkkaa tietoa siitä, millä rataosilla ne kulkivat. Jos muistan oikein, IC-junia tuli liikenteeseen seuraavasti:

- 1988: IC 35/36 Vaasaan ja IC 17/18 Imatraan (muutos EXP-junista?)
- 1989: IC 93/96 (muutos EP-junista) ja IC 99/100 Jyväskylään
- 1990: IC 149/150 Poriin
- 1991: IC 603/604 Seinäjoelta Kokkolaan (Helsinki–Seinäjoki yhdessä Vaasan junan kanssa)
- 1992: IC 83/78 Iisalmeen (muutos EP-junista)
- 1993: IC 7/8 Joensuuhun (muutos EP-junista)
- 1994: IC 57/58 Ouluun (muutos EP-junista)

IC-juniksi muuttuneissa EP-junissa oli usein IC-vaunusto ainakin osittain jo ennen muutosajankohtaa. Lisäksi IC-vaunuja käytettiin myös viikonloppujunissa IC 55/P 50 Helsingistä Ouluun ja mahdollisesti (ei omakätistä tietoa) viikonloppujunissa P 79/P 80 Iisalmeen ja IC 17/P 6 Joensuuhun.

Jossain vaiheessa Cx- ja Rx-vaunuja tuli myös juniin P 55 ja P 56 Helsingin ja Oulun välille, vaikka niissä oli muuten vain sinisiä vaunuja.

Jos olisi pakko arvata, niin arvaisin että toimistohytillisiä vaunuja on käytetty ensisijaisesti Imatran, Vaasan ja Jyväskylän junissa. Muistelen lukeneeni jostain, että näissä junissa on varsinkin alkuaikoina voinut olla kaksikin Cx-vaunua samassa junassa – ehkä siinä tapauksessa toinen toimistohytillä ja toinen ilman. Varmana tietona voin kuitenkin sanoa vain sen, että Kokkolan pätkä-IC:ssä (yleensä vain Cx + Ex) oli 1990-luvulla useimmiten Cx 26118 eli uusin vaunuista.  Virnistää

Minulla ei ole tietoa, poistettiinko toimistohytit jossain vaihessa oikeasti vaunuista, ja jos poistettiin niin milloin.


Hei,
tässä jonkun aikaa yrittänyt omasta kiinnostuksesta johtuen selvittää lisätietoja CX vaunussa olleesta toimistohytistä. Itse en koskaan saanut mahdollisuutta matkustaa 1lk CX vaunussa sen olon aikana, kun pääsin 1lk niin se oli silloin "business" jo EDB vaunussa niin tuo CX kiinnostaa itseä.

Kyseisestä hytistä on 90 luvulla ainakin mainittu. VR verkkosivuilla maksullisena lisäpalveluna(https://web.archive.org/web/19970630103743if_/http://www.vr.fi/heo/paikka.htm#lisa)
tutkiskellesani VR verkkosivujen vaunukuvastoja, huomasin siitä maininnan vuoden 2003 vaunukuvastossa (https://web.archive.org/web/20030620232113/http://www.vr.fi:80/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)
tuo vaunukuvasto voi tosin olla vanhempikin kun se puhuu vuosista 1998 ja 1999, mutta siinä mainitaan että seitsemässä vaunussa on toimistohytti, tosin se ei näy pohjapiirrustuksessa.
vuoden 2004 vaunukuvastossa kyseistä mainintaa ei enään ollut (https://web.archive.org/web/20041205212006/http://www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)

Joten tästä syystä itsellä olisi muutamia kysymyksiä:

- Minä vuonna toimistohytit tulivat CX vaunuihin, olivatko heti InterCity liikenteen alusta asti?
- Oliko toimistohytiksi muunnettu yksi 5 tai 6 hengen hyteistä vai missä se oli ja montako sinne mahtui?
- Mikä oli toimistohytin varustus? Oliko pistorasiat sekä NMT/GSM/Faksi varustus?
- Millä rataosilla nuo 7 toimistohytillistä vaunua liikkuivat?
- Milloin toimistohytit poistettiin CX vaunuista?

Kaikki tieto joko henkilökohtainen tai muusta lähteestä on avuksi tässä. Kiinnostaa oppia lisää tästä.

 100 
 : Kesäkuu 23, 2026, 14:33:44 
Aloittaja Eljas Pölhö - Uusimman viestin kirjoitti Leevi Halonen
Älytön homma. Voisi tehdä valituksen Euroopan unioniin.

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2026 Resiina