Tuoreimmat viestit  | 
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
 91 
 : Kesäkuu 24, 2026, 20:07:24 
Aloittaja Mikael Westman - Uusimman viestin kirjoitti Niko Padatsu
Toimistohytistä oli jonkinmoinen kuva eräässä varhaisemmassa vaunukuvastossa.
Samaisen kuvaston Cx-vaunua koskevassa esittelytekstissä mainittiin hytin varustukseen kuuluneen työpöydän, kirjoitus- ja kopiokoneen, telefaxin sekä muuta työskentelymateriaalia.
Valitettavasti kyseinen kansio ei ole nyt käden ulottuvilla tänne skannattavaksi.

 92 
 : Kesäkuu 24, 2026, 19:49:15 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
"Extraordinary Girl" The O'Jays 1984 Sony Music s. Kenneth Gamble /Leon Huff.

 93 
 : Kesäkuu 24, 2026, 19:27:38 
Aloittaja Albert Noth - Uusimman viestin kirjoitti Albert Noth
Myynnissä pieni teollisuusveturi SM32 raidejärjestelmälle (raideväli 32mm, mittakaava 1:19 eli "16mm to the foot"). Esikuvana Suomessakin käytössä ollut Jenbach "Pony" JW8. Toimii hyvin, virheetön. Alusta ja kori mittakaavanmukaisesti 3D tulostettu. Säistetty kuluneen näköiseksi. Sähkömoottorin veto kummallekin akselille delrin-ketjun avulla. Sisäänrakennettu 500 mAh akku, toinen samanlainen akku tulee mukana. Sisäänrakennettu Loco Remote säädin, ohjaus wlanin yli kännykällä, tabletilla tai läppärillä. Akkulaturi sisältyy hintaan, joka on 150 euroa.

 94 
 : Kesäkuu 24, 2026, 18:14:24 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
"I'm Glad That You Are Nine" Alphonse Mouzon 1981 London Records s. A. Mouzon.

 95 
 : Kesäkuu 24, 2026, 17:57:59 
Aloittaja Mikael Westman - Uusimman viestin kirjoitti Mikael Westman
Löysin Resiinasta 1/93 teräskorisia matkustajavaunuja koskevasta artikkelista maininnan, että vaunuissa 26105–26111 olisi ollut toimistohytti, ilmeisesti uudesta asti (ainakaan muuta ei mainita). Nämä vaunut rakennettiin v. 1989 (muut vuosina 1988 ja 1991), joten ihan IC-liikenteen alusta niitä ei ollut.

Samaisen artikkelin mukaan istumapaikkoja toimistohytillisissä vaunuissa olisi ollut 29 hyttipaikkaa normaalin 35 sijaan, mistä päättelen, että näissä vaunuissa toimistohyttinä toiminut hytti olisi muissa vaunuissa ollut kuusipaikkainen.

Toimistohytin varustuksesta minulla ei ole tietoa eikä muistikuvia, joten siihen toivottavasti muut pystyvät vastaamaan.

Minulla ei myöskään ole tarkkaa tietoa siitä, millä rataosilla ne kulkivat. Jos muistan oikein, IC-junia tuli liikenteeseen seuraavasti:

- 1988: IC 35/36 Vaasaan ja IC 17/18 Imatraan (muutos EXP-junista?)
- 1989: IC 93/96 (muutos EP-junista) ja IC 99/100 Jyväskylään
- 1990: IC 149/150 Poriin
- 1991: IC 603/604 Seinäjoelta Kokkolaan (Helsinki–Seinäjoki yhdessä Vaasan junan kanssa)
- 1992: IC 83/78 Iisalmeen (muutos EP-junista)
- 1993: IC 7/8 Joensuuhun (muutos EP-junista)
- 1994: IC 57/58 Ouluun (muutos EP-junista)

IC-juniksi muuttuneissa EP-junissa oli usein IC-vaunusto ainakin osittain jo ennen muutosajankohtaa. Lisäksi IC-vaunuja käytettiin myös viikonloppujunissa IC 55/P 50 Helsingistä Ouluun ja mahdollisesti (ei omakätistä tietoa) viikonloppujunissa P 79/P 80 Iisalmeen ja IC 17/P 6 Joensuuhun.

Jossain vaiheessa Cx- ja Rx-vaunuja tuli myös juniin P 55 ja P 56 Helsingin ja Oulun välille, vaikka niissä oli muuten vain sinisiä vaunuja.

Jos olisi pakko arvata, niin arvaisin että toimistohytillisiä vaunuja on käytetty ensisijaisesti Imatran, Vaasan ja Jyväskylän junissa. Muistelen lukeneeni jostain, että näissä junissa on varsinkin alkuaikoina voinut olla kaksikin Cx-vaunua samassa junassa – ehkä siinä tapauksessa toinen toimistohytillä ja toinen ilman. Varmana tietona voin kuitenkin sanoa vain sen, että Kokkolan pätkä-IC:ssä (yleensä vain Cx + Ex) oli 1990-luvulla useimmiten Cx 26118 eli uusin vaunuista.  Virnistää

Minulla ei ole tietoa, poistettiinko toimistohytit jossain vaihessa oikeasti vaunuista, ja jos poistettiin niin milloin.
Tuossa on ihan mielenkiintoista tietoa. Tuo määrä vastaisi sitä vaunukuvaston 7 vaunun määrää. Miksiköhän loppuihin CX ei tullut sitä koskaan, olikohan enempi kokeilu. Intercityhän oli alkujaan korkeamman palvelutason juna ja varmaan ideana ollut että "liikkuva toimisto" tarjota tuolla. Onkohan tuosta ollut koskaan mitään esitettä erikseen?

Piti muuten katsoa vorgista löytyykö kuvia tuosta pätkä ic junasta ja huhhu https://vaunut.org/kuva/6482 tuo on pätkä IC juna voittaa 1 vaunun deeverivetoiset taajamajunatkin teho-vaunu suhteessa  Virnistää

Muistaakseni Porin IC-junissa oli alkuaikoina toimistohytti. Junassahan oli aluksi 2 Cx-vunua, joista toinen jäi Tampereelle parin Ex:n kera. En osaa sanoa oliko molemmissa toimisto. Koskaan en nähnyt kenenkään toimistoa käyttävän ja jossain vaiheessa ne salaperäisesti poistuivat.
kuinkakohan moni tiesi edes tuosta kun VR ei tuntunut sitä paljoa mainostavan? Oliko hytin ovessa jotain eroa, oliko esim peitetty läpinäkyvän oven sijaan ja oliko erikseen merkintä? Tuosta ei taida kuvia olla kenelläkään kun aikanaan ei ajatellut kuvata "normaaleja" asioita.

 96 
 : Kesäkuu 24, 2026, 16:45:18 
Aloittaja Jari Välimaa - Uusimman viestin kirjoitti Jari Välimaa

Nämä ovat siis polttokennojunia jotka toimivat polttokennon tuottamalla sähköllä. Siis sähkömoottorijunia.Palamista ei tapahdu.

 97 
 : Kesäkuu 24, 2026, 16:34:13 
Aloittaja Jari Välimaa - Uusimman viestin kirjoitti Jari Välimaa
Googlella on taas ihan omat termit. Tällaisia ilmiselviä pöljyyksiä voisi editoida tekstiin kohdalleen jo ennen postaamista.

Kaksoisvuoro -> Vuoropari tai junapari

Vaunuja ei olla lisäämässä, vaan kokonaisia junayksiköitä. Eli Norrtåg-liikenteen käyttöön on tulossa viisi uutta sähkömoottorijunayksikköä. Nähtäväksi jää, ovatko ne kaksi- tai kolmivaunuisia Reginoita (X50-X54) vai jotain muita. Kaikki Norrtåg-liikenteessä käytettävä kalusto on kalustonvuokrausyhtiö AB Transition omistamaa.


Totta, tuntui että oli huono päivä kun Google translator tuotti muitakin virheitä jotka on korjattu jo pois.

 98 
 : Kesäkuu 24, 2026, 16:30:21 
Aloittaja Jari Välimaa - Uusimman viestin kirjoitti Jari Välimaa
 
Valiokunnan mietintö LiVM (Liikenne- ja viestintävaliokunta ) 3/2026 vp

12.6.2026

"(1) Valtioneuvoston selonteossa esitetään valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma (Liikenne 12), joka on liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukainen strateginen suunnitelma liikennejärjestelmän kehittämisestä 12 vuoden ajalle. Suunnitelma sisältää arvion liikennejärjestelmän nykytilasta, tavoitteet liikennejärjestelmän kehittämiselle, toimenpideohjelman sekä valtion rahoitusohjelman vuosille 2026—2037.  

....

(32) Selonteon mukaan lähivuosina tullaan tekemään myös eurooppalaista raideleveyttä koskevia linjauksia. Valiokunta pitää tärkeänä, että eurooppalaista raideleveyttä koskevia ratkaisuja arvioidaan huolellisesti kokonaisvaikutusten näkökulmasta, mukaan lukien vaikutukset kustannuksiin, kaksikäyttöisyyteen, huoltovarmuuteen, rajat ylittäviin kuljetuksiin sekä olemassa olevan rataverkon hyödyntämiseen. Valiokunta painottaa, että mahdollisten ratkaisujen tulee tukea Suomen saavutettavuutta, logistista kilpailukykyä ja turvallisuutta pitkällä aikavälillä. "

https://www.eduskunta.fi/asiat-ja-aanestykset/valtiopaivaasiat/asiakirjat/edktunnus/EDK-2026-AK-17624





 99 
 : Kesäkuu 24, 2026, 15:46:30 
Aloittaja Mikael Westman - Uusimman viestin kirjoitti Jouni Hytönen
Kauankohan Porin IC:tä ajettiin kahdella Cx:llä? Jyväskylän IC-junissa oli alusta 14.8.1989 alkaen kaksi Cx-vaunua, mutta varsin nopeasti havaittiin, ettei kahdelle ole kysyntää. Lyhimmillään Jyväskylän runko koostui siis Eifet-aggregaatista, yhdestä Cx-vaunusta, Rx- (tai alussa Rtx)-vaunusta ja kahdesta Ex-vaunusta. Iltajunassa IC 93 ja sen parissa, aamun IC 96:ssa oli tyypillisesti enemmän vaunuja kuin päiväjunassa IC 99/100.

 100 
 : Kesäkuu 24, 2026, 15:39:05 
Aloittaja Jari Välimaa - Uusimman viestin kirjoitti Jouni Hytönen
Googlella on taas ihan omat termit. Tällaisia ilmiselviä pöljyyksiä voisi editoida tekstiin kohdalleen jo ennen postaamista.

Kaksoisvuoro -> Vuoropari tai junapari

Vaunuja ei olla lisäämässä, vaan kokonaisia junayksiköitä. Eli Norrtåg-liikenteen käyttöön on tulossa viisi uutta sähkömoottorijunayksikköä. Nähtäväksi jää, ovatko ne kaksi- tai kolmivaunuisia Reginoita (X50-X54) vai jotain muita. Kaikki Norrtåg-liikenteessä käytettävä kalusto on kalustonvuokrausyhtiö AB Transition omistamaa.

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2026 Resiina