Tuoreimmat viestit  | 
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
 91 
 : Kesäkuu 23, 2026, 15:16:46 
Aloittaja Mikael Westman - Uusimman viestin kirjoitti Torbjörn Sandell
Löysin Resiinasta 1/93 teräskorisia matkustajavaunuja koskevasta artikkelista maininnan, että vaunuissa 26105–26111 olisi ollut toimistohytti, ilmeisesti uudesta asti (ainakaan muuta ei mainita). Nämä vaunut rakennettiin v. 1989 (muut vuosina 1988 ja 1991), joten ihan IC-liikenteen alusta niitä ei ollut.

Samaisen artikkelin mukaan istumapaikkoja toimistohytillisissä vaunuissa olisi ollut 29 hyttipaikkaa normaalin 35 sijaan, mistä päättelen, että näissä vaunuissa toimistohyttinä toiminut hytti olisi muissa vaunuissa ollut kuusipaikkainen.

Toimistohytin varustuksesta minulla ei ole tietoa eikä muistikuvia, joten siihen toivottavasti muut pystyvät vastaamaan.

Minulla ei myöskään ole tarkkaa tietoa siitä, millä rataosilla ne kulkivat. Jos muistan oikein, IC-junia tuli liikenteeseen seuraavasti:

- 1988: IC 35/36 Vaasaan ja IC 17/18 Imatraan (muutos EXP-junista?)
- 1989: IC 93/96 (muutos EP-junista) ja IC 99/100 Jyväskylään
- 1990: IC 149/150 Poriin
- 1991: IC 603/604 Seinäjoelta Kokkolaan (Helsinki–Seinäjoki yhdessä Vaasan junan kanssa)
- 1992: IC 83/78 Iisalmeen (muutos EP-junista)
- 1993: IC 7/8 Joensuuhun (muutos EP-junista)
- 1994: IC 57/58 Ouluun (muutos EP-junista)

IC-juniksi muuttuneissa EP-junissa oli usein IC-vaunusto ainakin osittain jo ennen muutosajankohtaa. Lisäksi IC-vaunuja käytettiin myös viikonloppujunissa IC 55/P 50 Helsingistä Ouluun ja mahdollisesti (ei omakätistä tietoa) viikonloppujunissa P 79/P 80 Iisalmeen ja IC 17/P 6 Joensuuhun.

Jossain vaiheessa Cx- ja Rx-vaunuja tuli myös juniin P 55 ja P 56 Helsingin ja Oulun välille, vaikka niissä oli muuten vain sinisiä vaunuja.

Jos olisi pakko arvata, niin arvaisin että toimistohytillisiä vaunuja on käytetty ensisijaisesti Imatran, Vaasan ja Jyväskylän junissa. Muistelen lukeneeni jostain, että näissä junissa on varsinkin alkuaikoina voinut olla kaksikin Cx-vaunua samassa junassa – ehkä siinä tapauksessa toinen toimistohytillä ja toinen ilman. Varmana tietona voin kuitenkin sanoa vain sen, että Kokkolan pätkä-IC:ssä (yleensä vain Cx + Ex) oli 1990-luvulla useimmiten Cx 26118 eli uusin vaunuista.  Virnistää

Minulla ei ole tietoa, poistettiinko toimistohytit jossain vaihessa oikeasti vaunuista, ja jos poistettiin niin milloin.


Hei,
tässä jonkun aikaa yrittänyt omasta kiinnostuksesta johtuen selvittää lisätietoja CX vaunussa olleesta toimistohytistä. Itse en koskaan saanut mahdollisuutta matkustaa 1lk CX vaunussa sen olon aikana, kun pääsin 1lk niin se oli silloin "business" jo EDB vaunussa niin tuo CX kiinnostaa itseä.

Kyseisestä hytistä on 90 luvulla ainakin mainittu. VR verkkosivuilla maksullisena lisäpalveluna(https://web.archive.org/web/19970630103743if_/http://www.vr.fi/heo/paikka.htm#lisa)
tutkiskellesani VR verkkosivujen vaunukuvastoja, huomasin siitä maininnan vuoden 2003 vaunukuvastossa (https://web.archive.org/web/20030620232113/http://www.vr.fi:80/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)
tuo vaunukuvasto voi tosin olla vanhempikin kun se puhuu vuosista 1998 ja 1999, mutta siinä mainitaan että seitsemässä vaunussa on toimistohytti, tosin se ei näy pohjapiirrustuksessa.
vuoden 2004 vaunukuvastossa kyseistä mainintaa ei enään ollut (https://web.archive.org/web/20041205212006/http://www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)

Joten tästä syystä itsellä olisi muutamia kysymyksiä:

- Minä vuonna toimistohytit tulivat CX vaunuihin, olivatko heti InterCity liikenteen alusta asti?
- Oliko toimistohytiksi muunnettu yksi 5 tai 6 hengen hyteistä vai missä se oli ja montako sinne mahtui?
- Mikä oli toimistohytin varustus? Oliko pistorasiat sekä NMT/GSM/Faksi varustus?
- Millä rataosilla nuo 7 toimistohytillistä vaunua liikkuivat?
- Milloin toimistohytit poistettiin CX vaunuista?

Kaikki tieto joko henkilökohtainen tai muusta lähteestä on avuksi tässä. Kiinnostaa oppia lisää tästä.

 92 
 : Kesäkuu 23, 2026, 14:33:44 
Aloittaja Eljas Pölhö - Uusimman viestin kirjoitti Leevi Halonen
Älytön homma. Voisi tehdä valituksen Euroopan unioniin.

 93 
 : Kesäkuu 23, 2026, 12:47:29 
Aloittaja Eljas Pölhö - Uusimman viestin kirjoitti Simo Virtanen
Vuonna 2021 olin hakemassa Elinkeinoelämän keskusarkistosta (ELKA) Hr11:n prototyyppipiirustusta (muistuttaa kovasti Dm4:ää). Elkasta todettiin, että kaikki Valmetin piirustusten luovuttaminen edellyttää käyttöluvan hankkimista. Käyttölupaa on haettava Valmetin lakiasiainjohtajalta ja kerrottava, mihin käyttöön piirustus tulee. Jos luvan saa, niin se ilmoitetaan Elkaan, jonka jälkeen Elka voi sen luovuttaa.

Sain luvan ja piirustuksen, mutta aikaa kului. Ajat ovat muuttumassa avoimuuden suhteen.

Valmet on osakeyhtiö ja sen aineiston osalta ei koskaan ole menty julkisuuslain mukaisesti. Rautatiehallitus (sitä edeltäneet ja seuranneet) on viranomainen ja sen aineiston julkisuudesta säädetään laissa.

Ei tuossa jaossa mitään uutta ole. Se on totta, että viranomaiset ovat vetätymässä DDR:läiseen tulkintaa julkisuudesta.

 94 
 : Kesäkuu 23, 2026, 12:03:50 
Aloittaja Erkki Nuutio - Uusimman viestin kirjoitti Erkki Nuutio
Tampereen rautatiet kirja (173 s, A4) on siis valmistunut ja saatavilla!
Suosittelen niin nykyvuosien tapahtumista kuin vanhemmasta kiinnostuneille harrastajille.
Suosittelen myös kaupungin rautatievaiheita koskevia tietoaukkojaan täyttäville kaupunkilaisille ja lähiseutujen väelle.
Kuvavalikoima - tasapuolisesti vanhempaa ja uudempaa - on runsas ja mielestäni onnistuneesti tarkoituksensa täyttävä.
Kirjanpito asemista, pysäkeistä, seisakkeista ja sivuraiteista on mielestäni kattava ja tehtävänsä täyttävä.

Itse pidin aikaisemmin mahdottomana saada kaikkea tärkeintä ja kiinnostavinta kaupungin 150 vuotisesta rautatiehistoriasta (harrastajalle ja maallikolle) riittävän helppolukuiseen ja nautittavaan kirjaan ilman liiallista virtaviivaistamista.
Varsin hyvin on Kimmo kuitenkin tässä onnistunut. Vahva kokemus ja rautatietuntemus on tehnyt sen mahdolliseksi!.

Jos jäsenet yhdistystemme puitteissa ja esimerkiksi Vorg-sivujen keskustelujen aktivoimina onnistuvat tekemään lisää, voitaisiin ehkä joskus (mutta ei vielä vuosiin) käynnistää uusi tutkimushanke seudun rautatiehistoriasta. Käsittääkseni kaksiosaisena.
Ensimmäinen osa olisi varsinaista historiantutkimusta, ja käsittelisi noin vuoteen 1976 päättyneen perinteisen rautatien.
Jälkimmäinen osa käsittelisi senjälkeisen ajan ja olisi toisenlainen niin lukijakuntansa kuin tyylinsä suhteen.
Ehkä se olisi vain netissä.

 95 
 : Kesäkuu 23, 2026, 07:42:22 
Aloittaja Mikael Westman - Uusimman viestin kirjoitti Mikael Westman
Hei,
tässä jonkun aikaa yrittänyt omasta kiinnostuksesta johtuen selvittää lisätietoja CX vaunussa olleesta toimistohytistä. Itse en koskaan saanut mahdollisuutta matkustaa 1lk CX vaunussa sen olon aikana, kun pääsin 1lk niin se oli silloin "business" jo EDB vaunussa niin tuo CX kiinnostaa itseä.

Kyseisestä hytistä on 90 luvulla ainakin mainittu. VR verkkosivuilla maksullisena lisäpalveluna(https://web.archive.org/web/19970630103743if_/http://www.vr.fi/heo/paikka.htm#lisa)
tutkiskellesani VR verkkosivujen vaunukuvastoja, huomasin siitä maininnan vuoden 2003 vaunukuvastossa (https://web.archive.org/web/20030620232113/http://www.vr.fi:80/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)
tuo vaunukuvasto voi tosin olla vanhempikin kun se puhuu vuosista 1998 ja 1999, mutta siinä mainitaan että seitsemässä vaunussa on toimistohytti, tosin se ei näy pohjapiirrustuksessa.
vuoden 2004 vaunukuvastossa kyseistä mainintaa ei enään ollut (https://web.archive.org/web/20041205212006/http://www.vr.fi/heo/junat/vaunukuvasto.pdf)

Joten tästä syystä itsellä olisi muutamia kysymyksiä:

- Minä vuonna toimistohytit tulivat CX vaunuihin, olivatko heti InterCity liikenteen alusta asti?
- Oliko toimistohytiksi muunnettu yksi 5 tai 6 hengen hyteistä vai missä se oli ja montako sinne mahtui?
- Mikä oli toimistohytin varustus? Oliko pistorasiat sekä NMT/GSM/Faksi varustus?
- Millä rataosilla nuo 7 toimistohytillistä vaunua liikkuivat?
- Milloin toimistohytit poistettiin CX vaunuista?

Kaikki tieto joko henkilökohtainen tai muusta lähteestä on avuksi tässä. Kiinnostaa oppia lisää tästä.

 96 
 : Kesäkuu 23, 2026, 07:29:14 
Aloittaja Lauri Rantala - Uusimman viestin kirjoitti Jari Välimaa
 
Turun raitiotien projektisuunnitelma kalustosta

31.3.2026

"Raitiovaunukaluston hankinnan valmistelua on tehty osana raitiotien toteutussuunnittelua
syksystä 2024 alkaen. Projektin valmisteluun on liittynyt markkinavuoropuhelua
raitiovaunukalustoa toimittavien yritysten kanssa, jotta hankkeen sisältöä ja toteutustapaa
on saatu ohjattua myös markkinalle sopivaan muotoon. Valmisteluun sisältyi
hankintamallin selvittäminen huhti-kesäkuussa 2025 ja sen jälkeen vaunun teknisten
määrittelyiden, kunnossapitopalvelun kuvauksen ja raitiovaunujen elinkaaren
mallinnuksen selvittäminen aikavälillä syyskuu 2025 – helmikuu 2026.

Markkinavuoropuhelua jatketaan tarvittaessa vuoden 2026 aikana, jotta saadaan
edelleen hyödynnettyä riittävästi markkinaymmärrystä hankkeen ja tarjouspyynnön
valmistelussa.

Kalustoinvestoinnin kustannusarviosta tehtiin tarkentava selvitys kesällä 2025.

Kustannusarviota oli tarpeen tarkentaa koska edellinen kustannusarvio oli tehty vuonna
2023 valmistuneen yleissuunnitelman yhteydessä. Raitiovaunukaluston markkinatilanne
on muuttunut tämän jälkeen muun muassa Ukrainan sodan, vihreään siirtymän ja
raidekaluston kasvaneen kysynnän sekä komponenttien ja materiaalien hintojen nousun
vuoksi.

Raitiovaunujen hankinta on julkinen hankinta, joka on tehtävä kansallisia hankintalakeja
ja Euroopan unionin hankintadirektiivejä noudattaen. Raitiovaunuhankinta on
suuruudeltaan niin merkittävä, että se ylittää EU-kynnysarvon ja sen toteutukseen
sovelletaan EU-hankintoja koskevia määräyksiä. Hankintalainsäädäntö edellyttää
mahdollisimman avointa kilpailuttamista sekä tarjoajien ja toimittajien tasapuolista ja
syrjimätöntä kohtelua. "

https://turunraitiotie.fi/wp-content/uploads/2026/05/Turun-raitiotien-raitiovaunukaluston-hankinta_projektisuunnitelma_Turun-raitiotie-Oy-2026.pdf

 97 
 : Kesäkuu 23, 2026, 03:13:08 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
Katsottavaa ja kuuneltavaa! Youtube: "01150 mit Rheingold" kuvaaja Dampflok Th.

 98 
 : Kesäkuu 23, 2026, 01:40:02 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
"One Wonderful Moment" The Shakers 1974 ABC Records säv. T. Cashman/E.Pistilli.

 99 
 : Kesäkuu 23, 2026, 01:02:16 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
"Can We Share It" Rick Sheppard 1975 Columbia Records s. Drago/Horton.

 100 
 : Kesäkuu 23, 2026, 00:01:23 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
"A Lover's Concerto" Cilla Black 1966 Parlophone Rec. s. Denny Randell/Sandy Linzer.

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2026 Resiina