Löysin Resiinasta 1/93 teräskorisia matkustajavaunuja koskevasta artikkelista maininnan, että vaunuissa 26105–26111 olisi ollut toimistohytti, ilmeisesti uudesta asti (ainakaan muuta ei mainita). Nämä vaunut rakennettiin v. 1989 (muut vuosina 1988 ja 1991), joten ihan IC-liikenteen alusta niitä ei ollut.
Samaisen artikkelin mukaan istumapaikkoja toimistohytillisissä vaunuissa olisi ollut 29 hyttipaikkaa normaalin 35 sijaan, mistä päättelen, että näissä vaunuissa toimistohyttinä toiminut hytti olisi muissa vaunuissa ollut kuusipaikkainen.
Toimistohytin varustuksesta minulla ei ole tietoa eikä muistikuvia, joten siihen toivottavasti muut pystyvät vastaamaan.
Minulla ei myöskään ole tarkkaa tietoa siitä, millä rataosilla ne kulkivat. Jos muistan oikein, IC-junia tuli liikenteeseen seuraavasti:
- 1988: IC 35/36 Vaasaan ja IC 17/18 Imatraan (muutos EXP-junista?)
- 1989: IC 93/96 (muutos EP-junista) ja IC 99/100 Jyväskylään
- 1990: IC 149/150 Poriin
- 1991: IC 603/604 Seinäjoelta Kokkolaan (Helsinki–Seinäjoki yhdessä Vaasan junan kanssa)
- 1992: IC 83/78 Iisalmeen (muutos EP-junista)
- 1993: IC 7/8 Joensuuhun (muutos EP-junista)
- 1994: IC 57/58 Ouluun (muutos EP-junista)
IC-juniksi muuttuneissa EP-junissa oli usein IC-vaunusto ainakin osittain jo ennen muutosajankohtaa. Lisäksi IC-vaunuja käytettiin myös viikonloppujunissa IC 55/P 50 Helsingistä Ouluun ja mahdollisesti (ei omakätistä tietoa) viikonloppujunissa P 79/P 80 Iisalmeen ja IC 17/P 6 Joensuuhun.
Jossain vaiheessa Cx- ja Rx-vaunuja tuli myös juniin P 55 ja P 56 Helsingin ja Oulun välille, vaikka niissä oli muuten vain sinisiä vaunuja.
Jos olisi pakko arvata, niin arvaisin että toimistohytillisiä vaunuja on käytetty ensisijaisesti Imatran, Vaasan ja Jyväskylän junissa. Muistelen lukeneeni jostain, että näissä junissa on varsinkin alkuaikoina voinut olla kaksikin Cx-vaunua samassa junassa – ehkä siinä tapauksessa toinen toimistohytillä ja toinen ilman. Varmana tietona voin kuitenkin sanoa vain sen, että Kokkolan pätkä-IC:ssä (yleensä vain Cx + Ex) oli 1990-luvulla useimmiten Cx 26118 eli uusin vaunuista.

Minulla ei ole tietoa, poistettiinko toimistohytit jossain vaihessa oikeasti vaunuista, ja jos poistettiin niin milloin.
Tuossa on ihan mielenkiintoista tietoa. Tuo määrä vastaisi sitä vaunukuvaston 7 vaunun määrää. Miksiköhän loppuihin CX ei tullut sitä koskaan, olikohan enempi kokeilu. Intercityhän oli alkujaan korkeamman palvelutason juna ja varmaan ideana ollut että "liikkuva toimisto" tarjota tuolla. Onkohan tuosta ollut koskaan mitään esitettä erikseen?
Piti muuten katsoa vorgista löytyykö kuvia tuosta pätkä ic junasta ja huhhu
https://vaunut.org/kuva/6482 tuo on pätkä IC juna voittaa 1 vaunun deeverivetoiset taajamajunatkin teho-vaunu suhteessa

Muistaakseni Porin IC-junissa oli alkuaikoina toimistohytti. Junassahan oli aluksi 2 Cx-vunua, joista toinen jäi Tampereelle parin Ex:n kera. En osaa sanoa oliko molemmissa toimisto. Koskaan en nähnyt kenenkään toimistoa käyttävän ja jossain vaiheessa ne salaperäisesti poistuivat.
kuinkakohan moni tiesi edes tuosta kun VR ei tuntunut sitä paljoa mainostavan? Oliko hytin ovessa jotain eroa, oliko esim peitetty läpinäkyvän oven sijaan ja oliko erikseen merkintä? Tuosta ei taida kuvia olla kenelläkään kun aikanaan ei ajatellut kuvata "normaaleja" asioita.