Itselle on jäänyt epäselväksi miten ETCS parantaa rautatieliikenteen turvallisuutta? Toimintavarmuuden parantuminenkin on niin ja näin koska ETCS aiotaan mikäli olen oikein ymmärtänyt rakentaa ainakin aluksi matkapuhelinverkkoihin perustuvaksi. Langattomia yhteyksiä on kuitenkin ymmärtääkseni kohtuullisen helppo häiritä joten onkohan valittu tie kuitenkaan paras mahdollinen?
Kaluston varustelu kustannukset ovat vielä asia minkä kustannuksista ei ole tarpeeksi tietoa. Myöskään varustelemattoman kaluston liikennöinnistä tai yksikön jonka ETCS veturilaite vikaantuu matkan aikana siirtämisestä pois linjalta ei ole vielä kerrottu menettelyjä.
Näkisin vähintäänkin tulo-opastimet ja mieluusti myös lähtöopastimet tulisi säilyttää vaikka ETCS:n siirryttäisiinkin.
Digirata perustuu 5G verkkohin ja niiden viipalointi tekniikkaan https://www.nokia.com/industries/railways/frmcs/
Uusissa Sr3 vetureissa on jo ETCS versio asennettuja, päivityksiä joudutaan tekemään radioverkkoratkaisun myötä.
Digirata eli eurooppalainen kulunvalvonta on tulossa (21.5.2026): https://digirata.fi/wp-content/uploads/2026/05/Digiradan-sidosryhmatilaisuus-05_2026.pdf