Tuoreimmat viestit  | 
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
 91 
 : Kesäkuu 19, 2026, 20:06:45 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
"You've Got To Take It(If You Want It)" The Main Ingredient 1972 RCA Records s. Townsend.

 92 
 : Kesäkuu 19, 2026, 19:21:00 
Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth
"Cheating Is Telling On You" The Lollipops 1969 V.I.P. /Motown Rec. s. Browner/Walker.

 93 
 : Kesäkuu 19, 2026, 17:26:26 
Aloittaja Jari Välimaa - Uusimman viestin kirjoitti Kimmo Huhta
Välimaalle. No löytyy tekstiä sivuilta kai ihan niin paljon kuin kiinnostunut haluaa lukea. Hainkin sitä, että hankkeen nimi sisältäisi oleellisen ilman, että täytyy lukea noita.

 94 
 : Kesäkuu 19, 2026, 17:14:00 
Aloittaja Jari Välimaa - Uusimman viestin kirjoitti Jaakko Pehkonen
"Digirata-hankkeessa nykyinen junaliikenteen kulunvalvonta- ja turvalaitejärjestelmä uudistetaan vaiheittain eurooppalaiseen ERTMS-järjestelmään (European Rail Traffic Management System) perustuvaksi. Hankkeen tavoitteena on parantaa rautatieliikenteen turvallisuutta, toimintavarmuutta ja kapasiteettia sekä luoda edellytykset tulevaisuuden digitaaliselle rautatieliikenteelle.

Itselle on jäänyt epäselväksi miten ETCS parantaa rautatieliikenteen turvallisuutta? Toimintavarmuuden parantuminenkin on niin ja näin koska ETCS aiotaan mikäli olen oikein ymmärtänyt rakentaa ainakin aluksi matkapuhelinverkkoihin perustuvaksi. Langattomia yhteyksiä on kuitenkin ymmärtääkseni kohtuullisen helppo häiritä joten onkohan valittu tie kuitenkaan paras mahdollinen?

Kaluston varustelu kustannukset ovat vielä asia minkä kustannuksista ei ole tarpeeksi tietoa. Myöskään varustelemattoman kaluston liikennöinnistä tai yksikön jonka ETCS veturilaite vikaantuu matkan aikana siirtämisestä pois linjalta ei ole vielä kerrottu menettelyjä.

Näkisin vähintäänkin tulo-opastimet ja mieluusti myös lähtöopastimet tulisi säilyttää vaikka ETCS:n siirryttäisiinkin.

 95 
 : Kesäkuu 19, 2026, 15:07:23 
Aloittaja Petri Soronen - Uusimman viestin kirjoitti Jari Välimaa

Tässä on selitys miksi lauantai ja sunnuntai vuorot yliviivattu



vastaavasti norrtågetin aikataulut https://norrtag.se/app/uploads/2026/03/2026-05-Tidtabeller-Lulea-Haparanda-0511-0802.pdf.pdf

 96 
 : Kesäkuu 19, 2026, 15:00:08 
Aloittaja Petri Soronen - Uusimman viestin kirjoitti Jari Välimaa

Tässä on selitys miksi lauantai ja sunnuntai vuorot yliviivattu


 97 
 : Kesäkuu 19, 2026, 14:10:31 
Aloittaja Jari Välimaa - Uusimman viestin kirjoitti Jari Välimaa
Näitä Digiradan selostuksia ja Resiinan tasoristeys-palstaa lukien olen hahmottanut, että kyseessä on liikenteenohjaukseen ja/tai kulunvalvontaan käytettävä uusi järjestelmä. (Aihepiiri ei ole osunut oman harrastuskiinnostukseni ytimeen, niin en ole perehtynyt syvällisesti.) Mutta tuo nimi. Miksi Digirata? Se ei todellakaan paljoa kerro.

olisiko projektin sivulta löytyvät riittävän selkeitä ?¨

"Suomen nykyinen junien kulunvalvontajärjestelmä (JKV) on tulossa elinkaarensa päähän. Järjestelmän käyttöikä päättyy 2020-luvun lopussa. Suomelle seuraava looginen askel on siirtyä eurooppalaiseen kulunvalvontajärjestelmään (ERTMS) ja moderniin radiopohjaiseen ETCS-järjestelmään (European Train Control System). Radioverkoksi suositellaan FRMCS-järjestelmää (Future Railway Mobile Communication System). Näin ollen Suomen tuleva ERTMS-ratkaisu olisi ilman näkyviä opastimia toteutettava radiopohjainen ETCS sekä siihen kiinteästi liittyvä FRMCS-radioverkko.

Myös regulaatio velvoittaa uusimaan järjestelmän, sillä Suomen tulee EU-jäsenmaana päivittää järjestelmät yhteensopiviksi eurooppalaisiin järjestelmiin. Euroopan laajuisen TEN-T verkon varustelu on tehtävä ERTMS-järjestelmällä yhteentoimivuuden takaamiseksi. Myös uudet ratalinjaukset vaativat EU:n velvoittamana uudenlaista kulunvalvontaa.

Uusi, korvaava järjestelmä toteutetaan vaiheittain koko rataverkolle vuoteen 2040 mennessä. Sama työ on käynnissä useissa Euroopan maissa ja Suomeen toteutettava kulunvalvonta on yhteensopiva eurooppalaisten kulunvalvontajärjestelmien kanssa. Yhteensopivuus takaa, että rajanylityksissä kulunvalvonta ei aiheuta pullonkauloja junien liikkumiselle. EU-lainsäädäntö varmistaa, että kaikki jäsenvaltiot sitoutuvat yhteiseen standardiin."

 98 
 : Kesäkuu 19, 2026, 13:14:53 
Aloittaja Antero Airola - Uusimman viestin kirjoitti Antero Airola
Myös muutama Suomesta

https://www.ebay.co.uk/usr/european_rail_timetable_ltd?_sc=MTI2ODY3MSM1OTM0MQ%3D%3D&utm_campaign=FRIDAY+JUNE+19+2026&utm_medium=email&utm_source=brevo

 99 
 : Kesäkuu 19, 2026, 12:52:29 
Aloittaja Jari Välimaa - Uusimman viestin kirjoitti Kimmo Huhta
Näitä Digiradan selostuksia ja Resiinan tasoristeys-palstaa lukien olen hahmottanut, että kyseessä on liikenteenohjaukseen ja/tai kulunvalvontaan käytettävä uusi järjestelmä. (Aihepiiri ei ole osunut oman harrastuskiinnostukseni ytimeen, niin en ole perehtynyt syvällisesti.) Mutta tuo nimi. Miksi Digirata? Se ei todellakaan paljoa kerro.

 100 
 : Kesäkuu 19, 2026, 08:41:24 
Aloittaja Jari Välimaa - Uusimman viestin kirjoitti Jari Välimaa
 
Rail Baltica aloittaa keskustelut rautatieyhtiöiden kanssa ennen liikenteen aloittamista

17.6.2026 Google konekäännös

"Rail Baltica on ottanut uuden askeleen kohti tulevaa toiminnan aloittamista. Kolme kansallista toteuttajaorganisaatiota ja tulevat infrastruktuurin haltijat Virossa, Latviassa ja Liettuassa ovat yhdessä hankkeen koordinaattorin RB Rail AS:n kanssa julkaisseet ensimmäisen version hankkeen verkkoehdoista tuleville rautatieyrityksille.

Asiakirja tarjoaa ensimmäistä kertaa kattavan yleiskatsauksen Baltian halki kulkevan uuden eurooppalaisen suurnopeusradan teknisistä, toiminnallisista ja kaupallisista toiminnan edellytyksistä.

Ensimmäinen yhteinen kehys

Julkaistu versio, nimeltään versio 1, on kehitetty RailNetEuropen ohjeiden mukaisesti, ja sen on tarkoitus toimia ensimmäisenä referenssinä tuleville operaattoreille, tavaraliikenneyrityksille ja muille markkinaosapuolille.

Työn ovat tehneet yhteistyössä kolme kansallista infrastruktuurin haltijaa – Rail Baltic Estonia, Eiropas Dzelzceļa līnijas Latviassa ja LTG Infra Liettuassa – yhdessä RB Rail AS:n kanssa.

Asiakirja sisältää tietoa infrastruktuurista, teknisistä vaatimuksista ja Rail Baltican toiminnan perusehdoista. Tavoitteena on luoda lisää läpinäkyvyyttä tulevaa kaupallista toimintaa varten.

Rakennushankkeesta rautatiejärjestelmään

Hankeorganisaation mukaan julkaisu merkitsee tärkeää siirtymistä kattavasta infrastruktuurihankkeesta tulevaan toimivaan rautatiejärjestelmään.

Samaan aikaan aloitetaan jäsennellympi vuoropuhelu rautatieyhtiöiden ja logistiikkatoimijoiden kanssa, jotka saattavat käyttää uutta rautatiekäytävää liikenteen alkaessa.

Versio 1 on kuitenkin vain tiedotusasiakirja, eikä se vielä muodosta virallista perustaa junareittien tai radan kapasiteetin hakemiselle."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20260617/18769/rail-baltica-oppnar-dialog-med-jarnvagsforetag-infor-trafikstart

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2026 Resiina