|
91
: Kesäkuu 24, 2026, 01:40:16
|
||
| Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth | ||
|
"Love Don't Want To Leave" Jackie Jackson 1973 Motown Rec. säv.Freddie Perren/Christine Yarian Perren/Deke Richards/Alphonso Mizell.
|
||
|
92
: Kesäkuu 24, 2026, 00:15:24
|
||
| Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth | ||
|
"I Guess I'll Always Love You" The Isley Brothers 1966 Tamla Motown Rec.s. Holland/Dozier/Holland.
|
||
|
93
Ajankohtaiset / Tapahtumat / Vs: Turun Prinsessalla Turku – Tampere – Hämeenlinna -radan 150-vuotisjuhlaan 22.6.
: Kesäkuu 24, 2026, 00:10:56
|
||
| Aloittaja Suomen Rautatiemuseo - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth | ||
|
Hienosti järjestetty tilaisuus! Kiitokset Kaikille tähän osallistneille sekä järjestäneille ja etenkin veturimiehistöille upeaista ajosuoritteista!
|
||
|
94
: Kesäkuu 23, 2026, 23:53:19
|
||
| Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth | ||
|
"I'll Be There" Jackson 5 /1970 Motown Rec. säv. Berry Gordy Jr./Willie Hutch.
|
||
|
95
: Kesäkuu 23, 2026, 23:39:12
|
||
| Aloittaja Mikael Westman - Uusimman viestin kirjoitti Petri Nummijoki | ||
|
Muistaakseni Porin IC-junissa oli alkuaikoina toimistohytti. Junassahan oli aluksi 2 Cx-vunua, joista toinen jäi Tampereelle parin Ex:n kera. En osaa sanoa oliko molemmissa toimisto. Koskaan en nähnyt kenenkään toimistoa käyttävän ja jossain vaiheessa ne salaperäisesti poistuivat. Itse en tuollaista muista, että Porin IC:tä olisi Tampereella lyhennetty vaan päinvastoin siihen lisättiin aggregaattivaunu. Kuva-arkistostakin löytyi Porin radalta IC-juna 7 vaunua + aggregaattivaunu-kokoonpanossa https://vaunut.org/kuva/60014 ja eihän ko. juna Helsingin päässäkään ollut yleensä kuin maksimissaan noin 7-vaunuinen. On tietysti mahdollista, että jonain tiettynä aikataulukautena tai viikonpäivänä siitä olisi jäänyt Tampereelle vaunuja mutta kyseenalaistaisin, että Tampereella lyhentäminen olisi ollut jonkinlainen pääsääntö Porin IC-junan historiassa. |
||
|
96
: Kesäkuu 23, 2026, 23:27:03
|
||
| Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth | ||
|
"Never Give You Up" Sharon Redd 1982 Unidisc Rec. s. JosephTucci/Darryl Payne.
|
||
|
97
: Kesäkuu 23, 2026, 22:57:25
|
||
| Aloittaja John Lindroth - Uusimman viestin kirjoitti John Lindroth | ||
|
"You've Made Me So Very Happy" Brenda Holloway 1967 Motown Rec.s. Berry Gordy Jr./Frank Wilson/B.Holloway/P.Holloway.
|
||
|
98
: Kesäkuu 23, 2026, 21:57:05
|
||
| Aloittaja Mikael Westman - Uusimman viestin kirjoitti Antero Airola | ||
|
Muistaakseni Porin IC-junissa oli alkuaikoina toimistohytti. Junassahan oli aluksi 2 Cx-vunua, joista toinen jäi Tampereelle parin Ex:n kera. En osaa sanoa oliko molemmissa toimisto. Koskaan en nähnyt kenenkään toimistoa käyttävän ja jossain vaiheessa ne salaperäisesti poistuivat.
|
||
|
99
: Kesäkuu 23, 2026, 21:55:21
|
||
| Aloittaja Mika Kiuru - Uusimman viestin kirjoitti Mika Kiuru | ||
|
Koristeena ollut resiina, löytyy Hämeenlinnasta.
Ollut keltainen, jossain vaiheessa tullut mustaa päälle. Tämä hakee uutta kotia. Tutustuminen paikanpäällä. Hyväksyn tai hylkään tarjouksen. Mutta, tarkoitus on löytää uusi koti tälle. Yhteydenotot; mikaolavi.kiuru@gmailcom |
||
|
100
Rautatiet ja harrastus / Kalusto / Polttokennohaihattelun loppusoinnut - vihdoin se Kankkulan kaivo sulkeutuu
: Kesäkuu 23, 2026, 21:47:23
|
||
| Aloittaja Erkki Nuutio - Uusimman viestin kirjoitti Erkki Nuutio | ||
|
Daimler-Benz tiedottaa että se toteuttaa KEYOU:n kanssa Actros-malliensa 12.8 dm3 litran 350 kw:n tehoisten moottorien muuttamisen toimimaan vetydieselmoottoreina. Toimitukset alkavat ensi vuonna.
KEYOU:n Daimler-Benzille kehittämä vetykaasutekniiikka toteutuu vielä 350 bar paineisella vetykaasulla, eli vety pumpataan käsittääkseni 700 bar paineeseen ja sitä saadaan säiliöistä käyttöön kunnes paine on laskenut 350 bar suuruiseksi. Moottorien hyötysuhteen heikentymisen määrää dieselöljytoteutuksiin verrattuna en tiedä. En yritä tässä kuvata tarkemmin ruiskutusjärjestelyä On jouduttu tekemään enemmän kompromisseja kuin dieselöljyn suoraruiskutuksessa, jossa ruiskutuspaineet ovat 2000 bar luokkaa. Pienten nesteannosten puristaminen valtavaan paineeseen on helppoa ja halpaa, mutta kaasuannosten puristaminen 700 bar paineeseen on todella työlästä ja kallista. Yksin paineistamiseen hukkuu karkeasti neljännes kaasuannoksen energiasta ja jakelupisteiden paineistuspumppujen hinta on luokkaa 10 miljoonaa euro Se että kaasua voidaan vielä käyttää 350 bar paineisena, johtunee vedyn nopeammasta palamisesta dieselmoottorissa verrattuna dieselöljyyn. Arvioin muidenkin polttokennoihin miljardejansa hukanneiden valmistajien tiedottavan kesä-elokuussa tai viimeistään syyskuun IAA-näyttelyssä polttokennoyritelmistä luopumisesta - Volvo ehkä piankin koska se on ollut kennokonsortiossa Daimler-Benzin kanssa. Todettakoon että EU:n energiakomissaari ja muutkin EU:n viherutopistit ovat olleet ja lienevät yhä nelijalkajarrutuksessa vetydieselmoottoreihin nähden. Utopistit eivät halua myöntää, että taivaanrannalla kangastuksena siintävän "ihannetoteutuksen" tuloa pitää lykätä ainakin kunnes joku pystyy ensimmäisenä saamaan sellaisen käyttökelpoiseksi. Kun polttokenno-utopistit vihdoin saavat kenkää teollisuuden ja liikennöitsijöiden katkerien kirousten myötä - toki EU:n utopistien vieläkin jarruttaessa, olisin maamme kannalta halunnut että vedylle kaasuna olisi samalla annettu vain käyttölupa, mutta ei käyttösuositusta. Suomen asumistiheydellä ja ilmasto-oloissa ainoa järjellinen vetyratkaisu on käyttää raskaassa liikenteessä nesteytettyä synteettistä vetyä, kuten synteettistä metanolia tai synteettistä dieselöljyä. |
||