Tämä(kin) rataosan sulkeminen vain korostaa sitä surkeaa tilannetta, joka Suomessa on liikenneinfran kasvavan korjausvelan suhteen. Mikäli aidosti ollaan kiinnostuneita päästöjen vähentämisestä liikenteen suhteen, niin rautateihin olisi nykyään panostettava huomattavasti enemmän, kuin mitä on panostettu viimeisen 20 vuoden aikana.
Infrasta puhuttaessa en osaa olla ainakaan täysin samaa mieltä tämän viestin kanssa. Uskoisin infran kunnossapitoon löytyvän huomattavasti helpommin rahoitusta, jos infralle olisi tarvetta. Tilanne kuitenkin näyttäisi siltä, että Suomen rataverkosto palvelee nykyisellään oleellsesti ainoastaan matkustajia ja metsäteollisuutta. Otsikon mukaiselta rataosuudeltakin puuttuu kokonaan matkustajat, jolloin minun on hieman vaikea nähdä rataosuuden kunnostamista muuna kuin subventiona metsäteollisuudelle, joka toisaalta omalta osaltaan vielä edistää luontokatoa Suomessa.
Muutenkin tietenkin voisi olla, eikä varmaan mikään estäisikään hyödyntämästä otsikon rataosuutta esimerkiksi tomaattien ja kurkkujen kuljettamiseksi pk-seudulle. Varmasti muutakin kuljetettavaa tämänkin rataosuuden vaikutuspiiristä löytyisi, muusta rataverkosta toki puhumattakaan.
Eli itse näkisin, että ennen infraan kohdistuvia panostuksia olisi syytä varmistaa liikennöinnin kilpailukyky esimerksi kilpailuympäristön parantamisen avulla. Varmasti muutkin toimenpiteet mukaan lukien pienimuotoinen subventio infraan ja/tai liikennöintiin voisi parantaa rautatieliikenteen kilpailukykyä oleellisesti.