Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 15 16 [17] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1060


« Vastaus #400 : Kesäkuu 07, 2024, 06:08:20 »


Selvitys eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisestä käynnistyy

"Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Väylävirastoa laatimaan selvityksen eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyden ulottamisesta Haaparannasta Suomen puolelle. Selvityksessä on tarkoitus arvioida olemassa olevan verkon lisäksi mahdollista tarvetta uusille, eurooppalaisella raideleveydellä rakennettaville ratayhteyksille Suomesta Ruotsiin."

https://lvm.fi/-/selvitys-eurooppalaiseen-raideleveyteen-siirtymisesta-kaynnistyy
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 894


« Vastaus #401 : Kesäkuu 07, 2024, 13:04:12 »

Tarttee kyllä lukea tämä, kun kiinnostaa miten junan ajaminen laivaan on parempi kuin konttikuljetus.

Ja miksei vaikkapa saman raideleveyden USA:n ja Länsi-Euroopan välillä käytetä junalauttoja vaan kontteja. Luulisi myös että Britanniasta olisi helpompi rakentaa parikin tunnelia meren alitse jos junakuljetus on konttilaivaa parempi ratkaisu.

Vai onkohan tässä selvityksessä hiukan liikaa potaskaa...

50 vuoden päästä sitten halutaankin taas leventää raiteita että kaupankäynti Venäjän vasallikseen ottaneen Kiinan kanssa sujuisi paremmin.

Junalauttojen hyöty tulee parhaiten esiin suht lyhyillä vesistön ylityksissä, eli max n 100 km. Niitä käytetään salmien tai jossain tapauksissa isojen järvien ylitykseen paikoisssa joissa rautatiesillan tai tunnelin tai kiertäen eri reittiä rakentaminen on mahdotonta tai liian kallista.

Perinteisen junalautan idea on että se pystyy sukkuloimaan useita kertoja vuorokaudessa. Se voittaa konttilaivan lyhyillä matkoilla siksi että lastia ei tarvitse siirrellä vaan ajetaan suoraan sisään laivaan. Tietysti rekka-RoRo -laiva ajaa saman asian mutta jos lauttareitin kummassakin päässä on rautatie ja junalautta on osa rautatieyhteyttä niin on selvää että junavaunujen kuljettamista laivoilla ei haluta jättää hyödyntämättä jos mahdollisuus on. Ja useimmissa tapauksissa junalautat ottavat kyytiin myös maantieajoneuvoja.

Pitkillä matkolla kuten valtamerten yli junalautoista ei ole hyötyä.

Suomesta naapurimaihin riittävän lyhyitä merimatkoja jotka sopisivat junalautoille olisivat Helsinki(Vuosaari) -Tallinna (Muuga), Hanko-Paldiski, Uusikaupunki-Hargshamn ja Vaasa-Uumaja. Tietyin varauksin Turku/Naantali-Tukholma tai mielummin Kapellskär jos sinne menisi rautatie.

Poikkeuksellisen pitkiä junalauttareittejä olivat Railship -lauttojen matkat Hangosta Travemündeen. Mutta ne olivat kylmän sodan ajan aikaansaannoksia kun Baltian maat olivat miehitettyjä ja toisaalta rekkojen diesel maksoi sen verran paljon että tämä kuljetus oli joillekin tuotteille edullisempaa, telinvaihdosta huolimatta.  Toinen erikoisuus oli Klaipeda-(Neuvosto-Liettua) - Mukran (Itä-Saksa) vaikka maata pitkinkin olisi päässyt mutta Neuvostoliito ei luottanut Puolan rautateihin. Ja tietenkin Alaskan rautatieverkko on yhteydessä muun Pohjois-Amerikan rautatieverkon kanssa vain junalautan avulla.




tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #402 : Kesäkuu 08, 2024, 00:34:01 »

Miksi sitten Railship ei vienyt vaunuja Ruotsiin? Sieltähän olisi voitu jatkaa rautateitse Saksaan.
Koska merikuljetus on edullisempaa.

Ja rekkojen dieselpolttoaine oli silloin suorastaan halpaa.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 894


« Vastaus #403 : Kesäkuu 08, 2024, 10:27:01 »

Miksi sitten Railship ei vienyt vaunuja Ruotsiin? Sieltähän olisi voitu jatkaa rautateitse Saksaan.
Koska merikuljetus on edullisempaa.

Ja rekkojen dieselpolttoaine oli silloin suorastaan halpaa.

SeaRail/SeaWind line aloitti junalauttaliikenteen Ruotsiin 80-luvulla. Sillä oli sama pääomistaja (FÅA varustamo) kuin Railshipillä.
Ennen Tanskan salmien siltojen valmistumista, keski-Eurooppaan olisi ollut hitaampaa ajaa tavarajunia Ruotsin kautta kuin Railshipilla. SeaRail palveli siis Suomen ja Skandinavian välistä liikennettä kun taas Railship Suomen ja keski-Euroopan.

Dieselin hinnasta 70-luvulla ei ole tarkkaa tietoa koska meidän perheellä ja minulla on aina ollut bensa-autoja. Mutta bensa oli kallista 1970-luvun öljykriisin aikaan, ja aika pitkälle 1980-luvulle ostovoimaan suhteutettuna.
Rekat joutuivat ymmärtääkseni käyttämään samaa verotettua dieseliä kuin henkilöautot, eli sen hinta seurasi bensan hintaa. Dieselpolttonestevero saattoi ennen EU-aikaa olla Ruotsissa vielä kalliimpaa kuin Suomessa jos ulkomaalainen auto tankkasi, olen jostain lukenut. Railshipin junalauttaliikenne käynnistyi juuri öljykriisin ollessa pahimmillaan ja se saattoi auttaa konseptin menestymisessä.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1060


« Vastaus #404 : Kesäkuu 10, 2024, 15:33:47 »


Suomessa selvitetään uusien eurooppalaisen raideleveyden rataosuuksien käyttöönottoa

"Tutkimuksessa tarkastellaan siviililiikenteen, teollisuuden, toimitusvarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden eurooppalaisen rautatieyhteyden tarvetta ja kysyntää samalla kun otetaan huomioon mahdolliset riskit. Työhön kuuluu erilaisten reittivaihtoehtojen, teknisten näkökohtien, mahdollisten aikasuunniteltujen toimenpiteiden ja toteutuksen kustannusten arvioiminen erilaisiin rahoitusmahdollisuuksiin nähden."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240610/16304/finland-utforskar-om-inforandet-av-nya-banavsnitt-med-europeisk-sparvidd
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1060


« Vastaus #405 : Kesäkuu 13, 2024, 06:42:41 »


Itäradan yleisötilaisuus 13.6.2024

"Tule mukaan Itäradan tilaisuuteen, jossa avataan uuden kaksiraiteisen suurnopeusjunaradan (300 km/h) suunnitelmia Keravalta Porvoon kautta Kouvolaan.


Aika: 13.6.2024, klo 18.00-20.00
Paikka: Taidetehdas, Läntinen Aleksanterinkatu 1, 06100 Porvoo
Striimi: tilaisuutta voit seurata myös Itäradan Itäradan Youtube-kanavalla https://www.youtube.com/@ItarataOy"

https://www.itarata.fi/kutsu-itaradan-yleisotilaisuus-13-6-2024/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1060


« Vastaus #406 : Kesäkuu 14, 2024, 07:52:57 »

Neuvoston tiedote uudesta TEN-T asetuksesta joka on tulossa

"Tämänpäiväisen hyväksynnän jälkeen neuvoston ja Euroopan parlamentin puheenjohtajat allekirjoittavat säädöksen, ennen kuin se julkaistaan ​​EU:n virallisessa lehdessä lähiviikkoina. Uudistettu asetus tulee voimaan kaksikymmentä päivää tämän julkaisun jälkeen.

Lopuksi, vastauksena Venäjän Ukrainaa vastaan ​​käymän hyökkäyssodan vaikutuksiin ja varmistaakseen paremmat yhteydet keskeisten naapurimaiden kanssa, uudella asetuksella ulotetaan neljä TEN-T-verkon eurooppalaista liikennekäytävää Ukrainaan ja Moldovaan samalla kun heikennetään rajat ylittäviä yhteyksiä Venäjän kanssa. ja Valko-Venäjä."

https://www.consilium.europa.eu/fi/press/press-releases/2024/06/13/trans-european-transport-network-ten-t-council-gives-final-green-light-to-new-regulation-ensuring-better-and-sustainable-connectivity-in-europe/

Suomea koskevat käytävät

Itämeri‒Mustameri‒Egeanmeri-käytävä

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-ADD-23/fi/pdf

Pohjanmeri–Itämeri-käytävä

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-ADD-17/fi/pdf

Skandinavia–Välimeri-käytävä

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-ADD-18/fi/pdf

Asetusteksti

"Venäjän Ukrainaa vastaan käymästä hyökkäyssodasta seurannut uusi geopoliittinen tilanne
on osoittanut myös, kuinka tärkeitä saumattomat liikenneyhteydet unionin alueella ja
naapureina olevien maiden kanssa ovat. Eurooppalaisesta 1 435 mm:n nimellisestä
standardiraideleveydestä poikkeavan raideleveyden käyttö haittaa merkittävästi
rautatieverkkojen yhteentoimivuutta koko unionissa ja vaikuttaa jopa näiden erillään
olevien rautatieverkkojen kilpailukykyyn. Sen vuoksi ydinverkon tai laajennetun
ydinverkon uudet radat olisi rakennettava noudattaen 1 435 mm:n eurooppalaista nimellistä
standardiraideleveyttä. Lisäksi jäsenvaltioiden, joiden rataverkon raideleveys poikkeaa
eurooppalaisesta 1 435 mm:n nimellisestä standardiraideleveydestä, olisi arvioitava
eurooppalaisiin liikennekäytäviin kuuluvien ratojen muuntamista vastaamaan
eurooppalaista 1 435 mm:n nimellistä standardiraideleveyttä."

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-INIT/fi/pdf
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2024, 07:13:15 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1060


« Vastaus #407 : Kesäkuu 14, 2024, 13:28:19 »


Länsirata Oy:n osakkaat alustavaan yhteisymmärrykseen rakentamisvaiheen esisopimuksen ehdoista

"Sekä valtio että kunnat sitoutuvat rahoittamaan hankkeen rakennusvaihetta 400 miljoonalla eurolla eli yhteensä 800 miljoonalla eurolla. Kuntien osuus jakautuu näiden kesken erikseen sovittavalla tavalla.

Tämän lisäksi yhtiölle annetaan oikeus ottaa vierasta pääomaa enintään 500 miljoonaa euroa. Tähän on oikeus vasta sen jälkeen, kun valtion ja kuntien rahoitus sekä CEF-tuki on käytetty. Hankkeeseen jo myönnetty EU:n CEF-tuki ja parhaillaan vireillä olevasta hausta mahdollisesti saatava CEF-tuki vähentävät yhtiön tarvetta ottaa vierasta pääomaa."

https://lvm.fi/-/lansirata-oy-n-osakkaat-alustavaan-yhteisymmarrykseen-rakentamisvaiheen-esisopimuksen-ehdoista
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1060


« Vastaus #408 : Eilen kello 08:09:14 »

Suomen ETCS Level 2 -testiasennus käynnistyy

"HITACHI Rail on saanut valmiiksi ETCS Level 2 asennuksen Kouvola - Kotka/Hamina -radalle, ETCS Level 2:n kansallisen käyttöönoton testiradalle.

Projekti sisälsi 5G-radioviestintäjärjestelmän asennuksen, joka täyttää FRMCS:n (Future Railway Mobile Communication System) spesifikaatiot ja jota kehitetään korvaamaan GSM-R."

https://www.railjournal.com/technology/finnish-etcs-level-2-test-installation-goes-live/

https://www.proxion.fi/ertms-etcs-frmcs-digiradan-sanasto-haltuun/
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 113


« Vastaus #409 : Eilen kello 19:58:50 »

Junalauttayhteyksistä nykyisessä Itämeren alueen turvallisuustilanteessa: Jos kaikki sujuu tulevaisuudessa, kuin nyt vielä vaikuttaisi sujuvan, niin junalauttayhteys Suomi - Viro olisi erittäin käyttökelpoinen. Tähän tulee suhtautua erittäin suurella varauksella ja toimivalla plan-B suunnitelmalla. Mutta jos (ja kun) venäjä eskaloi aggressionsa Itämeren piiriin, tarkoittaa tämä koko Itämeren meriliikenteen sulkeutumista, ja turvautumista vain olevassa oleviin maayhteyksiin.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 113


« Vastaus #410 : Eilen kello 20:10:22 »

Tosi asia on, että Suomen on nyt panostettava kaikki suunnitelmat ja niiden toteutus pahimman mahdollisen tilanteen varalle, eli Suomen huoltovarmuuden turvaamiseen Tornion jokilaakson, sekä Lapin käsivarren kautta. Tämä edellyttää todella mittavia investointeja niin rataverkkoon, kuin myös maatieolosuhteiden totaaliseen uudistamiseen alueella.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1060


« Vastaus #411 : Tänään kello 07:49:24 »


Riihimäki-Tampere kohtauspaikat, Kuurila, ratasuunnitelma

"Riihimäki-Tampere välillä on tarvetta kohtauspaikoille, joita on tunnistettu kaikkiaan neljä kappaletta. Ohituspaikka parantaa selvästi rataosan häiriösietoisuutta ja helpottaa tavaraliikenteen sovittamista muun liikenteen aikatauluun. Kuurila on optimaalinen sijainti yhdeksi uudeksi kohtauspaikaksi. Kuurila sijaitsee noin yhdeksän kilometriä Toijalan eteläpuolella ja noin 24 kilometriä Parolan pohjoispuolella. Kuurilaan suunnitellaan yksi noin 1,2km pituinen raide nykyisten raiteiden molemmille puolille."

https://vayliensuunnittelu.fi/suunnitelma/1.2.246.578.5.1.3038153907.1000628177/aloituskuulutus
tallennettu
Sivuja: 1 ... 15 16 [17] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina