Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 25 | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #250 : Maaliskuu 22, 2024, 09:56:47 »

Valtion väyläverkon investointiohjelma vuosille 2025–2032
https://www.doria.fi/handle/10024/188738

Linkki ratahankkeisiin:
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/188738/vj_2024-26_978-952-405-164-4_Liite_1.pdf?sequence=2&isAllowed=y
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #251 : Maaliskuu 22, 2024, 14:19:55 »


Tarvitaanko enää Luumäki-Joutseno-yhteysvälille kaksoisraidetta (Luumäki-Joutseno-yhteysväli) ?

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #252 : Maaliskuu 28, 2024, 06:41:52 »


Traficomin säädösseuranta raideliikenteestä

"Raideliikenteen säädösseuranta 9.1.-13.3.2024

Raideliikenteen säädösseurannan luettelosta ilmenevät otsikossa mainitulla ajanjaksolla julkaistut keskeiset raideliikennettä koskevat hallituksen esitykset, valtiosopimukset, kansalliset ja Euroopan unionin säädökset sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräykset, lausuntopyynnöt ja määräyshankepäätökset. Säädösseurannan lopussa on lisäksi luettelo muutamasta muusta muun ohella raideliikenteen toimintaympäristöön vaikuttavasta ajankohtaisesta säädöksestä ja lainsäädäntöhankkeesta."

https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/raideliikenteen-saadosseuranta-91-1332024
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #253 : Huhtikuu 14, 2024, 08:46:43 »

Espanjan kokemukset muutoksesta normaaliraiteisiin ratoihin Connectin Europe Days - tapahtumassa


"Vuonna 1992: 470,5 Km, ensimmäinen eurooppalainen rata
Vuonna 2022: +3.000 Km, yhteensä eurooppalaista rataa.
"

Esityksestä poimittua : Kiovaan pääsee normaailiraiteita pitkin , mutta Helsinkiin ei.

* Debate 17 Uniting Europe - Migration to European standard railway gauge - Josep Boira.pdf (2537.11 kilotavua - ladattu 69 kertaa.)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #254 : Huhtikuu 14, 2024, 09:26:07 »

Espanjan kokemukset muutoksesta normaaliraiteisiin ratoihin Connectin Europe Days - tapahtumassa


"Vuonna 1992: 470,5 Km, ensimmäinen eurooppalainen rata
Vuonna 2022: +3.000 Km, yhteensä eurooppalaista rataa.
"

Esityksestä poimittua : Kiovaan pääsee normaailiraiteita pitkin , mutta Helsinkiin ei.


Maantieteestä poimittua : Helsinki on meren takana, Kiova ei.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #255 : Huhtikuu 14, 2024, 10:34:21 »


Maantieteestä poimittua : Helsinki on meren takana, Kiova ei.

Saarivaltiomme raiteet johtavat aina satamiin...;-)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #256 : Huhtikuu 15, 2024, 05:53:18 »

Espanjan näkemys UIC raiteista eli normaaleista ja CEF rahoituksen roolista

Taitaa olla valtiolle samanlaista myrkkyä kuin persulle sähköautot ?


* espain_uic.png (106.53 kilotavua, 1132x621 - tarkasteltu 268 kertaa.)
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 91


« Vastaus #257 : Huhtikuu 15, 2024, 11:37:32 »

Espanjan näkemys UIC raiteista eli normaaleista ja CEF rahoituksen roolista

Taitaa olla valtiolle samanlaista myrkkyä kuin persulle sähköautot ?


Nettomaksaja puoluekannasta riippumatta voi hymyillä niin että hampaat näkyvät ; UMTS, Uniper, UIC eivätkä aakkoset tähän lopu.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #258 : Huhtikuu 16, 2024, 16:12:57 »

Espanjan eurooppalainen rataverkko nykyisin

Kuvassa sinisellä, onneksi sekakäyttöä vain 272 km.


* espanja_uic.png (210.39 kilotavua, 894x597 - tarkasteltu 221 kertaa.)
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 91


« Vastaus #259 : Huhtikuu 17, 2024, 04:25:33 »

Espanjan eurooppalainen rataverkko nykyisin

Kuvassa sinisellä, onneksi sekakäyttöä vain 272 km.

Mielenkiintoinen kaavio. Vanhaa rataa on purettu vajaat tuhat kilometriä ja uutta rakennettu melkein 2500 kilometriä joten ihan turhaan meilläkin täristään vanhan rataverkon purkamista. Sekakäyttöhän on ihan järkevä ratkaisu siirtymävaiheessa mutta mikä on espanjalaisten oma rahoitusosuus tässä uuden rakentamisessa? Näyttäisihän se toki hienolta jos kartassa olisi erikseen merkattuna mm. suomalaisten rahoittama osa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #260 : Huhtikuu 17, 2024, 07:25:51 »


Suurin osa uudesta 1435 mm radasta on suurnopeusratoja joten helppo ymmärtää niitä ei ole tehty sekaratoina.

Enemmän tästä kustannuksista (Mediterranean Corridor) https://www.railjournal.com/infrastructure/spain-spends-e4-4bn-on-mediterranean-corridor-programme/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #261 : Huhtikuu 17, 2024, 07:32:31 »


Yhdysvallat ja Britannia ryhtyvät toimiin Venäjän alumiinin, kuparin ja nikkelin torjumiseksi

On vain ajan kysymys siihen kun EU tekee saman päätöksen.

"Washington ja Lontoo kielsivät perjantaina metallipörssejä ottamasta vastaan ​​uutta Venäjän tuottamaa alumiinia, kuparia ja nikkeliä ja kielsivät metallien tuonnin Yhdysvaltoihin ja Britanniaan.

Toimenpiteen tarkoituksena on häiritä Venäjän vientituloja Moskovan jatkuvan hyökkäyksen aikana Ukrainaan, joka on tappanut tai haavoittunut kymmeniä tuhansia ja tehnyt kaupungit raunioiksi. Venäjä on merkittävä alumiinin, kuparin ja nikkelin tuottaja."

https://www.reuters.com/world/us/us-takes-action-targeting-russian-aluminum-copper-nickel-2024-04-12/
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #262 : Huhtikuu 17, 2024, 09:32:39 »

Tämä jälleen näyttää mitä voi seurata kun sivuutetaan/aliarvioidaan maariskit (muiden monesti jo toteutuneiden riskien ohella) myytäessä strategisia tuotantolaitoksia ja -aloja täältä ulkomaiseen omistukseen.

Nikkelin osalta vitsikästä on, että jalostettava metalli tuli osaksi NL:n meiltä ryöstämistä (brittien aikanaan omistamista) Petsamon nikkelikaivoksista, sekä että Harjavaltaan kiireesti evakuoitiin Imatran kuparinjalostuslaitos, joka sittemmin vaihtoi jalostettavan metallin nikkeliksi.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #263 : Huhtikuu 17, 2024, 16:19:36 »


Suurin osa uudesta 1435 mm radasta on suurnopeusratoja joten helppo ymmärtää niitä ei ole tehty sekaratoina.

Enemmän tästä kustannuksista (Mediterranean Corridor) https://www.railjournal.com/infrastructure/spain-spends-e4-4bn-on-mediterranean-corridor-programme/
Kun asukkaita on n. 9 x Suomen asukasluku ja kolmessa suurimmassa kaupungissa asuu yhteensä saman verran kuin koko Suomessa, niin on jotain pohjaa tehdä suurnopeusratoja pelkälle henkilöliikenteelle. Lisänä vielä merkittävästi suurempi turismi ja vain osan vuotta asuvien määrä.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #264 : Huhtikuu 18, 2024, 06:48:12 »


Kun asukkaita on n. 9 x Suomen asukasluku ja kolmessa suurimmassa kaupungissa asuu yhteensä saman verran kuin koko Suomessa, niin on jotain pohjaa tehdä suurnopeusratoja pelkälle henkilöliikenteelle. Lisänä vielä merkittävästi suurempi turismi ja vain osan vuotta asuvien määrä.

kyllä nuo radat löytyvät myös euroopan tavaraliikennekäytävistä, kun taas Helsinki loistaa poissaolollaan.  https://rne.eu/wp-content/uploads/2024_RNE_RFC_Map_A0.pdf
tallennettu
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 96


« Vastaus #265 : Huhtikuu 18, 2024, 08:15:18 »

Vaikka jokin käytävä olisi merkitty myös tavaraliikenteelle, ei se automaattisesti merkitse, että kyseisellä osuudella olisi tavaraliikennettä. Suunnitelmissa esiintyvä maailma ja reaalimaailma eroavat aina jonkin verran toisistaan ja joskus hyvinkin paljon.
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #266 : Huhtikuu 18, 2024, 11:18:52 »

Kyllä silti hävettää. Onhan kyse ollut Suomen (ministeri Harakka ja aatetoverinsa) ymmärtämättömyydestä, suoranaisesta saamattomuudesta ja osaamattomuudesta toimia EU:ssa.

Useimmat suomalaiset eivät vieläkään ymmärrä että heidän omakin elintasonsa vajoaa niin kauan kuin olemme henkisesti saarelaisia ja AKT ja vastaavat ovat satamiemme vartijoita.


tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #267 : Huhtikuu 18, 2024, 14:44:46 »

Vaikka jokin käytävä olisi merkitty myös tavaraliikenteelle, ei se automaattisesti merkitse, että kyseisellä osuudella olisi tavaraliikennettä. Suunnitelmissa esiintyvä maailma ja reaalimaailma eroavat aina jonkin verran toisistaan ja joskus hyvinkin paljon.

ei tietenkään infran rakennus tuo sille liikennettä automaattisesti mutta toisaalta normaaliraiteiden osuus tuppaa kasvamaan kuten Välimeren käytävässä jolloin unionin sisälogistiikka helpottuu.


* Screenshot 2024-04-18 15.32.13.png (243.63 kilotavua, 1075x614 - tarkasteltu 123 kertaa.)
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2527


« Vastaus #268 : Huhtikuu 18, 2024, 16:53:33 »


Kun asukkaita on n. 9 x Suomen asukasluku ja kolmessa suurimmassa kaupungissa asuu yhteensä saman verran kuin koko Suomessa, niin on jotain pohjaa tehdä suurnopeusratoja pelkälle henkilöliikenteelle. Lisänä vielä merkittävästi suurempi turismi ja vain osan vuotta asuvien määrä.

kyllä nuo radat löytyvät myös euroopan tavaraliikennekäytävistä, kun taas Helsinki loistaa poissaolollaan.  https://rne.eu/wp-content/uploads/2024_RNE_RFC_Map_A0.pdf
Minun työurani aikana (-2017) Espanjan suurnopeusradoilla (RENFE AVE) ei liikkunut tavarajunia, eikä Espanjankielisen Wikin mukaan liiku edelleenkään https://es.wikipedia.org/wiki/Renfe_AVE

Ensimmäinen teoreettinen mahdollisuus avata tavaraliikenne noille radoille oli vuonna 2022 alkaen toimitettuilla 12 EURO6000-veturilla, joissa oli OPTIO muuttaa ne 1435mm raideleveydelle, mutta tilaus ja toimitus käsitti vain leveäraiteiset telit.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #269 : Huhtikuu 19, 2024, 08:02:23 »


Minun työurani aikana (-2017) Espanjan suurnopeusradoilla (RENFE AVE) ei liikkunut tavarajunia, eikä Espanjankielisen Wikin mukaan liiku edelleenkään https://es.wikipedia.org/wiki/Renfe_AVE

Ensimmäinen teoreettinen mahdollisuus avata tavaraliikenne noille radoille oli vuonna 2022 alkaen toimitettuilla 12 EURO6000-veturilla, joissa oli OPTIO muuttaa ne 1435mm raideleveydelle, mutta tilaus ja toimitus käsitti vain leveäraiteiset telit.

Myös ranskalaiset tai muut eurooppalaiset veturit voivat vetää Espanjassa tavarajunia ja niinkuin Rail Balticassa tavaraliikenne voisi kulkea yöaikaan. Wikipedian viimeisin päivitys on vuodelta 2017.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #270 : Huhtikuu 19, 2024, 08:29:31 »


Tästä Välimeren käytävästä pidettiin esitys Euroopan rautatiepäivillä, nyt käytävään lisätään Ukrainan kaupunki Lviv



* mediterriancorridor.png (230.13 kilotavua, 1124x591 - tarkasteltu 125 kertaa.)
* European Transport Corridor Meeting - MED - Paolo Guglielminetti.pdf (896.63 kilotavua - ladattu 82 kertaa.)
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 513


« Vastaus #271 : Huhtikuu 19, 2024, 13:38:29 »

Espanjan eurooppalainen rataverkko nykyisin

Kuvassa sinisellä, onneksi sekakäyttöä vain 272 km.

Jos konversio 1435 mm standardiraideleveyteen jatkuu nykyiseen tahtiin, se voisi ehkä valmistua jo seuraavan vuosisadan alkuun mennessä! Virnistää


* espanja_uic.png (210.39 kilotavua, 894x597 - tarkasteltu 117 kertaa.)
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 91


« Vastaus #272 : Huhtikuu 19, 2024, 13:44:23 »


Tästä Välimeren käytävästä pidettiin esitys Euroopan rautatiepäivillä, nyt käytävään lisätään Ukrainan kaupunki Lviv



Lemberg eli Lviv oli osa eurooppalaista rataverkkoa jo ennen ensimmäistä maailmansotaa kun alue oli nimeltään Galitsia ja valtio Itävälta-Unkari. Tuonaikaista infraa taitaa olla vieläkin jäljellä Länsi-Ukrainassa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #273 : Huhtikuu 19, 2024, 13:57:21 »


Tästä Välimeren käytävästä pidettiin esitys Euroopan rautatiepäivillä, nyt käytävään lisätään Ukrainan kaupunki Lviv



Lemberg eli Lviv oli osa eurooppalaista rataverkkoa jo ennen ensimmäistä maailmansotaa kun alue oli nimeltään Galitsia ja valtio Itävälta-Unkari. Tuonaikaista infraa taitaa olla vieläkin jäljellä Länsi-Ukrainassa.

oli mutta ei ole enää . Vain Lviv:n raitiotie on 1000 mm.

https://openrailwaymap.org/?style=gauge&lang=fi&lat=49.85414388051231&lon=24.01585578918457&zoom=13
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #274 : Huhtikuu 19, 2024, 14:09:28 »

Espanjan eurooppalainen rataverkko nykyisin

Kuvassa sinisellä, onneksi sekakäyttöä vain 272 km.

Jos konversio 1435 mm standardiraideleveyteen jatkuu nykyiseen tahtiin, se voisi ehkä valmistua jo seuraavan vuosisadan alkuun mennessä! Virnistää

Rahalla pääsee kiihdyttämään asioita, komission esitys : 515 Miljardia euroa vuoteen 2030 Ten-T core verkkoon.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 9 10 [11] 12 13 ... 25 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina