Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #250 : Maaliskuu 22, 2024, 09:56:47 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #251 : Maaliskuu 22, 2024, 14:19:55 » |
|
Tarvitaanko enää Luumäki-Joutseno-yhteysvälille kaksoisraidetta (Luumäki-Joutseno-yhteysväli) ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #252 : Maaliskuu 28, 2024, 06:41:52 » |
|
Traficomin säädösseuranta raideliikenteestä "Raideliikenteen säädösseuranta 9.1.-13.3.2024 Raideliikenteen säädösseurannan luettelosta ilmenevät otsikossa mainitulla ajanjaksolla julkaistut keskeiset raideliikennettä koskevat hallituksen esitykset, valtiosopimukset, kansalliset ja Euroopan unionin säädökset sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräykset, lausuntopyynnöt ja määräyshankepäätökset. Säädösseurannan lopussa on lisäksi luettelo muutamasta muusta muun ohella raideliikenteen toimintaympäristöön vaikuttavasta ajankohtaisesta säädöksestä ja lainsäädäntöhankkeesta." https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/raideliikenteen-saadosseuranta-91-1332024
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #253 : Huhtikuu 14, 2024, 08:46:43 » |
|
Espanjan kokemukset muutoksesta normaaliraiteisiin ratoihin Connectin Europe Days - tapahtumassa
"Vuonna 1992: 470,5 Km, ensimmäinen eurooppalainen rata Vuonna 2022: +3.000 Km, yhteensä eurooppalaista rataa. "
Esityksestä poimittua : Kiovaan pääsee normaailiraiteita pitkin , mutta Helsinkiin ei.
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #254 : Huhtikuu 14, 2024, 09:26:07 » |
|
Espanjan kokemukset muutoksesta normaaliraiteisiin ratoihin Connectin Europe Days - tapahtumassa
"Vuonna 1992: 470,5 Km, ensimmäinen eurooppalainen rata Vuonna 2022: +3.000 Km, yhteensä eurooppalaista rataa. "
Esityksestä poimittua : Kiovaan pääsee normaailiraiteita pitkin , mutta Helsinkiin ei.
Maantieteestä poimittua : Helsinki on meren takana, Kiova ei.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #255 : Huhtikuu 14, 2024, 10:34:21 » |
|
Maantieteestä poimittua : Helsinki on meren takana, Kiova ei.
Saarivaltiomme raiteet johtavat aina satamiin...;-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 91
|
« Vastaus #257 : Huhtikuu 15, 2024, 11:37:32 » |
|
Espanjan näkemys UIC raiteista eli normaaleista ja CEF rahoituksen roolista
Taitaa olla valtiolle samanlaista myrkkyä kuin persulle sähköautot ?
Nettomaksaja puoluekannasta riippumatta voi hymyillä niin että hampaat näkyvät ; UMTS, Uniper, UIC eivätkä aakkoset tähän lopu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 91
|
« Vastaus #259 : Huhtikuu 17, 2024, 04:25:33 » |
|
Espanjan eurooppalainen rataverkko nykyisin
Kuvassa sinisellä, onneksi sekakäyttöä vain 272 km.
Mielenkiintoinen kaavio. Vanhaa rataa on purettu vajaat tuhat kilometriä ja uutta rakennettu melkein 2500 kilometriä joten ihan turhaan meilläkin täristään vanhan rataverkon purkamista. Sekakäyttöhän on ihan järkevä ratkaisu siirtymävaiheessa mutta mikä on espanjalaisten oma rahoitusosuus tässä uuden rakentamisessa? Näyttäisihän se toki hienolta jos kartassa olisi erikseen merkattuna mm. suomalaisten rahoittama osa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #261 : Huhtikuu 17, 2024, 07:32:31 » |
|
Yhdysvallat ja Britannia ryhtyvät toimiin Venäjän alumiinin, kuparin ja nikkelin torjumiseksiOn vain ajan kysymys siihen kun EU tekee saman päätöksen. "Washington ja Lontoo kielsivät perjantaina metallipörssejä ottamasta vastaan uutta Venäjän tuottamaa alumiinia, kuparia ja nikkeliä ja kielsivät metallien tuonnin Yhdysvaltoihin ja Britanniaan. Toimenpiteen tarkoituksena on häiritä Venäjän vientituloja Moskovan jatkuvan hyökkäyksen aikana Ukrainaan, joka on tappanut tai haavoittunut kymmeniä tuhansia ja tehnyt kaupungit raunioiksi. Venäjä on merkittävä alumiinin, kuparin ja nikkelin tuottaja." https://www.reuters.com/world/us/us-takes-action-targeting-russian-aluminum-copper-nickel-2024-04-12/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #262 : Huhtikuu 17, 2024, 09:32:39 » |
|
Tämä jälleen näyttää mitä voi seurata kun sivuutetaan/aliarvioidaan maariskit (muiden monesti jo toteutuneiden riskien ohella) myytäessä strategisia tuotantolaitoksia ja -aloja täältä ulkomaiseen omistukseen.
Nikkelin osalta vitsikästä on, että jalostettava metalli tuli osaksi NL:n meiltä ryöstämistä (brittien aikanaan omistamista) Petsamon nikkelikaivoksista, sekä että Harjavaltaan kiireesti evakuoitiin Imatran kuparinjalostuslaitos, joka sittemmin vaihtoi jalostettavan metallin nikkeliksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #263 : Huhtikuu 17, 2024, 16:19:36 » |
|
Kun asukkaita on n. 9 x Suomen asukasluku ja kolmessa suurimmassa kaupungissa asuu yhteensä saman verran kuin koko Suomessa, niin on jotain pohjaa tehdä suurnopeusratoja pelkälle henkilöliikenteelle. Lisänä vielä merkittävästi suurempi turismi ja vain osan vuotta asuvien määrä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #264 : Huhtikuu 18, 2024, 06:48:12 » |
|
Kun asukkaita on n. 9 x Suomen asukasluku ja kolmessa suurimmassa kaupungissa asuu yhteensä saman verran kuin koko Suomessa, niin on jotain pohjaa tehdä suurnopeusratoja pelkälle henkilöliikenteelle. Lisänä vielä merkittävästi suurempi turismi ja vain osan vuotta asuvien määrä.
kyllä nuo radat löytyvät myös euroopan tavaraliikennekäytävistä, kun taas Helsinki loistaa poissaolollaan. https://rne.eu/wp-content/uploads/2024_RNE_RFC_Map_A0.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 96
|
« Vastaus #265 : Huhtikuu 18, 2024, 08:15:18 » |
|
Vaikka jokin käytävä olisi merkitty myös tavaraliikenteelle, ei se automaattisesti merkitse, että kyseisellä osuudella olisi tavaraliikennettä. Suunnitelmissa esiintyvä maailma ja reaalimaailma eroavat aina jonkin verran toisistaan ja joskus hyvinkin paljon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #266 : Huhtikuu 18, 2024, 11:18:52 » |
|
Kyllä silti hävettää. Onhan kyse ollut Suomen (ministeri Harakka ja aatetoverinsa) ymmärtämättömyydestä, suoranaisesta saamattomuudesta ja osaamattomuudesta toimia EU:ssa.
Useimmat suomalaiset eivät vieläkään ymmärrä että heidän omakin elintasonsa vajoaa niin kauan kuin olemme henkisesti saarelaisia ja AKT ja vastaavat ovat satamiemme vartijoita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #267 : Huhtikuu 18, 2024, 14:44:46 » |
|
Vaikka jokin käytävä olisi merkitty myös tavaraliikenteelle, ei se automaattisesti merkitse, että kyseisellä osuudella olisi tavaraliikennettä. Suunnitelmissa esiintyvä maailma ja reaalimaailma eroavat aina jonkin verran toisistaan ja joskus hyvinkin paljon.
ei tietenkään infran rakennus tuo sille liikennettä automaattisesti mutta toisaalta normaaliraiteiden osuus tuppaa kasvamaan kuten Välimeren käytävässä jolloin unionin sisälogistiikka helpottuu.
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #268 : Huhtikuu 18, 2024, 16:53:33 » |
|
Kun asukkaita on n. 9 x Suomen asukasluku ja kolmessa suurimmassa kaupungissa asuu yhteensä saman verran kuin koko Suomessa, niin on jotain pohjaa tehdä suurnopeusratoja pelkälle henkilöliikenteelle. Lisänä vielä merkittävästi suurempi turismi ja vain osan vuotta asuvien määrä.
kyllä nuo radat löytyvät myös euroopan tavaraliikennekäytävistä, kun taas Helsinki loistaa poissaolollaan. https://rne.eu/wp-content/uploads/2024_RNE_RFC_Map_A0.pdfMinun työurani aikana (-2017) Espanjan suurnopeusradoilla (RENFE AVE) ei liikkunut tavarajunia, eikä Espanjankielisen Wikin mukaan liiku edelleenkään https://es.wikipedia.org/wiki/Renfe_AVE Ensimmäinen teoreettinen mahdollisuus avata tavaraliikenne noille radoille oli vuonna 2022 alkaen toimitettuilla 12 EURO6000-veturilla, joissa oli OPTIO muuttaa ne 1435mm raideleveydelle, mutta tilaus ja toimitus käsitti vain leveäraiteiset telit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #269 : Huhtikuu 19, 2024, 08:02:23 » |
|
Minun työurani aikana (-2017) Espanjan suurnopeusradoilla (RENFE AVE) ei liikkunut tavarajunia, eikä Espanjankielisen Wikin mukaan liiku edelleenkään https://es.wikipedia.org/wiki/Renfe_AVE Ensimmäinen teoreettinen mahdollisuus avata tavaraliikenne noille radoille oli vuonna 2022 alkaen toimitettuilla 12 EURO6000-veturilla, joissa oli OPTIO muuttaa ne 1435mm raideleveydelle, mutta tilaus ja toimitus käsitti vain leveäraiteiset telit. Myös ranskalaiset tai muut eurooppalaiset veturit voivat vetää Espanjassa tavarajunia ja niinkuin Rail Balticassa tavaraliikenne voisi kulkea yöaikaan. Wikipedian viimeisin päivitys on vuodelta 2017.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #270 : Huhtikuu 19, 2024, 08:29:31 » |
|
Tästä Välimeren käytävästä pidettiin esitys Euroopan rautatiepäivillä, nyt käytävään lisätään Ukrainan kaupunki Lviv
|
|
|
|
|
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 91
|
« Vastaus #272 : Huhtikuu 19, 2024, 13:44:23 » |
|
Tästä Välimeren käytävästä pidettiin esitys Euroopan rautatiepäivillä, nyt käytävään lisätään Ukrainan kaupunki Lviv
Lemberg eli Lviv oli osa eurooppalaista rataverkkoa jo ennen ensimmäistä maailmansotaa kun alue oli nimeltään Galitsia ja valtio Itävälta-Unkari. Tuonaikaista infraa taitaa olla vieläkin jäljellä Länsi-Ukrainassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #273 : Huhtikuu 19, 2024, 13:57:21 » |
|
Tästä Välimeren käytävästä pidettiin esitys Euroopan rautatiepäivillä, nyt käytävään lisätään Ukrainan kaupunki Lviv
Lemberg eli Lviv oli osa eurooppalaista rataverkkoa jo ennen ensimmäistä maailmansotaa kun alue oli nimeltään Galitsia ja valtio Itävälta-Unkari. Tuonaikaista infraa taitaa olla vieläkin jäljellä Länsi-Ukrainassa. oli mutta ei ole enää . Vain Lviv:n raitiotie on 1000 mm. https://openrailwaymap.org/?style=gauge&lang=fi&lat=49.85414388051231&lon=24.01585578918457&zoom=13
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1394
|
« Vastaus #274 : Huhtikuu 19, 2024, 14:09:28 » |
|
Espanjan eurooppalainen rataverkko nykyisin
Kuvassa sinisellä, onneksi sekakäyttöä vain 272 km.
Jos konversio 1435 mm standardiraideleveyteen jatkuu nykyiseen tahtiin, se voisi ehkä valmistua jo seuraavan vuosisadan alkuun mennessä! Rahalla pääsee kiihdyttämään asioita, komission esitys : 515 Miljardia euroa vuoteen 2030 Ten-T core verkkoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|