Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: AutojaAutoja  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 262


« Vastaus #25 : Joulukuu 25, 2019, 09:42:53 »

Auto kai linja-autokin on, mutta mikä linja-auto, missä ja milloin?


* linja-auto.jpg (259.85 kilotavua, 1091x820 - tarkasteltu 324 kertaa.)
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 695


« Vastaus #26 : Joulukuu 31, 2019, 16:20:19 »

Auto kai linja-autokin on, mutta mikä linja-auto, missä ja milloin?
Tulee Savonlinna mieleen väristä.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 262


« Vastaus #27 : Joulukuu 31, 2019, 16:24:38 »

Tulee Savonlinna mieleen väristä.
Hyvä. Tuleeko jollekin vielä jotain muuta mieleen?
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 262


« Vastaus #28 : Tammikuu 02, 2020, 08:48:53 »

Paljastetaan sen verran, että kuvan linja-autossa on todellakin Savonlinnassa liikkuneiden bussien värit. Mutta mikä bussi tarkalleen ottaen, missä ja milloin?
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 327


« Vastaus #29 : Tammikuu 02, 2020, 13:20:02 »

Taustan korjaamohallin Leyland -valomainos kertoo, että kyseessä on ollut  Sisu-Leyland -huoltokorjaamo. Jos kuva on Savonlinnasta, on kyseessä J.Huopasen Autoliikkeen korjaamohalli, joka oli kuvan tyylinen, ja valmistui  vuonna 1971. Sisu-Leyland -edustus tälle tuli vuonna 1973. Aikaisemmin liikkeen kuorma-autoedustus oli Vanaja.

Bussi lienee Wiimalainen noin vuodelta 1972-1976. Sisu (vaiko Leyland?).
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 262


« Vastaus #30 : Tammikuu 02, 2020, 19:20:42 »

Asiaan on saatu lisää hyviä tietoja.

Leyland oli kuvan ottamishetkellä Oy Suomen Autoteollisuus Ab:n edustuksessa. Oy Suomen Autoteollisuus Ab (SAT) valmisti itse Sisu-merkkisiä ajoneuvoja (ja aikanaan kiskoliikennekulkuneuvojakin).

Leyland liittyy itse bussiinkin, vaikka bussin alusta on Sisu-merkkinen. Moottorina tuossa bussissa oli Leyland O.400.

Kori on, kuten Erkki totesi, Wiiman valmistama. Vuosimalli on hieman arveltua vanhempi (1969). Tuota nk. HKL-koria Wiima valmisti 1966 - 75. Valkopohjainen rekisterikilpi johtaa harhaan, bussi sai uuden kilven vuonna 1978. Kuva on siis sellaiselta ajalta, jolloin bussi ei ollut enää nuori.

Kuva ei ole bussin alkuperäiseltä kotipaikkakunnalta. Mutta mistä? Kuvan vasemmalla laidalla pilkistää toisen Sisu/Wiiman takakulma. Sen bussin kotipaikkakunnalla ollaan, eli...?  Hymyilee
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 327


« Vastaus #31 : Tammikuu 02, 2020, 20:41:57 »

Jos ei ole Savonlinna, niin Sisun keskuskorjaamo Konalassa voisi olla kyseessä. Konalan korjaamohalli muistuttaa kuvan korjaamohallia. Sinne alkuperäisen liikennöitsijän bussi usein hyvinkin saattoi päätyä käyttövuosiensa jälkeen.
Sisu BK-84:n esitteessä vuodelta 1971 on kuva oheisen kuvan oloisesta Wiimalaisesta rekisterillä MXF 71. BK-84:ssä oli mahurimoottori. Niitä on jostain syystä tarjolla vallan kolme erilaista: 6.54 dm3:n Leyland (SV,135 hv) ja (CVT,165 hv), 8.2 dm3:n AEC (BO,163 hv).
Vuoden 1973 esitteessä tarjotaan vain AEC:ta.

Sisun CVT-koodi viittaa myös Kontio-Sisun moottoreihin, eli bussimoottori on Leyland 0400 mahuriversiona.
Kyllä tuollainen tuhnumoottorinen ja vielä mahuri (ja ehkä huonossa hapessakin) on vaikea myydä eteenpäin. Konala on todennäköisin paikka yrittää sitä käytettynä kaupata. Onhan Wiiman tehdaskin lähellä, jos se jotain auttoi.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 262


« Vastaus #32 : Tammikuu 03, 2020, 08:39:49 »

Kuvan Sisu on todellakin B-84 CVT, mootorina siis makaava versio Leyland O.400:sesta. HKL-tyypin Wiimoja tuolla alustalla Veikko Uotilalla (bussin alkuperäinen omistaja) oli kaikkiaan viisi kappaletta, lisäksi vastaavanlaisia BK-84 BO:ita oli neljä kappaletta. Samanoloisia kaupunki-Sisuja Uotilalla oli käytössään parhaimmillaan siis yhdeksän kappaletta. Esimerkkiyksilömme on siis syyskuulta 1969, koko kaupunki-Wiima-joukosta toiseksi vanhin. Alkuperäinen rekisteritunnus oli MSP-55, se oli korvattu MA-12:ksi marraskuussa 1978.

Kuvauspaikka on todellakin Konalan Sisu Helsingissä. Miksi bussi oli siellä? Tämä MA-12 ja pari - kolme muuta samanlaista Sisua oli myyty keväällä 1980 pois. Kuvasin paikan päällä toisenkin vastaavanlaisen Sisun, MC-946:n. Se kuului siis 1980 myytyjen joukkoon. MC-946 oli hieman nuorempi, syyskuulta 1971.

Uotilan neljä Sisu BK-84 BO:ta tällaisella korilla olivat MD-572, ME-223, MG-690 ja MAA-443. BK-84-esitteessä näkyvä MXF-71 on oikeasti vielä B-84 CVT Leylandin moottorilla.

Konalassa alkukesällä 1980 näkyneet entiset "Sinikat" menivät vielä saman kesän aikana Friherrsin Autolle. Käsittääkseni Frisu tarvitsi muutamaksi kuukaudeksi hätävarakalustoa uusien autojen toimitusten viivästyttyä. Savonlinnalaistaustaiset pikku-Sisut poistettiin rekisteristä vielä vuoden 1980 kuluessa. Niillä oli Friherrsin aikana  AA-alkuiset valkopohjaiset "lyhytkilvet" entisten M-alkuisten tunnusten asemesta.

tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Muut aiheet  |  Sivuraide  |  Aihe: AutojaAutoja  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2020 Resiina