|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #26 : Joulukuu 31, 2019, 15:20:19 » |
|
Auto kai linja-autokin on, mutta mikä linja-auto, missä ja milloin?
Tulee Savonlinna mieleen väristä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #27 : Joulukuu 31, 2019, 15:24:38 » |
|
Tulee Savonlinna mieleen väristä. Hyvä. Tuleeko jollekin vielä jotain muuta mieleen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #28 : Tammikuu 02, 2020, 07:48:53 » |
|
Paljastetaan sen verran, että kuvan linja-autossa on todellakin Savonlinnassa liikkuneiden bussien värit. Mutta mikä bussi tarkalleen ottaen, missä ja milloin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #29 : Tammikuu 02, 2020, 12:20:02 » |
|
Taustan korjaamohallin Leyland -valomainos kertoo, että kyseessä on ollut Sisu-Leyland -huoltokorjaamo. Jos kuva on Savonlinnasta, on kyseessä J.Huopasen Autoliikkeen korjaamohalli, joka oli kuvan tyylinen, ja valmistui vuonna 1971. Sisu-Leyland -edustus tälle tuli vuonna 1973. Aikaisemmin liikkeen kuorma-autoedustus oli Vanaja.
Bussi lienee Wiimalainen noin vuodelta 1972-1976. Sisu (vaiko Leyland?).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #30 : Tammikuu 02, 2020, 18:20:42 » |
|
Asiaan on saatu lisää hyviä tietoja. Leyland oli kuvan ottamishetkellä Oy Suomen Autoteollisuus Ab:n edustuksessa. Oy Suomen Autoteollisuus Ab (SAT) valmisti itse Sisu-merkkisiä ajoneuvoja (ja aikanaan kiskoliikennekulkuneuvojakin). Leyland liittyy itse bussiinkin, vaikka bussin alusta on Sisu-merkkinen. Moottorina tuossa bussissa oli Leyland O.400. Kori on, kuten Erkki totesi, Wiiman valmistama. Vuosimalli on hieman arveltua vanhempi (1969). Tuota nk. HKL-koria Wiima valmisti 1966 - 75. Valkopohjainen rekisterikilpi johtaa harhaan, bussi sai uuden kilven vuonna 1978. Kuva on siis sellaiselta ajalta, jolloin bussi ei ollut enää nuori. Kuva ei ole bussin alkuperäiseltä kotipaikkakunnalta. Mutta mistä? Kuvan vasemmalla laidalla pilkistää toisen Sisu/Wiiman takakulma. Sen bussin kotipaikkakunnalla ollaan, eli...?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #31 : Tammikuu 02, 2020, 19:41:57 » |
|
Jos ei ole Savonlinna, niin Sisun keskuskorjaamo Konalassa voisi olla kyseessä. Konalan korjaamohalli muistuttaa kuvan korjaamohallia. Sinne alkuperäisen liikennöitsijän bussi usein hyvinkin saattoi päätyä käyttövuosiensa jälkeen. Sisu BK-84:n esitteessä vuodelta 1971 on kuva oheisen kuvan oloisesta Wiimalaisesta rekisterillä MXF 71. BK-84:ssä oli mahurimoottori. Niitä on jostain syystä tarjolla vallan kolme erilaista: 6.54 dm3:n Leyland (SV,135 hv) ja (CVT,165 hv), 8.2 dm3:n AEC (BO,163 hv). Vuoden 1973 esitteessä tarjotaan vain AEC:ta.
Sisun CVT-koodi viittaa myös Kontio-Sisun moottoreihin, eli bussimoottori on Leyland 0400 mahuriversiona. Kyllä tuollainen tuhnumoottorinen ja vielä mahuri (ja ehkä huonossa hapessakin) on vaikea myydä eteenpäin. Konala on todennäköisin paikka yrittää sitä käytettynä kaupata. Onhan Wiiman tehdaskin lähellä, jos se jotain auttoi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #32 : Tammikuu 03, 2020, 07:39:49 » |
|
Kuvan Sisu on todellakin B-84 CVT, mootorina siis makaava versio Leyland O.400:sesta. HKL-tyypin Wiimoja tuolla alustalla Veikko Uotilalla (bussin alkuperäinen omistaja) oli kaikkiaan viisi kappaletta, lisäksi vastaavanlaisia BK-84 BO:ita oli neljä kappaletta. Samanoloisia kaupunki-Sisuja Uotilalla oli käytössään parhaimmillaan siis yhdeksän kappaletta. Esimerkkiyksilömme on siis syyskuulta 1969, koko kaupunki-Wiima-joukosta toiseksi vanhin. Alkuperäinen rekisteritunnus oli MSP-55, se oli korvattu MA-12:ksi marraskuussa 1978.
Kuvauspaikka on todellakin Konalan Sisu Helsingissä. Miksi bussi oli siellä? Tämä MA-12 ja pari - kolme muuta samanlaista Sisua oli myyty keväällä 1980 pois. Kuvasin paikan päällä toisenkin vastaavanlaisen Sisun, MC-946:n. Se kuului siis 1980 myytyjen joukkoon. MC-946 oli hieman nuorempi, syyskuulta 1971.
Uotilan neljä Sisu BK-84 BO:ta tällaisella korilla olivat MD-572, ME-223, MG-690 ja MAA-443. BK-84-esitteessä näkyvä MXF-71 on oikeasti vielä B-84 CVT Leylandin moottorilla.
Konalassa alkukesällä 1980 näkyneet entiset "Sinikat" menivät vielä saman kesän aikana Friherrsin Autolle. Käsittääkseni Frisu tarvitsi muutamaksi kuukaudeksi hätävarakalustoa uusien autojen toimitusten viivästyttyä. Savonlinnalaistaustaiset pikku-Sisut poistettiin rekisteristä vielä vuoden 1980 kuluessa. Niillä oli Friherrsin aikana AA-alkuiset valkopohjaiset "lyhytkilvet" entisten M-alkuisten tunnusten asemesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #33 : Helmikuu 23, 2021, 07:28:49 » |
|
Jatketaanpa autoaiheisilla jutuilla täällä. Helsinki-kuvissa (palvelu Internetissä) on paljon autokuviakin. Yksi niistä on tässä. Tunnistajille onkin työtä, mitä merkkejä ja malleja mahtaakaan näkyä. Ja kuvausvuosi, mikä se on? Jos sitä ei muuten tiedä, kenties aika monta vaihtoehtoa voi rajata jo autojenkin perusteella pois. Palvelu paljastaa kuvausajankohdasta sen verran, että se on 1960-luvulta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 455
|
« Vastaus #34 : Helmikuu 23, 2021, 11:57:21 » |
|
Jatketaanpa autoaiheisilla jutuilla täällä. Helsinki-kuvissa (palvelu Internetissä) on paljon autokuviakin. Yksi niistä on tässä. Tunnistajille onkin työtä, mitä merkkejä ja malleja mahtaakaan näkyä. Ja kuvausvuosi, mikä se on? Jos sitä ei muuten tiedä, kenties aika monta vaihtoehtoa voi rajata jo autojenkin perusteella pois. Palvelu paljastaa kuvausajankohdasta sen verran, että se on 1960-luvulta. Mukavaa, Juhana, että linkkasit tuon kuvan. Siinä riitti vahtaamista pitkäksi aikaa! Löytyipä siitä yksi eksoottinen autokin kuvasta, tummansininen NSU Prinz rek. AJ-143.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #35 : Helmikuu 23, 2021, 13:31:51 » |
|
Kesällä 1970 viisi laihahkoa ja sopivan kapeata Volvo Torslandan kesätyöntekijä-parakkiasukasta kävi viikonloppumatkalla Gbg -Malmö - Gbg mainitunlaisella NSU Prinz IV:llä. Jossain puolivälin tienoilla reissua oli tien reunaan hyytynyt 1963 Ford Thunderbird (6.4 litran V8) sisällään ruotsalainen raggariporukka. Prinzin ajaja ja omistaja, turkulainen autoins.opp. ajatteli näyttää svenssoneille ja otti Thunderbirdin porukoineen Prinzin hinaukseen. Itse olin vain osa Prinzin kitkapainoa.
Varovasti Prinzin kytkintä käyttäen Thunderbird lähti mukaan ja alamäessä saattoi vaihtaa kakkoselle. Pohjoismainen yhteistyö (= suomalainen palvelee, ruotsalainen ottaa kaiken hyödyn) sujui niin pitkään, että Thunderbird pääsi huoltoasemalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #36 : Helmikuu 24, 2021, 08:06:42 » |
|
Yksi niistä on tässä. ... Ja kuvausvuosi, mikä se on? Kuvaa suurentamalla tarkkasilmäinen tutkija huomaa, että ainakin parin auton rekisteritunnuksen kirjaimet alkavat Z:lla, ja kirjaimia on näissä nimenomaisissa tunnuksissa kolme. Sellaiset tunnukset rajaavat 1960-luvulta monta vuotta kestäneen jakson pois.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #37 : Helmikuu 24, 2021, 08:58:24 » |
|
Kivijalka- ja kellariautoliikkeitä oli vielä 60-luvulla Helsingin keskustassakin. Jopa kuorma-automerkkien pääedustuksia, kuten taustalla näkyvä Magirus-Deutzin. Oletettavasti se oli maahantuojan, Suomen Koneliike Oy:n (Helkama). En tiedä milloin tämän liikehuoneiston käyttö kuorma-autokauppana päättyi. Magirus itsenäisenä yrityksenä päättyi 70-luvun loppupuolella. Siitä tuli Ivecon osa. Rakennuksen koko alakerta on Suomen Koneliikettä (Alfa Romeo ym.). Osoitteen piti olla Vilhonkatu 9, mutta en pysty yhdistämään viereistä talonnurkkaa (Vilhonkatu 11) Kansallisteatteriksi?
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2021, 09:15:34 kirjoittanut Erkki Nuutio »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 96
|
« Vastaus #38 : Helmikuu 24, 2021, 09:33:55 » |
|
Hauskoja pähkinöitä nämä vanhat valokuvat, kun näitä tarkastelemalla valottuu paljon sellaisia ilmiöitä menneiltä vuosikymmeniltä, joita ei muuten tulisi lainkaan muistaneeksi. Niinkuin nyt tämä Suomen Koneliikkeen liikehuoneisto, jossa oli muiden merkkien ohessa Magirus-Deutzin myynti.
Automalliston historiassa tietämykseni on heikkoa lukuun ottamatta amerikkalaisten tehtaiden tuotteita. Siksi voin tunnistaa vuosimallin tarkkuudella ainoastaan kuvan taka-alalla näkyvän Dodge Polara/Monaco-farmarin, jonka mallivuosi on 1967. Sen valmistus alkoi vuoden 1966 puolella, joten kuva voi siten olla aikaisintaan tuolta vuodelta.
Odotan mielenkiinnolla miten tarkaksi kuvan ajoittaminen menee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #39 : Helmikuu 24, 2021, 16:20:23 » |
|
Saman alueen samoja autoja (esim. Volvo Amazoneja) näkyy myös tässä toisessa kuvassa. Nyt linkittämässäni kuvassa näkyy Kaivokatuakin. Se taas oli toisen näköinen esimerkiksi kesällä 1969. Vuonna 1969 Kaivokadulla ratikkakiskoja siirrettiin pohjoisemmaksi, samoin länteen johtavaa ajorataa. Enää ei jää kovin leveää haarukkaa kuvausajankohdaksi. Aiemmin mainitsemani kolmikirjaimiset Z-alkuiset rekisteritunnukset tulivat vuoden 1967 jälkipuoliskolla käyttöön. Kuva ei siis voi olla vanhempi kuin syksyltä 1967. Vuonna 1969 Kaivokatukin taisi näyttää jo osaksi toisenlaiselta. Ja sitten vielä kolmaskin kuva, joka mitä ilmeisimmin on samalta iltapäivältä. Busseistakin voi päätellä muutamia asioita. Siinä ei ole yhtään vuosien 1966 - 67 Vanaja / Wiimaa (HKL). Vuoden 1967 Vanajat sijoitettiinkin uusina Ruskeasuon varikolle ts. läntisille linjoille kuljettajarahastukseen. Sitä vastoin vuoden 1966 Vanajat sijoitettiinkin itään. Niitä periaatteessa pitäisi näkyä edes jokunen noin ruuhkaisena hetkenä. Mutta: Vuoden 1966 Vanajia lainattiin länteen niiden ollessa varsin nuoria, koska Ruskeasuon yksikkö tarvitsi paljon kujettajarahastukseen sopivaa kalustoa. Vuoden 1966 Vanajat palasivat itään 1969. Tässä alkaa vähitellen jäädä ainoaksi sopivaksi vuodeksi 1968 (periaatteessa 1967 syksy voisi olla mahdollinen). Lisäksi viimeisenä linkittimässäni kuvassa näkyy liikennelaitoksen Scania-Vabis Ajokkeja vm. 1957, jotka poistuivat kalustosta kokonaan 1969 ensimmäisellä puoliskolla. Jokunen yksilö on kyllä ollut muodollisesti kalustovahvuudessa vielä kevätkauden 1969, mutta mitä ilmeisimmin varsin vähäisellä käytöllä. Ja vielä sekin näkökohta, että jokí'ikinen Helsinki-Maaseutu-Liikenteen kuvissa näkyvä bussi on väriltään ruskea. Vuoden 1968 aikana tulivat ensimmäiset vaaleanharmaat / valkoiset Wiimat, vuonna 1969 otetussa kuvassa kyllä noin tiheän liikenteen aikana melkein jo pitäisi näkyä vähintään yksi sellainenkin ajoneuvo. Erkille: Kyllä se on Kansallisteatteri siinä autopainotteisessa kuvassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5021
|
« Vastaus #40 : Kesäkuu 09, 2021, 15:51:34 » |
|
VWn ex pääjohtajalle Winterkornille ja johtoryhmän jäsenille yhteensä 288miljoonan Euron korvausvaade diesel-päästöskandaalissa! Vastuuvakuutusyhtiöille tulee kalliiksi! Lähde :Die Welt Itse asiassa Winterkornin osuus on 11,2 miljoonaa ,Audi johtajalle Stadler 4,1 miljoonaa, mutta vastuuvakuutus -yhtiö joutuu korvaamaan 270miljoonaa Euroa VW yhtiölle.
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2021, 16:30:24 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #41 : Kesäkuu 12, 2021, 20:29:56 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5021
|
« Vastaus #42 : Kesäkuu 22, 2021, 15:53:07 » |
|
Saksassa sähköautojen latauspisteiden määrä on vuodessa lisääntynyt 16 tuhannesta 21 tuhanteen. Samanaikaisesti sähköautojen määrä on kolminkertaistunut.Kaikki tietävät mihin tämä johtaa siis jonotukseen latauspaikoilla. Asiassa nähdään myös hallituksen liian nopea sähköautohype ja moititaan varautumista tulevaan kehitykseen puutteeliseksi(Die Welt)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #43 : Heinäkuu 01, 2021, 21:15:02 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #44 : Heinäkuu 03, 2021, 16:21:06 » |
|
Autoja aut...... eikun Ladoja Ladoja "Halpa ja käytännöllinen neuvostoteknologia on edelleen käytössä. Ilman tätä Neuvostoteknologiaa olisi Suomikin jäänyt melkoiseksi köyhäksi, monella perheellä ei olisi ollut autoa ollenkaan. Lukuisat suomalaiset tuntevat suurta kiitollisuutta hyväntahtoista ja ystävällistä naapurimaatamme kohtaan". Ed. teksti ei ole iltalehdestä vaan jostain muualta. Videossa on varmaan Suomen kaikki Ladat. Tästä hävisi jonkun kommentti?. http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201710072200444923_u0.shtml
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #45 : Syyskuu 01, 2021, 16:14:14 » |
|
"Panssaroitu Mercedes oli Adolf Hitlerin lahja marsalkka Mannerheimille. Suomen historian erikoisimman ja hienoimman auton tarina on varsin mielenkiintoinen, suorastaan ainutlaatuinen". Auto on Jenkeissä jonkun kentsun omassa automuseossa. Se on kulkeutunut ensin 40-luvun loppupuolella Ruotsiin ja jossain vaiheessa sitten rapakon taakse. Auton kunnostus kesti 5 vuotta. Autosta on puhuttu kautta aikojen Aatun Mesenä, mutta se olikin Aatun lahja Marskille. Se on panssaroitu ja siinä on 4 sentin lasit. Kentsu on ollut myötämielinen josko auto palaisi vielä Suomeen. Autoja valmistettiin aikoinaan noin 20 kappaletta, jenkeissä niitä on 3, ja kentsulla on niistä kaksi. Kilvet on komeasti SA-1. https://areena.yle.fi/1-3995499
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #46 : Syyskuu 01, 2021, 18:43:30 » |
|
Olisihan se hienoa saada tämä Mese Marskin museon eteen Kaivariin vaikka hänen syntymänsä 160 synttäreille (2027). Katsoin G-mapista sijoituspaikkaa museon edestä ja kyllä siihen saadaan sovitettua hyvällä suunnittelulla lasivitriini jonka kaikki tahot voivat hyväksyä (kaupunki ym.). Museoihmiset kylläkin pääsääntöisesti vastustavat kaikkea uuden rakentamista, varsikin jos kyseessä on paikka jossa on vanhoja kerrostumia. Mutta kun tässä on kyseessä museaalinen geissi, niin heidän on varmaan helppo hyväksyä asia. Kaivopuiston alueelle on kuitenkin rakennettu paljon taloja 50/60/70-luvulla jotka eivät sovi alkuunkaan sijoituspaikalleen, joten kyllä sinne vielä yksi vitriini mahtuu. Mutta jäädään odottelemaan mitä tapahtuu. Voihan kentsu luopua hyvinkin mielellään toisesta MB 770:tä, hän korosti moneen kertaan auton historiallista merkitystä, mm. museossa on kuvia joissa Marski esiintyy autonsa kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5021
|
« Vastaus #47 : Marraskuu 01, 2021, 15:41:12 » |
|
Autovuokraamo Hertz on tilannut 100.000 Teslaa käyttöönsä(Zeit)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #48 : Marraskuu 05, 2021, 22:07:54 » |
|
Kestääkö horjuva verkkomme edes peruslatausta? nimim kaasurilliin raatwurstia
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5021
|
« Vastaus #49 : Joulukuu 01, 2021, 14:31:16 » |
|
Toyota ei aio jäädä sähköautojen varaa(Uusi Suomi)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|