Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 973


« Vastaus #75 : Marraskuu 30, 2019, 21:50:57 »

Tässä on teille kaikille Väyläviraston selvitys asiasta:

--
Väyläviraston mukaan mikään rataverkon haltijan sääntö ei kiellä ajamasta kiinni Helsinki aseman päätepuskimiin. Ei ole näytetty toteen että tässä tapauksessa päätepuskimiin olisi tahattomasti törmätty. Päätepuskimeen voidaan tietoisesti ajaa kiinni vaikkapa tarkoituksena puristaa junaa kasaan vaunujen välien kiristämiseksi ruuvikytkimiä kiristämällä.
--

Mikäli yhtään on aiempaan historiaan katsominen, muuan Topi Lajunen alkaa vängätä tästä asiasta, mutta näin ovat näppylät – minkäänlaista vahinkoa ei ole tapahtunut.

Tämän enempää en osallistu tähän keskusteluun.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1766


« Vastaus #76 : Marraskuu 30, 2019, 21:57:58 »

Näin siis kyse onkin vain tavanomaisesta rautatieliikenteestä, mikä ei aiheuta toimenpiteitä. Mistähän tämä vaatimus puskimien tarkastuksista niitä kosketeltaessa sitten oikein on lähtöisin?
tallennettu
Janne Louhi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 175


« Vastaus #77 : Marraskuu 30, 2019, 21:59:26 »

Tässä on teille kaikille Väyläviraston selvitys asiasta:

--
Väyläviraston mukaan mikään rataverkon haltijan sääntö ei kiellä ajamasta kiinni Helsinki aseman päätepuskimiin. Ei ole näytetty toteen että tässä tapauksessa päätepuskimiin olisi tahattomasti törmätty. Päätepuskimeen voidaan tietoisesti ajaa kiinni vaikkapa tarkoituksena puristaa junaa kasaan vaunujen välien kiristämiseksi ruuvikytkimiä kiristämällä.
--

Mikäli yhtään on aiempaan historiaan katsominen, muuan Topi Lajunen alkaa vängätä tästä asiasta, mutta näin ovat näppylät – minkäänlaista vahinkoa ei ole tapahtunut.

Tämän enempää en osallistu tähän keskusteluun.

Naulan kantaan!
Have a cigar Mikko!
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2589


« Vastaus #78 : Marraskuu 30, 2019, 22:23:48 »

Mistähän tämä vaatimus puskimien tarkastuksista niitä kosketeltaessa sitten oikein on lähtöisin?

Kuten aiemmassa viestissä kerroin, se kerrottiin silloin, kun puskimet Helsinkiin asennettiin. En ole tähän asti kyseenalaistanut asian paikkansapitävyyttä. Nyt saatu Väyläviraston vastaus on tämän kanssa ristiriidassa, mutta varmasti tuoreempi informaatio.

Valmistaja Rawielle on myös lähtenyt kysely aiheesta, mutta eivät tietojeni mukaan ole vielä ehtineet vastata.

On siis mahdollista, että päätepuskinta on tosiaan käytetty asiallisesti auttamaan ruuvikytkinten kiristämisessä. Se toki jää auki, miksi sellaiselle on ollut tarve Helsingin päärautatiesemalla, ja onko ruuvikytkimiä tosiaan siellä kiristetty. Tämä varmaan näkyisi niissä "valvontakuvissa". Hymyilee
tallennettu
Osku Reinikka
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #79 : Marraskuu 30, 2019, 23:26:45 »

JOS olisin ollut paikalla, voisin vaikka väittää, jopa kiven kovaa, että olin itse seuraamassa tilannetta jossa runko painettiin hallitusti puskinta vasten. Voisin samalla väittää että tarkoitus oli nimenomaan kiristää löystyneet ruuvikytkimet ja että itse omin pikku kätösin kiristin ne. Mutta en väitä koska joukossamme on ihmistä viisaampia hahmoja ainakin yksi kappale. Mutta hei, hauskaa joulua kaikille. T. Joulupukki.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2589


« Vastaus #80 : Marraskuu 30, 2019, 23:57:23 »

Tilannehan on siis mennyt juuri niin kuin pitääkin. Loistavaa! Hymyilee

Tämänhetkisten tietojen valossa toiminta on ollut täysin moitteetonta ja asiallista.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #81 : Joulukuu 01, 2019, 20:45:49 »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006264012.html
Mainittu henkilö on ollut usein median hampaissa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2714


« Vastaus #82 : Joulukuu 01, 2019, 21:34:02 »

JOS olisin ollut paikalla, voisin vaikka väittää, jopa kiven kovaa, että olin itse seuraamassa tilannetta jossa runko painettiin hallitusti puskinta vasten. Voisin samalla väittää että tarkoitus oli nimenomaan kiristää löystyneet ruuvikytkimet ja että itse omin pikku kätösin kiristin ne. Mutta en väitä koska joukossamme on ihmistä viisaampia hahmoja ainakin yksi kappale. Mutta hei, hauskaa joulua kaikille. T. Joulupukki.

Tähän vähän tarttuisin.
Mua nimittäin ihmetyttää, miksi sulla kesti näyn kauan viitsiä kirjoittaa nämä asiat näkyville? Olisi nopeuttanut tätä keskustelua ihan hirveästi!
Täällä on esitetty yleensä työpaikkasi toiminnasta hyvin kärryillä olevan ihmisen toimesta, että väite siitä että päätepuskin olisi reagoinut millään tavalla olisi suoranainen vale ja sitten vielä, että valokuvaa olisi suorastaan muokattu. Nämä väitteet ovat niin selkeitä valheita, että ne tekivät 1009:n liikkeistä huomattavasti epäilyttävämmän näköisiä. Miksi ihmeessä et käynyt viheltämässä peliä poikki viimeistään siinä vaiheessa kun alettiin väittää, että koko tapahtumaa ei ole lainkaan tapahtunut? Nyt iso joukko niitä, jotka väittivät että kertakaikkiaan mitään ei ole tapahtunut, vaan T.L. on keksinyt koko asian päästään, päätyi turhaan naurunalaiseksi, ja ylipäänsä tämän foorumin henki koki aikamoisen tällin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 356


« Vastaus #83 : Joulukuu 01, 2019, 21:45:15 »

Suurempien selkkauksien välttämiseksi olisi ehkä siltikin syytä jatkossa ‒ jos ilmenee tarvetta kiristellä ruuvikytkimiä Helsingin rautiksella ‒ kokoonpuristumiselle altista topparia vasten painattamisen sijaan ruuvata viimeiseen vaunuun käsijarru, antaa veturinkuljettajalle käsky »1-9-4-1, työnnä hiljaa» sekä rungon puristuessa kasaan: »Punainen». (Kunnes ihmettelemme täällä vaunusomen puolella nostalgiajunan häntään unohtunutta käsijarrua.)
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 751


« Vastaus #84 : Joulukuu 01, 2019, 22:59:34 »

Kompromissina ehdotan, että jatkossa erilaiset rautatieliikenteessä toimivat tahot huolehtivat turvallisuuskulttuuristaan alan sisäisissä järjestelmissä.
tallennettu

Rinnakkaisohjelma - olohuone järjestelmäharrastuksen ystäville https://www.youtube.com/user/rinnakkaisohjelma/videos
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2714


« Vastaus #85 : Joulukuu 02, 2019, 01:27:43 »

Kompromissina ehdotan, että jatkossa erilaiset rautatieliikenteessä toimivat tahot huolehtivat turvallisuuskulttuuristaan alan sisäisissä järjestelmissä.

Tämä on hyvä idea, ja juuri näin nykyään jo toimitaankin.
Jos rautatieläinen työajallaan näkee epäillyn rikkeen, hän on toki velvollinen tekemään asiasta tarvittavat ilmoitukset
Sen lisäksi on rautatieharrastajalta meitä muita harrastajia kohtaan ystävällistä ja asiallista, että asiasta mainitaan myös täällä Vorkissa. Kuten on toimittu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 1766


« Vastaus #86 : Joulukuu 02, 2019, 01:44:16 »

Sen lisäksi on rautatieharrastajalta meitä muita harrastajia kohtaan ystävällistä ja asiallista, että asiasta mainitaan myös täällä Vorkissa. Kuten on toimittu.

Olihan tämä sarkasmia? Hymyilee leveästi

Ei tämä ihan oikeasti voi olla oikea foorumi liikennöitsijän turvallisuuspoikkeamien puintiin. Sitä varten on olemassa liikennöitsijän oma turvallisuusjohto, jota puolestaan valvoo Traficom meidän veronmaksajien laskuun. Aikaa voi käyttää niin monella tavalla paremmin.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 963


« Vastaus #87 : Joulukuu 02, 2019, 10:50:51 »

Nyt iso joukko niitä, jotka väittivät että kertakaikkiaan mitään ei ole tapahtunut, vaan T.L. on keksinyt koko asian päästään, päätyi turhaan naurunalaiseksi, ja ylipäänsä tämän foorumin henki koki aikamoisen tällin.

Voi olla, että kirjoitit nyt liian pitkän virkkeen joillekin...

Pääasiahan on päästä vouhottamaan ja ilkkumaan. Enkä nyt tarkoittanut Topia.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2714


« Vastaus #88 : Joulukuu 02, 2019, 11:56:50 »

Sen lisäksi on rautatieharrastajalta meitä muita harrastajia kohtaan ystävällistä ja asiallista, että asiasta mainitaan myös täällä Vorkissa. Kuten on toimittu.

Olihan tämä sarkasmia? Hymyilee leveästi

Ei tämä ihan oikeasti voi olla oikea foorumi liikennöitsijän turvallisuuspoikkeamien puintiin. Sitä varten on olemassa liikennöitsijän oma turvallisuusjohto, jota puolestaan valvoo Traficom meidän veronmaksajien laskuun. Aikaa voi käyttää niin monella tavalla paremmin.

En mä ainakaan olisi saanut tietooni tuollaista toimintaa, jos asiasta ei olisi täällä mainittu. Ainakin itseäni asia kiinnosti. Tässä on ollut mielenkiintoista keskustelua, jossa olen oppinut noiden kokoonmenevien päätepuskimien toiminnasta, ruuvilenkkien kiristämisestä ja jotain myös ihmisten asenteiden lukkiutuneisuudesta.

Aikaa voi käyttää monella, niiiiin monella tavalla paremminkin. Mitä minä teen sillä tiedolla, että Euroopan rautateillä on neljä laajassa käytössä olevaa virtajärjestelmää? Tai että eri maissa virroittimen kontaktipinta on eri materiaalia? Aikaa voi käyttää niin monella tavalla paremmin kuin rautateiden toiminnan pohtimiseen. Silti minä tästä pohdiskelusta ja tiedonlöytämisestä kovasti nautin. Elämä on epärationaalinen asia – nauttikaamme siitä!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2589


« Vastaus #89 : Joulukuu 02, 2019, 16:14:29 »

Valmistaja Rawielle on myös lähtenyt kysely aiheesta, mutta eivät tietojeni mukaan ole vielä ehtineet vastata.

Rawie vastasi.

Heidän mukaansa alle 0,5 m/s osuman jälkeen tulee tarkistaa, että puskin on palautunut takaisin alkuasentoonsa eikä havaittavissa ole öljyvuotoja. "In case of a light impact (speed of about 0,5 m/s) the impact energy will be absorbed by the hydraulic dampers only. The damper are self resetting. After the impact you only have to check the stroke (if this is fully restored) and if there are any leaks of oil."

Voimakkaammissa osumissa on sitten mittavampi "resetting" (heidän käyttämä ilmaisu) tarpeen.

Tämä on linjassa alkuperäisen käsitykseni kanssa, että tarkastus on aina tarpeen. Sen sijaan käsitys, että tarkastus on aina kallis toimenpide, oli väärä. Kevyiden osumien jälkeen silmämääräinen tarkastus riittää.
tallennettu
Sivuja: 1 2 3 [4] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina