Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 | Siirry alas Tulostusversio
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #75 : Marraskuu 30, 2019, 23:57:23 »

Tilannehan on siis mennyt juuri niin kuin pitääkin. Loistavaa! Hymyilee

Tämänhetkisten tietojen valossa toiminta on ollut täysin moitteetonta ja asiallista.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 845


« Vastaus #76 : Joulukuu 01, 2019, 20:45:49 »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006264012.html
Mainittu henkilö on ollut usein median hampaissa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #77 : Joulukuu 01, 2019, 21:34:02 »

JOS olisin ollut paikalla, voisin vaikka väittää, jopa kiven kovaa, että olin itse seuraamassa tilannetta jossa runko painettiin hallitusti puskinta vasten. Voisin samalla väittää että tarkoitus oli nimenomaan kiristää löystyneet ruuvikytkimet ja että itse omin pikku kätösin kiristin ne. Mutta en väitä koska joukossamme on ihmistä viisaampia hahmoja ainakin yksi kappale. Mutta hei, hauskaa joulua kaikille. T. Joulupukki.

Tähän vähän tarttuisin.
Mua nimittäin ihmetyttää, miksi sulla kesti näyn kauan viitsiä kirjoittaa nämä asiat näkyville? Olisi nopeuttanut tätä keskustelua ihan hirveästi!
Täällä on esitetty yleensä työpaikkasi toiminnasta hyvin kärryillä olevan ihmisen toimesta, että väite siitä että päätepuskin olisi reagoinut millään tavalla olisi suoranainen vale ja sitten vielä, että valokuvaa olisi suorastaan muokattu. Nämä väitteet ovat niin selkeitä valheita, että ne tekivät 1009:n liikkeistä huomattavasti epäilyttävämmän näköisiä. Miksi ihmeessä et käynyt viheltämässä peliä poikki viimeistään siinä vaiheessa kun alettiin väittää, että koko tapahtumaa ei ole lainkaan tapahtunut? Nyt iso joukko niitä, jotka väittivät että kertakaikkiaan mitään ei ole tapahtunut, vaan T.L. on keksinyt koko asian päästään, päätyi turhaan naurunalaiseksi, ja ylipäänsä tämän foorumin henki koki aikamoisen tällin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 466


« Vastaus #78 : Joulukuu 01, 2019, 21:45:15 »

Suurempien selkkauksien välttämiseksi olisi ehkä siltikin syytä jatkossa ‒ jos ilmenee tarvetta kiristellä ruuvikytkimiä Helsingin rautiksella ‒ kokoonpuristumiselle altista topparia vasten painattamisen sijaan ruuvata viimeiseen vaunuun käsijarru, antaa veturinkuljettajalle käsky »1-9-4-1, työnnä hiljaa» sekä rungon puristuessa kasaan: »Punainen». (Kunnes ihmettelemme täällä vaunusomen puolella nostalgiajunan häntään unohtunutta käsijarrua.)
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 915


« Vastaus #79 : Joulukuu 01, 2019, 22:59:34 »

Kompromissina ehdotan, että jatkossa erilaiset rautatieliikenteessä toimivat tahot huolehtivat turvallisuuskulttuuristaan alan sisäisissä järjestelmissä.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #80 : Joulukuu 02, 2019, 01:27:43 »

Kompromissina ehdotan, että jatkossa erilaiset rautatieliikenteessä toimivat tahot huolehtivat turvallisuuskulttuuristaan alan sisäisissä järjestelmissä.

Tämä on hyvä idea, ja juuri näin nykyään jo toimitaankin.
Jos rautatieläinen työajallaan näkee epäillyn rikkeen, hän on toki velvollinen tekemään asiasta tarvittavat ilmoitukset
Sen lisäksi on rautatieharrastajalta meitä muita harrastajia kohtaan ystävällistä ja asiallista, että asiasta mainitaan myös täällä Vorkissa. Kuten on toimittu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2371


« Vastaus #81 : Joulukuu 02, 2019, 01:44:16 »

Sen lisäksi on rautatieharrastajalta meitä muita harrastajia kohtaan ystävällistä ja asiallista, että asiasta mainitaan myös täällä Vorkissa. Kuten on toimittu.

Olihan tämä sarkasmia? Hymyilee leveästi

Ei tämä ihan oikeasti voi olla oikea foorumi liikennöitsijän turvallisuuspoikkeamien puintiin. Sitä varten on olemassa liikennöitsijän oma turvallisuusjohto, jota puolestaan valvoo Traficom meidän veronmaksajien laskuun. Aikaa voi käyttää niin monella tavalla paremmin.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #82 : Joulukuu 02, 2019, 10:50:51 »

Nyt iso joukko niitä, jotka väittivät että kertakaikkiaan mitään ei ole tapahtunut, vaan T.L. on keksinyt koko asian päästään, päätyi turhaan naurunalaiseksi, ja ylipäänsä tämän foorumin henki koki aikamoisen tällin.

Voi olla, että kirjoitit nyt liian pitkän virkkeen joillekin...

Pääasiahan on päästä vouhottamaan ja ilkkumaan. Enkä nyt tarkoittanut Topia.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #83 : Joulukuu 02, 2019, 11:56:50 »

Sen lisäksi on rautatieharrastajalta meitä muita harrastajia kohtaan ystävällistä ja asiallista, että asiasta mainitaan myös täällä Vorkissa. Kuten on toimittu.

Olihan tämä sarkasmia? Hymyilee leveästi

Ei tämä ihan oikeasti voi olla oikea foorumi liikennöitsijän turvallisuuspoikkeamien puintiin. Sitä varten on olemassa liikennöitsijän oma turvallisuusjohto, jota puolestaan valvoo Traficom meidän veronmaksajien laskuun. Aikaa voi käyttää niin monella tavalla paremmin.

En mä ainakaan olisi saanut tietooni tuollaista toimintaa, jos asiasta ei olisi täällä mainittu. Ainakin itseäni asia kiinnosti. Tässä on ollut mielenkiintoista keskustelua, jossa olen oppinut noiden kokoonmenevien päätepuskimien toiminnasta, ruuvilenkkien kiristämisestä ja jotain myös ihmisten asenteiden lukkiutuneisuudesta.

Aikaa voi käyttää monella, niiiiin monella tavalla paremminkin. Mitä minä teen sillä tiedolla, että Euroopan rautateillä on neljä laajassa käytössä olevaa virtajärjestelmää? Tai että eri maissa virroittimen kontaktipinta on eri materiaalia? Aikaa voi käyttää niin monella tavalla paremmin kuin rautateiden toiminnan pohtimiseen. Silti minä tästä pohdiskelusta ja tiedonlöytämisestä kovasti nautin. Elämä on epärationaalinen asia – nauttikaamme siitä!
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #84 : Joulukuu 02, 2019, 16:14:29 »

Valmistaja Rawielle on myös lähtenyt kysely aiheesta, mutta eivät tietojeni mukaan ole vielä ehtineet vastata.

Rawie vastasi.

Heidän mukaansa alle 0,5 m/s osuman jälkeen tulee tarkistaa, että puskin on palautunut takaisin alkuasentoonsa eikä havaittavissa ole öljyvuotoja. "In case of a light impact (speed of about 0,5 m/s) the impact energy will be absorbed by the hydraulic dampers only. The damper are self resetting. After the impact you only have to check the stroke (if this is fully restored) and if there are any leaks of oil."

Voimakkaammissa osumissa on sitten mittavampi "resetting" (heidän käyttämä ilmaisu) tarpeen.

Tämä on linjassa alkuperäisen käsitykseni kanssa, että tarkastus on aina tarpeen. Sen sijaan käsitys, että tarkastus on aina kallis toimenpide, oli väärä. Kevyiden osumien jälkeen silmämääräinen tarkastus riittää.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #85 : Joulukuu 08, 2019, 06:52:29 »

Ja niin, päätepuskin oli tapahtuman jälkeen, kun tieto tuli Väylävirastolle virallisia reittejä - tosin ei liikennöitsijän itsensä ilmoittamana - määrätty tarkastettavaksi.

Lopulta kaikki siis hyvin. Aineellista vahinkoa tuskin koitui, ja jatkossa kaikki asiaan liittyvät toimijat ja ehkä tämän foorumin lukijatkin ymmärtävät paremmin rautatiemaailmaa, ainakin yhden hydraulisen päätepuskimen verran.

(Ja ei, en odota anteeksipyyntöjä tai edes pahoitteluja. Tiedän, ettei internet toimi siten.)
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1094


« Vastaus #86 : Joulukuu 08, 2019, 11:06:50 »

(Ja ei, en odota anteeksipyyntöjä tai edes pahoitteluja. Tiedän, ettei internet toimi siten.)

Ei toimi ei, mutta täältä voi poistaa (nolona) viestejä.
tallennettu
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 104


« Vastaus #87 : Joulukuu 08, 2019, 18:40:59 »

Silloin kun oli ne "mekaaniset" topparit,niin hinnoista kulki erilaisia legendoja.Niissähän oli sellaisia hiljennysvälejä,oisko ollut 40-50 cm välein tuli sellainen sidekiskon näköinen juttu.Sanoivat että yksi väli on 500 Mk.Ja koko hökötys jos menee nurin niin 15.000 Fim.Kerran ajoin vähän liki,oisko yksi hiljennysväli mennyt,kaverin vika vaikka minä ajoin Virnistää Jo kohta tuli vaunumies virnuilemaan siihen:"Hups"Ja minä:"Pitäiskös tästä ilmottaa jonneen?"Vaununtarkastaja sanoi:"En mä o nähny mitää"...Niillä eväillä jatkettiin.Jälkeenpäin kuulin että "Ratapuoli" kävi säätämässä niitä viikoittain,paikkumiesten jäljiltä,kai nuo sakot sitten koski vain vierailevia tähtiä...
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #88 : Syyskuu 20, 2020, 22:46:11 »

Nyt kyseesä ei ole "salainen juna", mutta MUS1948 Tku - Kv ohittaa Ri:n n. 204 min suunnitellusta aikataulustaan myöhässä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #89 : Kesäkuu 13, 2021, 14:13:33 »

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n juna MUS 1942 lähti Siuntiosta 64min:a myöhässä - "muu syy"?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #90 : Kesäkuu 14, 2021, 03:33:25 »

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n juna MUS 1942 lähti Siuntiosta 64min:a myöhässä - "muu syy"?

Oli huristellut aiemmin päin punaista, jonka seurauksena liikennöinti keskeytettiin kunnes kuljettajalle saatiin pilli suuhun.
Sittemmin toki otti aikataulua kiinni ajamalla n. 15 km/h ylinopeutta.

Eli "normaalia" 1009-porukan surkean turvallisuuskulttuurin mukaista touhua.

Onneksi vieläkään ei tullut ruumiita.
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #91 : Kesäkuu 14, 2021, 09:26:19 »

Höyryveturimatkat 1009 Oy:n juna MUS 1942 lähti Siuntiosta 64min:a myöhässä - "muu syy"?

Oli huristellut aiemmin päin punaista, jonka seurauksena liikennöinti keskeytettiin kunnes kuljettajalle saatiin pilli suuhun.
Sittemmin toki otti aikataulua kiinni ajamalla n. 15 km/h ylinopeutta.

Eli "normaalia" 1009-porukan surkean turvallisuuskulttuurin mukaista touhua.

Onneksi vieläkään ei tullut ruumiita.

Ja liikenteen lupa-, rekisteri-, ja valvontaviranomainen jatkaa vieläkin syvää Ruususen unta? Miten voi olla mahdollista, että tämä yksi porukka saa toistuvasti tötöillä junaturvallisuuden kustannuksella viranomaisen puuttumatta asiaan? Toiminta on niin amatöörimäistä, että ennemmin tai myöhemmin vielä tapahtuu vakavampi onnettomuus.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #92 : Kesäkuu 14, 2021, 13:00:13 »

Jätän tämän vain tähän...


* tonniysi.jpg (135.6 kilotavua, 930x433 - tarkasteltu 706 kertaa.)
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #93 : Kesäkuu 14, 2021, 23:43:36 »

Tuo punaisen ohitus tapahtui kuulemani mukaan, kun Hr1 1009 yritti tunkeutua jo edellään kulkeneen junan varaamalle osuudelle. "TURVALLISTA MATKAA !".
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1251


« Vastaus #94 : Kesäkuu 15, 2021, 00:36:58 »

Pidemmän aikaa olen katsellut 1009:n ollessa liikkeellä kun tabletin paikkatieto vetää Kouvolaan vaikka juna on esim Turussa ja nopeustieto sanoo junan olevan pysähdyksissä. Tuo virheellinen paikkatieto homma toistuu  melko usein heidän junan kohdalla. Liekö tablet  laitettu tuolta osin tarkoituksella ”virhetilaan” jotta ei pystyisi junan nopeuskäyrästä poimimaan noita ylinopeuksia… Tokikaan ylinopeudet ei ole ainoa ongelma tuon operaattorin toiminnassa.
tallennettu

Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #95 : Kesäkuu 15, 2021, 14:09:49 »

Pidemmän aikaa olen katsellut 1009:n ollessa liikkeellä kun tabletin paikkatieto vetää Kouvolaan vaikka juna on esim Turussa ja nopeustieto sanoo junan olevan pysähdyksissä. Tuo virheellinen paikkatieto homma toistuu  melko usein heidän junan kohdalla. Liekö tablet  laitettu tuolta osin tarkoituksella ”virhetilaan” jotta ei pystyisi junan nopeuskäyrästä poimimaan noita ylinopeuksia… Tokikaan ylinopeudet ei ole ainoa ongelma tuon operaattorin toiminnassa.

Tämä, vaikka harmillista onkin, ei välttämättä kerro tahallisuudesta. Tuo kuljettajatabletin GPS-tieto on viheliäisen hankala saada toimimaan luotettavasti. Muillakaan museo-operaattoreilla se ei juurikaan toimi. Edes VR kaikilla resursseillaan ei ole saanut sitä toimimaan kunnolla, selvinpänä esimerkkinä Sr3-vetureista ajettaessa.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #96 : Kesäkuu 16, 2021, 00:29:23 »

Olen seurannut tätä 1009 keskustelua vain sivusta jo pidemmän aikaa. Jotenkin tuntuu siltä, että jollain taholla on jotain pahasti hampaan kolossa kyseistä veturia/omistavaa tahoa/harrastajaryhmää vastaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, suurin moka on ollut se, että kyseistä veturia ajettiin taannoin ilman tarvittavia pätevyyksiä. Joo, myönnetään, että tää yhteiskunta toimii nykyään niin, että et osaa, jos sinulla ei ole esittää asiasta tarvittavaa A4-dokumenttiä. Sillähän ei ole mitään merkitystä että olet tehnyt sitä hommaa jo 50 vuotta. Faktoja asian takana en tosiaan tiedä joten en osaa sen enempää sanoa.
Tuntuu vaan hiton oudolta että kyseinen jengi saa tällä saitalli kuorman jos toisenkin niskaansa ihan sitä ihtiään kun ottaa huomioon, että tässä maassa ei ole yhtään ylimääräistä aktiivista rautatieharrastajaa. On hyvä, että epäkohtiin puututaan, mutta sen sijaan, että jatkuvasti mollataan, voisi oikeampi toimintamalli tarjota omaa osaamistaan tai ainakin vähintään esittää rakentava korjausehdotus.
Saatan tosiaan olla tällä kommentilla ihan hakoteillä ja voi tosiaan olla, että veturilla on kaahattu raiteilla 220km/h jyräten kymmenen rollaattorimummoa per ajokeikka.
tallennettu
Jari Ahokas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 38


« Vastaus #97 : Kesäkuu 16, 2021, 09:03:28 »

Hieman Teemua kompaten kommentoisin kanssa, että kohta alkaa jo olla helpompaa listata ne asiat mitä 1009:n operaattori tekee a) oikein b) kriitikoiden mielestä hyväksyttävällä tavalla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2021, 12:10:12 kirjoittanut Jari Ahokas » tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2371


« Vastaus #98 : Kesäkuu 16, 2021, 11:19:05 »

Minua on mietityttänyt harrastuspiireissä yleisemmin epäkohtien normalisoituminen. Yhdelle epäkohtana näyttäytyvä ja kielteiseltä tuntuva asia voi ollakin toisille aivan normaalia ja sallittavaa (tai siedettävissä olevaa) toimintaa.

Tapahtunut punaisen ohitus on sitä luokkaa, että toivoisin jonkun viranomaisen tutkivan asiaa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #99 : Kesäkuu 16, 2021, 11:31:29 »

Tuon punaista päin ajamisen jälkeen juna on saapunut Siuntioon. Siellä on havaittu poliisi jututtamassa veturimiehistöä, ja juna on lähtenyt paluumatkalle Helsinkiin noin tunnin myöhässä. Olettaisin, että poliisin läsnäolo on liittynyt tuohon punaisia päin ajamiseen.

Poliisin läsnäolo ei ole mikään itsestäänselvyys punaisia päin junalla ajamisen jälkeen, joten jollain tavalla kyseisen firman hyvin... poikkeuksellinen turvallisuuskulttuuri näyttää saaneen liikenteenohjauksen tekemään jonkun ylimääräisen varmistus- tai selvitystoimenpiteen.

Kertoo siitä, että edes jotain tuon firman suhteen viranomaisissa tapahtuu. Silti, mun nähdäkseni firman vaaratilannehistoria on niin pahaa luettavaa, että vie kyllä uskoa viranomaisen luotettavuuteen, ettei liikennöintilupaa ole vieläkään peruttu. Jari Ahokas tuossa sanaili asiasta hyvin: alkaa jo olla helpompaa listata ne asiat mitä 1009:n operaattori tekee oikein.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: 1 2 3 [4] 5 6 ... 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina