Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Dm12  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 12 13 [14] 15 | Siirry alas Tulostusversio
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 302


« Vastaus #325 : Heinäkuu 26, 2024, 00:27:19 »

VR:n tiedote 25.7.2024:

Iisalmi-Ylivieska radan sähköistys on valmis, mutta kyseisellä välillä kulkee toistaiseksi vielä kiskobussi.


Onko tietoja miksi tämä on? Sm2 junaa pitäsi jo olla tarpeksi saatavilla että se voi käyda nyt siellä.

Parhaat veikkaukset liittyvät niiden lyhyeen huoltoväliin ja siihen ettei kovin lähellä ole niiden huoltoon soveltuvia tiloja ja henkilökuntaa. Sm2 vaatii kevyen huollon 5000 kilometrin välein, eli jos pitäisi Ilmalassa asti käydä, siinä tulisi jo aika hyvä osa kilometreistä täyteen. Oulu olisi toki lähempänä, mutta tuskin sielläkään tilaa on.
Saapa nähdä tulisiko joskus Sm4:t tuonne päin.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #326 : Heinäkuu 30, 2024, 20:30:52 »

Dm12 ja linja-autot -yhdistelmä taitaa olla VR:lle selkeästi halvin tapa järjestää Iisalmi–Ylivieska-välin liikenne.

Mieleen tulee sellainenkin asia, että jos tuonne tulee jatkossa sähkömoottorijunia, niin mikä olisi niiden junatyyppi? Kiskobusseja ne eivät ole, joten olisivatko ne sitten lähijunia?

tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 70


« Vastaus #327 : Heinäkuu 31, 2024, 16:35:15 »

Dm12 ja linja-autot -yhdistelmä taitaa olla VR:lle selkeästi halvin tapa järjestää Iisalmi–Ylivieska-välin liikenne.

Tää olisi aika turha kallis sähköistys jos ei nyt lähitulevaisudessa siellä Sm2lla tai Sm4lla ajataan.

Mutta jo VR ei oo sitä sähköistys maksanut, jos olisi vielä kunnon Valtionrautatiet olisi tilanne erilainen. Toivotavasti tää vähän tavaraliikenne mitä siellä on ajataan sähköveturilla.
tallennettu
Rasmus Viirre
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3


« Vastaus #328 : Heinäkuu 31, 2024, 17:38:44 »

Sitä tavaraliikennettä on kylläkin aika paljon verrattuna moniin muihin ratoihin koko Suomessa, ja lähes kaikki ajetaan sähkövetureilla nyt! Jokunen puujuna menee vielä dieselillä.
tallennettu
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 362


« Vastaus #329 : Elokuu 02, 2024, 04:48:06 »

Eilisessä Ylen Pohjois-Suomen ratatöitä käsittelevässä jutussa mainitaan ohimennen, että "VR kartoittaa mahdollisuutta aloittaa sähköinen liikennöinti kyseisellä välillä tämän vuoden joulukuussa." https://yle.fi/a/74-20102178
Sitähän sitten ei tiedä johtaako tuo mihinkään...
tallennettu

Don't panic.
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #330 : Elokuu 20, 2024, 19:06:28 »

Joroisten kiskobussipalon tutkintaselostuksesta osui silmään seuraava kohta:

"VR:n näkemyksen mukaan nämä nykyiset riskien hallintakeinot, kuten toteutettu kameravalvonnan lisääminen ja annetut koulutukset varmistavat matkustajaturvallisuuden. Näin ollen tutkintaselostuksessa esitetty junahenkilökunnan palauttaminen kahden yksikön Dm12-kiskobusseihin ei ole VR:n näkemyksen mukaan tarpeellista. VR esittää tähän vaikuttavana asiana myös sen, että kiskobussiliikenne on LVM:n ostoliikennettä, jota operoidaan nykyisen sopimuksen edellytysten mukaisella toimintamallilla."

Rivien välistä siis tulkittavissa, ettei VR:ää voisi vähempää kiinnostaa, vaikka yhdelläkään matkustajalla ei olisi edes matkalippua. Kiinteä korvaus kun tulee veronmaksajien rahoista joka tapauksessa. Eikö siis vain olisi yksinkertaisempaa muuttaa kaikki LVM:n ostoliikennevuorot virallisesti ilmaiseksi joukkoliikenteeksi? Ei tosin taida edes teoriassa onnistua ainakaan ennen vuotta 2030.

Nykymallissahan Dm12-vuoroissa lipun ostaminen on käytännössä täysin vapaaehtoista, koska junissa ei ole enää minkäänlaista riskiä lipuntarkastukseen. Jostain peräkylän seisakkeelta kyytiin astuvalle matkustajalle ei lisäksi ole edes tarjolla mitään mahdollisuutta lipun ostoon ilman tahmaisella kosketusnäytöllä ja verkkoyhteydellä varustetun älylaitteen omistamista. Lippuautomaatitkin junista poistettiin muutama vuosi sitten perustelemalla päätöstä vanhentuneella tekniikalla eikä ilmeisesti nähty edes vaihtoehtona uusien automaattien hankkimista. Pelkät automaatitkaan eivät toki ratkaise muita konduktöörittömyyden mukanaan tuomia ongelmia.

Toisin sanoen verorahoilla siis ostetaan junavuoroja, joissa monella yhteysvälillä ei käytännössä ole mahdollista matkustaa (matkustusehtoja noudattaen) ilman henkilökohtaista mobiililaitetta. Mahtaisikohan LVM:llä olla tähän mitään sanottavaa? Joukkoliikenteen kaltaisessa peruspalvelussa luulisi vielä 2020-luvun Suomessakin olevan itsestäänselvyys voida maksaa matkansa vähintäänkin muovikortilla tai ehkä jopa käteisellä rahalla (!), jotka vielä toistaiseksi ovat yleisesti hyväksyttyjä maksuvälineitä.

Ostoliikennesopimuksessa vuosille 2022-2030 muuten mainitaan vielä seuraavaa:

"VR huolehtii liikenteen suunnittelemisesta, ja päättää markkinoinnista, paikanvarauksesta ja muusta tiedottamisesta sekä lipunmyynnistä vastaavalla tavalla kuin muussa liikenteessään, tavoitteena mm. lisätä junaliikenteen houkuttelevuutta. VR päättää myös lippujen hinnoittelusta ja saa pitää kaikki liikenteestä kertyvät lipputulot ja muut tuotot, kuten Liikennöintikorvauksen, ellei taloudellisen nettovaikutusten laskelmasta tai Sopimuksesta muuta aiheudu."
tallennettu
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 313


« Vastaus #331 : Elokuu 21, 2024, 08:06:45 »

Ihan hyviä huomioita Antilta. Pienenä täydennyksenä että maakuntien konnareilla on työvuoroja myös kiskobusseissa, joten jonkinlainen pelote lipuntarkastuksesta on.
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 302


« Vastaus #332 : Elokuu 21, 2024, 15:04:13 »

Ihan hyviä huomioita Antilta. Pienenä täydennyksenä että maakuntien konnareilla on työvuoroja myös kiskobusseissa, joten jonkinlainen pelote lipuntarkastuksesta on.

Ja osa kuskeista tarkastaa lippuja myös, jos ehtii muilta töiltään. Omien havaintojeni perusteella liputtomuusprosentti on todella pieni ainakin mulle tutuilla linjoilla.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #333 : Elokuu 21, 2024, 21:25:35 »

Antti Havukaisen ansiokkaan kommentin takia yksi kysymys:

Jos Dm12-motin kuljettaja ei kykene toimimaan rypykän sattuessa (vaikkapa kuolee, kukaties), niin pitääkö jonkun matkustajista sitten ryhtyä onnettomuuspaikalla "piällysmieheksi"? Osasi tai ei...?

Siis liiketaloudelliset syyt jyräävät turvallisuuden mennen tullen?! Vieläkö joku ihmettelee, että miksi ihmeessä olen langennut vihervassariuteen? (Se "kunnollisuuden" monopolihan on pikkuporvariston käsissä?)

Voi vattujen kevät, en muuta osaa enää sanoa! Ihan kuin matkustajat nimenomaan haluttaisiin karkottaa pois HDM - junista.

Perisuomalainen typeryyskö ja johtoportaan osaamattomuuden ikiaikainen perinnekö pitää yrittää säilyttää, kun kerran aina ennenkin on
tehty näin...?

(Kaupan setä VR:n toimarina? Saiko mitään aikaiseksi? Kutsukaa taksien ystävä Anne Berner takaisin tänne Suomeen, eiköhän nouse taseet kuntoon...?)
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #334 : Elokuu 21, 2024, 22:23:32 »

Ihan hyviä huomioita Antilta. Pienenä täydennyksenä että maakuntien konnareilla on työvuoroja myös kiskobusseissa, joten jonkinlainen pelote lipuntarkastuksesta on.

Ja osa kuskeista tarkastaa lippuja myös, jos ehtii muilta töiltään. Omien havaintojeni perusteella liputtomuusprosentti on todella pieni ainakin mulle tutuilla linjoilla.

Nyt kun asian mainitsit, niin hämärästi muistan nähneeni Radalla-realitysarjassa, kun Seinäjoelta lähteneen kiskobussivuoron kuljettaja tarkasti lähtöasemalla matkustajien liput. Tämäkään malli vaan ei oikein toimi väliasemien osalta, ellei kuljettaja kierrä jokaisella pysähdyspaikalla tarkistamassa liput ja poista mahdolliset liputtomat matkustajat junasta ennen matkan jatkumista. Kyseisessä toimintamallissa aikataulussa pysyminen tosin saattaisi olla aavistuksen verran vaativaa ja veturinkuljettajatkaan tuskin riemusta kiljuen tällaiseen suostuisivat.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #335 : Elokuu 22, 2024, 10:54:22 »

(Kaupan setä VR:n toimarina? Saiko mitään aikaiseksi? Kutsukaa taksien ystävä Anne Berner takaisin tänne Suomeen, eiköhän nouse taseet kuntoon...?)

En käsitä, miten herra Esa sai kytkettyä tähän asiaan Anne Bernerin ja sitä kautta taksiuudistuksen, jolla ei varmuudella ole mitään tekemistä nyt puheena olevan Dm12-aiheen kanssa  Huh

Yhtä kaikki, LVM:n ja VR:n välinen ns. "ysivuotinen" on niin onneton tekele, että on syytä kysyä, miksi tällainen sopimus ylipäätään tehtiin, jos sopimuksen teon taustalta poistetaan puoluepolitiikka?
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #336 : Elokuu 26, 2024, 10:07:14 »

Taas rysähti https://yle.fi/a/74-20107150
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #337 : Elokuu 29, 2024, 11:14:59 »

Jos Dm12-motin kuljettaja ei kykene toimimaan rypykän sattuessa (vaikkapa kuolee, kukaties), niin pitääkö jonkun matkustajista sitten ryhtyä onnettomuuspaikalla "piällysmieheksi"? Osasi tai ei...?

Kiskobussin onnettomuustapauksessa toimitaan varmastikin samalla tavalla kuin maantiebussin tapauksessa. Ei sielläkään ole muuta henkilökuntaa kuljettajan lisäksi.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #338 : Elokuu 29, 2024, 20:48:47 »

Jos Dm12-motin kuljettaja ei kykene toimimaan rypykän sattuessa (vaikkapa kuolee, kukaties), niin pitääkö jonkun matkustajista sitten ryhtyä onnettomuuspaikalla "piällysmieheksi"? Osasi tai ei...?

Kiskobussin onnettomuustapauksessa toimitaan varmastikin samalla tavalla kuin maantiebussin tapauksessa. Ei sielläkään ole muuta henkilökuntaa kuljettajan lisäksi.

Toisaalta maantiebusseissa kuitenkin on kaksisuuntainen näköyhteys kuljettajan ja matkustajien välillä. Dm12:ssa - kuten kaikessa muussakin VR:n nykykalustossa - kuljettaja istuu täysin suljetussa ja lukitussa ohjaamossa, jonka tapahtumista matkustajilla ei ole mitään käsitystä. Jos kuski siis vaikkapa sairauskohtauksen seurauksena päätyy tajuttomaksi ja juna pysähtyy automaattisesti ns. kuolleen miehen kytkimen avustamana keskelle korpea, kestää todennäköisesti hyvän aikaa ennen kuin kukaan matkustaja edes ymmärtää pysähdyksen syytä, saati sitten soitttaa numeroon 112. Lisäongelmana on, että hätäkeskuksen kynnys lähettää paikalle minkäänlaista apua lienee melko korkea, jos soittaja ei osaa sanoa muuta kuin että "ollaan istuttu junassa paikoillaan 15 minuuttia keskellä metsää". Vastaava tilanne voisi yhtä hyvin tapahtua myös lähiliikenteen Sm-junassa, joissa nykytrendien mukaisesti useinkaan ei ole kuljettajan lisäksi muuta henkilökuntaa. Varmaankin liikenteenohjauksen kautta paikalle aikanaan jonkinlaista apua saataisiin, mutta mikäli kuljettajaan ei saada yhteyttä, ei sillä liikenteenohjaajalla ole todellisesta tilanteesta sen enempää käsitystä kuin junassa istuvalla matkustajallakaan.

Edellä kuvatun kaltaiset tapaukset toki ovat rautatieliikenteessä erittäin harvinaisia, mutta eivät kuitenkaan täysin mahdottomia. Näitäkään asioita ei tarvitsisi edes pohtia, jos jokaisessa henkilöliikenteen junavuorossa olisi edelleen vähintään yksi konduktööri, jolla on jonkinlaiset valmiudet toimia yllättävissä poikkeustilanteissa ja siinä sivussa hoitaa asiakaspalvelutilanteet (ml. lipunmyynti).
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #339 : Syyskuu 01, 2024, 11:28:39 »

Aiemmin kun ohjaamoiden ovien ikkunoissa ei vielä ollut verhoa niin matkustajat pystyivät näkemään suurin piirtein, että mitä ohjaamossa tapahtuu.
tallennettu
Antti Havukainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 183


« Vastaus #340 : Syyskuu 22, 2024, 17:50:32 »

Nyttemmin myös Rautatiealan Unioni on kritisoinut kiskobussien konnarittomuutta ja mielestäni aivan aiheellisesti.

https://www.raury.fi/uutiset/rau-huolissaan-veturinkuljettajien-jaksamisesta-ja-matkustajien-turvallisuudesta-konduktoorit-takaisin-kiskobusseihin/
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 468


« Vastaus #341 : Lokakuu 08, 2024, 11:27:03 »

Juna korvattu bussilla
Muutoksia junaliikenteessä Iisalmi - Ylivieska välillä
8.10.

Korvaamme seuraavat junat bussikuljetuksilla välillä Iisalmi - Ylivieska junan teknisen vian vuoksi:

H491 Iisalmesta Ylivieskaan klo 08:30
H494 Ylivieskasta Iisalmeen klo 13:37

Linja-auto lähtee Iisamessa Rautatieasemalta ja Ylivieskassa vanhan linja-autoaseman / ravintola 10-kerhon eteläpuolelta, linja-autot kiertävät kaikkien väliasemien kautta.
Runnin seisakkeella käy taksi.

Linja-autojen matka-aika on pidempi kuin junan.


Juna korvattu bussilla
Muutoksia junaliikenteessä Jyväskylä - Seinäjoki välillä
7.10.

Korvaamme seuraavat junat bussikuljetuksilla välillä Jyväskylä -Seinäjoki junan teknisen vian vuoksi:

Tiistaina 8.10.
H482 Seinäjoelta Jyväskylään klo 09:30
H481 Jyväskylästä Seinäjoelle klo 12:23
H486 Seinäjoelta Jyväskylään klo 16:52

Linja-autot lähtevät Seinäjoella raiteen 1 pohjoispäästä, Jyväskylästä Matkakeskuksen bussikentältä ja kiertävät kaikkien väliasemien kautta.

Linja-autojen matka-aika on pidempi kuin junan.


Juna korvattu bussilla
Muutoksia junaliikenteessä Joensuu - Nurmes välillä
8.10.

Korvaamme seuraavat junat bussikuljetuksilla välillä Joensuu - Nurmes junan teknisen vian vuoksi:

H761 Joensuusta Nurmekseen klo 11:54
H762 Nurmeksesta Joensuuhun klo 15:40

Linja-autot lähtevät rautatieasemilta.
Joensuu-Nurmes-suunnassa linja-auto kiertää kaikkien väliasemien kautta. Nurmes-Joensuu-suunnassa linja-auto pysähtyy Lieksassa, Uimaharjussa ja Enossa, muilla väliasemilla käy taksi.

Linja-autojen matka-aika on pidempi kuin junan.



Kolme toimivaa Dm12:ta jäljellä?
tallennettu
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 45


« Vastaus #342 : Lokakuu 08, 2024, 23:11:28 »

On tuo kiskobussitouhu nykyään kyllä outoa. VR:n vastuuttomuus paistaa läpi.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #343 : Lokakuu 09, 2024, 09:20:30 »

On tuo kiskobussitouhu nykyään kyllä outoa. VR:n vastuuttomuus paistaa läpi.

Näkisin, että VR toimii tässä tapauksessa juuri niin kuin osakeyhtiön kuuluukin toimia. Ei VR:llä ole mitään Postin kaltaista yleispalveluvelvoitetta missään asiassa.

Dm12:n luokattoman huono palvelutaso johtuu täysin päin prinkkalaa tehdystä LVM:n ja VR:n välisestä ns. "ysivuotisesta" suorahankintasopimuksesta, joka ei sanktioi ostoliikenteen hoitamattomuutta käytännössä lainkaan. Tämä pätee erityisesti kiskobussiliikenteeseen.

Jos ja kun tällainen sopimus on kuitenkin tehty, eikä se velvoita, saati kannusta osakeyhtiömuotonsa vuoksi voittoa tavoittelevaa VR:ää laittamaan paukkuja kiskobussiliikenteen palvelutason ylläpitämiseen, en keksi, miksi tämä olisi lähtökohtaisesti VR:n syy.

Ysivuotinen pahvi olisi pitänyt alun perin tehdä hyvin, ja jos LVM:ltä puuttui sellaiseen substanssia, mallia olisi voinut ottaa vaikka HSL:n junaliikenteen ostosopimuksesta, jossa palvelutasolle on asetettu selkeät ehdot ja mikäli niitä ei noudateta, miljoonien sanktiolasku voi pahimmillaan seurata perässä. HSL on myös käyttänyt tätä miltsin korttia muutamaan kertaan, kun VR:llä oli käynnistysvaikeuksia kilpailutetun lähijunaliikenteen operoinnin kanssa.

Vertailun vuoksi: vaikka VR ei ajaisi yhtään kiskobussivuoroa missään päin Suomea, sen enimmäissanktiot LVM:lle ovat noin 8.000 euroa kuukaudessa. Se on niin vähän, ettei se varmasti kannusta kehittämään kibuliikennettä mihinkään suuntaan, kun suuremmat voitot voi kerätä tekemättä mitään.
tallennettu
Lasse Holopainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 45


« Vastaus #344 : Lokakuu 09, 2024, 09:36:11 »

Noinhan se menee, mutta en minä ainakaan tuonlaatuisesta "palvelusta" pidä ensinkään.
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 91


« Vastaus #345 : Lokakuu 09, 2024, 09:43:16 »

Vaihtoehto kolme olisi luopua "ysivuotisesta" kesken sopimuskauden jos pääomistaja niin haluaisi ja vapauttaa kiskobussiliikenne kilpailulle jo nyt.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #346 : Lokakuu 10, 2024, 01:37:57 »

On tuo kiskobussitouhu nykyään kyllä outoa. VR:n vastuuttomuus paistaa läpi.

Näkisin, että VR toimii tässä tapauksessa juuri niin kuin osakeyhtiön kuuluukin toimia. Ei VR:llä ole mitään Postin kaltaista yleispalveluvelvoitetta missään asiassa.

Dm12:n luokattoman huono palvelutaso johtuu täysin päin prinkkalaa tehdystä LVM:n ja VR:n välisestä ns. "ysivuotisesta" suorahankintasopimuksesta, joka ei sanktioi ostoliikenteen hoitamattomuutta käytännössä lainkaan. Tämä pätee erityisesti kiskobussiliikenteeseen.

Jos ja kun tällainen sopimus on kuitenkin tehty, eikä se velvoita, saati kannusta osakeyhtiömuotonsa vuoksi voittoa tavoittelevaa VR:ää laittamaan paukkuja kiskobussiliikenteen palvelutason ylläpitämiseen, en keksi, miksi tämä olisi lähtökohtaisesti VR:n syy.

Ysivuotinen pahvi olisi pitänyt alun perin tehdä hyvin, ja jos LVM:ltä puuttui sellaiseen substanssia, mallia olisi voinut ottaa vaikka HSL:n junaliikenteen ostosopimuksesta, jossa palvelutasolle on asetettu selkeät ehdot ja mikäli niitä ei noudateta, miljoonien sanktiolasku voi pahimmillaan seurata perässä. HSL on myös käyttänyt tätä miltsin korttia muutamaan kertaan, kun VR:llä oli käynnistysvaikeuksia kilpailutetun lähijunaliikenteen operoinnin kanssa.

Vertailun vuoksi: vaikka VR ei ajaisi yhtään kiskobussivuoroa missään päin Suomea, sen enimmäissanktiot LVM:lle ovat noin 8.000 euroa kuukaudessa. Se on niin vähän, ettei se varmasti kannusta kehittämään kibuliikennettä mihinkään suuntaan, kun suuremmat voitot voi kerätä tekemättä mitään.


Herra Mikko, minun suhteellisen oikeuskäsitykseni mukaan suurin syyllisyys lankeaa sille, joka on keississä ollut aloitteellinen souvia alkuun keitettäessä.

Semminkin, kun VR:n touhu on silkkaa paskavoileivän syöttämistä suurelle yleisölle: - haukkaa suun täysi, tai itket ja haukkaat suun täydeltä.

Minulla henkilökohtaisesti nostattaa raivoa kolmen markan suutareiden puuhastelu ja seurauksena näkyvät kuuden markan vahingot! Ja tätä spedeilyä jatkuu ja jatkuu. (Myös Sr2:een liittyvä hullunsirkus!)

Tulisipa edes joskus Barabbas, joka sanoisi, ettei kvartaalionanisteilla olekaan vaatteita! Kalliilla rahalla pitää maksaa helvetin huonosta palvelusta.

Onko nyky-VR:n johtajat pelkkiä sirkus-Mussoliineja?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #347 : Lokakuu 10, 2024, 08:27:18 »

Herra Mikko, minun suhteellisen oikeuskäsitykseni mukaan suurin syyllisyys lankeaa sille, joka on keississä ollut aloitteellinen souvia alkuun keitettäessä.
:
:
:
Onko nyky-VR:n johtajat pelkkiä sirkus-Mussoliineja?

Herra Esa, kommenttisi ovat toisinaan aavistuksen omaperäisiä, kun kykenet nostamaan jopa Mussolinin vaikkapa nyt käsiteltävänä olevan Dm12-teeman yhteyteen.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #348 : Lokakuu 10, 2024, 14:46:18 »

Pakko laittaa tähän ketjuun vajaa kolme viikkoa sitten 21.9.2024 Nurmeksen asemalla ottamani kuva Dm12. En muista milloin lippuautomaatit kiskobusseista poistettiin, mutta oven vasemmalla puolella olevassa tarrassa on edelleen lippuautomaatin kuva ja ovesta ne on rapattu pois. Ei anna kovin hyvää kuvaa matkustajalle tämän näköinen kalusto, tiedä sitten moniko voihin kiinnittää huomiota...


* IMG_3895.JPG (789.46 kilotavua, 1600x1200 - tarkasteltu 197 kertaa.)
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #349 : Lokakuu 11, 2024, 06:40:56 »

Herra Mikko, Benito Mussolini sai valtaan noustuaan aikaan sen, että Milanoon (muistaakseni) kulkeva pikajuna, joka oli 400 tuntia (eli yli 12 päivää) myöhässä, alkoi kulkea aikataulunsa mukaisesti.

Edelleen, Benito M. aikaansaattoi Pontisten soiden kuivauksen viljelyskäyttöön sopivaksi. Mm. näiden takia Benitoa muistetaan joissakin osissa Italiaa hyvällä.

Entäpä diktaattoriveljensä Adolf Saksassa? Kerrotaan hänen duunanneen Autobahnit käyttöön, yli koko Saksanmaan. Mutta sopii muistaa, että koko Autobahn-tieverkosto oli nimenomaan Weimarin tasavallan suunnittelema ja rahoittama.
Onkel Adi - tuo "suuri" taiteilija Braunausta, senkun istui valmiiseen pöytään ja otti kunniat itselleen koko jutusta!

Mussolinilla ja sirkusmussolineilla on siten vissi ero. Rautatieliikenteestä puhuttaessa.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 12 13 [14] 15 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Dm12  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina