Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 2024, ja junaliikenne täysin sekaisin.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 | Siirry alas Tulostusversio
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #50 : Tammikuu 05, 2024, 15:19:11 »

Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi  konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #51 : Tammikuu 05, 2024, 17:48:39 »

Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi  konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.


Tämähän on tulkittavissa siten, ettei Oulu enää myöskään tyhjennä vessojen "mustavesi"-säiliöitä. Laivastossa palvelleet entiset kansiluudalla ratsastajat tietänevät hyvin käsitteen "musta vesi"?

Se on kundit sitä, että "Siwa on selvää säästöä"  - ja PAH!
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #52 : Tammikuu 05, 2024, 18:31:12 »

Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi  konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.


Tämähän on tulkittavissa siten, ettei Oulu enää myöskään tyhjennä vessojen "mustavesi"-säiliöitä. Laivastossa palvelleet entiset kansiluudalla ratsastajat tietänevät hyvin käsitteen "musta vesi"?

Se on kundit sitä, että "Siwa on selvää säästöä"  - ja PAH!

Musta vesi = scheisse, eli sitä ihteensä. Tarkoittaa vaunujen WC-järjestelmien likaveden/ulosteiden varastosäiliöitä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2024, 20:03:01 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #53 : Tammikuu 05, 2024, 18:37:05 »

Teppo on oikeassa, Vorg juna-aiheinen. Täällä mennään usein sivuraiteille kumipyörien puolelle, joskin usein hyvin mielenkiintoisille sivuraiteille.

Matkustavan yleisön silmissä joukkoliikenne on kokonaisuus ja nyt ei myöskään kumipyöräpuoli ole selvinnyt kuivin jaloin. Junaliikenteen katastrofi on nyt tietysti pääosassa.

Olen jyrkästi eri mieltä Helsingin dieselkäyttöisten nivelbussien selviämisestä talviolosuhteissa. Lukemattomien mäkeenjääntien lisäksi jäätiin sutimaan tasaisellekin tuon tuostakin. Lisäksi on huomioitava kadunpidon jatkuva huononeminen, joten tilaajan olisi syytä vaatia nivelbussit kahdella vetävällä akselilla tai sitten palataan vain teleihin, ne eivät mene linkkuun jäädessään mäkeen. Vanhat nivelbussit olivat kuitenkin lämpimiä talvella eli myös toimiva lämmitys pitäisi lisätä kalustovaatimuksiin.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #54 : Tammikuu 05, 2024, 18:43:26 »

Taas uusi "jännittävä" yö tulossa junamatkustajille. 264 on jo lähes 2 tuntia myöhässä, eikä juna ole vielä edes aloittanut vaellustaan kohti etelää. 274 peruttiin jo valmiiksi Kjä-Roi väliltä (joka oli allekirjoittaneen mielestä aidosti oikea ratkaisu). Katsotaan, kuinka pääsee lähtemään. Etelän puolelta 263,265,269 ja 273 yrittävät selviytyä Lappiin. Mitenkä mahtavat käymälät toimia? "Valmiiksi kus*u makuuvaunuhytti ei ole kenenkään matkan täyttymys. Tällainen ulosteperformointi vältetään WC-järjestelmien kunnossapidolla. Toivottavasti kaikki- tai edes osa matkasta menee paremmin, kuin viime yönä. Uusi junamatkustamisen kirjoittamaton käytännön normaali on, ettei alle 100 minuutin myöhästymisiä tule edes noteerata. Luokatonta kerta kaikkiaan!
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #55 : Tammikuu 05, 2024, 18:57:33 »

Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi  konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.

Liittyisikö tuo siihen, että varikon isossa matkustajajunahallissa on nykyisin konepajatoimintaa (Oulun konepaja?) eli SJ:n vaunujen saneerausta?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #56 : Tammikuu 05, 2024, 19:04:29 »

Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi  konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.

Liittyisikö tuo siihen, että varikon isossa matkustajajunahallissa on nykyisin konepajatoimintaa (Oulun konepaja?) eli SJ:n vaunujen saneerausta?

Uskoakseni, aika vahvasti liittyy. Toisekseen: Nykyinen vaunukalusto on paineilma- sähkö- ja elektroniikaltaan täysin erilaista, kuin esim. siniset vaunut. Mikään fakta ei puolla noiden vaunujen käyttövarmuutta karsittuine huoltoineen ja kiristettyine kiertoineen talviolosuhteissa. Nythän tämä on jälleen kerran tullut todistetuksi käytännössä. Jokaisena pakkasyönä ja miksi ei päivisinkin. Hyytyy, hiipuu ja tukkeentuu.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #57 : Tammikuu 05, 2024, 19:10:53 »

PYO 263 saatto (60263) Ilmalasta Helsinkiin on jo 49 minuuttia myöhässä. Miten mahtaa käydä itse junan?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #58 : Tammikuu 05, 2024, 19:18:51 »

Sanotaan että aika kultaa muistot, mutta silloin kun 50-luvulla kuljin junalla kouluun oli yli 20-asteen pakkasia usein, mutta junat ja bussit kulkivat kohtuullisen hyvin. Yhden kerran muistan kun Vanattaran seisakkeella peltoaukealla porukka odotteli edellistä junaa. Näppärät olivat hakeneet läheisestä ladosta vähän olkia, päreitä yms. ja sytyttäneet nuotion.
Eivät ne höyryveturitkaan tosiaan kovilla pakkasilla nopeasti ajokuntoon lämmenneet.

Matkustin rautateillä etuoikeutetusti 1980-luvun alkupuoliskolla runsaasti kautta suomen. Tuolloin myytävä varsin mainio lipputuote eli lomalippu mahdollisti paljon. Silloin oli vielä runsaasti puuvaunuja, sinisten vaunujen lisänä junarungoissa. Nopeudet olivat toki maltillisemmat, mutta ei nykyisen kaltaisia massamyöhästymisiä tuolloin esiintynyt, edes -35C pakkasilla. Vaunut olivat varsin lämpimiä - kiitos konduktöörien, jotka nakkasivat aina ohi mennessään muutaman koivuklapin vaunun vesikiertokamiinaan. Ja junan vessa toimi tuolloin, kuten junan vessan tuleekin toimia: Se oli aina käytettävissä. Naks ja pam & splash.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2024, 20:24:42 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #59 : Tammikuu 05, 2024, 19:28:29 »

Sulatus

Esimerkki sulatuksesta. Takavuosina Sr2 punnittiin talvella, kun alusta oli täynnä jäätä ja lunta. Sitä oli 2-3 tonnia kertynyt. Jos veturi on kalikaksi jäätynyt, painoa 83 tonnia ja pitäisi saada tuo alusta sulatettua, jotta voidaan korjata. Paljonko lämpöä ja aikaa tarvitaan? Retorinen kysymys..

En tiedä vastausta kysymykseesi, mutta heitän vastakysymyksenä, kuinka paljon aikaa ja kapasiteettia vaaditaan kaluston asianmukaiseen ylläpitoon ja huoltoon, ettei nykyisen kaltaisiin vakaviin ongelmiin jouduttaisi?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #60 : Tammikuu 05, 2024, 19:56:21 »

IC 266 lähti Rovaniemeltä 102 minuuttia myöhässä ja on Muurolassa "vain" 101 minuuttia myöhässä. Mikäli näin suotuisa kehitys vallitsee kyseisen yöpikajunan aikataulussa koko sen matka-ajan, niin milloin tuo saapuu Helsinkiin?
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #61 : Tammikuu 05, 2024, 20:02:23 »

Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi  konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.

Liittyisikö tuo siihen, että varikon isossa matkustajajunahallissa on nykyisin konepajatoimintaa (Oulun konepaja?) eli SJ:n vaunujen saneerausta?

Varmaan liittyy. Varmasti vesitys on näillä keleillä inhimillisempää hallissa, mutta eikö sen vertaa löytyisi henkilökuntaa että ne vessat saisi vesitettyä esim. Oulun asemalla. Siellä on (ollut?) käsittääkseni vesiposteja. Radalla-ohjelmassa muistaakseni oli pätkä kun konnari vesitti vaunuja Kemijärvellä...
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #62 : Tammikuu 05, 2024, 20:08:39 »

Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi  konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.

Liittyisikö tuo siihen, että varikon isossa matkustajajunahallissa on nykyisin konepajatoimintaa (Oulun konepaja?) eli SJ:n vaunujen saneerausta?

Varmaan liittyy. Varmasti vesitys on näillä keleillä inhimillisempää hallissa, mutta eikö sen vertaa löytyisi henkilökuntaa että ne vessat saisi vesitettyä esim. Oulun asemalla. Siellä on (ollut?) käsittääkseni vesiposteja. Radalla-ohjelmassa muistaakseni oli pätkä kun konnari vesitti vaunuja Kemijärvellä...

Vaikka ei olisi edes vesiposteja, Oulun alueen jätehuoltofirmat kykenisivät tyhjentämään/täyttämään toimivat WC/suihku-järjestelmät junista. Jos nuo ovat vajavaisen ylläpidon tai suoranaisen rakennevirheen vuoksi umpijäässä, niin silloin eivät ehkä kykene.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #63 : Tammikuu 05, 2024, 21:58:04 »

Teppo on oikeassa, Vorg juna-aiheinen. Täällä mennään usein sivuraiteille kumipyörien puolelle, joskin usein hyvin mielenkiintoisille sivuraiteille.

Matkustavan yleisön silmissä joukkoliikenne on kokonaisuus ja nyt ei myöskään kumipyöräpuoli ole selvinnyt kuivin jaloin. Junaliikenteen katastrofi on nyt tietysti pääosassa.

Olen jyrkästi eri mieltä Helsingin dieselkäyttöisten nivelbussien selviämisestä talviolosuhteissa. Lukemattomien mäkeenjääntien lisäksi jäätiin sutimaan tasaisellekin tuon tuostakin. Lisäksi on huomioitava kadunpidon jatkuva huononeminen, joten tilaajan olisi syytä vaatia nivelbussit kahdella vetävällä akselilla tai sitten palataan vain teleihin, ne eivät mene linkkuun jäädessään mäkeen. Vanhat nivelbussit olivat kuitenkin lämpimiä talvella eli myös toimiva lämmitys pitäisi lisätä kalustovaatimuksiin.


No, mutta! Heti kun ilmassa näkyy leijailevan kaksi (siis tasan 2!) lumihiutaletta, niin eikun kalusto komennetaan putsaamaan Kaivopuiston ja Eiran katuja ja heti! Niin ja Aleksillakaan ei löntystelijöiden tarvitse pelätä liukastumisia sinne järjestetyn katulämmityksen takia.

Muu rompooliporukka haistakoon sanonkomäminkä ja nauttikoon talvesta breakdancea tanssien: - Hakis, Kallio, Kondeka, Skitsobacka eikun anteeksi Jakomäki, Itis, Kinala-Kanala-Konalat ym.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #64 : Tammikuu 05, 2024, 23:10:35 »

Vorgin kaukoliikenteen seurannan mukaan (klo 23;00) 22:sta junasta vain 4 tälä hetkellä aikataulussa: IC933 (Tus-Tpe), IC67 (Hki-Ol), Pyö276 (Kli-Hki), Mv10430 (Pendon hinaus Vs-Tpe).

Kuulemma Fintrafficin liikenteenohjaajat alkavat myös väsymään VR:n myöhästymisiin - runsaasti lisää kuormitusta ohjaajan työmäärään.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #65 : Tammikuu 06, 2024, 17:14:38 »

En ihmettele yhtään jos liikenteen ohjaajilla on väsymystä tms. turhautumista, vaikkakin tällaiset tilanteetkin heidän työhän kuuluvat.

Kritiikkiin huonosta tiedottamisesta voin myös yhtyä: https://yle.fi/a/74-20068105 En sano että tiedottaminen on helppoa ja tilanteet muuttuvat, mutta nyt on vuosi 2024 niin esim. tekstiviestin lähettäminen niille joiden juna on peruttu tai paljon myöhässä luulisi olevan toteutettavissa.

Oulun varikkoon liittyen on Kalevassa (maksumuurin takana)  juttua https://www.kaleva.fi/eiko-pakkasesta-karsivia-junia-voi-sulattaa-oulun/6171470 jossa VR:n kunnossapidosta vastattiin että junia sulatettaisiin myös Oulussa.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #66 : Tammikuu 07, 2024, 12:33:47 »

En ihmettele yhtään jos liikenteen ohjaajilla on väsymystä tms. turhautumista, vaikkakin tällaiset tilanteetkin heidän työhän kuuluvat.

Kritiikkiin huonosta tiedottamisesta voin myös yhtyä: https://yle.fi/a/74-20068105 En sano että tiedottaminen on helppoa ja tilanteet muuttuvat, mutta nyt on vuosi 2024 niin esim. tekstiviestin lähettäminen niille joiden juna on peruttu tai paljon myöhässä luulisi olevan toteutettavissa.

Oulun varikkoon liittyen on Kalevassa (maksumuurin takana)  juttua https://www.kaleva.fi/eiko-pakkasesta-karsivia-junia-voi-sulattaa-oulun/6171470 jossa VR:n kunnossapidosta vastattiin että junia sulatettaisiin myös Oulussa.


Muuten, eikäpähän Tornio ja Raahe kovin kaukana Oulusta ole, niihin vaan junia sulattoon sulatettavaksi, niin eiköhän kvartaalikäyrät ala jo pompata kerkeästi osoittamaan kohti koillista...?
tallennettu
Lauri Helke
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #67 : Tammikuu 07, 2024, 13:26:16 »

Onko Oulun sulatushalli otettu pois sulatuskäytöstä Ruotsin kaluston projektikorjauksiin?
tallennettu
Tuomo Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 32


« Vastaus #68 : Tammikuu 07, 2024, 14:00:06 »

Onko Oulun sulatushalli otettu pois sulatuskäytöstä Ruotsin kaluston projektikorjauksiin?

Tällaista minulle on totena kerrottu.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 404


« Vastaus #69 : Tammikuu 07, 2024, 23:03:09 »

Onko Oulun sulatushalli otettu pois sulatuskäytöstä Ruotsin kaluston projektikorjauksiin?

Siitä oli lehtijuttuja muutama kuukausi sitten.
tallennettu
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #70 : Tammikuu 08, 2024, 08:56:35 »

Olikohan kyseessä tämä juttu (maksumuurin takana)? https://www.kauppalehti.fi/uutiset/vr-alkaa-modernisoida-ruotsalaisia-lahijunia-oulun-valtavassa-varikkohallissa-tyontekijoita-huolettaa-silla-omat-junat-jaavat-yoksi-ratapihalle/8dba3157-ac54-4db3-9447-18f376bbbc86
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1760


« Vastaus #71 : Tammikuu 08, 2024, 13:20:57 »

Vaunut olivat varsin lämpimiä - kiitos konduktöörien, jotka nakkasivat aina ohi mennessään muutaman koivuklapin vaunun vesikiertokamiinaan. Ja junan vessa toimi tuolloin, kuten junan vessan tuleekin toimia: Se oli aina käytettävissä. Naks ja pam & splash.

Aika kultaa muistot. Kyllä kiskolle pudottavissa vessoissa oli talvisin ongelmia. Viimeisenä talvena Joensuu-Pieksämäki -reitilläkin oli pakkasilla vessat tukossa. Ne olisi tietysti pitänyt sulatella varikolla aina päivän päätteeksi, mutta huolto oli laiminlyöty jo ajat sitten.

Eikä nuo näytä armonvuonna 2024 toimivan sen paremmin, kuten yle tässä Kolarin junan raportissaan näyttää:

https://yle.fi/a/74-20068014?utm_medium=social&utm_source=copy-link-share
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #72 : Tammikuu 08, 2024, 15:19:17 »

Yksi ongelma sinisten vaunujen vessojen käytössä oli, jos asiakas teki tarpeet ja polkaisi tyhjennys poljinta ja vesi tuli ja vei jätöksen mutta huuhtelu kesti vain parin sekunnin ajan.
Kovalla pakkasella tästä alkoi kertymään tavaraa putkeen. Useita kertoja kun tuli matkattua Mikkelistä Kouvolaan sinisillä piti aina vessassa huuhdella runsaasti niin kuuli kun jäät sulivat irti putkesta ja kopisivat alas.
tallennettu
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 404


« Vastaus #73 : Tammikuu 09, 2024, 20:42:02 »


Juuri tämänkaltaista otsikkoa muistan. Minusta olen lukenut sen ainakin 2 eri lähteestä, mutta luultavasti ei Kauppalehdestä, koska luen sitä hyvin harvoin. Nopea verkkohaku ei kuitenkaan tuonut toissa päivänä tulosta. Hyvää, että löysit sen enkä ilmeisesti nähnyt unta Hymyilee
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #74 : Tammikuu 09, 2024, 22:11:24 »


Juuri tämänkaltaista otsikkoa muistan. Minusta olen lukenut sen ainakin 2 eri lähteestä, mutta luultavasti ei Kauppalehdestä, koska luen sitä hyvin harvoin. Nopea verkkohaku ei kuitenkaan tuonut toissa päivänä tulosta. Hyvää, että löysit sen enkä ilmeisesti nähnyt unta Hymyilee

Joo mutta juuri tänään YLEn klo 20.30 uutisten loppupuolella näytettiin videota jossa IC-juna oli huollossa Oulussa jossain huoltohallissa. Onko Oulussa useita isoja huoltohalleja ja halleissa ehkä useita pitkiä ja lyhyitä raiteita? Kauppalehden jutun kuvatekstistä ymmärtäisin, että lehden kuvan hallista kaksi pisintä sisäraidetta ainakin varattaisiin ruotsalaisten junien saneeraukseen. Eli mikähän tilanne oikeasti on juuri nyt noissa Oulun halleissa, eli ovatko ruotsalaiset saneerattavat junat jossain hallissa vai ulkona?
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: 2024, ja junaliikenne täysin sekaisin.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina