|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #26 : Tammikuu 03, 2024, 20:02:44 » |
|
Sillei si! Vain "yli 150" peruttua bussivuoroa pääkaupunkiseudulla? Toivottavasti meni rankoille sakoille bussioperaattoreiden hölmöilyn johdosta. Yrittävät kerätä kirsikat kakusta, ja kun homma kus*e, niin vetoavat armottomiin sääolosuhteisiin. Ei se ihan niin mene. Kalustoa hankittaessa, ja sen ylläpitoa suunnitellessa, voisi ottaa aivot käyttöön ja unohtaa edes hetkeksi "katelaskurin". Ahneus ei ole syy, tai oikeus yhteiskunnan korvaamaan surkeaan matkustajapalveluun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1440
|
« Vastaus #27 : Tammikuu 03, 2024, 23:34:46 » |
|
Kappas, kun ei huolloista vastaavan FleetCaren taholta ole uskallettu ottaa kantaa asiaan. Tapahtumat ovat syötetty suoraan henkilöliikeenjohtajattaren suuhun, ken ei välttämättä tiedä täyttä totuutta kaikesta. FleetCaren tunnuslause: "Yhteisellä matkalla maailman parhaaksi". Eivät ole tainneet pomot uskaltautuneet yhteiselle matkalle, "maailman parhaaksi" - kunhan saisivat edes Suomen liikenteen jotenkin toimimaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 348
|
« Vastaus #28 : Tammikuu 04, 2024, 12:52:35 » |
|
Sillei si! Vain "yli 150" peruttua bussivuoroa pääkaupunkiseudulla? Toivottavasti meni rankoille sakoille bussioperaattoreiden hölmöilyn johdosta. Yrittävät kerätä kirsikat kakusta, ja kun homma kus*e, niin vetoavat armottomiin sääolosuhteisiin. Ei se ihan niin mene. Kalustoa hankittaessa, ja sen ylläpitoa suunnitellessa, voisi ottaa aivot käyttöön ja unohtaa edes hetkeksi "katelaskurin". Ahneus ei ole syy, tai oikeus yhteiskunnan korvaamaan surkeaan matkustajapalveluun.
Ei se nyt aivan näinkään mene. Höseillä tilaajana saattaa hyvinkin olla tahtotilana ja tapana vaatia operaattoreilta kalustoa, joka ei kaikissa olosuhteissa selviä. Höseli esimerkiksi ilmoittaa, että yhtään uutta dieselbussia ei tule. Samassa uutisessa käy ilmi, että ei ole olemassa sähkökalustoa, joka ongelmitta selviää pakkasissa ja Helsingin huonosti hoidetuilla kaduilla. Tätä kaikkea on turha laittaa bussioperaattorriden hölmöilyksi. Tilaajallakin on vastuunsa, muun muassa tilata toteuttamiskelpoisia asioita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #29 : Tammikuu 04, 2024, 16:32:19 » |
|
Noo... HSL-liikenteessä ajetaan noin 20 000 bussivuoroa päivässä joten 150kpl on tästä 0,75%. Eli mittasuhteet toki aina vaikuttaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 736
|
« Vastaus #30 : Tammikuu 04, 2024, 17:05:41 » |
|
Mihin perustuu että IC148 peruttiin jo ennakkoon? Työkaverin lapsen piti päästä sillä kulkemaan. VR sanoo muusta junaliikenteestä johtuen, kalustokiertoko ja edellinen väli jäänyt kesken syynä? https://juliadata.fi/timetables?s=148&d=4.1.2024
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« Vastaus #31 : Tammikuu 04, 2024, 19:57:40 » |
|
Sillei si! Vain "yli 150" peruttua bussivuoroa pääkaupunkiseudulla? Toivottavasti meni rankoille sakoille bussioperaattoreiden hölmöilyn johdosta. Yrittävät kerätä kirsikat kakusta, ja kun homma kus*e, niin vetoavat armottomiin sääolosuhteisiin. Ei se ihan niin mene. Kalustoa hankittaessa, ja sen ylläpitoa suunnitellessa, voisi ottaa aivot käyttöön ja unohtaa edes hetkeksi "katelaskurin". Ahneus ei ole syy, tai oikeus yhteiskunnan korvaamaan surkeaan matkustajapalveluun.
Ei se nyt aivan näinkään mene. Höseillä tilaajana saattaa hyvinkin olla tahtotilana ja tapana vaatia operaattoreilta kalustoa, joka ei kaikissa olosuhteissa selviä. Höseli esimerkiksi ilmoittaa, että yhtään uutta dieselbussia ei tule. Samassa uutisessa käy ilmi, että ei ole olemassa sähkökalustoa, joka ongelmitta selviää pakkasissa ja Helsingin huonosti hoidetuilla kaduilla. Tätä kaikkea on turha laittaa bussioperaattorriden hölmöilyksi. Tilaajallakin on vastuunsa, muun muassa tilata toteuttamiskelpoisia asioita. Asia on juuri näin. Hyvä esimerkki on, että HSL ei tilaajana vaadi nivelbusseihin kahta vetävää akselia. Nivelbussi yhdellä vetävällä akselilla ei sovellu Suomen talviolosuhteisiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« Vastaus #32 : Tammikuu 04, 2024, 20:04:09 » |
|
IL uutisoi nyt näin:
Raitiovaunut hyytyivät kiskoille
Kolmannes Helsingin raitiovaunukalustosta on jouduttu ottamaan käytöstä kovan pakkasen takia.
Operaattori Kaupunkiliikenne oy otti kokonaan vanhemman kalustotyypin pois liikenteestä, HSL:n viestinnän asiantuntija Sari Kotikangas kertoo.
– Eivät ole osoittautuneet pakkasenkestäviksi, Kotikangas sanoo.
Ainakaan viimeisimpinä talvina raitiovaunuja ei ole jouduttu ottamaan pois liikenteestä pakkasen takia.
Myös linja-autoliikenteessä on vaikeuksia, Kotikangas kertoo. Liikenne on hidasta ja tiet ovat liukkaita. Auratut lumipenkat ja pysäköidyt autot estävät paikoin linja-autojen kulun reiteillään.
Kotikangas kehottaa ihmisiä varautumaan häiriöihin julkisessa liikenteessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 736
|
« Vastaus #33 : Tammikuu 04, 2024, 20:20:54 » |
|
Myös linja-autoliikenteessä on vaikeuksia, Kotikangas kertoo. Liikenne on hidasta ja tiet ovat liukkaita. Auratut lumipenkat ja pysäköidyt autot estävät paikoin linja-autojen kulun reiteillään.
Kotikangas kehottaa ihmisiä varautumaan häiriöihin julkisessa liikenteessä.
Että ihan auratut lumipenkat. Jossain siis vielä aurataankin. Traktorilla Joensuun seudulla vedellään aallokoksi, ja alusterästä, saati tiekarhusta ei tarvitse nähdä edes unta (90-luvulla monta kertaa talvessa polanne poistettiin). 10 sentin urat sekä kynnöspelto jo on, mutta mitään ei tehdä. Ennen joulua ei edes 25 sentin lunta aurattu vielä 17 aikaan illasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 240
|
« Vastaus #34 : Tammikuu 04, 2024, 20:35:44 » |
|
Sanotaan että aika kultaa muistot, mutta silloin kun 50-luvulla kuljin junalla kouluun oli yli 20-asteen pakkasia usein, mutta junat ja bussit kulkivat kohtuullisen hyvin. Yhden kerran muistan kun Vanattaran seisakkeella peltoaukealla porukka odotteli edellistä junaa. Näppärät olivat hakeneet läheisestä ladosta vähän olkia, päreitä yms. ja sytyttäneet nuotion. Eivät ne höyryveturitkaan tosiaan kovilla pakkasilla nopeasti ajokuntoon lämmenneet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markus Selin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #35 : Tammikuu 04, 2024, 23:30:22 » |
|
Operaattori Kaupunkiliikenne oy otti kokonaan vanhemman kalustotyypin pois liikenteestä, HSL:n viestinnän asiantuntija Sari Kotikangas kertoo.
– Eivät ole osoittautuneet pakkasenkestäviksi, Kotikangas sanoo. Tuo Iltalehden juttu on täysi uutisankka. Niveliä on tälläkin hetkellä liikenteessä, mukaanlukien 70-lukulaisia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #36 : Tammikuu 05, 2024, 07:57:57 » |
|
Tätä kirjoitettaessa, Lapuan ja Kauhavan välillä on jumissa 5 yöjunaa. PYOt 267,269 ja 276, sekä ICt 265 ja 274. Saa nähdä ajattavatko vielä samaan sumppuun IC 273? Kaikilla em junilla myöhästymiset minuuteissa laskettuna jo valmiiksi "kolmenumeroiset". Mikä lienee jumin syy?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #37 : Tammikuu 05, 2024, 08:21:27 » |
|
Kappas, kun ei huolloista vastaavan FleetCaren taholta ole uskallettu ottaa kantaa asiaan. Tapahtumat ovat syötetty suoraan henkilöliikeenjohtajattaren suuhun, ken ei välttämättä tiedä täyttä totuutta kaikesta. FleetCaren tunnuslause: "Yhteisellä matkalla maailman parhaaksi". Eivät ole tainneet pomot uskaltautuneet yhteiselle matkalle, "maailman parhaaksi" - kunhan saisivat edes Suomen liikenteen jotenkin toimimaan.
Kaluston huoltoon ja ylläpitoon ei ilmeisesti ole kiinnitetty läheskään riittävästi huomiota? Todennäköisesti johtoajatuksena on ollut raaka ylläpitokustannusten karsiminen ja se tuottaa nyt tulosta...Negatiivista sellaista. Viime viikot on mediassa ollut lukuisia uutisartikkeleita VR:n uudesta "ilmeestä" eli brändin julkisuuskuvan kiillottamisesta kaikin mahdollisin vihrein sävyin. Kuluneen viikon aikana valta- ja paikallismedioiden uutisointi "brändin" kyvystä operoida normaaleissa talviolosuhteissa, ja sen tuottamista matkustajapalveluista & niiden luotettavuudesta, on ollut hieman toisenlaista. Eikä reaaliaikainen matkustajainformaatiokaan ole saanut erityistä kiitosta. Kumpi on tärkeämpää: Design ulkoasu, vaiko kaluston toiminnan luotettavuus ja matkustajapalvelun laatu ja toimivuus?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #38 : Tammikuu 05, 2024, 09:29:45 » |
|
Mistä tulikin mieleen poikani vuosikymmeniä sitten Mr Bean-elokuvan VHS-kasettikopion päälle kirjoittama teksti: ”Äärimmäinen katrastooffielokuva”
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2652
|
« Vastaus #39 : Tammikuu 05, 2024, 09:47:08 » |
|
Mistä tulikin mieleen poikani vuosikymmeniä sitten Mr Bean-elokuvan VHS-kasettikopion päälle kirjoittama teksti: ”Äärimmäinen katrastooffielokuva”
Tuo on elokuvan oikea suomenkielinen nimi: Bean – äärimmäinen katastrofielokuva( ...ellet sitten nimenomaan tarkoita sitä kirjoitetun " k a t r a s t o o f f i" )
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #40 : Tammikuu 05, 2024, 09:58:55 » |
|
Juuri niin hän oli viisivuotiaana kirjoittanut 
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #41 : Tammikuu 05, 2024, 10:23:15 » |
|
Sillei si! Vain "yli 150" peruttua bussivuoroa pääkaupunkiseudulla? Toivottavasti meni rankoille sakoille bussioperaattoreiden hölmöilyn johdosta. Yrittävät kerätä kirsikat kakusta, ja kun homma kus*e, niin vetoavat armottomiin sääolosuhteisiin. Ei se ihan niin mene. Kalustoa hankittaessa, ja sen ylläpitoa suunnitellessa, voisi ottaa aivot käyttöön ja unohtaa edes hetkeksi "katelaskurin". Ahneus ei ole syy, tai oikeus yhteiskunnan korvaamaan surkeaan matkustajapalveluun.
Ei se nyt aivan näinkään mene. Höseillä tilaajana saattaa hyvinkin olla tahtotilana ja tapana vaatia operaattoreilta kalustoa, joka ei kaikissa olosuhteissa selviä. Höseli esimerkiksi ilmoittaa, että yhtään uutta dieselbussia ei tule. Samassa uutisessa käy ilmi, että ei ole olemassa sähkökalustoa, joka ongelmitta selviää pakkasissa ja Helsingin huonosti hoidetuilla kaduilla. Tätä kaikkea on turha laittaa bussioperaattorriden hölmöilyksi. Tilaajallakin on vastuunsa, muun muassa tilata toteuttamiskelpoisia asioita. Asia on juuri näin. Hyvä esimerkki on, että HSL ei tilaajana vaadi nivelbusseihin kahta vetävää akselia. Nivelbussi yhdellä vetävällä akselilla ei sovellu Suomen talviolosuhteisiin. Kyllä yhdellä vetävällä akselilla olevia nivelbusseja käytettiin menestyksekkäästi Helsingissä ja Tampereella vuosikymmeniä. Keskimoottorialustaiset Volvot B58 ja B10M alustoilla palvelivat kohtuullisen hyvin. Niin Allison- kuin ZF automaateillakin. Tasauspyörästön lukko kiinni liukkaalta pysäkiltä lähtiessä ja malttia kaasupolkimen käyttöön. Lisäksi kuljettaja kykeni aina pienellä ystävällismielisellä kuulutuksella kuormaamaan auton niin, että matkustajien tuottama paino oli maksimaalisesti keskiovien ja nivelen välillä. Hyvin kulki ja hyvin irtosi liukkaalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 538
|
« Vastaus #42 : Tammikuu 05, 2024, 10:54:35 » |
|
Eilen illalla, siinä noin klo 19 - 20 aikoihin kävin Ympyrätalon S-marketissa ja tarkoituksenani oli kylmän vuoksi kiivetä Porthaninkadun ylämäki kolmosen tai ysin ratikalla käydäkseni Kallion kirjastolla.
Virastotalo-pysäkillä oli jumissa kaksi raitiovaunua, samoin Karhupuiston suunnalta tulevia vaunuja seisomassa.
Syy: linjan 502 bussi (sähköinen!) luistatteli kovin taitamattoman oloisesti takapyöriään, oli poikittain Porthanin ja Toisen linjan risteyksessä. Kuski senkun yritti saada kaaransa kulkemaan sikapoljennalla, mutta turhaan. Ei liikkunut. Vinkunaa kuului vaan.
Myöhemmin mainittu bussi seisoi Toisen linjan metrosisäänkäynnin edessä mykkänä, kylmänä ja tyhjänä, sen verran se oli siirtynyt, että ratikkaliikenne pääsi kulkemaan. Bussin vierellä oli (oletettavasti) huoltoauto. Taisi bussin Duracell-puput heittää veivinsä...?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #43 : Tammikuu 05, 2024, 11:05:45 » |
|
Maltti kaasun käytössä, ajoittainen pysäkin hiekotus ja tehokas korjaamo on tietysti tarpeen. Muistan kun TKL:n nivel-B58:n toisen puolen vetävä pyörä ulvoi lähes koko pysäkinvälin matkan Peltolammen linjalla. Tusinatuotteessa (B58) ei muistaakseni ollut tasauslukkoa (eivät volvolaiset puoliakselit kaiketi olisi kestäneet varomatonta ajoa lukko päällä).
TKL:n korjaamo kaiketi palautti metallinkierrätykseen tällaisessa leikissä poishioutuneet tasauspyörästön pienten kartiopyörien prossilaakerit, vaihtoi peräöljyt ja laittoi uudet pronssilaakerit tilalle. Ja muistutti tarvittavasta sisäänajosta ennen tositoimia.
Puoliakseleille herkkua olivat tilanteet joissa vonkuen pyörivä takapyörä kohtasi pitokykyisen tienkohdan! Kuljettavalle vaikeutta toi paineilmavälitteinen kaasupoljin, jollaisista herkkyys useinkin puuttuu.
Nykyisten sähköisesti ohjattujen ABS/ALB paineilmajarrujen yhteydessä lienee toimiva vetoluiston esto ALB.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 222
|
« Vastaus #44 : Tammikuu 05, 2024, 16:19:11 » |
|
Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 538
|
« Vastaus #45 : Tammikuu 05, 2024, 18:48:39 » |
|
Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.
Tämähän on tulkittavissa siten, ettei Oulu enää myöskään tyhjennä vessojen "mustavesi"-säiliöitä. Laivastossa palvelleet entiset kansiluudalla ratsastajat tietänevät hyvin käsitteen "musta vesi"? Se on kundit sitä, että "Siwa on selvää säästöä" - ja PAH!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #46 : Tammikuu 05, 2024, 19:31:12 » |
|
Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.
Tämähän on tulkittavissa siten, ettei Oulu enää myöskään tyhjennä vessojen "mustavesi"-säiliöitä. Laivastossa palvelleet entiset kansiluudalla ratsastajat tietänevät hyvin käsitteen "musta vesi"? Se on kundit sitä, että "Siwa on selvää säästöä" - ja PAH! Musta vesi = scheisse, eli sitä ihteensä. Tarkoittaa vaunujen WC-järjestelmien likaveden/ulosteiden varastosäiliöitä.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 05, 2024, 21:03:01 kirjoittanut Juha Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« Vastaus #47 : Tammikuu 05, 2024, 19:37:05 » |
|
Teppo on oikeassa, Vorg juna-aiheinen. Täällä mennään usein sivuraiteille kumipyörien puolelle, joskin usein hyvin mielenkiintoisille sivuraiteille.
Matkustavan yleisön silmissä joukkoliikenne on kokonaisuus ja nyt ei myöskään kumipyöräpuoli ole selvinnyt kuivin jaloin. Junaliikenteen katastrofi on nyt tietysti pääosassa.
Olen jyrkästi eri mieltä Helsingin dieselkäyttöisten nivelbussien selviämisestä talviolosuhteissa. Lukemattomien mäkeenjääntien lisäksi jäätiin sutimaan tasaisellekin tuon tuostakin. Lisäksi on huomioitava kadunpidon jatkuva huononeminen, joten tilaajan olisi syytä vaatia nivelbussit kahdella vetävällä akselilla tai sitten palataan vain teleihin, ne eivät mene linkkuun jäädessään mäkeen. Vanhat nivelbussit olivat kuitenkin lämpimiä talvella eli myös toimiva lämmitys pitäisi lisätä kalustovaatimuksiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #48 : Tammikuu 05, 2024, 19:43:26 » |
|
Taas uusi "jännittävä" yö tulossa junamatkustajille. 264 on jo lähes 2 tuntia myöhässä, eikä juna ole vielä edes aloittanut vaellustaan kohti etelää. 274 peruttiin jo valmiiksi Kjä-Roi väliltä (joka oli allekirjoittaneen mielestä aidosti oikea ratkaisu). Katsotaan, kuinka pääsee lähtemään. Etelän puolelta 263,265,269 ja 273 yrittävät selviytyä Lappiin. Mitenkä mahtavat käymälät toimia? "Valmiiksi kus*u makuuvaunuhytti ei ole kenenkään matkan täyttymys. Tällainen ulosteperformointi vältetään WC-järjestelmien kunnossapidolla. Toivottavasti kaikki- tai edes osa matkasta menee paremmin, kuin viime yönä. Uusi junamatkustamisen kirjoittamaton käytännön normaali on, ettei alle 100 minuutin myöhästymisiä tule edes noteerata. Luokatonta kerta kaikkiaan!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 487
|
« Vastaus #49 : Tammikuu 05, 2024, 19:57:33 » |
|
Pakko ihemetellä tänne mahtaako pitää paikkansa kun VR:n fecebook sivulla eräs matkustaja kertoi konnari sanoneen että Oulussa ei ole enää huoltoa joka täyttäsi vessojen vesisäiliöt.
Liittyisikö tuo siihen, että varikon isossa matkustajajunahallissa on nykyisin konepajatoimintaa (Oulun konepaja?) eli SJ:n vaunujen saneerausta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|