Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR hyödyntää kilpailutilannetta Ruotsissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1178


« : Helmikuu 08, 2024, 11:40:34 »

VR osaa hyödyntää avointa rautatiekilpailua Ruotsissa. Subventoidaanko kasvua Ruotsissa Suomesta kerättävillä monopolieuroilla? Oheinen teksti on toimittamaton lehdistötiedote.

VR kasvaa Ruotsissa – ostaa kaukoliikenneoperaattori MTR Express (Sweden) AB:n
8.2.2024 11:00:00 | VR-Yhtymä Oyj

VR-Yhtymä Oyj ostaa MTR Nordic AB:n ruotsalaisen tytäryhtiön MTR Express (Sweden) AB:n (MTRX) kaukoliikennetoiminnan. VR on toiminut Ruotsissa vuodesta 2022 lähtien. Yrityskaupan myötä yhtiön toiminta laajenee Ruotsin matkustajaliikenteessä alueellisesta ostoliikenteestä kaukoliikenteeseen. Kaupan toteutuminen edellyttää Ruotsin kilpailuviranomaisen hyväksyntää, jota odotetaan toukokuun loppuun mennessä.

MTRX on toiminut Tukholman ja Göteborgin välillä markkinaehtoisessa open access-kaukoliikenteessä vuodesta 2015 alkaen. MTRX ajaa 18 junavuoroa päivittäin ja sen markkinaosuus reitillä on noin 30 prosenttia. Yhtiö operoi kuudella Stadler FLIRT -junalla.  MTRX:ssä työskentelee noin 120 työntekijää ja yhtiön pääkonttori on Tukholmassa. MTRX:n liikevaihto vuonna 2022 oli noin 350 MSEK ja liiketoiminta on kannattavaa. Kaupan toteutuessa MTRX tulee osaksi VR:n kaukoliikennettä.
”Ruotsin markkinaehtoinen kaukoliikenne on houkutteleva markkina ja noin tuplasti Suomen kokoinen. Myös raideliikenteen liikennemuoto-osuus on kaksinkertainen Suomeen verrattuna. MTRX toimii itsenäisenä yksikkönä, jossa asiakaskokemus ja henkilöstön työtyytyväisyys ovat korkealla tasolla. Yritys toimii haastajana kilpaillulla markkinalla ja on myös palkittu innovatiivisuudestaan – uskon, että yhdessä voimme luoda entistä parempia palveluja pohjoismaalaisille junamatkustajille. Tämä kauppa vahvistaa kilpailukykyämme sekä Ruotsissa että Suomessa,” sanoo VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula.
”Odotamme innolla tätä uutta vaihetta MTRX:n matkalla – ja olemme ylpeitä Ruotsin siitä rautatieliikenteen kehityksestä, jota olemme kiihdyttäneet MTRX:n asiakaslähtöisyyden ja innovaatiokyvyn kautta. VR on vahva ja luotettava alan asiantuntija, joka hakee kasvua kaukoliikenteessä – tämä antaa MTRX:lle loistavan mahdollisuuden jatkaa ympäristöystävällisen junaliikenteen kasvattamista kaukoliikennemarkkinalla." sanoo Caroline Åstrand, MTR Nordicin toimitusjohtaja.

Kasvua Ruotsista
VR tähtää yrityskaupalla strategiansa mukaiseen kannattavaan kasvuun. Samalla haetaan kokemusta kilpaillulta kaukoliikennemarkkinalta, vahvistetaan yhtiön kilpailukykyä edelleen ja valmistaudutaan kiristyvään raidekilpailuun Suomessa. Ruotsi on yksi edelläkävijämaista, jossa on jo syntynyt kilpailua sekä markkinaehtoiseen open access-, että ostoliikenteeseen. Ruotsin markkinalla toimii useita paikallisia ja kansainvälisiä raideliikenteen operaattoreita.
VR:n toiminta laajentui Ruotsiin 1.7.2022  Arriva Sverige Ab:n oston myötä. Julkisesti tuettuun ja kilpailutettuun ostoliikenteeseen keskittyvä VR City Traffic Sweden osallistuu aktiivisesti maan alueellisiin joukkoliikennekilpailutuksiin. Noin 40 prosenttia VR:n liikevaihdosta tulee julkisesti kilpailutetusta ostoliikenteestä Suomessa ja Ruotsissa. VR operoi junaliikenteen lisäksi kilpailutettua raitiovaunu- ja linja-autoliikennettä molemmissa maissa.
Yrityskaupalla ei ole vaikutusta VR:n Suomen liiketoimintaan. Kaupan toteutuminen edellyttää Ruotsin kilpailuviranomaisen hyväksyntää, jota odotetaan toukokuun loppuun mennessä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 967


« Vastaus #1 : Helmikuu 08, 2024, 16:07:39 »

Toivottavasti tämä generoisi myös liikennettä joka palvelisi Suomen ja Ruotsin välillä matkustavia jossain muodossa.

VR voisi ajaa esim "laivajunan" Tukholman Värtanin satamasta johokin kohteeseen Ruotsissa, esim Göteborg tai Malmö. Teknisesti ei pitäisi olla muita esteitä kuin että laituri pitäisi ilmeisesti rakentaa uudestaan.



tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1178


« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2024, 16:38:16 »

Toivottavasti tämä generoisi myös liikennettä joka palvelisi Suomen ja Ruotsin välillä matkustavia jossain muodossa.

Toivottavasti tämä generoisi rautatiekilpailun edistämistä Suomessa ja viimeistenkin monopolihäntien leikkaamista. Iskee silmää
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2024, 16:55:27 »

Ei se nyt mielestäni suuri kauppa, jos vain kuusi junaa siirtyy kaupassa. Toki nyt tässä kuitenkin VR ekaa kertaa siirtyy Ruotsissa markkinaehtoiseen liikenteeseen.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2024, 18:10:23 »

Ei se nyt mielestäni suuri kauppa, jos vain kuusi junaa siirtyy kaupassa. Toki nyt tässä kuitenkin VR ekaa kertaa siirtyy Ruotsissa markkinaehtoiseen liikenteeseen.

Junat eivät ole MTRX:n omia vaan ne on hankittu leasing-sopimuksella joka päättyy tänä vuonna: https://jarnvagar.nu/en-miljon-med-mtrx-i-ar/
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #5 : Helmikuu 08, 2024, 21:49:32 »

Vai hakeeko VR oppia Svea-mammalta, jotta osaisi entrata liikennettä täällä Finljandijassa myös. Junamatkan suosiotahan voi ja saa parantaa. FLIRT-kalustohan on VR:lle tuttua.

Olikin jo korkea aika. Osunko ajatuskuvioineni edes samalle strategiahehtaarille?

Ellei näin ole, niin sitten luulisi kyseessä olevan pyrkyryyttä monopoliasemaan sielläkin.

Hyppivän Paul Bunyanin ja Suuren Sarvilusikan nimeen, toivon ettei edellä oleva pyrkyryysennustukseni toteudu.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1178


« Vastaus #6 : Helmikuu 09, 2024, 09:22:02 »

Olennainen ääneen lausuttu tavoite lienee tässä:

"VR tähtää yrityskaupalla strategiansa mukaiseen kannattavaan kasvuun. Samalla haetaan kokemusta kilpaillulta kaukoliikennemarkkinalta, vahvistetaan yhtiön kilpailukykyä edelleen ja valmistaudutaan kiristyvään raidekilpailuun Suomessa. Ruotsi on yksi edelläkävijämaista, jossa on jo syntynyt kilpailua sekä markkinaehtoiseen open access-, että ostoliikenteeseen. Ruotsin markkinalla toimii useita paikallisia ja kansainvälisiä raideliikenteen operaattoreita."

Kaupan kohteena tuskin on leasingillä hankittu kalusto, koska sitähän voi hankkia ostamatta kokonaista yritystä. Ehkä syynä on markkinaosuuden ostaminen ja yritys, jonka liiketoiminta — ainakin tiedotteen mukaan — on kannattavaa.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #7 : Helmikuu 09, 2024, 15:39:16 »

Ruotsissa kilpailevilla liikennöitsijöillä on ollut isona ongelmana se jos ne eivät ole saaneet juniaan myyntiin SJ:n lipunmyyntijärjestelmään. Ihmiset ovat tottuneet ostamaan junalippunsa SJ:n kautta.

MTRX kuuluu niihin joiden lippuja SJ ei ole suostunut myymään, mutta se on silti saanut vähitellen vakiinnutettua markkina-asemansa. Tätä markkina-asemaa VR varmaankin on pääasiallisesti tässä itselleen hankkimassa.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #8 : Helmikuu 09, 2024, 18:38:44 »

Käsittääkseni seuraavaksi olisi Norrtågin, Östgötapendelnin, Pågåtågenin, onko se Tukholman alueen lähiliikenne tulossa kilpailtukseen(SJ kun otti sen MTR:ltä jollain poikkeussopimuksella), keskimmäisethän VR:n hoidossa nyt.

Haluaako VR vielä tavaraliikenteeseenkin mennä siellä, mietin nyt että voisko Tågab olla seuraava yritysostokohde joko kokonaan tai osittain. Siellähän taitaa olla matkustaja ja tavaraliikennettä. Ja lienisi jossain Bergslagenissa missä VR ajelee sitä ostoliikennettä.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1158


« Vastaus #9 : Helmikuu 10, 2024, 12:43:28 »

Onkohan VR:llä aikeita kasvattaa liikennemääräänsä kotimaassaan Suomessa?
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 967


« Vastaus #10 : Helmikuu 10, 2024, 14:01:58 »

Onkohan VR:llä aikeita kasvattaa liikennemääräänsä kotimaassaan Suomessa?

No tuskin. Allegroihin vaihdetaan normaaliraiteiset telit ja laitetan ajamaan Ruotsiin.

Ongelma on kai siinä että isot ratahankkeet ovat vastatuulessa Suomessa ja markkinaehtoinen liikenne ei oikein kannata Pori-Tampere-Lappeenranta linjan  pohjoispuolella. Jotain junavuoroja voisi lisätä itään päin koska Venäjälle ei kulje junia enää.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #11 : Helmikuu 10, 2024, 14:16:28 »

Ja tuskin tavarapuolellakaan positiivista:  Tavaraa kuljetettiin rautateitse viime vuoden (2023) aikana yhteensä 23,4 (29,8) miljoonaa tonnia, mikä on noin 21 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuotena.

Mikä olisi into saada jotain tavararahteja takaisin raiteille mitkä joskus liikkuneet siellä..

Toki Kemin uusi sellutehtaan kuljetukset jotain positiivista.
tallennettu
Timo Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 71


« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2024, 13:37:32 »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010224426.html
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #13 : Helmikuu 13, 2024, 17:58:46 »

On sinänsä hienoa, kuinka Suomalainen yritys laajentaa bisnestään, mutta... Voisikohan kyseinen Skandinavian valloittaja keskittyä hieman enemmän jo järjettömiin mittasuhteisiin kasvaneihin, lähes päivittäisiin käytännön ongelmiin harjoittamansa ns. Junaliikenteen osalta, - täällä Suomen bisnespaikalla?

PS: Yrittäkääpä harjoittaa matkustajaliikennettä Ruotsissa saman luokattoman laatutason toteutumisella, kuin miten touhuilette alatyyliin Suomessa. Jäässä - miehistövaje - kalusto rikki - rata poikki - lakko - kertaselitys - kestoselitys - just avuton sepitys - jne, jne...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 13, 2024, 18:14:16 kirjoittanut Juha Toivonen » tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2024, 19:53:05 »

No VR:n puolustukseksi sanottava, että eipä VR siellä Ruotsissaan ratoja hoitele, että yhtä hyvin voisi tuollainen kiskovika olla sielläkin eikä VR voi mitään.

Toisaalta taisi joskus olla uutinen, että VR:n Ruotsissa ajama Östgötapendeln oli Ruotsin täsmällisin juna.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1363


« Vastaus #15 : Helmikuu 14, 2024, 08:49:13 »


Toisaalla Ruotsissa VR häviää

"Transdev ottaa toiminnan haltuunsa VR Swedeniltä, ​​entiseltä Arrivalta, joka oli ainoa muu tarjoaja 1 miljardin kruunun (94,6 miljoonan dollarin) sopimuksesta."

https://www.railjournal.com/financial/transdev-beats-vr-to-swedish-regional-contract/

https://www.vrsverige.com/
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #16 : Helmikuu 14, 2024, 13:27:28 »

Ja loppuiko VR:lta jo Tukholman raitioteidenkin liikennöinti ja oliko Saltsjöbanan kanssa. Jos taas ymmärsin, että siinä oli taustalla huono sopimus, jonka vähän odotettiinkin loppuvan. Tiedä sitten miten kannattava Östgötapendeln oli. Kuitenkin sen liikenne paljon vähäisempää kuin se toinen Arrivan myötä saatu Skånen Pågåtågen.

(Toisaalta mielenkiintoista jos Östgötapendelniin ei ole tarjousta jättänyt edes Ruotsin SJ.)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 14, 2024, 14:28:37 kirjoittanut Arto Papunen » tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 249


« Vastaus #17 : Helmikuu 15, 2024, 02:19:42 »

Huonona sopimuksena pidettiin ennen kaikkea SL:n pendeltåg-sopimusta, mutta se ei ollut VR:llä vaan MTR:llä, eikä myöskään liity MTR Expressin myyntiin VR:lle. Tukholman raitiotiet ja Saltsjöbanan kuuluvat pakettiin, joka siirtyy elokuussa VR:ltä pois. VR valitti päätöksestä antaa tämä liikenne seuraavalla kaudella toiselle operaattorille, mutta hävisi valituksensa.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #18 : Helmikuu 16, 2024, 15:01:28 »

"Kaupunkiliikenteessä kannattavuus jäi heikoksi johtuen ennen pandemiaa solmittujen pitkien sopimusten kannattamattomuudesta nykyolosuhteissa, Ruotsissa päättyneestä ostoliikennesopimuksesta sekä Ruotsin liiketoiminnan yrityskauppaan liittyvistä integraatiokustannuksista."

Joku sopimus päättynyt nyt Ruotsissa.

Laskinko, että 22% liikevaihdosta olisi tullut viime vuonna Ruotsista. Osuus taitaa kasvaa kun MTR:n vanha liikenne tulee VR:lle+Tåg i Bergslagen lasketaan kunnolla mukaan. Toisaalta Östgötapendeln tulevaisuudessa jää pois, mutta X-Tåget tulee tilalle. Pågåtågen taisi olla joulukuukun 2026 voimassa.
tallennettu
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #19 : Huhtikuu 18, 2024, 16:58:53 »

Googlekääntäjällä, että VR saanut lisäliikennettä bussiliikenteestä Ruotsissa.

Tukholman liikennelautakunta on myöntänyt VR Sverige AB:lle urakan E45T, joka kattaa Tyresön liikenteen. Uusi sopimus on 10 vuoden mittainen 20.6.2025 alkaen, ja sopimuksen arvoksi on arvioitu hieman yli 2,5 miljardia kruunua
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR hyödyntää kilpailutilannetta Ruotsissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina