Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja Uudeltamaalta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 31 32 [33] 34 | Siirry alas Tulostusversio
Tomi Takala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #800 : Joulukuu 12, 2018, 13:55:49 »

Uusi radantarkastusvaunu Meeri Ttr 99 on ollut tänään junissa 70010, 70011, 70012 ja 70013.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 14, 2019, 17:07:35 kirjoittanut Tomi Takala » tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #801 : Tammikuu 14, 2019, 14:27:25 »

14.1.
R-junat 9639, 9640, 9655 ja 9656 ajettiin poikkeuksellisesti kalustolla 3×Sm2: 6096+6051+6077. R 9622 hajosi Hyvinkäälle, joten käyttöön otettiin nopeiten saatavilla ollut Z 9806:n runko.
tallennettu
Tapio Sokura
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #802 : Tammikuu 29, 2019, 01:58:15 »

Helsinki-Kirkkonummi 8497 2x Sm5 jäi Masalan aseman ykkösraiteelle 28.1.2019 klo 22:15. Syynä Luoman tasoristeyksessä kiskoille jäänyt pitsakuskin auto. Ilmeisesti auto oli jäänyt jumiin tasoristeyksen lumeen ja auton kuski ehti uutisten mukaan hypätä pois kyydistä ennen törmäystä. Pikavilauksella Masalassa osuman ottaneen 46A keulan toisesta puskimesta oli lumet tipahtaneet ja keulan päälirakenteessa näkyi hieman jälkiä, mutta kokonaisuus pysyi nipussa.

Ensimmäisen yksikön viimeisessä vaunussa ei törmäystä huomannut muusta kuin junan hätäjarrutuksesta. Tasoristeyksen kilkattavat kellot kielivät missä ollaan, juna pysähtyi niin että varoituskellot kuuluivat suurin piirtein etummaisen yksikön viimeisen vaunun kohdalla.

Kun auto oli saatu raivattua kiskoilta noin tunnin stopin ja lyhyen peruutuksen jälkeen, matkaa tehtiin luokkaa 30 km/h vauhdilla Luomasta Masalaan. IC 977 jälkeen perässä tullut U-juna 8499 poimi matkustajat kyytiin kakkosraiteelta ja matkaa jatkettiin 5 km/h tahtiin Jorvakseen. Jorvaksesta eteenpäin matka taittui normaalimmalla vauhdilla.

Kokonaismatka-aika Pasilasta Tolsaan 2 tuntia ja 13 minuuttia.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4462390/Juna+tormasi+tasoristeykseen+jumiin+jaaneeseen+henkiloautoon+Kirkkonummella+ei+henkilovahinkoja
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 194


« Vastaus #803 : Tammikuu 30, 2019, 15:38:54 »

Pendolino S 46 Vaasasta Helsinkiin oli korvattu IC-rungolla, jonka kokoonpano oli Sr1 3085 + Ex 26216 + Rx + Edb + Ed 28075. Juna ohitti Rekolan klo 13.48.
tallennettu

Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 194


« Vastaus #804 : Helmikuu 10, 2019, 18:53:45 »

Tänään 10.2. Pendolino-junien kalustossa on esiintynyt runsaasti poikkeuksia. Ainakin neljä Pendolino-vuoroa, S 183, S 145, S 109 sekä S 67 olivat kaikki korvattuina kolmen vaunun IC-rungoilla, joiden kokoonpano oli Edfs+Ed+Edo. Ensimmäiseksi mainittua en nähnyt, mutta loput kuvasin Rekolan asemalla. Vetureina näissä olivat Sr2 3202, 3224 sekä 3242 ja ohjausvaunut olivat Edo 28618, 28601 sekä 28614. Edfs-vaunuksi S 145:een oli sattunut 28305, mutta muiden vaunujen numeroista ei ole tietoa.

Lisäksi IC 175 vedettiin normaalista poiketen Sr1-vedolla, veturina oli Sr1 3097. Tämä samainen veturi muuten oli vain 45 minuuttia ennen matkalla VET 11921:ssa Hämeenlinnasta Ilmalan ratapihalle. Vaikka kyseessä oli VET-juna, mukana olikin kaksi vaunua, Edo 28612 sekä Edb 28413. Nämä vaunut eivät siis kuitenkaan olleet päätyneet IC 175:n runkoon. IC 22:ssa puolestaan ei jostain syystä ollut ohjausvaunua ja juna vedettiin Sr2 3229:n voimin. Runkossa oli mukana yhteensä neljä Ed-vaunua, joista kaksi oli Helsingin päässä ja kaksi junan loppupäässä. Keskellä olivat ERd ja Eds. Heti veturin jälkeen rungossa oli Ed 28012, ja viimeisenä vaununa puolestaan Ed 28082.

Sitten vielä Z-junaparissa 9843/9844 tuli vastaan Sm4 6312+6313, joista ensimmäiseksi mainitussa oli pienikokoinen graffiti (junan itäisellä kyljellä ja vaunussa 6412). Runkoa ei ollut otettu pois liikenteestä todennäköisesti siksi, että muuten Sm4-kalustostakin olisi ollut pulaa. Lisäksi graffiti päättyi ikkunoiden ylärajaan, jolloin siitä ei aiheutunut näköhaittoja. Z 9840:ssa puolestaan oli kolme Sm4-yksikköä, 6322, 6330 sekä 6319, tavallisen yhden tai kahden yksikön sijaan. Ainakaan itselläni ei ole tietoa siitä, että tämä olisi normaali käytäntö.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2019, 03:06:31 kirjoittanut Onni Tikkala » tallennettu

Tomi Takala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 12


« Vastaus #805 : Helmikuu 10, 2019, 20:31:37 »

Veturina oli Sr1 3097. Tämä samainen veturi muuten oli vain 45 minuuttia ennen matkalla VET 11921:ssa Hämeenlinnasta Ilmalan ratapihalle. Vaikka kyseessä oli VET-juna, mukana olikin kaksi vaunua, Edo 28612 sekä Edb 28413. Nämä vaunut eivät siis kuitenkaan olleet päätyneet IC 175:n runkoon.
IC 25:den Edb ja Edo hajosivat eilen Leppäkoskelle ja ne tyhjennettiin siellä. Hämeenlinnaan juna ajettiin hiljaa kaksi viimeistä vaunua suljettuna. Edb ja Edo jätettiin Hämeenlinnaan. IC 25 peruttiin Hämeenlinnasta eteenpäin ja matkustajat siirrettiin junaan IC 27. 25:den runko jatkoi Nokelaan junana MV 11925.
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 194


« Vastaus #806 : Helmikuu 11, 2019, 00:10:43 »

Veturina oli Sr1 3097. Tämä samainen veturi muuten oli vain 45 minuuttia ennen matkalla VET 11921:ssa Hämeenlinnasta Ilmalan ratapihalle. Vaikka kyseessä oli VET-juna, mukana olikin kaksi vaunua, Edo 28612 sekä Edb 28413. Nämä vaunut eivät siis kuitenkaan olleet päätyneet IC 175:n runkoon.
IC 25:den Edb ja Edo hajosivat eilen Leppäkoskelle ja ne tyhjennettiin siellä. Hämeenlinnaan juna ajettiin hiljaa kaksi viimeistä vaunua suljettuna. Edb ja Edo jätettiin Hämeenlinnaan. IC 25 peruttiin Hämeenlinnasta eteenpäin ja matkustajat siirrettiin junaan IC 27. 25:den runko jatkoi Nokelaan junana MV 11925.

Kiitos tiedosta.
tallennettu

Jimi Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 26


« Vastaus #807 : Helmikuu 28, 2019, 17:29:41 »

IC 7:ssa veturina Sr1 3034. Ohitti Keravan 16:24. Edossa ajovalot päällä.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2568


« Vastaus #808 : Helmikuu 28, 2019, 22:30:13 »

IC 7:ssa veturina Sr1 3034. Ohitti Keravan 16:24. Edossa ajovalot päällä.

Edoon jää usein ne valot palamaan, mitkä siinä paloi silloin kuin ohjausvaunukykentä purettiin. Sinänsä on vähän harmillinen ominaisuus, että päädyn valoja ei pysty mitenkään kätevästi ohjaamaan manuaalisesti.
tallennettu
Hannu Orava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #809 : Maaliskuu 04, 2019, 18:59:46 »

Helsinki-Kirkkonummi 8497 2x Sm5 jäi Masalan aseman ykkösraiteelle 28.1.2019 klo 22:15. Syynä Luoman tasoristeyksessä kiskoille jäänyt pitsakuskin auto. Ilmeisesti auto oli jäänyt jumiin tasoristeyksen lumeen ja auton kuski ehti uutisten mukaan hypätä pois kyydistä ennen törmäystä. Pikavilauksella Masalassa osuman ottaneen 46A keulan toisesta puskimesta oli lumet tipahtaneet ja keulan päälirakenteessa näkyi hieman jälkiä, mutta kokonaisuus pysyi nipussa.

Ensimmäisen yksikön viimeisessä vaunussa ei törmäystä huomannut muusta kuin junan hätäjarrutuksesta. Tasoristeyksen kilkattavat kellot kielivät missä ollaan, juna pysähtyi niin että varoituskellot kuuluivat suurin piirtein etummaisen yksikön viimeisen vaunun kohdalla.

Kun auto oli saatu raivattua kiskoilta noin tunnin stopin ja lyhyen peruutuksen jälkeen, matkaa tehtiin luokkaa 30 km/h vauhdilla Luomasta Masalaan. IC 977 jälkeen perässä tullut U-juna 8499 poimi matkustajat kyytiin kakkosraiteelta ja matkaa jatkettiin 5 km/h tahtiin Jorvakseen. Jorvaksesta eteenpäin matka taittui normaalimmalla vauhdilla.

Kokonaismatka-aika Pasilasta Tolsaan 2 tuntia ja 13 minuuttia.

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/4462390/Juna+tormasi+tasoristeykseen+jumiin+jaaneeseen+henkiloautoon+Kirkkonummella+ei+henkilovahinkoja


* PHOTO-2019-01-29-01-45-43.jpg (130.52 kilotavua, 1600x901 - tarkasteltu 243 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2019, 18:50:02 kirjoittanut Hannu Orava » tallennettu
Hannu Orava
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2


« Vastaus #810 : Maaliskuu 05, 2019, 20:13:07 »

Helsinki-Kirkkonummi 8497 2x Sm5 jäi Masalan aseman ykkösraiteelle 28.1.2019 klo 22:15. Syynä Luoman tasoristeyksessä kiskoille jäänyt pitsakuskin auto. Ilmeisesti auto oli jäänyt jumiin tasoristeyksen lumeen ja auton kuski ehti uutisten mukaan hypätä pois kyydistä ennen törmäystä. Pikavilauksella Masalassa osuman ottaneen 46A keulan toisesta puskimesta oli lumet tipahtaneet ja keulan päälirakenteessa näkyi hieman jälkiä, mutta kokonaisuus pysyi nipussa.

Ensimmäisen yksikön viimeisessä vaunussa ei törmäystä huomannut muusta kuin junan hätäjarrutuksesta. Tasoristeyksen kilkattavat kellot kielivät missä ollaan, juna pysähtyi niin että varoituskellot kuuluivat suurin piirtein etummaisen yksikön viimeisen vaunun kohdalla.

Kun auto oli saatu raivattua kiskoilta noin tunnin stopin ja lyhyen peruutuksen jälkeen, matkaa tehtiin luokkaa 30 km/h vauhdilla Luomasta Masalaan. IC 977 jälkeen perässä tullut U-juna 8499 poimi matkustajat kyytiin kakkosraiteelta ja matkaa jatkettiin 5 km/h tahtiin Jorvakseen. Jorvaksesta eteenpäin matka taittui normaalimmalla vauhdilla.

Kokonaismatka-aika Pasilasta Tolsaan 2 tuntia ja 13 minuuttia.

Hannu:
Oli pirun ikävä olo mennä katsomaan tuota tapahtumaa. Junan henkilösuoja oli lauennut ja värkki sihisi kuin kiivas kyy kevätaamulla! No mutta kaikki meni hyvin, ei uhreja ja juna jatkoi matkaansa Kirkkonummelle itse!
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #811 : Maaliskuu 18, 2019, 20:57:20 »

18.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6055, 6061 ja 6064.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2019, 21:29:35 kirjoittanut Joonas Lindholm » tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #812 : Maaliskuu 19, 2019, 19:59:45 »

19.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6073, 6086 ja 6069.
tallennettu
Jere Vainionpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #813 : Maaliskuu 19, 2019, 21:47:48 »

19.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6073, 6086 ja 6069.

Onkohan Sm4-rungoista jostain syystä pulaa, kun tällä viikolla on jo 8 kappaletta Z-juniakin ajettu Sm5-kalustolla?
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 194


« Vastaus #814 : Maaliskuu 20, 2019, 17:57:40 »

19.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6073, 6086 ja 6069.

Onkohan Sm4-rungoista jostain syystä pulaa, kun tällä viikolla on jo 8 kappaletta Z-juniakin ajettu Sm5-kalustolla?

Siltä vähän näyttää. Ihmettelinkin tuossa toissapäivänä Sm5-yksikköä (#12) Z-linjalla, vaikken kuvia siitä ottanutkaan. Nytkin siellä on kulussa Z 9848, jossa tällä kertaa kaksi Sm2-yksikköä Sm4-kaluston sijaan. Aikataulussa ei sillä kalustolla pysytä, joten miksiköhän nyt sitten Sm5-yksikköä ei ollut laitettu tähän?
tallennettu

Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #815 : Maaliskuu 20, 2019, 19:59:35 »

20.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6093, 6098 ja 6085.
Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 2xSm2: 6086 ja 6073.
Sm4:istä on selvästi pulaa, koska joitakin Sm4-junia on ollut lyhennetty lyhennetty näiden korvausten lisäksi. Eilisestä iltaruuhkasta puuttui peräti kuusi Sm4-yksikköä.
tallennettu
Jere Vainionpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #816 : Maaliskuu 20, 2019, 21:49:27 »

19.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6073, 6086 ja 6069.

Onkohan Sm4-rungoista jostain syystä pulaa, kun tällä viikolla on jo 8 kappaletta Z-juniakin ajettu Sm5-kalustolla?

Siltä vähän näyttää. Ihmettelinkin tuossa toissapäivänä Sm5-yksikköä (#12) Z-linjalla, vaikken kuvia siitä ottanutkaan. Nytkin siellä on kulussa Z 9848, jossa tällä kertaa kaksi Sm2-yksikköä Sm4-kaluston sijaan. Aikataulussa ei sillä kalustolla pysytä, joten miksiköhän nyt sitten Sm5-yksikköä ei ollut laitettu tähän?

Epäilen, että HSL/Junakalustoyhtiö ei oikein mielellään anna VR:n liikennöidä junillaan HSL-alueen ulkopuolella varsinkaan ruuhka-aikaan. Ainakin VR varmaan joutuu maksamaan tästä jotain korvauksia/vuokraa. Minulla ei ole mitään käsitystä Sm5-kalustokierrosta, joten tiedä sitten kuinka paljon niitä on varalla normaalista kierrostaan irrotettaviksi.

Olisikohan ollut viikko takaperin, niin Sm5:illa tehtiin jotain koeajoja Riihimäen ja Lahden välillä - ehkä se oli vain normaali koulutusajo, en sitten tiedä.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #817 : Maaliskuu 21, 2019, 19:07:38 »

21.3.
Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 2xSm2: 6096 ja 6069.
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 194


« Vastaus #818 : Maaliskuu 22, 2019, 17:18:39 »

Z-junaparissa 9847/9848 on tänään kaksi Sm5-yksikköä: 01 ja 53. Samat yksiköt ovat vielä myöhemmin junaparissa 9859/9860.
tallennettu

Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #819 : Maaliskuu 22, 2019, 21:31:59 »

22.3.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3×Sm2: 6052, 6066 ja 6062.
Aamuruuhkasta puuttui taas peräti kuusi Sm4-yksikköä, mutta iltaruuhkasta ilmeisesti enää kaksi (Sm5:llä ajetuista vuoroista.)
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #820 : Maaliskuu 28, 2019, 21:05:28 »

25.3.
Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 2xSm2: 6066 ja 6085.
26.3.
Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin poikkeuksellisesti kokoonpanolla 2xSm2: 6087 ja 6078.
27.3.
Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 ajettiin poikkeuksellisesti Sm5:llä 01. Aamun R-junat 9629 ja 9630 ajettiin Sm2-kalustolla: HSL:n kulkutietojen mukaan yksiköillä 6079 ja 6052, mutta mukana lienee ollut ainakin kolmas, jonka LIJ-laitteisto ei ole toiminut.
Tämän päivän Sm4-junissa ei ole ollut korvaavaa kalustoa. Junia oli kuitenkin lyhennetty ainakin kahden yksikön verran.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #821 : Kesäkuu 06, 2019, 19:54:56 »

6.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin poikkeuksellisesti kalustona 3xSm2: 6091, 6098 ja 6051. Lisäksi 9629:ssä oli myös 6078, mutta se siirtyi Riihimäellä G-junaan. R 9695 ajettiin kalustona 3xSm2: 6051, 6098 ja 6091. Paluujunassa oli sen sijaan HSL:n kulkutietojen mukaan yksiköt 6086, 6072, 6087 ja 6051.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #822 : Kesäkuu 07, 2019, 19:55:38 »

7.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6094+6079+6087+6086. R 9689 Helsingistä Tampereelle ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6056+6055+6093+6073, joista kaksi ensimmäistä yksikköä jatkoivat Tampereelle ja palasivat Helsinkiin R-junana 9706. Jälkimmäiset yksiköt palasivat Riihimäeltä Helsinkiin junana 9690.
tallennettu
Joonas Lindholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #823 : Kesäkuu 14, 2019, 19:54:34 »

10.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6091+6098+6072+6065. R 9695 ja 9702 liikennöitiin kolmella Sm2:lla: 9695:n kalustona olivat 6075, 6086 ja 6087 ja 9702:n 6060, 6077 ja 6079. Z-junat 9847, 9848, 9859 ja 9860 liikennöitiin kahdella Sm2-yksiköllä, jotka olivat 6098 ja 6091. Sm4:iä puuttui iltaruuhkasta peräti kahdeksan kappaletta.
11.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6060+6069+6096+6098.
12.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 3xSm2: 6077+6083+6078.
13.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 3xSm2: 6094+6055+6091.
14.6.
R-junat 9629 ja 9630 ajettiin kokoonpanolla 4xSm2: 6083+6079+6066+6062.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #824 : Kesäkuu 20, 2019, 17:57:47 »

R-juna Helsingistä 20.6. klo 17.10 Riihimäelle ja edelleen Tampereelle ajettiin Riihimäelle asti Sm5-yksiköillä 34 + 58. Julian mukaan Riihimäeltä matka jatkuisi Sm4-yksiköllä.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 31 32 [33] 34 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Havaintoja Uudeltamaalta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2019 Resiina