Automatisointiprojekti on siis tällä hetkellä yhtä pitkällä kuin se oli vaikkapa vuonna 1990. Ja hyvä niin.
Nuijanpoksautus pöytään tälle kappaleelle - täsmälleen näin. Automaattimetrosta on puhuttu Joukkoliikennefoorumin puolella paljon, joten innokkaat voivat lukea juttua esimerkiksi
tästä. Sen verran kuitenkin kommentoin asiaan liittyen, että miten ihmeessä esimerkiksi Z-junan tapauksessa junan (tai metron) peräyttäminen olisi automaattiajossa onnistunut? Vepsäläissepit sun muut ovat kaiketi sitä mieltä, että automaatti ei aja koskaan asemien ohi, sillä se toimii niin automaattisesti ettei sitä kukaan ymmärrä. Sen sijaan jos puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä ja funtsitaan, notta miten automillamagia toimisi poikkeustilanteissa loogisesti, ollaankin mielenkiintoisen kysymyksen alkulähteillä.
Jos kaupunkiradat (Keravalle, Leppävaaraan, Lentoasemalle) automatisoitaisiin, aseman ohiajo automaatilla voisi tapahtua ainakin niin, että jollekin I-junavuorolle asetettaisiin vahingossa K-junan ohjelma. Silloin se ajaisi ohjelmalta saamansa ohjeen mukaan ohi niistä asemista, joilla K-juna ei pysähdy. Liikenteenohjauksesta sitten riippuisi, milloin tämä huomattaisiin. Kenties joku matkustaja ehtisi ottaa hätäpuhelimella yhteyttä ja ilmoittaa tilanteesta.
Automaattiajossa voisi tapahtua sellainenkin virhe, että jokin arkipyhä jäisi tallentamatta kokonaisuutta pyörittävään ohjelmaan, jolloin kaikki junat kulkisivat arkiaikataulun mukaan ja arkikokoonpanoilla, vaikka olisi tarkoitus ajaa pyhäaikatauluin.