![]() |
22.04.2004 21:51 | Risto Hyvärinen | ||
Kävin harrastamassa luontokuvausta. Ja löytyihän sentään yksi pupu! :P | ||||
![]() |
22.04.2004 16:42 | Risto Hyvärinen | ||
Johtuu varmaan siitä, että "ryssädiiselin" kuljettajilla ei ole koulutusta täkäläisiin opastimiin. | ||||
![]() |
22.04.2004 12:51 | Risto Hyvärinen | ||
Näin on! Ei muuta kuin kamera käteen ja kuvaamaan, eikä vaan yhdestä paikkaa ja yhdestä kulmasta! | ||||
![]() |
22.04.2004 12:34 | Risto Hyvärinen | ||
Itseasiassa JT määrittelee lipun käytöstä VAIN sitä, että vaunuun ei saa ajaa kiinni, tai liikuttaa sitä mihinkään suuntaan. Lippu ei itsessään määrittele sitä, onko se joissain liitynnöissä. Jos kytketään vaunuun 1500V on siitä laitettava erillinen keltainen lappu, jossa lukee mustalla tekstillä: 1500V kytketty. Kun konnari tarkastaa vaunun ennen liikkeelle lähtöä, sen kuuluu tarkastaa, että ei ole mitään kaapeleitä kytketty, eikä pysäytyskenkiä tai muuta esteitä kiskoilla. | ||||
![]() |
22.04.2004 12:05 | Risto Hyvärinen | ||
Kuvaamaan oppii vaan a) kuvaamalla, b) kuvaamalla ja c) kuvaamalla. | ||||
![]() |
22.04.2004 12:02 | Risto Hyvärinen | ||
Nää on niitä tiisseli miesten juttuja, jotka ei ole koskaan ajaneet höyryveturia! Näkee muka paremmin! PÖH! Siis höyryveturit kattilat ja piiput vastakkain! Anna mun nauraa! LOL! | ||||
![]() |
22.04.2004 11:50 | Risto Hyvärinen | ||
Minusta on hankalaa kuvata, kun on molemmat tärähtäneitä, sekä kuva, että kuvaaja. | ||||
![]() |
20.04.2004 23:03 | Risto Hyvärinen | ||
Ilmeisesti päättäjät on tulleet siihen lopputulokseen, että Suomi ei joudu enää sotaan! Tai sitten kriisivarastoissa on niin paljon öljyä, että voidaan sotatilan aikana ajaa dieselillä. Joku on nimittäin sanonut, että sotatilan aikana sähköliikenne on erittäin helppoa katkaista. | ||||
![]() |
20.04.2004 22:51 | Risto Hyvärinen | ||
No, on kuitenkin sisällä! :) | ||||
![]() |
20.04.2004 21:59 | Risto Hyvärinen | ||
Suurvarastollekin kannattaa tavaraa viedä joillain muilla kulkuvälineillä, kuin rautateitse! Ei taida Keravan Kesko olla yhtään sen parempi rautateiden käyttäjä. | ||||
![]() |
20.04.2004 21:56 | Risto Hyvärinen | ||
Mitähän tälle veturille kuuluu, vai lieköhän edelleen "vaihessa"? | ||||
![]() |
20.04.2004 21:43 | Risto Hyvärinen | ||
Vanha Amerikkalainen sanonta: Mikään ei voita kuutiotuumia! Kun puhutaan koneiden ominaisuuksista. | ||||
![]() |
20.04.2004 21:14 | Risto Hyvärinen | ||
Vanhan järjestelmän mukaisia suojastusopastimia on vielä paljonkin käytössä. Helsinkiä kai jarruttaa, että pitäisi vaihtaa myös asetinlaite, mutta ei tahdo olla niin pitkää aikaa ettei olisi junaliikennettä, että ennättäisi vaihdon tekemään ja samalla opastimetkin. | ||||
![]() |
20.04.2004 21:10 | Risto Hyvärinen | ||
Hmm... Olisinkohan ollut 3. luokalla silloisessa kansakoulussa, kun muututtiin 5päiväiseen viikkoon. Lauantai oli muita lyhyempi koulupäivä. Siihen saakka oli syyskuun 1. päivä ensimmäinen koulupäivä, mutta 5 päiväinen kouluviikko muutti sen niin, että alkoi jo elokuun puolessa välissä! Nyt menee kyllä pahasti rautatieaiheen ulkopuolelle! :) | ||||
![]() |
20.04.2004 19:49 | Risto Hyvärinen | ||
Trumannissakin tahtoi olla, että Stokeri ei aina toiminut, jolloin siinäkin piti lapioida hiilet pesään. Siinä vaan oli enemmän hommaa, koska tulipesän koko oli huomattavasti suurempi, kuin Ukko-Pekoissa tai Ristossa. Lisäksi vielä hiilen kulutus oli paljon suurempi. | ||||
![]() |
20.04.2004 19:45 | Risto Hyvärinen | ||
Lieköhän penkissä jotain vikaa, kun mieluummin kannattaa odotella sateessa, kuin penkillä katoksessa? | ||||
![]() |
20.04.2004 12:45 | Risto Hyvärinen | ||
Kun olen tutikinut sitä lamppua oikein läheltä, niin siinä näyttäisi se putken pää jakautuvan Y-näköiseksi haaraksi. Tässäkin on kaikki kaasuputket kiinni ja pullokin valmiina, mutta en ole nähnyt niitä koskaan käytössä. Lamppuihin ei mene mitään sähköjohtoja, joten ilmeisesti ne täytyy käsin sytyttää. Joku kaasuvaloexpertti voisi selvittää tarkemmin. | ||||
![]() |
20.04.2004 12:40 | Risto Hyvärinen | ||
Kun juostaan jo liikkeellä olevaan junaan, siinä voi sattua mitä tahansa. Minusta siinä kyllä juostaan aivan omalla vastuulla. Pikajunissa olen nähnyt joskus konnarin päivystämässä viimeisen vaunun portaalla mahdollisia juoksijoita, kun juna jo liikkuu. Lähiliikenne (Eil) juniin on kyllä ihan turha juosta, kun vaunut liikkuvat, niin ovissa on jo ovilukitukset päällä ja lisäksi vaikka ei olisikaan niin 5 km/h nopeuden jälkeen luistonestolaite sulkee ja lukitsee oven. Samoin on IC-junissa. | ||||
![]() |
20.04.2004 12:18 | Risto Hyvärinen | ||
Tässä on tämänhetkinen kuva Kanasta n.o. 787. Lisää samana päivänä otettuja kuvia Pasilan vanhalta varikolta on omalla sivullani: http://koti.mbnet.fi/rhyvarin/kuvasivu.html | ||||
![]() |
20.04.2004 00:51 | Risto Hyvärinen | ||
Hiton vaikea kiivetä varmaan junaan noin matalasta laiturista. Kun on alempana, kuin kiskon taso. Vanhaan Samiin kiipeää vielä, kun niissä on kahvat ovessa ja keskellä, mutta Sm4:a ei mitään. Varikolla kun on juna pihalla, niin joskus tuntuu siltä, että olisi pitänyt ottaa tikkaat mukaan. | ||||
![]() |
20.04.2004 00:32 | Risto Hyvärinen | ||
Jos hyppäät viimeisen vaunun portaalle ja jos se on sininen vaunu, koska muissa ei ole porrasta, niin ovi lähtee auki ulkoa! Sähkölukko ei vaikuta ulkokahvaan! | ||||
![]() |
20.04.2004 00:28 | Risto Hyvärinen | ||
Ja varsinkin, kun ilma ei kierrä missään! Kaikki ikkunat tiiviisti kiinni jne... Puuvaunuissa sentään puukorin läpi aina jonkun verran pääsee ilmaa kulkemaan. Metallikorin läpi ei mistään! | ||||
![]() |
19.04.2004 07:18 | Risto Hyvärinen | ||
Kun osaa valita vaununsa oikein, saa matkustaa 2. luokassakin yhtä lailla lähes yksin. | ||||
![]() |
18.04.2004 13:54 | Risto Hyvärinen | ||
No, näkeehän sen jo kuvastakin, niin ei tarvitse enää sitä erikseen JTT:ä katsoa. ;) | ||||
![]() |
18.04.2004 13:52 | Risto Hyvärinen | ||
Mistä niin päättelet? | ||||
![]() |
18.04.2004 13:50 | Risto Hyvärinen | ||
Miksiköhän ei saa työntää laskumäestä? :) | ||||
![]() |
18.04.2004 13:48 | Risto Hyvärinen | ||
Ai ne on niitä romuksi meneviä? :P | ||||
![]() |
17.04.2004 21:15 | Risto Hyvärinen | ||
Ensin mietin, että mitkä rivat on tuossa kyljessä, mutta paineilman jäähdytysrivathan siinä! | ||||
![]() |
17.04.2004 21:06 | Risto Hyvärinen | ||
Mikä paremmuuskilpailu täällä on? 7 kpl Sr1:ä peräkkäin, että siitä voi repiä aluksi, jos tuntuu siltä, että sillä on jotain merkitystä. | ||||
![]() |
17.04.2004 20:50 | Risto Hyvärinen | ||
Näkyvissä olevien vaunujen perusteella 416 tonnia. | ||||
![]() |
17.04.2004 20:46 | Risto Hyvärinen | ||
Ei ole, kun deeverin katolla on ilmastointilaite! :) | ||||
![]() |
16.04.2004 19:06 | Risto Hyvärinen | ||
Sen verran vielä tuohon varoventtiiliasiaan lisättäköön, että Kun on käytössä kaksi varoventtiiliä, joka on veturikattiloissa yleisin käytäntö, niin että toinen aukeaa heti, kun työpaine on ylitetty, eli käytännössä kun painemittarin neula on mennyt leveytensä punaisen ohi ja toinen 0,2 kg tämän jälkeen. Nämä säädetään niin, että kevennysvaijerilla varustettu on se myöhemmin aukeava. Varoventtiileiden on oltava niin mitoitetut, ettei kattilan paine nouse 15 minuutin kuluessa enempää kuin 10% yli työpaineen vaikka tuli palaa kiihkeimmillään, vedon ollessa esteetön ja kattilan kaikkien höyryhanojen ollessa kiinni. Lähde: M. Ivalo Höyryveturit ja niiden hoito. (1940) | ||||
![]() |
16.04.2004 17:28 | Risto Hyvärinen | ||
Se olikin niiden suurin vika! | ||||
![]() |
16.04.2004 17:25 | Risto Hyvärinen | ||
Tällä asemallahan pääsee sisään suojaan sadetta, tuulta ja pakkasta, mitä hyvin monella Suomen asemalla ei pääse tekemään junaa odotellessaan. Tarvitsee mennä laiturille vasta muutama minuutti ennen junan tuloa! Mielluummin tällaisessa odottelee, kuin bussikatoksessa. | ||||
![]() |
16.04.2004 17:13 | Risto Hyvärinen | ||
Joo! Ne näkyi jopa naapurilaiturillekin! Ai! Meidän juna on tuolla! :) | ||||
![]() |
16.04.2004 16:48 | Risto Hyvärinen | ||
Näistä näytöistä saa hyvin selvää! - Tältä matkalta! :) | ||||
![]() |
15.04.2004 22:28 | Risto Hyvärinen | ||
Ikkuna ilmeisesti hajoaa siitä kohtaa parhaiten. | ||||
![]() |
15.04.2004 22:26 | Risto Hyvärinen | ||
On muuten ICS-vaunuissakin. | ||||
![]() |
15.04.2004 22:24 | Risto Hyvärinen | ||
Siihen lyödään hätävasaralla! | ||||
![]() |
15.04.2004 21:12 | Risto Hyvärinen | ||
Täytyy sen verran korjata kirjottamaani, että järjestelmä on joko H/V tai Hp. Ollut käytössä Saksassa vuodesta 1935. Silloiset laitteet olleet yleensä Siemensin tekemiä. Joku "opastinguru" voi varmaan tarkentaa. | ||||
![]() |
15.04.2004 20:49 | Risto Hyvärinen | ||
Itseasiassa tämä Suomen "uusi" opastinjärjestelmä on samanlainen, kuin Saksassa kauan käytössä ollut H/T-järjestelmä, joka kuulemma sielläkin korvataan KS (KombiSignal) järjestelmällä. Kun ajetaan JKV-laitteilla, niin periaattessa maastossa ei tarvittaisi ollenkaan opastimia, koska kaikki opasteet annetaan JKV-laitten näyttötaulussa. Opastimet maastossa onkin todennäköisemmin sitä varten, että jos JKV-laite on epäkunnossa, niin voidaan junaa ajaa myös perinteisten opastimien mukaan. | ||||
![]() |
15.04.2004 17:05 | Risto Hyvärinen | ||
Niin näkyy! Pitäisi katsella päiväyksiä! | ||||
![]() |
15.04.2004 16:46 | Risto Hyvärinen | ||
Pitäisikö niiden näkyä tässä kuvassa? | ||||
![]() |
15.04.2004 16:25 | Risto Hyvärinen | ||
Luin jostain tuon Dm2:n kahvasulkeisista ja siinä olisi puhuttu jopa seitsemästä kahvasta. Tämä on vaan muistikuvaa. | ||||
![]() |
15.04.2004 16:19 | Risto Hyvärinen | ||
Joo! | ||||
![]() |
15.04.2004 16:08 | Risto Hyvärinen | ||
Samanlainen Billmanin lämmönsäätökeskus löytyy aika monesta muustakin sinisestä vaunusta. Ohjataan lähinnä kattilan 3-tiehanaa. Ehkä on parempi, etten käy selvittämään hyvin yksityiskohtaisesti sen toimintaa. | ||||
![]() |
15.04.2004 11:58 | Risto Hyvärinen | ||
4 tonnia hiiltä vastaa 400 km:n matkaa! Onko Toijalaan niin pitkä matka? | ||||
![]() |
15.04.2004 11:15 | Risto Hyvärinen | ||
Olisiko, että on ainoa lajissaan? | ||||
![]() |
15.04.2004 10:13 | Risto Hyvärinen | ||
Jännät sähkötysavaimen tapaiset viheltimien käyttöventtiilit. | ||||
![]() |
15.04.2004 10:11 | Risto Hyvärinen | ||
Lisäksi näyttäisi puuttuvan junajarrun kuljettajaventtiilin kahva. | ||||
![]() |
15.04.2004 10:04 | Risto Hyvärinen | ||
Rahastajilla ei taida olla saattolupaa, konnarilla on. Siinä on ehkä suurin ero. Yleensä muuten venäläisten vaunujen henkilökunta on paljon paremman näköistä koppalakkeineen. VR:n henkilökuntakin oli aikoinaan tyylikästä kun oli kunnon takit, housut ja koppalakit päässä ja oikeat kokardit, eikä mitään ommeltuja. |