![]() |
15.05.2008 11:59 | Tauno Hermola | ||
Niin, Ateenassahan tosiaan Metro linja 3 ja OSE:n Proastiakos-esikaupunkijunat kulkee osin samolla radoilla (näissä metrovaunuissa on duaalijännite-käyttö), taitaisi olla aika vääntäminen, ennenkuin Helsingin metrovaunut pääsee RHK:n radalle! Voisihan joku Kauklahti-Vuosaari metrolinja olla ihan hyvä ajatus ;) | ||||
![]() |
15.05.2008 11:23 | Tauno Hermola | ||
No kohtahan sinne pääsee Kehäradan kautta, ei tarvii käydä Hesassa! ;) | ||||
![]() |
15.05.2008 11:19 | Tauno Hermola | ||
Esimerkki hyvin pitkälle jaotellusta galleriasta on vaikka tämä http://www.railfaneurope.net/pix_noframes.html . Jako on hierarkkinen, esim. maa->kapearaide->class, joten eri hakemistoja on kaikkiaan suunnaton määrä. Valtavasti hienoja kuvia siellä on, mutta minusta kuvien laatu kyllä kärsii 150 kB kokorajoituksesta. Kommentointimahdollisuuden puuttuminen tekee ainakin minusta galleriasta jotenkin kuolleen oloisen. | ||||
![]() |
14.05.2008 17:51 | Tauno Hermola | ||
Minustakin kuva itsessään, aihe ja rajaus, on se sitten tarkoituksella tehty tai vahingossa syntynyt, on hyvä. Etualalla oleva katoamassa oleva ja hieman epämääräinen infrastruktuuri tekee kuvasta mielenkiintoisen. Pehmeys (ja kohina?) johtuvat varmaan vaatimattomasta kamerasta. Hieman ylivalotettuhan kuva on, mikä näkyy varsinkin syvien varjojen puuttumisena, ei tässä niinkään huippuvalokohtien 'palamisena'. Keskustelun aloittajalle voisi ehkä sanoa, että onko kaikki ne... no en taida sanoa ;-) | ||||
![]() |
13.05.2008 22:31 | Tauno Hermola | ||
Onko tässä tosiaan henkilöliikennepaikan 'korkea' laituri ja tasoristeys/laituripolku? Jotenkin tuo 'infrastruktuuri' tuo kyllä mieleen Baltian tai Venäjän ;) | ||||
![]() |
13.05.2008 22:09 | Tauno Hermola | ||
Linkki https://vaunut.org/kuvasivu.php/47351 laiskoille ;) | ||||
![]() |
08.05.2008 18:07 | Tauno Hermola | ||
Kapearaiteisilla radoilla http://www.sfsm.fotopic.net/p28562598.html tuollaisia ei kai sitten tarvita? ;) | ||||
![]() |
07.05.2008 13:48 | Tauno Hermola | ||
Entä kaluston litterat? | ||||
![]() |
06.05.2008 18:17 | Tauno Hermola | ||
Ja jos ei muuten jo saa tarpeekseen, niin viimeistään www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi, www.radionova.fi alkaa kypsyttämään! ;) | ||||
![]() |
04.05.2008 15:39 | Tauno Hermola | ||
Näkyy OSE:n normaaliraideleveyden GTW 2/6 http://www.stadlerrail.ch/file/pdf/OSE_en.pdf olevan 3000 mm, olisiko tuo kapsu https://vaunut.org/kuvasivu.php/42557 sitten kapeampi, ei se mitenkään ahtaan oloinen ainakaan sisältä ole https://vaunut.org/kuvasivu.php/42553. Pitäisi mennä Kiatoon katsomaan, siellä ne voisi nähdä rinnakkain :) | ||||
![]() |
02.05.2008 12:25 | Tauno Hermola | ||
Tuo https://vaunut.org/kuvasivu.php/34986 sopisi sitten loistavasti Helsingin raitioteille ;) | ||||
![]() |
01.05.2008 15:39 | Tauno Hermola | ||
Jalustaako ei tarvita? Vai varustelaukku jossain kuvan ulkopuolella? | ||||
![]() |
30.04.2008 18:19 | Tauno Hermola | ||
Sillan takana siis näkyisi Postinkuja, Vähäjoen suu, Jokelan koulu (tai mitä ne tuohon aikaan ovat nimeltään olleetkin) ja jossain rakennusten välissä kulkee vanha Turuntie sillalle, joka ei ole kuvaan aivan mahtunut. | ||||
![]() |
30.04.2008 16:20 | Tauno Hermola | ||
Kartan http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&y=6706050&x=2427396&lang=FI mukaanhan siinä on kyllä saari myös sillan alapuolella, olisiko sittenkin kuvattu lounaasta koilliseen? | ||||
![]() |
30.04.2008 15:49 | Tauno Hermola | ||
Toinenkin kuva Paimiosta https://vaunut.org/kuvasivu.php/12752 | ||||
![]() |
30.04.2008 15:37 | Tauno Hermola | ||
Jaa tämä saareke https://vaunut.org/kuvasivu.php/36237 ? ;) Oikeastaan ihmettelin tuota saareketta, kun en huomannut sitä tämän kuvan vasemmasta laidasta... | ||||
![]() |
30.04.2008 13:57 | Tauno Hermola | ||
No jos sen saisi VR:n 150-vuotisjuhlia varten taas kunnostettua! :) | ||||
![]() |
30.04.2008 13:44 | Tauno Hermola | ||
Niin, ehkä Juhanilta pitää kysyä, kumpaan suuntaan sitten kuvittelet tämän olevan, jos siellä ei ole nykyään näin paljon rakennuksia? ;) Kai tuommonen 'lanterniinikatto' https://vaunut.org/kuvasivu.php/42947 aikanaan oli ihan yleinen, mutta se aika on kaukana... (Käyttäjä muokannut 30.04.2008 13:46) (Käyttäjä muokannut 30.04.2008 13:48) | ||||
![]() |
29.04.2008 22:21 | Tauno Hermola | ||
Kai se sitten on Paimio, Halikonjoen penkat on kai vähän jyrkemmät eikä joen keskellä ole pilariakaan https://vaunut.org/kuvasivu.php/10243 (Käyttäjä muokannut 29.04.2008 22:24) | ||||
![]() |
25.04.2008 19:11 | Tauno Hermola | ||
Kun asian viereen päästiin, niin jatketaan: yleensähän koneet (kai ihan tarkoituksella) tömäytetään kiitoradan pintaan aika lujasti, kerran vaan yksi (ainakin puheista päätellen ;)) 'savolaisukko' toi A300:n kentälle niin, että kosketusta tuskin huomasi. (Käyttäjä muokannut 25.04.2008 19:12) | ||||
![]() |
25.04.2008 18:55 | Tauno Hermola | ||
Ohjaamoon on kyllä tuosta jonkin verran matkaa, mitähän siinä välissä on, konnarin koppi, pannuhuone? ;) | ||||
![]() |
24.04.2008 10:46 | Tauno Hermola | ||
Jäänyt mieleen, että ainakin joissain Tallinnan moottorivaunuissa oli liukuovi väliköstä osastoon, tuossa taitaa kuitenkin ollat saranat? No'juu, se oli kyllä 70-luvulla, tainnut kalustokin uudistua ;) | ||||
![]() |
23.04.2008 21:25 | Tauno Hermola | ||
Tuo 1024x768 vastaa kylläkin pokkarien ja wanhan töllöttimen 4:3 kuvasuhdetta, ei 3:2 kuvaa siihen kannata vääntää! Yleensäkin, kannattaa aina skaalata niin, että kuvasuhde säilyy, omakin kommentti tiettyyn kokoon skaalaamisesta on vähän väärä! Sanoisin, että se kuvankäsittelyohjelma kannattaa hankkia, monestakin syystä, ja on montakin tapaa saada se ilmaiseksi (ja myös laillisesti!). | ||||
![]() |
23.04.2008 19:20 | Tauno Hermola | ||
En tiä mitä 'Lutikka' mahtoi tarkoittaa, mutta itse skaalaisin omassa PC:ssä kuvankäsittelyohjelmalla esim. 1050x700 kokoon (kuvasuhde kun näkyy tässä olevan abouttirallaa 1.5:1) | ||||
![]() |
23.04.2008 18:56 | Tauno Hermola | ||
No ei se nyt kovin pahasti ole reissussa rähjääntynyt https://vaunut.org/kuvasivu.php/30325 ;) | ||||
![]() |
20.04.2008 15:39 | Tauno Hermola | ||
Öh, ollut siinä uskossa, että VR:n henkilökunnalla olisi ollut vapaaliput, näin ei sitten (ainakaan tuohon aikaan) ole vissiin ollut, kun tuommoisia on pitänyt kirjoitella? | ||||
![]() |
19.04.2008 17:42 | Tauno Hermola | ||
Peloponnesoksen asema ei ole enää käytössä, koska kapearaidejunat eivät enää tule Ateenaan. Tältä http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:Athens_central_railway_station.jpg taas näyttää Ateenan päärautatieasema, ainakin toistaiseksi, Ateenan pohjoispuolelle tulevasta Acharnes Traffic Center'stä (SKA) taitaa tulla uusi päärautatieasema ja tämä jää 'vain' Ateenan keskustan asemaksi. | ||||
![]() |
19.04.2008 15:10 | Tauno Hermola | ||
Tuossakin https://vaunut.org/kuvasivu.php/34987 näkyy aika hyvin (vaikken itse sitä heti tajunnutkaan...) | ||||
![]() |
18.04.2008 13:45 | Tauno Hermola | ||
Off topic: Alkaa tosiaan puhelinkopitkin olemaan katoavaa kansanperinnettä, eikäku kuvaamaan vaan, jos jossain vielä löytyy! Vähän sama tilanne muuntajakoppien kanssa, just huomasin kotipaikan 'oman' muuntopiirin vanhan kopin kadonneen, pylväsmuuntaja tullut tilalle, enkä tietenkään älynnyt kuvata sitä, kun se vielä oli olemassa! Ehkä Jannen pitäisi lisätä Tolppagalleriansa yhteyteen Koppigalleria! ;) (Käyttäjä muokannut 18.04.2008 13:48) | ||||
![]() |
17.04.2008 00:15 | Tauno Hermola | ||
En minä sitä tiedä! ;) | ||||
![]() |
16.04.2008 22:11 | Tauno Hermola | ||
Heh, ei voi olla totta, ettei kukaan tunnista paikkaa ;) Jos se on nykyisen ratalinjan varressa, niin jokaisen joka tuo kuva mielesssään matkustaa Salosta Turkuun täytyy löytää paikka, ei se niin paljon ole voinut muuttua! | ||||
![]() |
13.04.2008 21:45 | Tauno Hermola | ||
William Chapmanin ja John Buddlen suunnittelema "Steam Elephant" vuodelta 1815. Kuvan veturi on siis tosiaan replika. | ||||
![]() |
13.04.2008 21:08 | Tauno Hermola | ||
Tuollahan https://vaunut.org/kuvasivu.php/25036 sitä voi kokeilla, linkitetyssä kuvassa näkyvän Steam Elephantin lisäksi samasta paikasta löytyy myös Locomotion No.1:n replica. | ||||
![]() |
12.04.2008 17:12 | Tauno Hermola | ||
Se kai joutui lähtemään talliremontin vuoksi Pasilasta evakkoon Turkuun, lienee edelleen siellä, pari kuvaa https://vaunut.org/kuvasivu.php/42138 https://vaunut.org/kuvasivu.php/42139 siirtoajosta, jolla sattui myös tämä https://vaunut.org/havainto.php/3518 ikävä onnettomuus. (Käyttäjä muokannut 12.04.2008 17:20) | ||||
![]() |
11.04.2008 14:07 | Tauno Hermola | ||
Toinen kuva Skopjen asemasta https://vaunut.org/kuvasivu.php/36345 hiukan eri kuvakulmasta. Sitä Bochum Hbf'n kuvaa odotellaan yhä CoCoNutsilta! ;) | ||||
![]() |
08.04.2008 21:39 | Tauno Hermola | ||
Hotelli Intercontinental - vai mikä tuo nyt on - on myös jo olemassa, Eduskunnan lisärakennus, ei taida olla? Entä Paasikiven patsas? ;) | ||||
![]() |
08.04.2008 17:36 | Tauno Hermola | ||
Kuvan, kyseessähän on kai postikortti, takana oleva päiväys on varmaan ihan oikein, mutta ei tarkoittane kuvausajankohtaa! ;) | ||||
![]() |
08.04.2008 17:23 | Tauno Hermola | ||
Luultavasti tästä https://vaunut.org/havainto.php/4209 | ||||
![]() |
06.04.2008 01:22 | Tauno Hermola | ||
Ilmastoinnin puute noissa kyllä häiritsee vähän enemmän kuin vähän ;) Mainittu Peloponnesoksen IC-juna https://vaunut.org/kuvasivu.php/42978 https://vaunut.org/kuvasivu.php/42979 on kyllä ihan OK. Eipä muuten ole vieläkään avattu Korintos - Argos - Tripoli - Zevgolatio osuutta liikenteelle! | ||||
![]() |
27.03.2008 19:03 | Tauno Hermola | ||
Niin, missäs Hyyryläisen N nykyään majailee, eikös kelvannu Destialle, kun ei ole mitään kuulunut moneen kuukauteen! :) | ||||
![]() |
24.03.2008 23:14 | Tauno Hermola | ||
Löytyyhän se myös Jokioisten Museorautatien kaupasta http://www.jokioistenmuseorautatie.fi/mry/kauppa.htm - jäsenille myönnetään alennus ja muita rangaistaan korotuksella, ainakin jos tuohon Rautatiemuseon verkkokaupan hintaan vertaa ;-) | ||||
![]() |
24.03.2008 22:19 | Tauno Hermola | ||
Vai onko tämä sittenkin Aitonevalta, linkki http://www.ylasatakunta.fi/tiistai/uutinen1.html ei taida olla kovin pitkäikäinen, mutta uutisen mukaan "1970-luvulla Aitonevan alueella mutkitteli 65 senttiä leveä rata. Vapolla oli haaveena löytää museoon kapeammalla raiteella kulkeva juna, mutta sitä ei etsinnöistä huolimatta löytynyt. Aitonevalla käytetty junakalusto myytiin aikoinaan huvipuistoihin Kalajoelle ja Ähtäriin." | ||||
![]() |
23.03.2008 18:28 | Tauno Hermola | ||
Vai pitäisikö sanoa "toveri" ;-) | ||||
![]() |
20.03.2008 22:56 | Tauno Hermola | ||
"Tuo t-muoto oli tässä Wikipedian linkissä https://vaunut.org/lista.php?alue=0 jutussa." - jäljet johtavat sylttytehtaalle, Resiina on mainittu Wikipedian lähteenä! ;-) No'juu, vitsi vitsi, ainakin toisena lähteenä oleva Nummelinin kirja kirjoittaa 'Hibbert' kovalla t:llä :) | ||||
![]() |
20.03.2008 18:48 | Tauno Hermola | ||
Voisit Peteltä myös kysyä, mikä Hibberd-tyyppi on Markku Nummelinin kirjassa "Kapearaiteiset rautatiet/Narrow Gauge Railways" kuvattu Seikun Sahan Planet. Tietysti pitäisi olla se kirja ja saada siitä kuvasta kopio... ;) (Käyttäjä muokannut 20.03.2008 18:49) | ||||
![]() |
19.03.2008 23:48 | Tauno Hermola | ||
On noissa paljonkin samaa, kuin Nummelinin kirjan kuvassa olevassa Seikun Sahan Planet'issa, mutta ei se ole identtinen, mm. ohjaamon katto on erilainen ja tuo jäähdyttäjän edessä oleva putkitus puuttuu. (Käyttäjä muokannut 19.03.2008 23:54) | ||||
![]() |
19.03.2008 19:15 | Tauno Hermola | ||
... ja 2 Voithia lämmittää mukavasti lattiaa. Minkähänlainen kartaaniviritys siinä 6-akselisessa oli? | ||||
![]() |
19.03.2008 16:40 | Tauno Hermola | ||
Kummassa päässä Suomessa oli etupään merkit? :) | ||||
![]() |
16.03.2008 18:24 | Tauno Hermola | ||
Vastauksena Jounin kysymykseen "Onko tuohon aikaan ollut tavallista kantaa passia mukanaan kotimaassa?": Ei todellakaan ollut! Oli varmaan aika iso osa väestöä, jolla ei edes ollut passia, olihan esim. pohjoismainen passivapaus ollut käytössä jo pitkään. Minulla on myös muistikuva, voi kyllä olla vääräkin, että kotimaista passia ei esim. pankeissa kelpuutettu henkilötodistukseksi, perustelua en tiedä. Ajatus passin kantamisesta mukana kotimaassa, niin 80-luvulla kuin nyt, tuntuu minusta perin oudolta! ;-) | ||||
![]() |
14.03.2008 20:50 | Tauno Hermola | ||
Hah, vai poistaa, tässähän juuri näkyy runsaasti yksityiskohtia, joita tuossa toisessa erotu. Muutenkin parempi kuva! Ei millään pahalla, Jouni! ;) | ||||
![]() |
09.03.2008 17:46 | Tauno Hermola | ||
Ehkä asfaltti (vai onko se asfalttia?) vihertää hiukan liikaa vielä tuossa korjatussakin kuvassa... |