Valtionrautateiden ensimmäisenä telivaununa tuli vuonna 1878 käyttöön O-sarjan matalalaitainen avovaunu, jonka aluskehys oli vielä suurimmaksi osaksi puurakenteinen. Pasilan konepaja 1903-2003, s. 41.
1878 rakennettiin vain kaksi O-sarjan vaunua. Nämä kaksi vaunua poikkeavat selvästi muista myöhemmin rakennetuista O-sarjan vaunuista. Vaunut ovat lyhyempiä ja niissä käytettyjen telien akseliväli on vain 1020 mm — siis erittäin lyhyt. Kyseessä lienee kahden vaunun kokeilusarja. Ne olivat sarjan ainokaiset vuonna 1906. Vaunut esiintyvät itsenäisinä luetteloissa vielä 1920-luvun jälkipuoliskolla. Tosin silloin vaunuihin oli jo vaihdettu K4-telit, joiden akseliväli oli 2200 mm.
Silmämääräisesti arvioiden piiirustuksessa kuvatun telin akseliväli on enemmän kuin 1020 mm. Ensimmäisten O-vaunujen pyörien halkaisija oli 914 mm. Tämän mitan perusteella telin mitoituksen saanee helposti oikealle hehtaarille.
Telin piirustuksessa ei ilmeisesti ole vuosilukua. 1920-luvun alussa ainokaiseksi jääneessä kokeiluvaunussa Mao 89517 oli eksoottinen teli, joka tosin ei vastaa kuvan teliä.
Aivan ensimmäisissä kolmiakselisissa jäähdytys/lämminvaunuissa oli teli, josta ei ole dokumentteja. Olisiko tämä mahdollisesti niistä vaunuista? Junat-lehdessä nro 62 sivulla seitsemän esiintyy Tapio Keräsen piirtämä Ggk 3708. En tiedä, mihin dokumentteihin piirustuksessa kuvattu teli perustuu vai onko puhdasta päättelyä.