Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Telipiirustus, mutta minkä telin?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« : Toukokuu 21, 2024, 08:03:19 »

Alle liitetyssä kuvassa on telipiirustus. Mikä teli mahtaa olla kyseessä?
Itse en ole kunnolla perehtynyt telirakenteisiin ja -mallehin, joten en tunnista telin mallia.


* 20240510_091628p.jpg (573.89 kilotavua, 1771x1052 - tarkasteltu 218 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 14, 2024, 14:33:48 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #1 : Toukokuu 21, 2024, 10:39:23 »

Noista varhaisista teleistä eri lähteet kertovat mm. seuraavaa:

Valtionrautateiden ensimmäisenä telivaununa tuli vuonna 1878 käyttöön O-sarjan matalalaitainen avovaunu, jonka aluskehys oli vielä suurimmaksi osaksi puurakenteinen.
Pasilan konepaja 1903-2003, s. 41.

Ensimmäiset teleillä varustetut henkilövaunut rakennettiin vanhoista kolmiakselisista vaunuista korvaamalla niiden akselit kahdella yksinkertaisellla tavaravaunun telillä. Vaunut, vain muutama yksikkö, menivät virkavaunuiksi, eivätkä tulleet reittiliikenteeseen.
Pasilan konepaja 1903-2003, s. 41.

Helsingin konepaja rakensi kokonaan uusia 4-akselisia (teli-) makuuvaunuja vuodesta 1898 alkaen.
Pasilan konepaja 1903-2003, s. 41.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 456


« Vastaus #2 : Toukokuu 21, 2024, 10:59:37 »

Piirustuksen telin malli tuo mieleeni nimityksen "joutsenenkaulateli" eli saksaksi: "Schwanenhals-Drehgestell".

Hieman tämän näköistä teliä käytettiin Saksassa, 1920-luvun telimatkustajavaunuissa.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1180


« Vastaus #3 : Toukokuu 21, 2024, 14:35:03 »

Valtionrautateiden ensimmäisenä telivaununa tuli vuonna 1878 käyttöön O-sarjan matalalaitainen avovaunu, jonka aluskehys oli vielä suurimmaksi osaksi puurakenteinen. Pasilan konepaja 1903-2003, s. 41.

1878 rakennettiin vain kaksi O-sarjan vaunua. Nämä kaksi vaunua poikkeavat selvästi muista myöhemmin rakennetuista O-sarjan vaunuista. Vaunut ovat lyhyempiä ja niissä käytettyjen telien akseliväli on vain 1020 mm — siis erittäin lyhyt. Kyseessä lienee kahden vaunun kokeilusarja. Ne olivat sarjan ainokaiset vuonna 1906. Vaunut esiintyvät itsenäisinä luetteloissa vielä 1920-luvun jälkipuoliskolla. Tosin silloin vaunuihin oli jo vaihdettu K4-telit, joiden akseliväli oli 2200 mm.

Silmämääräisesti arvioiden piiirustuksessa kuvatun telin akseliväli on enemmän kuin 1020 mm. Ensimmäisten O-vaunujen pyörien halkaisija oli 914 mm. Tämän mitan perusteella telin mitoituksen saanee helposti oikealle hehtaarille.

Telin piirustuksessa ei ilmeisesti ole vuosilukua. 1920-luvun alussa ainokaiseksi jääneessä kokeiluvaunussa Mao 89517 oli eksoottinen teli, joka tosin ei vastaa kuvan teliä.

Aivan ensimmäisissä kolmiakselisissa jäähdytys/lämminvaunuissa oli teli, josta ei ole dokumentteja. Olisiko tämä mahdollisesti niistä vaunuista? Junat-lehdessä nro 62 sivulla seitsemän esiintyy Tapio Keräsen piirtämä Ggk 3708. En tiedä, mihin dokumentteihin piirustuksessa kuvattu teli perustuu vai onko puhdasta päättelyä.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2024, 15:23:08 kirjoittanut Petri Sallinen » tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #4 : Toukokuu 21, 2024, 17:46:59 »

Aivan ensimmäisissä kolmiakselisissa jäähdytys/lämminvaunuissa oli teli, josta ei ole dokumentteja. Olisiko tämä mahdollisesti niistä vaunuista? Junat-lehdessä nro 62 sivulla seitsemän esiintyy Tapio Keräsen piirtämä Ggk 3708. En tiedä, mihin dokumentteihin piirustuksessa kuvattu teli perustuu vai onko puhdasta päättelyä.

Tuon vuoden 1896 Ggk 3708:n piirustuksen teli on hyvin samankaltainen kuin tarkastusvaunuun 7008/8/80 vuonna 1898 suunniteltu järjestyksessä jo toinen teli, 'kankirautateli'. Merkittävimmät erot ovat Ggk:n telin akselipoksien päälle asennetut kierrejouset ja kehyksen täysin suora alareuna.

Tässä piirustuksessa ei tosiaankaan ole päiväystä. Eikä myöskään piirtäjän tai hyväksyjän nimeä. Piirustuksen tunnusten (laatikko/Nro) perusteella piirustuksen voinee ehkä ajoittaa. Mutta se lienee ajalta ennen vuotta 1898.
  
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #5 : Toukokuu 22, 2024, 12:02:14 »

Resiinassa nro 3/1991 on Timo Lehtosen ansiokas artikkeli 'SVR:n vaunujen telit'. Siinä hän käy läpi kaikki tunetut telimallit telien luokittelun alusta niiden luokittelun loppuun, ja vähän ohi kumpaankin suuntaan.

SVR ilmeisesti tunsi tarvetta ottaa käyttöön vakioidut telimallit samaan tapaan kun oli luokitellut akselitkin.  Ennen tämän luokittelun alkua oli käytössä ilmeisesti erilaisia enemmän tai vähemmän satunnasia telimalleja. Tuossa luokittelussa esiintyivät nykysin tunnetut telimallit 1-16, joista matkustajavaunuilla oli etuliite A ja tavaravaunuilla K. Esim. K5, A6.

Kirjoitus esittelee telimallit, mutta malleista 1 ja 2 kirjoittaja ei ole löytänyt varmoja dokumentteja, ja esittää joitakin arvailuja. Samalla hän esittää usein toistuvan käsityksen siitä, että tarkastusvaunu 7008/8/80 muunnettiin 3-akselisesta telivaunuksi vuonna 1899. Todellisuudessa vaunu oli saanut ensimmäiset telinsä jo vuoteen 1885 mennessä. Vuonna 1899 vaunu sai uudet telit.

Muuten, kirjoituksen lopussa oleva archbar-telin piirustus on ylösalaisin.

Muuten II: Senaatinavaunun B/A40 teli näkyy olleen samanlainen kuin aiemmin mainitun vuoden 1896 Ggk:n teli. Ks.
http://vaunut.org/kuva/152701
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Telipiirustus, mutta minkä telin?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina