Olen edelleen sitä mieltä, että Puhakan Pekan monopoli + osakeyhtiö = huonoin mahdollinen yhdistelmä -vertaus on erittäin osuva. Tässä ei tosiaan kansantaloustieteen tohtori tarvitse olla huomatakseen tuon järjettömyyden. Moisesta sapluunasta kun eivät hyödy ketkään muut kuin kannustinjärjestelmän piirissä oleva etujoukko; asiakkaat kärsivät, omistaja kärsii, työntekijät kärsivät. En ymmärrä, miksei omistaja näe näitä ongelmia?
Lienee sanomattakin selvää, että mikäli monopolille annetaan vapaat kädet tehdä rahaa, se johtaa enemmän tai vähemmän ongelmiin pitkässä juoksussa. Sillä ei mielestäni ole merkitystä, onko lafka valtionyhtiö vai ei: aivan yhtä lailla yksityisomistuksessakin oleva yhtiö voisi aiheuttaa vastaavia ongelmia, mikäli sen omistajaohjaus olisi onnetonta, tai mikäli omistajaohjaus puuttuisi täysin. Voisin kuvitella, että VR:n tapauksessa yhtiön toiminta muuttuisi avoimemmaksi tai vastuuntuntoisemmaksi, mikäli yhtiöllä olisi yksikin vähemmistöosakas. Tällöin yhtiökokouksessa voitaisi vaatia yhtiöön tehtäväksi erityinen tarkastus (kansankielellä erityistilintarkastus). En väitä, että VR:ssä olisi tehty taloudellisia väärinkäytöksiä. Sen sijaan ainakin minua pikkiriikkisenä VR:n osakkeenomistajana kiinnostaa se, mihin ne kaikki kymmenet ja taas kymmenet miljoonat eurot oikeasti menevät? Yritin pummata VR:n vuoden 2014 yhtiökokouksen pöytäkirjaa, josta olisi selvinnyt edes jotain, mutta tätä dokumenttia ei löytynyt VNK:n Omistajaohjausosastolta. Pidän tätä täysin pöyristyttävänä.
Yllä mainittujen asioiden ymppääminen lähes täydelliseen kusipäisyyteen ja ylimielisyyteen johtaa vääjäämättä siihen, että omistaja, asiakkaat ja työntekijät joutuvat hammasta purren "hyväksymään" lafkan toiminnan, eli aivan kuten kirjoitin tuossa ylempänä, kun vertasin VR:n nykytilannetta Berliinin muurin rakentamiseen vuonna 1961.
Olen aina sanonut niin, ettei ketään tai mitään pidä katsoa ylhäältä alaspäin, sillä ylimielisyys kostautuu enemmin tai myöhemmin. Tämä pätee niin työ- kuin parisuhteissa, kuten myös asiakas- ja kaverisuhteissa: voin väittää, että jossain vaiheessa vastapuolelta losahtavat hermot, mikäli näytän sille päivästä, kuukaudesta, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen keskisormea ja sanon "Mitäs läksit?" Juuri tämä asia on se pointti, jonka Antti tässä ketjussa avasi. VR:n kohdalla ehkä suurin yksittäinen ongelma on se, että erittäin merkittävän henkilökohtaisen taloudellisen edun tavoittelu menee kaiken edelle, siis aivan kaiken. Se ohittaa 200 km/h:n tuntivauhdilla yhtiön, asiakkaiden, omistajien kuin työntekijöidenkin edun. Kuten sanottu, VR:n oma kaukoliikenne ja sen harjoittaminen on yhtiön toimivan johdon näkökulmasta käytännössä puuhastelua. Tämä selviää esimerkiksi
tästä dokkarista. Kuten ylle kirjoitin, onko tässä jotain väärää? On ja ei, katsantakannasta riippuen: juridisesti siinä ei ole mitään väärää, mutta moraalisesti on, mutta moraalinenkin kysymys on vastaajasta kiinni.
Jotain hyvääkin tämän kaiken murheen keskellä on:
Vilhonkatu 13:n oligarkit ovat oivaltaneet ammottavan valtatyhjiön VNK:n ja VR:n välillä ja soveltavat sitä käytäntöön lähes nerokkaasti. "Lähes" siksi, että yhtiön toimivan johdon ahneus on liian läpinäkyvää ja liian räikeää kaikkine palvelutasoheikkenyksineen sun muineen. Minua ei haittaa pätkän vertaa se, ajaako naapurin Satu Mersulla vai Lambolla. Sen sijaan minua haittaa se, jos Satu näyttää minulle Lamborghinistaan keskisormea ja huutaa ikkunasta: "
Näitä autoja vaan tulee, kun faija maksaa - sillä on rahaa, sillä se sai yksinoikeuden bingohallien pyörittämiseen leveyspiirin 60° yläpuolella!" Hermohan tuohon asenteeseen menisi ennemmin tai myöhemmin, mutta minkäs teet - Satu ajaa Lambolla ja meikäläinen Scanialla, joskin asiakkaan ominaisuudessa.
Yhtä kaikki - onko tässä kokonaisuudessa VR tehnyt jotain väärin? Oma vastaukseni on ei. Miksi sitten ei? VR tekee täsmälleen sitä, mitä omistaja siltä edellyttää - fyrkkaa. Mitä nyt pienistä osakeyhtiölaeista ja niiden höpöhöpö-vitospykälistä. VR on valtio valtiossa ja sillä hyvä. Onhan sillä ollut hyvin energinen ja luova turvallisuusyksikkökin ja entisellä turvallisuuspäälliköllä olivat oikein
erityiset poliisivaltuudetkin, laskeutumisköydet, pimeänäkökiikarit, 60 ja 100 litran varustekassit, LED-valaisimet, nopeustutka, nippusidekäsiraudat, naamioitumis- ja suojaverkot, Hatch-käsine Patrol, käsirauta-avain iso, Aggressor-takki, Taser Axon Bat holster (en tiedä, mikä tämä on), leikkuri, työasun lakki, kuulosuojain kuuleva, uniform-hattu, kuljetuslaukku, paristopakkaus, käsineet, Snigel Wallet 10, Peli 1120 Case W/Foam Black, Arcteryx Alpha Pant Men's ja muita mukavia ja leikkisiä varusteita, jotka kuuluvat rautatiemonopolin ydinliiketoimintaan.
Jos joku epäilee yllä olevan listan paikkansapitävyyttä, kehotan hankkimaan Helsingin käräjäoikeudesta kaikki mahdolliset prujut diaarilla R 13/9094.
--