Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Demokraatti: VR:n hinnoitteluun halutaan muutos  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Helmikuu 04, 2015, 11:59:48 »

Demokraatti: VR:n hinnoitteluun halutaan muutos – ”Ei kannusta kulkemaan junalla kouluun”

http://demokraatti.fi/vrn-hinnoitteluun-halutaan-muutos-ei-kannusta-kulkemaan-junalla-kouluun/

---

Hienoa työtä ja kannatettava hanke, mutta ikävä kyllä ei aiheuta toimenpiteitä.

Junaliikenne on VR:lle sivutoimiala, ainakin tilinpäätöstietojen mukaan. Ei se kenellekään kuulu, jos yhtiön operatiivinen johto katsoo tarpeelliseksi tyhjentää yliopistokaupunkien kehyskunnat opiskelijoista. Ainakaan se ei kuulu valtion omistajaohjauksen vastuualueeseen.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #1 : Helmikuu 04, 2015, 15:52:45 »

Voisinpa kirjoittaa tähän nyt pienen otteen kokonaisuudesta. Porukka voi olla alla olevasta mitä mieltä tahansa ja ihan hyvä vaan, jos on. Olen käyttänyt tekstiäni varten lukuisia painettuja ja painamattomia (pdf:) lähteitä, haastatteluita ja tarkistuttanut laskelmani muun muassa parilla yritysrahoituksen proffalla ja muutamalla ekonomilla.

VR:llä on kolme plus yksi kivijalkaa liiketoiminnassaan, jotka ovat
1. Venäjän-yhdysliikenne (valtiosopimus)
2. LVM:n ostoliikenne
3. HSL:n ostoliikenne
4. Sijoitustoiminta

Kaikki muu toiminta on enemmän tai vähemmän puuhastelua. Yhtiön rahoitusarvopapereiden tasearvo kasvoi 31.12.2012-31.12.2013 rapiat 68 %, ollen 31.12.2013 hulppeat 243 miljoonaa euroa - siis pyöreästi saman verran, kuin mitä VR:n oman kaukoliikenteen liikevaihto vuositasolla on. Jokainen voi mielessään itse aprikoida, kumpi liiketoiminta sitoo enemmän henkilökuntaa - varttimiljardin osakesalkun pyörittäminen vai 300 kaukojunan liikennöinti vuorokaudessa. Rakettitiedettä tämä algebra ei ole.

VR:n tapana on tunnetusti tehdä muutoksia palveluihinsa niin sanotulla ilmoitusmenettelyllä. Tämä on nähty lukuisat kerrat eri asiayhteyksissä, joista voisin listata esimerkiksi lipunmyyntien sulkemiset, Haukivuoren ja Lievestuoreen pysähdysten lopettamiset, Turun varikon suunnitellun lakkauttamisen, Helsinki-Turku-välin lauantailiikenteen merkittävän karsimisen ja junasta ostettujen lippujen hintojen noston. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta tuossa nyt muutama tuorein esimerkki.

Kuten Antti tuohon kirjoitti, tämä adressi tuskin tulee aiheuttamaan VR:n päässä toimenpiteitä, sillä opiskelijat tuottavat VR:lle enemmän kuluja kuin tuloja. Puhakan Pekka kiteytti mielestäni erinomaisesti sen, että osakeyhtiö + monopoli on kaikkein huonoin olemassa olevista vaihtoehdoista. Tämä yhtälö johtaa huonosti omistajaohjattuna juurikin edellä mainitsemiini palvelutason heikennyksiin.

Osoitteessa Vilhonkatu 13 00100 Helsinki tehdään juuri sitä, mikä on omistajan tahto: rahaa. Ainut vaan, että omistaja ei tästä rahantekokoneesta liiemmin kostu, lähinnä vain seuraa sivusta, kun VR:n tilinpäätöksen viimeinen rivi turpoaa vuosi vuodelta, omavaraisuusaste kasvaa ja lafka porskuttaa.

Koska ihminen on pohjimmiltaan ahne ja jos monopoliyhtiössä on käytössä toimivan johdon kannustinjärjestelmä, ei rahantekotavalla ole merkitystä. Yhtiön ainoa tavoite on tehdä maksimaalinen tulos, keinoista viis. VR:n henkilöliikennestrategiasta selviää täysin yksiselitteisesti VR:n tahtotila henkilöliikenteen "kehittämiselle" vuosille 2013-2015. Tämä 181-sivuinen pumaska löytyy toisaalta internetistä. Juuri tämän toisaalta internetistä löytyvän paperin perusteella komppaan Antin kommenttia ja uskallan väittää, ettei adressi valitettavasti aiheuta toimenpiteitä.

Palaan vielä ihmisen ahneuteen: jos istuisin VR:n johtoryhmässä ja minulla olisi käytännössä vapaat kädet tehdä mahdollisimman paljon voittoa millä tahansa laillisella keinolla, tekisin sen aivan varmasti - siis aivan samalla tavalla, miten VR:n nykyjohto rahaa tahkoaa. Onko siinä jotain väärää? Jos vastaisin itsekkäästi, sanoisin, että ei ole. Jos miettisin asiaa yhteiskunnallisen palvelun ja yleispalveluvelvoitteen osalta, sanoisin, että on. Tätä jälkimmäistä kysymystä en muista yhdenkään toimittajan kysyneen esimerkiksi Mikael Arolta.

Niin kauan kuin VNK:n Omistajaohjausosasto ei tähän rakenteelliseen ongelmaan puutu, VR voi tehdä käytännössä aivan mitä tahansa. Eduskunnassa toistetaan mantraa "VR:ltä saadun tiedon mukaan" tai, että "VR:n on pakko karsia kannattamattomia palveluita, kuten opiskelija-alennuksia, jotta se voi valmistautua kilpailuun." No, eihän VR täytä kuin 29,5 vuotta sinä päivänä, kun vapaa kilpailu suomalaisessa rautatiehenkilöliikenteessä alkaa. Seinäjokelaanen voos tuumata tähän, notta aikaa on ainakihin ollu - VR:n henkkareel saa jäykkää viinaa Alkoost.

Miksi näin pitkä tarina? Siksi, että VR tulee heikentämään aivan varmasti palveluitaan jatkossakin - siis niin kauan kuin yhtiö on osakeyhtiö ja toimii monopolissa ja jos (valitettavasti näillä näkymin kun) omistajaohjaus ei puutu yhtiön tekemisiin millään lailla. Se ei ole yhtiön toimintaan puuttumista, jos Jykä-Häkä-jäbä pakottaa yhtiön vuokraamaan parikymmentä double deckeriä, jotta Kainuuseen saadaan varmistettua levyseppähitsaajille duunipaikkoja. Se ei ole myöskään oikeaa omistajaohjausta.

Toisaalla internetissä on julkaistu 12.12.2014 uutinen otsikolla "VR:n palvelumittarit laskussa – johdon kannustimet kasvussa". Ainakin minun mielestäni uutisen sisältämät tiedot ovat hälyttäviä. Viimeistään nyt omistajan pitäisi ärähtää miljardikioskilleen, mutta ei, mitään ei tunnu tapahtuvan. Tähän kun vielä ympätään eilinen turkulaiskonduktöörien ja -junamyyjien lakko samoista syistä johtuen, ei voi kuin ihmetellä sitä, miksei omistaja tee mitään? Kertokaa minulle viisaammat.

Olen lukenut ja analysoinut aikuisikäni aikana kymmenien ja taas kymmenien yhtiöiden tilinpäätöksiä ja taseita. VR:n tilinpäätökset ovat täysin poikkeuksellisia vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen: lafkalla on niin paljon hippoa, ettei VR taivu mitenkään normikokoisessa WC:ssä paskalle. Vertailun vuoksi: esimerkiksi Finnairin (liikevaihdoltaan VR:n kanssa samaa luokkaa) omavaraisuusaste 31.12.2013 oli 32 % ja taseen loppusumma oli 1,954 miljardia euroa. Mainittakoon, että Finnairin arvioitiin investoivan tilikauden 2014 (pääosin) laivastoon 133 miljoonaa euroa, eli kyllä, Finnairkin investoi kalustoonsa merkittävästi, jopa enemmän kuin VR, mutta Finnair ei kuitenkaan ole pankki tai sijoitusyhtiö, kuten VR tällä hetkellä on.

VR:n toimintaa voi verrata karrikoiden Berliinin muurin rakentamiseen 13.8.1961

Yle TV1:n 14.4.2013 esittämässä dokumentissa Historiaa: Jaettu Berliini kerrotaan noin kolmen minuutin kohdalla näin:
"Se [muurin rakentaminen 13.8.1961] mitä tapahtui, ylitti käsityskyvyn. Berliiniläiset seurasivat tapahtumaa neuvottomina ja täysin lamaantuneina. Kolmen länsivallan vyöhykkeellä tarkkailtiin tapahtumia, mutta ei puututtu asiaan."

Jonkun mielestä voin käyttää tässä kohtaa aasinsiltaa, mutta omasta mielestäni tässä on yhtymäkohtia VR:n toimintaan:
- VR:n asiakkaat seuraavat VR:n tekemisiä neuvottomina: adressit tai vetoomukset esimerkiksi opiskelija-alennuksiin tai Haukivuoren ja Lievestuoreen asemien pysähdysten säilyttämiseksi eivät auta, sillä VR tekee monopolinsa turvin aivan niin kuin se haluaa tehdä
- VNK:n Omistajaohjausosastolla seurataan tapahtumia, mutta ei puututa niihin

Vertaukseni on toki karu, mutta ainakin omasta näkövinkkelistäni asia menee juuri näin. Tässä on vielä toinenkin yhtäläinen piirre:
- Berliinin muuri oli murtuessaan lähes 28,5-vuotias
- VR täyttää henkilöliikenteen monopolin murtuessa 29,5 vuotta

(EDIT 4.2.2015 klo 17.00: muutama typo fiksattu)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2015, 17:00:43 kirjoittanut Mikko Nyman » tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #2 : Helmikuu 05, 2015, 10:55:53 »

"
Koska ihminen on pohjimmiltaan ahne ja jos monopoliyhtiössä on käytössä toimivan johdon kannustinjärjestelmä, ei rahantekotavalla ole merkitystä. Yhtiön ainoa tavoite on tehdä maksimaalinen tulos, keinoista viis. VR:n henkilöliikennestrategiasta selviää täysin yksiselitteisesti VR:n tahtotila henkilöliikenteen "kehittämiselle" vuosille 2013-2015. Tämä 181-sivuinen pumaska löytyy toisaalta internetistä. Juuri tämän toisaalta internetistä löytyvän paperin perusteella komppaan Antin kommenttia ja uskallan väittää, ettei adressi valitettavasti aiheuta toimenpiteitä.

Palaan vielä ihmisen ahneuteen: jos istuisin VR:n johtoryhmässä ja minulla olisi käytännössä vapaat kädet tehdä mahdollisimman paljon voittoa millä tahansa laillisella keinolla, tekisin sen aivan varmasti - siis aivan samalla tavalla, miten VR:n nykyjohto rahaa tahkoaa. Onko siinä jotain väärää? Jos vastaisin itsekkäästi, sanoisin, että ei ole. Jos miettisin asiaa yhteiskunnallisen palvelun ja yleispalveluvelvoitteen osalta, sanoisin, että on. Tätä jälkimmäistä kysymystä en muista yhdenkään toimittajan kysyneen esimerkiksi Mikael Arolta.
"

Komppaan kaimaa, ah ja niin totta.. Itsekin tahkoaisin varmasti rahaa juurikin noin jos istuisin vastaavan yhtiön johdossa samoilla säännöillä. Samaa ajatteluahan toki tekee lähes kaikki voittoa tavoittelevat firmat.. Tosin, saisiko asia olla puhtaasti näin valtionyhtiössä, jonka tehtäväksi voitaisiin lukea yhteiskunnallinen palvelu?
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #3 : Helmikuu 07, 2015, 09:28:52 »

Olen edelleen sitä mieltä, että Puhakan Pekan monopoli + osakeyhtiö = huonoin mahdollinen yhdistelmä -vertaus on erittäin osuva. Tässä ei tosiaan kansantaloustieteen tohtori tarvitse olla huomatakseen tuon järjettömyyden. Moisesta sapluunasta kun eivät hyödy ketkään muut kuin kannustinjärjestelmän piirissä oleva etujoukko; asiakkaat kärsivät, omistaja kärsii, työntekijät kärsivät. En ymmärrä, miksei omistaja näe näitä ongelmia?

Lienee sanomattakin selvää, että mikäli monopolille annetaan vapaat kädet tehdä rahaa, se johtaa enemmän tai vähemmän ongelmiin pitkässä juoksussa. Sillä ei mielestäni ole merkitystä, onko lafka valtionyhtiö vai ei: aivan yhtä lailla yksityisomistuksessakin oleva yhtiö voisi aiheuttaa vastaavia ongelmia, mikäli sen omistajaohjaus olisi onnetonta, tai mikäli omistajaohjaus puuttuisi täysin. Voisin kuvitella, että VR:n tapauksessa yhtiön toiminta muuttuisi avoimemmaksi tai vastuuntuntoisemmaksi, mikäli yhtiöllä olisi yksikin vähemmistöosakas. Tällöin yhtiökokouksessa voitaisi vaatia yhtiöön tehtäväksi erityinen tarkastus (kansankielellä erityistilintarkastus). En väitä, että VR:ssä olisi tehty taloudellisia väärinkäytöksiä. Sen sijaan ainakin minua pikkiriikkisenä VR:n osakkeenomistajana kiinnostaa se, mihin ne kaikki kymmenet ja taas kymmenet miljoonat eurot oikeasti menevät? Yritin pummata VR:n vuoden 2014 yhtiökokouksen pöytäkirjaa, josta olisi selvinnyt edes jotain, mutta tätä dokumenttia ei löytynyt VNK:n Omistajaohjausosastolta. Pidän tätä täysin pöyristyttävänä.

Yllä mainittujen asioiden ymppääminen lähes täydelliseen kusipäisyyteen ja ylimielisyyteen johtaa vääjäämättä siihen, että omistaja, asiakkaat ja työntekijät joutuvat hammasta purren "hyväksymään" lafkan toiminnan, eli aivan kuten kirjoitin tuossa ylempänä, kun vertasin VR:n nykytilannetta Berliinin muurin rakentamiseen vuonna 1961.

Olen aina sanonut niin, ettei ketään tai mitään pidä katsoa ylhäältä alaspäin, sillä ylimielisyys kostautuu enemmin tai myöhemmin. Tämä pätee niin työ- kuin parisuhteissa, kuten myös asiakas- ja kaverisuhteissa: voin väittää, että jossain vaiheessa vastapuolelta losahtavat hermot, mikäli näytän sille päivästä, kuukaudesta, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen keskisormea ja sanon "Mitäs läksit?" Juuri tämä asia on se pointti, jonka Antti tässä ketjussa avasi. VR:n kohdalla ehkä suurin yksittäinen ongelma on se, että erittäin merkittävän henkilökohtaisen taloudellisen edun tavoittelu menee kaiken edelle, siis aivan kaiken. Se ohittaa 200 km/h:n tuntivauhdilla yhtiön, asiakkaiden, omistajien kuin työntekijöidenkin edun. Kuten sanottu, VR:n oma kaukoliikenne ja sen harjoittaminen on yhtiön toimivan johdon näkökulmasta käytännössä puuhastelua. Tämä selviää esimerkiksi tästä dokkarista. Kuten ylle kirjoitin, onko tässä jotain väärää? On ja ei, katsantakannasta riippuen: juridisesti siinä ei ole mitään väärää, mutta moraalisesti on, mutta moraalinenkin kysymys on vastaajasta kiinni.

Jotain hyvääkin tämän kaiken murheen keskellä on: Vilhonkatu 13:n oligarkit ovat oivaltaneet ammottavan valtatyhjiön VNK:n ja VR:n välillä ja soveltavat sitä käytäntöön lähes nerokkaasti. "Lähes" siksi, että yhtiön toimivan johdon ahneus on liian läpinäkyvää ja liian räikeää kaikkine palvelutasoheikkenyksineen sun muineen. Minua ei haittaa pätkän vertaa se, ajaako naapurin Satu Mersulla vai Lambolla. Sen sijaan minua haittaa se, jos Satu näyttää minulle Lamborghinistaan keskisormea ja huutaa ikkunasta: "Näitä autoja vaan tulee, kun faija maksaa - sillä on rahaa, sillä se sai yksinoikeuden bingohallien pyörittämiseen leveyspiirin 60° yläpuolella!" Hermohan tuohon asenteeseen menisi ennemmin tai myöhemmin, mutta minkäs teet - Satu ajaa Lambolla ja meikäläinen Scanialla, joskin asiakkaan ominaisuudessa.

Yhtä kaikki - onko tässä kokonaisuudessa VR tehnyt jotain väärin? Oma vastaukseni on ei. Miksi sitten ei? VR tekee täsmälleen sitä, mitä omistaja siltä edellyttää - fyrkkaa. Mitä nyt pienistä osakeyhtiölaeista ja niiden höpöhöpö-vitospykälistä. VR on valtio valtiossa ja sillä hyvä. Onhan sillä ollut hyvin energinen ja luova turvallisuusyksikkökin ja entisellä turvallisuuspäälliköllä olivat oikein erityiset poliisivaltuudetkin, laskeutumisköydet, pimeänäkökiikarit, 60 ja 100 litran varustekassit, LED-valaisimet, nopeustutka, nippusidekäsiraudat, naamioitumis- ja suojaverkot, Hatch-käsine Patrol, käsirauta-avain iso, Aggressor-takki, Taser Axon Bat holster (en tiedä, mikä tämä on), leikkuri, työasun lakki, kuulosuojain kuuleva, uniform-hattu, kuljetuslaukku, paristopakkaus, käsineet, Snigel Wallet 10, Peli 1120 Case W/Foam Black, Arcteryx Alpha Pant Men's ja muita mukavia ja leikkisiä varusteita, jotka kuuluvat rautatiemonopolin ydinliiketoimintaan.

Jos joku epäilee yllä olevan listan paikkansapitävyyttä, kehotan hankkimaan Helsingin käräjäoikeudesta kaikki mahdolliset prujut diaarilla R 13/9094.

--



* Knatterton-kansi.jpg (103.24 kilotavua, 844x760 - tarkasteltu 188 kertaa.)
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #4 : Helmikuu 07, 2015, 12:53:20 »

Pelkästään yllä oleviin ostoksiin on käytetty VR:n rahaa 5430,13 EUR 15.4.2011-6.3.2012 välisenä aikana.

Herkempää omistajaohjaajaa saattaisi harmittaa.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #5 : Helmikuu 07, 2015, 13:11:46 »

Pelkästään yllä oleviin ostoksiin on käytetty VR:n rahaa 5430,13 EUR 15.4.2011-6.3.2012 välisenä aikana.

Herkempää omistajaohjaajaa saattaisi harmittaa.
häh, vain vähän yli 5000eur? Kannattaa olla realisti ja tarkastella vastaavan kokoisten muiden yritysten turvallisuusbudjettia. En nää vr:n asiassa mitään ihmeellistä. Vartijapalvelut maksavat monesti miljoonia vuodessa. Eri tilanteisiin pitää olla varustautuneena ja monesti testataan uusi tekniikoita. Normimeininkiä.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #6 : Helmikuu 08, 2015, 08:48:25 »

häh, vain vähän yli 5000eur? Kannattaa olla realisti ja tarkastella vastaavan kokoisten muiden yritysten turvallisuusbudjettia. En nää vr:n asiassa mitään ihmeellistä. Vartijapalvelut maksavat monesti miljoonia vuodessa. Eri tilanteisiin pitää olla varustautuneena ja monesti testataan uusi tekniikoita. Normimeininkiä.

VR:n turvallisuusyksikön budjetti oli vuonna 2012 noin 3 miljoonaa euroa. Sen sijaan nuo puolenkymmenen tuhannen euron rensseliostokset ovat ikään kuin "ekstraa" yhden ainoan henkilön käyttöön. Kummallisen tuosta tekee se, että kyseessä oli toimihenkilö, eli suomeksi sanottuna konttorirotta. Tämä on hieman sama kuin se, että minä menisin huomenna toimistollemme kuulosuojaimet korvilla ja varustekassi mukanani. Tiistaina matkassani olisikin sitten jo laskeutumisköysi ja keskiviikkona LED-valaisin.

Sitä minun piti kysyäkin arvon asiantuntijoilta, että mihin VR:n entinen turvallisuuspäällikkö tarvitsi nopeustutkaa? Jos minussa piilisi yhtään huumorimiestä, olisin revennyt melko monta kertaa näille jutuille - jotka valitettavasti ovat totta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Demokraatti: VR:n hinnoitteluun halutaan muutos  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina