Pitäneekö tuo lehtijutussa mainittu rakennusaika, 1900-luvun alussa, kutinsa. Vltavan talohan on entinen VR Helsingin konepajan hallintorakennus ja käsittääkseni konepajan toiminta on alkanut joskus 1860 korvissa.
Minun kuulemani perimätiedon mukaan rakennus olisi osa Helsingin veturitalleja. VR:n 75-vuotishistoriikin mukaan Helsinkiin valmistui uusi veturitalli 1910, joten tässä mielessä lehden mainitsema rakennusaika olisi mahdollinen.
Käytännössä Helsingin nykyisen asemarakennuksen ja ratapihan tieltä piti 1900-luvun alussa siirtää pois kuvassa
http://www.vaunut.org/kuva/38085 näkyvä veturitalli ja uusi talli olisi tehty kuvassa
http://www.vaunut.org/kuva/40500 olevien raiteiden 20-24 paikalle, vaikka tuossa kuvassa kääntöpöytä on jo poistettu ja raiteet kiitotavaran käytössä. Pääasiallinen varikko oli jo 1900-luvun alkuvuosina Pasilassa mutta Helsingissäkin olisi ollut silti veturitalli jonnekin 30- ja 40-lukujen taitteeseen asti. Vertaa myös Resiina-lehdessä 4/90 sivuilla 6 ja 10 oleviin Hv-höyryvetureiden kuvauspaikkoihin.