http://kansalaisen.karttapaikka.fi/asetukset/asetukset.html?e=270019&n=6692700&scale=16000&tool=siirra&width=1000&height=1000&showSRS=EPSG:3067&lang=fiKävin viikonloppuna tutkiskelemassa sekä mahdollista suurimman kalkkilouhoksen paikkaa että rantaan vieneen ratalinjan linjausta. Varma tieto on se, että karttalinkin Järvenkylä J:n yläpuolella olevista lammista pohjoisimmasta länteen on kaksi avolouhosta, mutta onko joku kolmesta lammesta myös vanha louhos? Sauvon historiassa on kuva kahden mäen välissä olevasta suuresta louhoksesta, ei sovi näkyvillä oleviin. Karttanimen Järvenkylä länsipuolella on loivasti kaakkoon kaartava tilustie, vanha ratapohja?
Varma paikallisilta saatu tieto on, että karttanimen Kaukoranta alkuK:n alla itäkaakkoon suuntautuva tienpätkä on vanhaa rataa, penger on paikoin yli 2 m korkea ja siitä kaakkoon meren rannalla olevalla leirintäalueella on jälkiä vankkatekoisesta kivi/puulaiturista.
Kaukorannan ja Takala-nimisen tilan välillä olevaa metsää en ole tutkinut, mutta korkeuskäyristä päätellen sen läpi olisi voinut johtaa radan. Toinen vaihtoehto olisi tien 12085 linjaus, mutta ratin takaa sillä on paljon suuremmat korkeuserot kuin kartta antaa ymmärtää.
Järvenkylän kalkin tarina loppui ensimmäisen maailmansodan nurkilla varmaankin länsinaapuriin perustetun Pargas Kalkbergs Ab:n halvemman ja paremman kalkin takia. Nyt 100 vuotta myöhemmin PK:n perillisyhtiö Nordkalk on hyvin kiinnostunut Järvenkylän kalkista...