Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tavaravaununvihreät öljysäiliövaunut v. 1909  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« : Kesäkuu 11, 2024, 09:37:05 »

Kesällä 1909 (Fredriksbergin) v.t. (nimike puuttuu) V. Heinonen lähetti Turun konepajan ja Tampereen varikon päälliköille kirjeet rakenteilla olleista öljynkuljetusvaunuista:
- Vaunujen säiliö ja muu ylärakenne tuli maalata samalla tummanvihertävällä värillä kuin Ga-vaunujen korit.
- Aluskehys tuli maalata mustalla ja merkinnät tehdä samaan tapaan kuin Ga-vaunuissakin.
- Säiliön päihin tuli maalata vaunun numero.
Kirjeiden mukana lähetettiin littereerausskitsi, jota en ole nähnyt.

Onko näistä tavaravaununvihreistä öljysäiliövaunista muuta tietoa?


SVR 1862-1912 -historiikin mukaan säiliövaunut maalattiin harmaiksi.  Ja (ainakin) vuonna 1912 määrättiin bensiinisäilövaunujen säiliö maalattavaksi valkeaksi.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2024, 10:17:38 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2024, 15:44:54 »

Koska ihmisen pitää seurata aikaansa (vaikka harrastaakin autonomian ajan rautatievaunuja), kysyin kaikkitietävältä AI:ltä minkä värisiä olivat Suomen valtionrautateiden säiliövaunut 1900-luvun alussa. Näin AI vastasi:

ChatGPT:
1900-luvun alussa Suomen valtionrautateiden (VR) säiliövaunut olivat yleisesti mustia tai tummanharmaita. Tällaiset vaunut kuljettivat pääasiassa nestemäisiä aineita, kuten öljyä ja kemikaaleja, ja väritys oli valittu käytännöllisyytensä vuoksi, sillä tummat värit eivät näyttäneet likaa ja kulumista yhtä selvästi kuin vaaleammat värit. Lisäksi tummat värit auttoivat piilottamaan mahdollisia öljy- ja nokitahroja, jotka olivat tyypillisiä näille vaunuille.

Copilot:
Suomen valtionrautateiden säiliövaunut 1900-luvun alussa olivat teräksenharmaata väriä. Näitä säiliövaunuja käytettiin erilaisten aineiden, kuten öljyn, kemikaalien ja muiden nestemäisten raaka-aineiden kuljetukseen.

Ei näytä AI löytäneen tummanvihertävällä värillä maalattuja öljynkuljetussäiliövaunuja. En sitä kyllä odottanutkaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2024, 18:03:20 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #2 : Kesäkuu 12, 2024, 17:08:55 »

Ehkä nämä rautateiden omat tummanvihertävällä värillä maalattavat öljynkuljetusvaunut olivat kreosoottiöljyvaunuja?

Esim. Nya Pressen uutisoi 21.1.1908:
"Edellä mainitun vaatimuksen yhteydessä rautatiehallitus vaatii ratapölkkyjen kyllästämiseen tarvittavan kreosoottiöljyn tuontitavan uudistamista. Tämä tuodaan tällä hetkellä tynnyreissä, mutta on osoitettu, että tynnyrit olivat saapuessaan säännöllisesti enemmän tai vähemmän vaurioituneet ja öljy valui osittain pois, mikä johti suureen hävikkiin. Siksi rautatiehallitus pyytää 150 000 mk avustuksen myöntämistä 1 000 tonnin varastosäiliön rakentamiseen ja 20 10-12 tonnin säiliövaunun hankintaan, jotta valtion rautatiet voisivat tuoda kreosoottiöljyä ratapölkkyjen ja muun puun kyllästämiseen tankkerilla."
Nya Pressen, 21.01.1908, nro 19, s. 5
https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/675166?page=5

tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #3 : Kesäkuu 12, 2024, 20:10:28 »

Ehkä nämä rautateiden omat tummanvihertävällä värillä maalattavat öljynkuljetusvaunut olivat kreosoottiöljyvaunuja?
VR:n 50-vuotishistoriikki kertoo, että vuonna 1910 rakennettiin 20 kpl 2-akselista säiliövaunua rautateiden impregneerauslaitoksen tarpeita varten. Tällä tarkoitettaneen nimenomaan ratapölkkyjen kyllästystoimintaa.

Vaunut lienevät näitä: http://vaunut.org/kuva/92779?tt=22&i1=XGo&i2=0199154
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #4 : Kesäkuu 13, 2024, 07:23:45 »

Vaunut taitavat löytyä Suomen rautatiehallituksen kertomuksesta vuodelta 1911:

"Vanhemmille radoille on tämän tilivuoden aikana hankittu seuraavat allamainittujen konepajain valmistamat veturit ja vaunut:
...
Turun Vaunutehtaassa valmistetut 8 öljynkuljetusvaunua;
Porin Konepajassa valmistetut 4 sekä
Kone- ja Siltarakennus-Osakeyhtiön valmistamat 8 samanlaista vaunua.
Nämä 20 öljyvaunua, N:rot 39001-39020, ovat kaksiakselisia sekä vipujarrulla varustettuja ja maksavat yhteensä 91 000:- "

Käsikirja liikenneosaston asema- ja junapalvelijoille II vuodelta 1916 kertoo näiden 20 vaunun litteran: S.

S-litteralla vorgista löytyy yksi kuva: http://vaunut.org/kuva/67674 ja sen kommenteista täydennystä Simon kommenttiin:
"Suomen Valtionrautatiet 1862-1912", sen II osaa sivulta 435: "Säiliövaunut (Sarja S). Vuonna 1910 rakennettiin 20 kpl. 2-akselista säiliövaunua nesteiden kulettamista varten rautatien impregneerauslaitoksen tarpeeksi. Jokaisessa vaunussa on 6 m/m levystä niitattu, 6220 m/m pitkä ja 1650 m/m läpimittainen säiliö. Se nojaa kuuden puisen poikkipalkin välityksellä aluskehykseen, johon se on vinositeillä kiinnitetty".

Samasta vaunusta on vorgissa kolme kuvaa: http://vaunut.org/kuvat/?tt=22&i1=XGo&i2=0199154

Joulukuussa 1917 näiden valtionrautateiden öljynkuljetusvaunujen numerot muutettiin siten, että ensimmäinen numero muutettiin kolmosesta kakkoseksi. Siis 29001-29020. (Konetirehtööri 8.12.1917, n:o 128)

Vaunuille on tainnut nyt löytyä littera S, valmistajat, hankinta(käyttöönotto?)vuosi 1911 sekä numerot  39001-39020 ja vuoden 1917 lopusta 29001-29020. Kun vielä löytyisi se littereerausskitsikin, niin kaikki olisi valmista mallinrakentajan rakentaa autenttinen tavaravaununvihreä säiliövaunu.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2024, 11:46:11 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1180


« Vastaus #5 : Kesäkuu 13, 2024, 14:03:32 »

Vihreä vaunu tämäkin. En tosin tiedä, miten hyvin vuonna 1990 kunnostetun museovaunun alkuperäinen habitus on dokumentoitu värin osalta.

http://vaunut.org/kuva/91582?tag0=11%7CGo%7C
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1180


« Vastaus #6 : Kesäkuu 15, 2024, 06:36:44 »

S-littera rautatielaitoksen omistamien säiliövaunujen tunnuksena oli käytössä aina vuoteen 1920 asti. Listojen perusteella S-vaunuja oli tuolloin 20 kpl. Vuonna 1921 listoilla oli jo 20 kpl Go-litteralla varustettuja vaunuja.

Kuvassa näkyvästä vaunusta on olemassa kuvalaattapiirustukset litteroilla Go (99001-99200 -> 199001-199200), Gob (199301-199350) ja XGo (099001-099200 -> 0199001-0199200).

http://vaunut.org/kuva/67674?tt=22&i1=XGo&i2=0199154
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #7 : Kesäkuu 15, 2024, 11:16:00 »

Kuvassa näkyvästä vaunusta on olemassa kuvalaattapiirustukset litteroilla Go (99001-99200 -> 199001-199200), Gob (199301-199350) ja XGo (099001-099200 -> 0199001-0199200).

Hyvä muistutus. Ja tässä alla se kuvalaattapiirustus on.

Nyt ei vissiin sitten enää puutukaan muuta kuin se vuoden 1909 littereerausskitsi,  jotta voi rakentaa autonomian ajan ratapihalleen ajanmukaisen tavaravaununvihreän säiliövaunun oikeine numeroineen ja merkintöineen.


* Go_crop.jpg (534.09 kilotavua, 2972x1915 - tarkasteltu 60 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2024, 12:30:04 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Tavaravaununvihreät öljysäiliövaunut v. 1909  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina