Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« : Tammikuu 18, 2025, 15:07:19 » |
|
Teollisuuden, ratatyöurakoitsijoiden ja muiden pikkutoimijoiden vetokalustosta on vaikea saada kokonaiskuvaa. Resiina-lehdessä 2/2010 oli Eero Heinosen laatima hyvin kattava ja yksityiskohtainen selostus tällaisten vetureiden käytöstä, tiedoista ja sijoituspaikoista silloisen tilaneen mukaan. Tänä vuonna tuon listauksen tilanteesta tulee kuitenkin jo 15 vuotta kuluneeksi.
Siksi ohessa yritykseni listata tällaisessa käytössä olevia vetureita, jotka ovat käytössä Suomessa tai vaihtoehtoisesti käytössä muualla mutta peräisin Suomesta. Olen rajannut listausta varsin merkittävästi, jotta työmäärä on pysynyt kohtuullisena:
- VR:n ohella listauksesta puuttuvat myös Fenniarail ja North Rail, joiden kalustoa seurataan täällä ja somessa muutenkin laajasti - listasta puuttuvat museoveturit - listasta puuttuvat pysyvästi käytöstä poistetut veturit - listasta puuttuvat miehittämättömät, hyvin rajatuilla alueilla käytetyt vaununsiirtolaitteet/robottiveturit, ja myös kaksiakseliset pienveturit, silloinkin kun viimeksi mainitut on Traficomin rekisterissä "vetureina" (=Dr, Dv, Dk) eivätkä "pienvetureina" (=Tve) - lisäksi listassa on todennäköisesti huomattava määrä muita puutteita ja virheitä tiedonpuutteiden, väärinymmärrysten ym. syiden seurauksena.
Tiedot ovat järjestyksessä (Traficomin) tyyppimerkintä, EVN-numero, perinteinen ja usein täysin epävirallinen lyhytnumero, valmistaja ml. valmistajan tyyppi ja valmistusnumero.
Korjauksia ja päivityksiä otan mielelläni vastaan, koska tietoni todennäköisesti ovat osaksi jo hyvinkin vanhentuneet. Listan täydentäminen myös kattamaan pois rajaamiani kalustoryhmiä, kuten robottivetureita, kaksiakselisia pienvetureita tai esim. ratatyökoneita tarjoaisi varmasti myös kiintoisaa tietoa, mutta omat resurssini siihen eivät riitä.
SSAB, Raahe
- Dr35 9810 8128 001, lyhytnumero 3501, Valmet Move 66 6619/1976 - Dr35 9810 8128 002, lyhytnumero 3502, Valmet Move 66 6618/1976 - Dr35 9810 8128 003, lyhytnumero 3503, Valmet Move 66 6620/1976 - Dr35 9810 8039 011, lyhytnumero 6611, Valmet Move 66 6621/1976
Kaikki neljä ilmeisesti ovat yhä käytössä, ja ovat Rautaruukille uutena tulleita. Aiemmin, mm. Resiina-lehdessä 2/2010 olleessa listauksessa (ks. yllä), tiedetään silloisella Rautaruukilla olleen enemmänkin saman sarjan vetureita käytössä. Ilmeisesti nämä eivät enää ole ajossa. Rautaruukilla Hämeenlinnassa ollut sisarveturi (Valmet Move 66 667/1971) on se HMVY:lle päätynyt museoveturi.
Edit 24.01.2025: jätän nyt kolmen modernisoidun Move 66:n EVN-numerot tuohon, koska mitä todennäköisimmin numeron juokseva osa on pysynyt muuttumattomana vuoden 2014 modernisointien yhteydessä. Tästä ei kuitenkaan ole aivan täyttä varmuutta, ja siksi näihin numeroihin on suhtauduttava varauksella.
Saalasti / Steelwheel
- Dr35 9810 8139 007, lyhytnumero 6607, Valmet Move 66 666/1971 - Dr35 9810 8139 013, lyhytnumero 6613, Valmet Move 66 6613/1973
Näitä Saalastin koneita yhtiö kait käyttää omiin tehtäviinsä ja toisinaan vuokraa ratatyöurakoitsijoille. Vetureista vanhempi palveli alkujaan Rautaruukilla Raahessa, uudempi mm. StoraEnsolla Inkeroisissa ennen Saalastille tuloaan.
Ovako, Imatrankoski
- Dr35 9810 8039 024, lyhytnumero 105, Valmet Move 66 6624/1982
Tämä veturi tuli Imatrankoskelle suunnilleen vuonna 2006 ja toimitettiin uutena Yhtyneille Paperitehtaille Jämsänkoskelle.
Edit 24.01.2025: valmistusvuosi korjattu
Ratarinki-yritysrypäs, mukaan lukien Imatran Veturipalvelu, Kymen Veturipalvelu ym.
- Dr17 9810 6007 001, lyhytnumero 6701, Valmet Move 67 6701/1975 (lokakuussa 2024 Voikkaalle, sen jälkeiset vaiheet epäselvät) - Dr45 9810 8049 001, lyhytnumero 901, Valmet Move 90 901/1966 - MOVE90 902 (veturi olisi Traficomin tyyppijärjestelmässä sarjaa Dr45, mutta sillä ei ilmeisesti ole EVN-numeroa), Valmet Move 90 902/1967 - Dv15 9810 1993 001, lyhytnumero 1993, Lokomo Vv15 513/1961 - Dv15 9810 2000 000, lyhytnumero 2000, Valmet Vv15 v. 1961 - Dv15 9810 2001 003, lyhytnumero 2001, Lokomo Vv15 517/1961
Imatran Veturipalvelun ja Kymen Veturipalvelun nykyinen veturitilanne on minulle hiukan hämärän peitossa. Sunilan radan sulkeminen liikenteeltä on vähentänyt veturitarvetta aivan olennaisesti, ja olen käsittänyt, saamatta sille täyttä vahvistusta, että ainakin Dv15-sarjaan olisi tehty lisää vähennksiä, jos niitä ylipäänsä enää on ajossa yhtäkään. Move 67 on alkujaan Kaukas-yhtiön / UPM:n kone Lauritsalasta, Move 90 -vetureista vanhempi on tullut UPM:ltä mutta Kuusankoskelta ja uudempi Karhulan - Sunilan rautatieltä. Kaikki tässä vielä listatut Dv15:t ovat entisiä VR:n vetureita, joiden lisäksi yhtiöllä oli neljäs, ilmeisesti vuosia sitten ajosta poistettu saman tyypin veturi. Tämä neljäs kuitenkin toimitettiin Ensolle Kaukopäähän uutena, eikä siten koskaan ollut osa VR:n palveluksessa Vv15/Dv15-sarjan veturina.
Näillä yrityksillä oli pitkään myös tyyppien Move 66 (Dr35) ja C600 (Dv17) vetureita. Viimeiset olivat
- Dr35 9810 8039 068 (aiemmin mm. Ovako 104), Move 66 668/1971 sekä - Dv17 9810 6003 070 (aiemmin Kaukas-yhtiöllä ja UPM:llä Lauritsalassa), C600 637/1969,
mutta nämä kaksi vietiin Hyvinkäälle Sinisten Vaunujen Ystävien toimesta v. 2024, ja nykyinen ja tuleva tilanne näidenkin osalta on vähän epäselvä.
Edit 24.01.2025: tietoja korjattu koskien KSR:n Move 90 -veturia ja Move 67 -veturia.
Finngas, Hamina
- Dv17 9810 6000 001, lyhytnumero 6001, Rauma-Repola C600 663/1972
Alun perin Veitsiluoto Oy:n veturi Kemistä, jonka valmisti Lokomon emoyhtiö Rauma-Repola vielä Lokomo-yhtiön lakkauttamisen jälkeen. Mahdollisesti viimeinen C600-sarjan veturi edelleen ei-museaalisessa käytössä ylipäänsä(?)
Arctic Rail
- Dr16 2811, Transtech Dr16 v. 1991
Ainoa VR:n veturihuutokaupoissa toiselle toimijalle kaupaksi mennyt veturi, tähän mennessä.
Edit 19.01.2025: yhtiön nimi korjattu Edit 24.01.2025: virheellinen EVN-numero poistettu
Mantsinen
- Dr35 9810 8139 005, lyhytnumero 171, Saalasti/Teräspyörä OTSO-robot 75 HS 171/2011
Viimeisten tietojeni valossa käytössä Uimaharjulla.
Stora Enso, Kommila/Varkaus
- Dr35 9810 8139 006, lyhytnumero 172, Saalasti/Teräspyörä OTSO-robot 75 HS 172/2011
Edit 24.01.2025: Tieto 172:n käyttäjästä/omistajasta korjattu, samoin korjattu valmistajan vetureille 171 ja 172 antama tyyppimerkintä.
GRK
- Dv35 9810 8000 002, lyhytnumero 2, Valmet Move 51h 556/1960
Entinen VR:n Vv13 1783 / Tve3 484
Skoda, Otanmäki
- Dv35 9810 8000 003, lyhytnumero 5103, Valmet Move 51h 570/1964
Entinen Rautaruukin veturi, palvellut Otanmäellä ilmeisesti jo kaivosaikana
Billerud Korsnäs, Skärblacka, Ruotsi
- 9874 0000 004, lyhytnumero 1, Valmet Move 500C 50001/1983
Ainoa Tve4-veturisarjan suurennettua, kolmiakselista varianttia toimitettu veturi.
Lisäksi yhtiöllä on jäljellä, vuonna 2014 hylätyt ja vuonna 2016 myös Ruotsin kalustorekisterin kirjauksen mukaan seisomaan jätetyt kaksi C600-veturia:
- 9874 0000 003, lyhytnumero 3, Lokomo C600 638/1968 - 9874 0000 006, lyhytnumero 2, Lokomo C600 634/1968
Edit 24.01.2025: Move 500C:n EVN-numero korjattu, lisätty tiedot hylätyistä mutta yhä jäljellä olevista C600-vetureista
SSAB, Luulaja, Ruotsi
- 9274 2660 515, lyhytnumero 515, Valmet Move 66 6614/1973 - 9274 2660 517, lyhytnumero 517, Valmet Move 66 6623/1979
Viimeiset SSAB:n Ruotsissa palvelevat Move 66 -veturit. Näitä vetureita toimitettiin Luulajaan kaikkiaan kuusi kappaletta, mutta yksi on museoitu (Valmet Move 66 669/1971, eli SSAB 512, Norrbottens Järnvägsmuseumin hallussa vuodesta 1999 - museota ylläpitävä Malmbanans Vänner -yhdistys on Ruotsin kalustorekisterissä kirjattu veturin haltijaksi, ja veturilla on EVN 9874 0000 012) ja loput kolme poistettu 2002-2011 ja mitä ilmeisimmin romutettu saman ajanjakson kuluessa.
Edit 24.01.2025: Lisätty tietoja koskien Norrbottens Järnvägsmuseumin veturia, SSAB 515:n valmistusvuosi korjattu
Edit 19.01.2025: Arctic Train korjattu muotoon Arctic Rail Edit 24.01.2025: suuri määrä korjauksia ja täydennyksiä, ks. yllä
|
|
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 19:44:50 kirjoittanut Johannes Erra »
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 477
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2025, 17:56:56 » |
|
Haminan Finngasista puheen ollen, mihin Otso on joutunut?
Juuri se entinen Mäntän G.A.Serlachius liikenneosaston Otso vm. 1963 (ja sähköttömäksi sittemmin muutettu).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2025, 18:11:49 » |
|
Minun viimeinen tietoni on, että se olisi Haminassa edelleen. Mutta listauksessani yllä on, ainakin nyt ensi alkuun, vain kolmi- ja neliakseliset veturit, ei kaksiakselisia pikkuvetureita. Tämä Finngasin Otso, samaten kuin monet muut vastaavan kokoluokan veturit (myös esimerkiksi koko Tve4-sarja), puuttuu tuosta listauksesta ihan vain tästä syystä.
Toivottavasti aikaa riittää joskus käydä nämä pienveturit myös läpi, niin että tämä kieltämättä nyt vielä hyvin suppea lista saadaan kattavaksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 200
|
« Vastaus #3 : Tänään kello 03:36:58 » |
|
Tässäpä listauksesta heränneitä huomioita: - Dr35 9810 8128 001, lyhytnumero 3501, Valmet Move 66 6619/1976 - Dr35 9810 8128 002, lyhytnumero 3502, Valmet Move 66 6618/1976 - Dr35 9810 8128 003, lyhytnumero 3503, Valmet Move 66 6620/1976
Onko numeroiden järjestys vahvistettu jostain lähteestä? Eli siis mikä numero kuuluu millekin yksilölle? Näiden EVN:thän olivat vuoteen 2014 asti: 98 10 8039 001-7 98 10 8039 002-5 98 10 8039 003-3 Mikähän idea tuon 39→28-muutoksen taustalla on? - Dr35 9810 8139 007, lyhytnumero 6607, Valmet Move 66 666/1971
Tämä muuten on toinen niistä Voikkaalla pitkään seisseistä raadoista, ainakin runkonsa puolesta. Ilmeisesti siihen on otettu osia vähän sieltä ja täältä, sillä esim. sen nykyinen hytti näyttäisi olevan sama, joka oli aiemmin Tla 90 10 9691 001-2:lla (MOVE66 6615/1973). - Dr35 9810 8039 024, lyhytnumero 105, Valmet Move 66 6624/1981
Tämä on ollut kaikissa näkemissäni lähteissä 1982. Kumpi vuosi on oikea? - Dr45, lyhytnumero 902, Valmet Move 90 902/1967
Kalustorekisterin avoimen datan viimeisimmän julkaisuversion (arkistoitu linkki) mukaan tämä on ollut rekisterissä MOVE90:nä vielä syksyllä 2022. Onko asiaan tullut muutosta? - Dr16 9810 2108 011, lyhytnumero 2811, Transtech Dr16 v. 1991
Onko EVN tietoa vai arvausta? Numeron perusteella veturin pitäisi olla nykyään radio-ohjattava. Voihan se ollakin, mutta RO-Dr16 olisi kyllä uutta ja melko yllättävää. Mantsinen
- Dr35 9810 8139 005, lyhytnumero 171, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 171/2011 - Dr35 9810 8139 006, lyhytnumero 172, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 172/2011
Eikös nämä ole mallia OTSO-robot 75 HS, vaikka Teräspyörän esitteessä (arkistoitu linkki) sivulla 13 esitellään vastaavanlainen veturi OTSO 6:na. Olisiko niin, että ensin mainitsemani mallinimi on tarkoitettu radio-ohjattaville versioille ja jälkimmäinen niille, jotka varustetaan vain perinteisillä hallintalaitteilla? Entä ovatko molemmat Mantsisen vetureita? 171 on kyllä Mantsisen punavalkokuosissa, mutta 172 on ollut ainakin vielä jokunen vuosi sitten alkuperäisessä värityksessä, jota on koristeltu StoraEnson logoilla. Billerud Korsnäs, Skärblacka, Ruotsi
- 9874 000 004, lyhytnumero 1, Valmet Move 500C 50001/1983
EVN:stä puuttuupi nolla. 500C:n lisäksi Billerudilla pitäisi olla yhä C600-vetureita, joiden kalustonhaltija on ollut Ruotsin kalustorekisterin mukaan 3.3.2016 alkaen Billerud Skog & Industri AB. Samana päivänä niiden rekisteröintien tilakoodiksi on muutettu "11", mikä sanantarkasti tarkoittaa "Registrering tillfälligt upphävd, driftklar förvaring" eli "Registration suspended, storage in working order". Eli virallisesti nämä kaksi ovat "vain seisonnassa": 98 74 0000 003-8, 3, 638/1968 98 74 0000 006-1, 2, 634/1968 - 9274 2660 515, lyhytnumero 515, Valmet Move 66 6614/1975
Pitäisikö tämän olla 1973? yksi on museoitu (Valmet Move 66 669/1971, eli SSAB 512, Norrbottens Järnvägsmuseumissa vuodesta 1999)
Aiemmin mainitsemani Ruotsin rekisterin mukaan tämän EVN on 98 74 0000 012-9 ja kalustonhaltijana on ollut vuodesta 2001 alkaen Malmbanans vänner. Ruotsin rekisteri kertoo myös, että Railcare T AB:llä on ollut ainakin vielä huhtikuun 2023 lopulla (ajankohta, jolloin rekisterin tiedot on viety EVR-järjestelmään) rekisteröitynä yksi C600: 92 74 2600 661-9, Lokomo 661/1970 Långselen talleilla seisoi jossain vaiheessa 662/1970, jonka oletan toimineen varaosalähteenä 661:lle. Onkohan se jo hävitetty…? Onkohan Ttm2 90 10 9428 001-2 (MOVE66 6610/1971) eli entinen Dr17 98 10 6006 010-1 sellaisessa kunnossa, että se voisi vielä joskus tehdä comebackin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8
|
« Vastaus #4 : Tänään kello 08:24:36 » |
|
Teollisuuden, ratatyöurakoitsijoiden ja muiden pikkutoimijoiden vetokalustosta on vaikea saada kokonaiskuvaa. Resiina-lehdessä 2/2010 oli Eero Heinosen laatima hyvin kattava ja yksityiskohtainen selostus tällaisten vetureiden käytöstä, tiedoista ja sijoituspaikoista silloisen tilaneen mukaan. Tänä vuonna tuon listauksen tilanteesta tulee kuitenkin jo 15 vuotta kuluneeksi.
Siksi ohessa yritykseni listata tällaisessa käytössä olevia vetureita, jotka ovat käytössä Suomessa tai vaihtoehtoisesti käytössä muualla mutta peräisin Suomesta. Olen rajannut listausta varsin merkittävästi, jotta työmäärä on pysynyt kohtuullisena:
- VR:n ohella listauksesta puuttuvat myös Fenniarail ja North Rail, joiden kalustoa seurataan täällä ja somessa muutenkin laajasti - listasta puuttuvat museoveturit - listasta puuttuvat pysyvästi käytöstä poistetut veturit - listasta puuttuvat miehittämättömät, hyvin rajatuilla alueilla käytetyt vaununsiirtolaitteet/robottiveturit, ja myös kaksiakseliset pienveturit, silloinkin kun viimeksi mainitut on Traficomin rekisterissä "vetureina" (=Dr, Dv, Dk) eivätkä "pienvetureina" (=Tve) - lisäksi listassa on todennäköisesti huomattava määrä muita puutteita ja virheitä tiedonpuutteiden, väärinymmärrysten ym. syiden seurauksena.
Tiedot ovat järjestyksessä (Traficomin) tyyppimerkintä, EVN-numero, perinteinen ja usein täysin epävirallinen lyhytnumero, valmistaja ml. valmistajan tyyppi ja valmistusnumero.
Korjauksia ja päivityksiä otan mielelläni vastaan, koska tietoni todennäköisesti ovat osaksi jo hyvinkin vanhentuneet. Listan täydentäminen myös kattamaan pois rajaamiani kalustoryhmiä, kuten robottivetureita, kaksiakselisia pienvetureita tai esim. ratatyökoneita tarjoaisi varmasti myös kiintoisaa tietoa, mutta omat resurssini siihen eivät riitä.
SSAB, Raahe
- Dr35 9810 8128 001, lyhytnumero 3501, Valmet Move 66 6619/1976 - Dr35 9810 8128 002, lyhytnumero 3502, Valmet Move 66 6618/1976 - Dr35 9810 8128 003, lyhytnumero 3503, Valmet Move 66 6620/1976 - Dr35 9810 8039 011, lyhytnumero 6611, Valmet Move 66 6621/1976
Kaikki neljä ilmeisesti ovat yhä käytössä, ja ovat Rautaruukille uutena tulleita. Aiemmin, mm. Resiina-lehdessä 2/2010 olleessa listauksessa (ks. yllä), tiedetään silloisella Rautaruukilla olleen enemmänkin saman sarjan vetureita käytössä. Ilmeisesti nämä eivät enää ole ajossa. Rautaruukilla Hämeenlinnassa ollut sisarveturi (Valmet Move 66 667/1971) on se HMVY:lle päätynyt museoveturi.
Saalasti / Steelwheel
- Dr35 9810 8139 007, lyhytnumero 6607, Valmet Move 66 666/1971 - Dr35 9810 8139 013, lyhytnumero 6613, Valmet Move 66 6613/1973
Näitä Saalastin koneita yhtiö kait käyttää omiin tehtäviinsä ja toisinaan vuokraa ratatyöurakoitsijoille. Vetureista vanhempi palveli alkujaan Rautaruukilla Raahessa, uudempi mm. StoraEnsolla Inkeroisissa ennen Saalastille tuloaan.
Ovako, Imatrankoski
- Dr35 9810 8039 024, lyhytnumero 105, Valmet Move 66 6624/1981
Tämä veturi tuli Imatrankoskelle suunnilleen vuonna 2006 ja toimitettiin uutena Yhtyneille Paperitehtaille Jämsänkoskelle.
Ratarinki-yritysrypäs, mukaan lukien Imatran Veturipalvelu, Kymen Veturipalvelu ym.
- Dr17 9810 6007 001, lyhytnumero 6701, Valmet Move 67 6701/1975 - Dr45 9810 8049 001, lyhytnumero 901, Valmet Move 90 901/1966 - Dr45, lyhytnumero 902, Valmet Move 90 902/1967 - Dv15 9810 1993 001, lyhytnumero 1993, Lokomo Vv15 513/1961 - Dv15 9810 2000 000, lyhytnumero 2000, Valmet Vv15 v. 1961 - Dv15 9810 2001 003, lyhytnumero 2001, Lokomo Vv15 517/1961
Imatran Veturipalvelun ja Kymen Veturipalvelun nykyinen veturitilanne on minulle hiukan hämärän peitossa. Sunilan radan sulkeminen liikenteeltä on vähentänyt veturitarvetta aivan olennaisesti, ja olen käsittänyt, saamatta sille täyttä vahvistusta, että ainakin Dv15-sarjaan olisi tehty lisää vähennksiä, jos niitä ylipäänsä enää on ajossa yhtäkään. Move 67 on alkujaan Kaukas-yhtiön / UPM:n kone Lauritsalasta, Move 90 -vetureista vanhempi on tullut UPM:ltä mutta Kuusankoskelta ja uudempi Karhulan - Sunilan rautatieltä. Kaikki tässä vielä listatut Dv15:t ovat entisiä VR:n vetureita, joiden lisäksi yhtiöllä oli neljäs, ilmeisesti vuosia sitten ajosta poistettu saman tyypin veturi. Tämä neljäs kuitenkin toimitettiin Ensolle Kaukopäähän uutena, eikä siten koskaan ollut osa VR:n palveluksessa Vv15/Dv15-sarjan veturina.
Näillä yrityksillä oli pitkään myös tyyppien Move 66 (Dr35) ja C600 (Dv17) vetureita. Viimeiset olivat
- Dr35 9810 8039 068 (aiemmin mm. Ovako 104), Move 66 668/1971 sekä - Dv17 9810 6003 070 (aiemmin Kaukas-yhtiöllä ja UPM:llä Lauritsalassa), C600 637/1969,
mutta nämä kaksi vietiin Hyvinkäälle Sinisten Vaunujen Ystävien toimesta v. 2024, ja nykyinen ja tuleva tilanne näidenkin osalta on vähän epäselvä.
Finngas, Hamina
- Dv17 9810 6000 001, lyhytnumero 6001, Rauma-Repola C600 663/1972
Alun perin Veitsiluoto Oy:n veturi Kemistä, jonka valmisti Lokomon emoyhtiö Rauma-Repola vielä Lokomo-yhtiön lakkauttamisen jälkeen. Mahdollisesti viimeinen C600-sarjan veturi edelleen ei-museaalisessa käytössä ylipäänsä(?)
Arctic Rail
- Dr16 9810 2108 011, lyhytnumero 2811, Transtech Dr16 v. 1991
Ainoa VR:n veturihuutokaupoissa toiselle toimijalle kaupaksi mennyt veturi, tähän mennessä.
Mantsinen
- Dr35 9810 8139 005, lyhytnumero 171, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 171/2011 - Dr35 9810 8139 006, lyhytnumero 172, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 172/2011
Viimeisten tietojeni valossa ensin mainittu on käytössä Uimaharjulla ja viimeksi mainittu Varkaudessa.
GRK
- Dv35 9810 8000 002, lyhytnumero 2, Valmet Move 51h 556/1960
Entinen VR:n Vv13 1783 / Tve3 484
Skoda, Otanmäki
- Dv35 9810 8000 003, lyhytnumero 5103, Valmet Move 51h 570/1964
Entinen Rautaruukin veturi, palvellut Otanmäellä ilmeisesti jo kaivosaikana
Billerud Korsnäs, Skärblacka, Ruotsi
- 9874 000 004, lyhytnumero 1, Valmet Move 500C 50001/1983
Ainoa Tve4-veturisarjan suurennettua, kolmiakselista varianttia toimitettu veturi.
SSAB, Luulaja, Ruotsi
- 9274 2660 515, lyhytnumero 515, Valmet Move 66 6614/1975 - 9274 2660 517, lyhytnumero 517, Valmet Move 66 6623/1979
Viimeiset SSAB:n Ruotsissa palvelevat Move 66 -veturit. Näitä vetureita toimitettiin Luulajaan kaikkiaan kuusi kappaletta, mutta yksi on museoitu (Valmet Move 66 669/1971, eli SSAB 512, Norrbottens Järnvägsmuseumissa vuodesta 1999) ja loput kolme poistettu 2002-2011 ja mitä ilmeisimmin romutettu saman ajanjakson kuluessa.
Edit 19.01.2025: Arctic Train korjattu muotoon Arctic Rail
Voin avata teille hiukan Imatran vetureiden tilannetta. Ovakon Move66 seisoi vielä loka 24 Ovakon pihalla. Kesäkuussa 24, Dr17 oli vaihtotöissä, viimeiseksi nähty Voikkaalla. Vietiin samaan aikaan sinne kun Sunilan Move90 tuotiin Ilmalasta imatralle 1.10.24. Vemppu 2000 nähty syyskuussa 24 vaihtotöissä Imt:llä. Huhuja liikkuu, että Sunilan Move korvasi Vemput, mutta varmaksi en voi sanoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 253
|
« Vastaus #5 : Tänään kello 19:23:49 » |
|
Suuri kiitos kommenteista ja ennen kaikkea siitä vaivannäöstä, mikä varsinkin Jussi-Pekka Halonen on nähnyt jotta lista saataisiin asianmukaiseen kuntoon.
Keskeisin johtopäätös näistä on kyllä se, että listassani on ollut enemmän huteruutta kuin osasin aavistaa. Nyt onneksi asiat korjaantunevat.
Kommentteja aiheittain alla.
SSAB, Raahe
Noiden kolmen modernisoidun veturin osalta löysin uudet EVN-numerot Traficomin rekisteristä muistiinpanojeni mukaan 11.10.2017, jolloin siellä yksilönumeroita vielä listattiin. On luontevaa ajatella, että numeron loppuosa on pysynyt samana ja vain nelinumeroinen tyyppiä kuvaava osuus on muuttunut (8039 --> 8128). Hämärä muistikuva minulla on myös jostakin videonpätkästä, missä vetureita olisi näkynyt, ja mikä olisi vahvistanut tätä ajatusta. Vedenpitävää todistetta minulla kylläkään ei ole, siksi varmaankin on mahdollista, teoriassa ainakin, että numeroiden loppuosat myös olisivat vaihtuneet päittäin vuoden 2014 muutostöiden yhteydessä. Muutos 8039 --> 8128 liittynee vetureihin tehtyihin muutostöihin, mutta en tunne numerosarjan tuon osan muodostamistapaa, niin että voisin sanoa mitään enempää.
Saalasti / Steelwheel
Veturi Dr35 9810 8139 007, lyhytnumero 6607, Valmet Move 66 666/1971, on muistiinpanojeni mukaan alkujaan Rautaruukin veturi, joka päätyi myöhemmin Maansiirto Veli Hyyryläisen käyttöön. Sitten veturi oli kymmenisen vuotta pois ajosta, ensin Hyyryläisellä ja myöhemmin Saalastilla, ja epäilemättä pitkään varaosalähteenä. Saalasti kuitenkin kunnosti veturin ajoon.
Ovako, Imatrankoski
Hienoa saada vahvistus, että veturi on ainakin vielä syksyllä 2024 ollut Imatrankoskella.
Olen löytänyt tälle veturille useita valmistusvuosia, jossakin paperissa mainittiin myös 1984. Palautteen perusteella korjaan nyt vuodeksi kuitenkin tuon 1982, varsinkin kun se on myös Pölhön ja Pykälä-ahon teoksessa (Suomen juna- ja raitiovaunukuvasto / Finnish Motive Power 1.1.1996) mainittu valmistumisvuosi.
Ratarinki-yritysrypäs, mukaan lukien Imatran Veturipalvelu, Kymen Veturipalvelu ym.
Karhulan - Sunilan vanhan Move 90 -veturin lyhytnumerosta minulla ei ollut tietoa, eikä ole edelleenkään. Jos sellaista ei veturille vieläkään ole myönnetty, sitten veturi Traficomin papereissa tietysti on edelleen merkinnällä MOVE90 902.
Move 67 / Dr17 jää nyt vielä listaan, ja Dv15-sarja samaten, koska tietoa niiden poistosta ei ole. On tietysti helppoa tehdä valistunut arvaus, että molempien Move 90 -vetureiden nyt ollessa Imatralla näiden muiden käyttö on vähenemässä ellei päättynyt.
Arctic Rail
Toisaalla saamani palautteen perusteella jo korjasin "Arctic Trainin" oikeaan muotoon Arctic Railiksi.
EVN-numeron alkuosa 9810 ei ollut sen enempää tietoa kuin arvaustakaan vaan yksiselitteisesti virhe. Oikea alkuosa olisi 9210. Poistan koko numeron silti nyt taulukosta, koska vaikka tuossa muodossa olevat EVN:t (siis 9210 2108 0xx) veturisarjalle tiettävästi kuuluvat, en ole nähnyt niitä käytettävän. Traficomin ajankohtaiseen dataan minulla ei ole pääsyä muutenkaan.
Mantsinen
Kiitos jälleen korjauksesta, OTSO-robot 75 HS on oikein. Olen varmaan löytänyt OTSO 6 -nimen tuosta mainitusta esiitteestä.
Korjaan veturin 172 Stora Enson veturiksi. En muista, mistä tieto molempien kuulumisesta Mantsiselle oli peräisin, ja kun useat helposti löydettävät lähteet (linkatun kuvan ohella ennen muuta Resiinan 4/2019 Tasoristeys) viittaavat 172:n olevan Stora Enson omassa käytössä, on parempi korjata.
Billerud Korsnäs, Skärblacka, Ruotsi
Korjaan EVN:n nollat kuntoon.
Minun käsitykseni Korsnäs-konsernin C600-vetureista on, että ne olisi poistettu käytöstä itse asiassa jo vuonna 2014. Tämä tieto on Ulf Diehlin ja Lennart Nilssonin teoksesta "Motorlok i Sverige", vuodelta 2021. Vetureiden romutuksesta tässä teoksessa tai muuallakaan ei kuitenkaan ole mainintaa, minkä olisin löytänyt. Veturit epäilemättä ovat siten edelleen jäljellä, vaikkakin pysyvästi käytöstä poistettuina.
Railcare-konserni, Ruotsi
Ruotsiin toimitettiin kaikkiaan 4 kpl C600-vetureita. Korsnäsin kahden veturin lisäksi yksi Skutskäriin (Lokomo, C600, 661/1968) ja yksi Hälleforsille (Lokomo, C600, 662/1968). Nämä kaksi viimeksi mainittua päätyivät eri vaiheiden jälkeen Railcare-konsernille. Veturi Lokomo 661/1968, loppuvaiheessa Railcare 661, laitettiin seisomaan viimeistään v. 2018, ja edellä mainitsemani "Motorlok i Sverige" -kirjan mukaan vuonna 2021 veturin romutus oli paraikaa käynnissä. Veturi Lokomo 662/1968 sai jo Hälleforsilla numeron 878, ja samalla numerolla se oli myös Railcaren palveluksessa. Tämä veturi laitettiin seisomaan ilmeisesti jo vuonna 2008, "Motorlok i Sverige" mainitsee kuitenkin vain romutusvuoden, 2017.
SSAB, Luulaja, Ruotsi
9274 2660 515 on tosiaan vuodelta 1973, korjataan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Kiviniemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 61
|
« Vastaus #6 : Tänään kello 21:42:19 » |
|
Mikä lienee näiden tilanne nyt.
Diehl & Nilsson 2023 mukaan:
- MOVE 250B Boliden 184/1988, Skelleftehamn - MOVE 250B, 99 74 9481 016-8, SL Z66 16, Transtech 105,/1991, Saltsjöbanan - SWM, Ånge, Otso, Saalasti 109/1974 - SMT Sandvik 92 74 0008 805-4, 8805, Otso, Saalasti 120/1979 - SMT Sandvik, 98 74 0000 138-2, 8809, Otso, Saalasti 138/1982 - Otso, Saalasti 118/1978, Yara, Köping
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|