Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Pienoperaattoreiden veturit Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« : Tammikuu 18, 2025, 15:07:19 »

Teollisuuden, ratatyöurakoitsijoiden ja muiden pikkutoimijoiden vetokalustosta on vaikea saada kokonaiskuvaa. Resiina-lehdessä 2/2010 oli Eero Heinosen laatima hyvin kattava ja yksityiskohtainen selostus tällaisten vetureiden käytöstä, tiedoista ja sijoituspaikoista silloisen tilaneen mukaan. Tänä vuonna tuon listauksen tilanteesta tulee kuitenkin jo 15 vuotta kuluneeksi.

Siksi ohessa yritykseni listata tällaisessa käytössä olevia vetureita, jotka ovat käytössä Suomessa tai vaihtoehtoisesti käytössä muualla mutta peräisin Suomesta. Olen rajannut listausta varsin merkittävästi, jotta työmäärä on pysynyt kohtuullisena:

- VR:n ohella listauksesta puuttuvat myös Fenniarail ja North Rail, joiden kalustoa seurataan täällä ja somessa muutenkin laajasti
- listasta puuttuvat museoveturit
- listasta puuttuvat pysyvästi käytöstä poistetut veturit
- listasta puuttuvat miehittämättömät, hyvin rajatuilla alueilla käytetyt vaununsiirtolaitteet/robottiveturit, ja myös kaksiakseliset pienveturit, silloinkin kun viimeksi mainitut on Traficomin rekisterissä "vetureina" (=Dr, Dv, Dk) eivätkä "pienvetureina" (=Tve)
- lisäksi listassa on todennäköisesti huomattava määrä muita puutteita ja virheitä tiedonpuutteiden, väärinymmärrysten ym. syiden seurauksena.

Tiedot ovat järjestyksessä (Traficomin) tyyppimerkintä, EVN-numero, perinteinen ja usein täysin epävirallinen lyhytnumero, valmistaja ml. valmistajan tyyppi ja valmistusnumero.

Korjauksia ja päivityksiä otan mielelläni vastaan, koska tietoni todennäköisesti ovat osaksi jo hyvinkin vanhentuneet. Listan täydentäminen myös kattamaan pois rajaamiani kalustoryhmiä, kuten robottivetureita, kaksiakselisia pienvetureita tai esim. ratatyökoneita tarjoaisi varmasti myös kiintoisaa tietoa, mutta omat resurssini siihen eivät riitä.

SSAB, Raahe

- Dr35 9810 8128 001, lyhytnumero 3501, Valmet Move 66 6619/1976
- Dr35 9810 8128 002, lyhytnumero 3502, Valmet Move 66 6618/1976
- Dr35 9810 8128 003, lyhytnumero 3503, Valmet Move 66 6620/1976
- Dr35 9810 8039 011, lyhytnumero 6611, Valmet Move 66 6621/1976

Kaikki neljä ilmeisesti ovat yhä käytössä, ja ovat Rautaruukille uutena tulleita. Aiemmin, mm. Resiina-lehdessä 2/2010 olleessa listauksessa (ks. yllä), tiedetään silloisella Rautaruukilla olleen enemmänkin saman sarjan vetureita käytössä. Ilmeisesti nämä eivät enää ole ajossa. Rautaruukilla Hämeenlinnassa ollut sisarveturi (Valmet Move 66 667/1971) on se HMVY:lle päätynyt museoveturi.

Saalasti / Steelwheel

- Dr35 9810 8139 007, lyhytnumero 6607, Valmet Move 66 666/1971
- Dr35 9810 8139 013, lyhytnumero 6613, Valmet Move 66 6613/1973

Näitä Saalastin koneita yhtiö kait käyttää omiin tehtäviinsä ja toisinaan vuokraa ratatyöurakoitsijoille. Vetureista vanhempi palveli alkujaan Rautaruukilla Raahessa, uudempi mm. StoraEnsolla Inkeroisissa ennen Saalastille tuloaan.

Ovako, Imatrankoski

- Dr35 9810 8039 024, lyhytnumero 105, Valmet Move 66 6624/1981

Tämä veturi tuli Imatrankoskelle suunnilleen vuonna 2006 ja toimitettiin uutena Yhtyneille Paperitehtaille Jämsänkoskelle.

Ratarinki-yritysrypäs, mukaan lukien Imatran Veturipalvelu, Kymen Veturipalvelu ym.

- Dr17 9810 6007 001, lyhytnumero 6701, Valmet Move 67 6701/1975
- Dr45 9810 8049 001, lyhytnumero 901, Valmet Move 90 901/1966
- Dr45, lyhytnumero 902, Valmet Move 90 902/1967
- Dv15 9810 1993 001, lyhytnumero 1993, Lokomo Vv15 513/1961
- Dv15 9810 2000 000, lyhytnumero 2000, Valmet Vv15 v. 1961
- Dv15 9810 2001 003, lyhytnumero 2001, Lokomo Vv15 517/1961

Imatran Veturipalvelun ja Kymen Veturipalvelun nykyinen veturitilanne on minulle hiukan hämärän peitossa. Sunilan radan sulkeminen liikenteeltä on vähentänyt veturitarvetta aivan olennaisesti, ja olen käsittänyt, saamatta sille täyttä vahvistusta, että ainakin Dv15-sarjaan olisi tehty lisää vähennksiä, jos niitä ylipäänsä enää on ajossa yhtäkään. Move 67 on alkujaan Kaukas-yhtiön / UPM:n kone Lauritsalasta, Move 90 -vetureista vanhempi on tullut UPM:ltä mutta Kuusankoskelta ja uudempi Karhulan - Sunilan rautatieltä. Kaikki tässä vielä listatut Dv15:t ovat entisiä VR:n vetureita, joiden lisäksi yhtiöllä oli neljäs, ilmeisesti vuosia sitten ajosta poistettu saman tyypin veturi. Tämä neljäs kuitenkin toimitettiin Ensolle Kaukopäähän uutena, eikä siten koskaan ollut osa VR:n palveluksessa Vv15/Dv15-sarjan veturina.

Näillä yrityksillä oli pitkään myös tyyppien Move 66 (Dr35) ja C600 (Dv17) vetureita. Viimeiset olivat

- Dr35 9810 8039 068 (aiemmin mm. Ovako 104), Move 66 668/1971 sekä
- Dv17 9810 6003 070 (aiemmin Kaukas-yhtiöllä ja UPM:llä Lauritsalassa), C600 637/1969,

mutta nämä kaksi vietiin Hyvinkäälle Sinisten Vaunujen Ystävien toimesta v. 2024, ja nykyinen ja tuleva tilanne näidenkin osalta on vähän epäselvä.

Finngas, Hamina

- Dv17 9810 6000 001, lyhytnumero 6001, Rauma-Repola C600 663/1972

Alun perin Veitsiluoto Oy:n veturi Kemistä, jonka valmisti Lokomon emoyhtiö Rauma-Repola vielä Lokomo-yhtiön lakkauttamisen jälkeen. Mahdollisesti viimeinen C600-sarjan veturi edelleen ei-museaalisessa käytössä ylipäänsä(?)

Arctic Rail

- Dr16 9810 2108 011, lyhytnumero 2811, Transtech Dr16 v. 1991

Ainoa VR:n veturihuutokaupoissa toiselle toimijalle kaupaksi mennyt veturi, tähän mennessä.

Mantsinen

- Dr35 9810 8139 005, lyhytnumero 171, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 171/2011
- Dr35 9810 8139 006, lyhytnumero 172, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 172/2011

Viimeisten tietojeni valossa ensin mainittu on käytössä Uimaharjulla ja viimeksi mainittu Varkaudessa.

GRK

- Dv35 9810 8000 002, lyhytnumero 2, Valmet Move 51h 556/1960

Entinen VR:n Vv13 1783 / Tve3 484

Skoda, Otanmäki

- Dv35 9810 8000 003, lyhytnumero 5103, Valmet Move 51h 570/1964

Entinen Rautaruukin veturi, palvellut Otanmäellä ilmeisesti jo kaivosaikana

Billerud Korsnäs, Skärblacka, Ruotsi

- 9874 000 004, lyhytnumero 1, Valmet Move 500C 50001/1983

Ainoa Tve4-veturisarjan suurennettua, kolmiakselista varianttia toimitettu veturi.

SSAB, Luulaja, Ruotsi

- 9274 2660 515, lyhytnumero 515, Valmet Move 66 6614/1975
- 9274 2660 517, lyhytnumero 517, Valmet Move 66 6623/1979

Viimeiset SSAB:n Ruotsissa palvelevat Move 66 -veturit. Näitä vetureita toimitettiin Luulajaan kaikkiaan kuusi kappaletta, mutta yksi on museoitu (Valmet Move 66 669/1971, eli SSAB 512, Norrbottens Järnvägsmuseumissa vuodesta 1999) ja loput kolme poistettu 2002-2011 ja mitä ilmeisimmin romutettu saman ajanjakson kuluessa.

Edit 19.01.2025: Arctic Train korjattu muotoon Arctic Rail
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2025, 22:53:41 kirjoittanut Johannes Erra » tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 476


« Vastaus #1 : Tammikuu 18, 2025, 17:56:56 »

Haminan Finngasista puheen ollen, mihin Otso on joutunut?

Juuri se entinen Mäntän G.A.Serlachius liikenneosaston Otso vm. 1963 (ja sähköttömäksi sittemmin muutettu).
tallennettu
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 252


« Vastaus #2 : Tammikuu 18, 2025, 18:11:49 »

Minun viimeinen tietoni on, että se olisi Haminassa edelleen. Mutta listauksessani yllä on, ainakin nyt ensi alkuun, vain kolmi- ja neliakseliset veturit, ei kaksiakselisia pikkuvetureita. Tämä Finngasin Otso, samaten kuin monet muut vastaavan kokoluokan veturit (myös esimerkiksi koko Tve4-sarja), puuttuu tuosta listauksesta ihan vain tästä syystä.

Toivottavasti aikaa riittää joskus käydä nämä pienveturit myös läpi, niin että tämä kieltämättä nyt vielä hyvin suppea lista saadaan kattavaksi.
tallennettu
Jussi-Pekka Halonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 200


« Vastaus #3 : Tänään kello 03:36:58 »

Tässäpä listauksesta heränneitä huomioita:

- Dr35 9810 8128 001, lyhytnumero 3501, Valmet Move 66 6619/1976
- Dr35 9810 8128 002, lyhytnumero 3502, Valmet Move 66 6618/1976
- Dr35 9810 8128 003, lyhytnumero 3503, Valmet Move 66 6620/1976
Onko numeroiden järjestys vahvistettu jostain lähteestä? Eli siis mikä numero kuuluu millekin yksilölle?

Näiden EVN:thän olivat vuoteen 2014 asti:
98 10 8039 001-7
98 10 8039 002-5
98 10 8039 003-3

Mikähän idea tuon 39→28-muutoksen taustalla on?

- Dr35 9810 8139 007, lyhytnumero 6607, Valmet Move 66 666/1971
Tämä muuten on toinen niistä Voikkaalla pitkään seisseistä raadoista, ainakin runkonsa puolesta. Ilmeisesti siihen on otettu osia vähän sieltä ja täältä, sillä esim. sen nykyinen hytti näyttäisi olevan sama, joka oli aiemmin Tla 90 10 9691 001-2:lla (MOVE66 6615/1973).

- Dr35 9810 8039 024, lyhytnumero 105, Valmet Move 66 6624/1981
Tämä on ollut kaikissa näkemissäni lähteissä 1982. Kumpi vuosi on oikea?

- Dr45, lyhytnumero 902, Valmet Move 90 902/1967
Kalustorekisterin avoimen datan viimeisimmän julkaisuversion (arkistoitu linkki) mukaan tämä on ollut rekisterissä MOVE90:nä vielä syksyllä 2022. Onko asiaan tullut muutosta?

- Dr16 9810 2108 011, lyhytnumero 2811, Transtech Dr16 v. 1991
Onko EVN tietoa vai arvausta? Numeron perusteella veturin pitäisi olla nykyään radio-ohjattava. Voihan se ollakin, mutta RO-Dr16 olisi kyllä uutta ja melko yllättävää.

Mantsinen

- Dr35 9810 8139 005, lyhytnumero 171, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 171/2011
- Dr35 9810 8139 006, lyhytnumero 172, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 172/2011
Eikös nämä ole mallia OTSO-robot 75 HS, vaikka Teräspyörän esitteessä (arkistoitu linkki) sivulla 13 esitellään vastaavanlainen veturi OTSO 6:na. Olisiko niin, että ensin mainitsemani mallinimi on tarkoitettu radio-ohjattaville versioille ja jälkimmäinen niille, jotka varustetaan vain perinteisillä hallintalaitteilla?

Entä ovatko molemmat Mantsisen vetureita? 171 on kyllä Mantsisen punavalkokuosissa, mutta 172 on ollut ainakin vielä jokunen vuosi sitten alkuperäisessä värityksessä, jota on koristeltu StoraEnson logoilla.

Billerud Korsnäs, Skärblacka, Ruotsi

- 9874 000 004, lyhytnumero 1, Valmet Move 500C 50001/1983
EVN:stä puuttuupi nolla.

500C:n lisäksi Billerudilla pitäisi olla yhä C600-vetureita, joiden kalustonhaltija on ollut Ruotsin kalustorekisterin mukaan 3.3.2016 alkaen Billerud Skog & Industri AB. Samana päivänä niiden rekisteröintien tilakoodiksi on muutettu "11", mikä sanantarkasti tarkoittaa "Registrering tillfälligt upphävd, driftklar förvaring" eli "Registration suspended, storage in working order". Eli virallisesti nämä kaksi ovat "vain seisonnassa":
98 74 0000 003-8, 3, 638/1968
98 74 0000 006-1, 2, 634/1968

- 9274 2660 515, lyhytnumero 515, Valmet Move 66 6614/1975
Pitäisikö tämän olla 1973?

yksi on museoitu (Valmet Move 66 669/1971, eli SSAB 512, Norrbottens Järnvägsmuseumissa vuodesta 1999)
Aiemmin mainitsemani Ruotsin rekisterin mukaan tämän EVN on 98 74 0000 012-9 ja kalustonhaltijana on ollut vuodesta 2001 alkaen Malmbanans vänner.



Ruotsin rekisteri kertoo myös, että Railcare T AB:llä on ollut ainakin vielä huhtikuun 2023 lopulla (ajankohta, jolloin rekisterin tiedot on viety EVR-järjestelmään) rekisteröitynä yksi C600:
92 74 2600 661-9, Lokomo 661/1970

Långselen talleilla seisoi jossain vaiheessa 662/1970, jonka oletan toimineen varaosalähteenä 661:lle. Onkohan se jo hävitetty…?



Onkohan Ttm2 90 10 9428 001-2 (MOVE66 6610/1971) eli entinen Dr17 98 10 6006 010-1 sellaisessa kunnossa, että se voisi vielä joskus tehdä comebackin?
tallennettu
Daniel Nironen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #4 : Tänään kello 08:24:36 »

Teollisuuden, ratatyöurakoitsijoiden ja muiden pikkutoimijoiden vetokalustosta on vaikea saada kokonaiskuvaa. Resiina-lehdessä 2/2010 oli Eero Heinosen laatima hyvin kattava ja yksityiskohtainen selostus tällaisten vetureiden käytöstä, tiedoista ja sijoituspaikoista silloisen tilaneen mukaan. Tänä vuonna tuon listauksen tilanteesta tulee kuitenkin jo 15 vuotta kuluneeksi.

Siksi ohessa yritykseni listata tällaisessa käytössä olevia vetureita, jotka ovat käytössä Suomessa tai vaihtoehtoisesti käytössä muualla mutta peräisin Suomesta. Olen rajannut listausta varsin merkittävästi, jotta työmäärä on pysynyt kohtuullisena:

- VR:n ohella listauksesta puuttuvat myös Fenniarail ja North Rail, joiden kalustoa seurataan täällä ja somessa muutenkin laajasti
- listasta puuttuvat museoveturit
- listasta puuttuvat pysyvästi käytöstä poistetut veturit
- listasta puuttuvat miehittämättömät, hyvin rajatuilla alueilla käytetyt vaununsiirtolaitteet/robottiveturit, ja myös kaksiakseliset pienveturit, silloinkin kun viimeksi mainitut on Traficomin rekisterissä "vetureina" (=Dr, Dv, Dk) eivätkä "pienvetureina" (=Tve)
- lisäksi listassa on todennäköisesti huomattava määrä muita puutteita ja virheitä tiedonpuutteiden, väärinymmärrysten ym. syiden seurauksena.

Tiedot ovat järjestyksessä (Traficomin) tyyppimerkintä, EVN-numero, perinteinen ja usein täysin epävirallinen lyhytnumero, valmistaja ml. valmistajan tyyppi ja valmistusnumero.

Korjauksia ja päivityksiä otan mielelläni vastaan, koska tietoni todennäköisesti ovat osaksi jo hyvinkin vanhentuneet. Listan täydentäminen myös kattamaan pois rajaamiani kalustoryhmiä, kuten robottivetureita, kaksiakselisia pienvetureita tai esim. ratatyökoneita tarjoaisi varmasti myös kiintoisaa tietoa, mutta omat resurssini siihen eivät riitä.

SSAB, Raahe

- Dr35 9810 8128 001, lyhytnumero 3501, Valmet Move 66 6619/1976
- Dr35 9810 8128 002, lyhytnumero 3502, Valmet Move 66 6618/1976
- Dr35 9810 8128 003, lyhytnumero 3503, Valmet Move 66 6620/1976
- Dr35 9810 8039 011, lyhytnumero 6611, Valmet Move 66 6621/1976

Kaikki neljä ilmeisesti ovat yhä käytössä, ja ovat Rautaruukille uutena tulleita. Aiemmin, mm. Resiina-lehdessä 2/2010 olleessa listauksessa (ks. yllä), tiedetään silloisella Rautaruukilla olleen enemmänkin saman sarjan vetureita käytössä. Ilmeisesti nämä eivät enää ole ajossa. Rautaruukilla Hämeenlinnassa ollut sisarveturi (Valmet Move 66 667/1971) on se HMVY:lle päätynyt museoveturi.

Saalasti / Steelwheel

- Dr35 9810 8139 007, lyhytnumero 6607, Valmet Move 66 666/1971
- Dr35 9810 8139 013, lyhytnumero 6613, Valmet Move 66 6613/1973

Näitä Saalastin koneita yhtiö kait käyttää omiin tehtäviinsä ja toisinaan vuokraa ratatyöurakoitsijoille. Vetureista vanhempi palveli alkujaan Rautaruukilla Raahessa, uudempi mm. StoraEnsolla Inkeroisissa ennen Saalastille tuloaan.

Ovako, Imatrankoski

- Dr35 9810 8039 024, lyhytnumero 105, Valmet Move 66 6624/1981

Tämä veturi tuli Imatrankoskelle suunnilleen vuonna 2006 ja toimitettiin uutena Yhtyneille Paperitehtaille Jämsänkoskelle.

Ratarinki-yritysrypäs, mukaan lukien Imatran Veturipalvelu, Kymen Veturipalvelu ym.

- Dr17 9810 6007 001, lyhytnumero 6701, Valmet Move 67 6701/1975
- Dr45 9810 8049 001, lyhytnumero 901, Valmet Move 90 901/1966
- Dr45, lyhytnumero 902, Valmet Move 90 902/1967
- Dv15 9810 1993 001, lyhytnumero 1993, Lokomo Vv15 513/1961
- Dv15 9810 2000 000, lyhytnumero 2000, Valmet Vv15 v. 1961
- Dv15 9810 2001 003, lyhytnumero 2001, Lokomo Vv15 517/1961

Imatran Veturipalvelun ja Kymen Veturipalvelun nykyinen veturitilanne on minulle hiukan hämärän peitossa. Sunilan radan sulkeminen liikenteeltä on vähentänyt veturitarvetta aivan olennaisesti, ja olen käsittänyt, saamatta sille täyttä vahvistusta, että ainakin Dv15-sarjaan olisi tehty lisää vähennksiä, jos niitä ylipäänsä enää on ajossa yhtäkään. Move 67 on alkujaan Kaukas-yhtiön / UPM:n kone Lauritsalasta, Move 90 -vetureista vanhempi on tullut UPM:ltä mutta Kuusankoskelta ja uudempi Karhulan - Sunilan rautatieltä. Kaikki tässä vielä listatut Dv15:t ovat entisiä VR:n vetureita, joiden lisäksi yhtiöllä oli neljäs, ilmeisesti vuosia sitten ajosta poistettu saman tyypin veturi. Tämä neljäs kuitenkin toimitettiin Ensolle Kaukopäähän uutena, eikä siten koskaan ollut osa VR:n palveluksessa Vv15/Dv15-sarjan veturina.

Näillä yrityksillä oli pitkään myös tyyppien Move 66 (Dr35) ja C600 (Dv17) vetureita. Viimeiset olivat

- Dr35 9810 8039 068 (aiemmin mm. Ovako 104), Move 66 668/1971 sekä
- Dv17 9810 6003 070 (aiemmin Kaukas-yhtiöllä ja UPM:llä Lauritsalassa), C600 637/1969,

mutta nämä kaksi vietiin Hyvinkäälle Sinisten Vaunujen Ystävien toimesta v. 2024, ja nykyinen ja tuleva tilanne näidenkin osalta on vähän epäselvä.

Finngas, Hamina

- Dv17 9810 6000 001, lyhytnumero 6001, Rauma-Repola C600 663/1972

Alun perin Veitsiluoto Oy:n veturi Kemistä, jonka valmisti Lokomon emoyhtiö Rauma-Repola vielä Lokomo-yhtiön lakkauttamisen jälkeen. Mahdollisesti viimeinen C600-sarjan veturi edelleen ei-museaalisessa käytössä ylipäänsä(?)

Arctic Rail

- Dr16 9810 2108 011, lyhytnumero 2811, Transtech Dr16 v. 1991

Ainoa VR:n veturihuutokaupoissa toiselle toimijalle kaupaksi mennyt veturi, tähän mennessä.

Mantsinen

- Dr35 9810 8139 005, lyhytnumero 171, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 171/2011
- Dr35 9810 8139 006, lyhytnumero 172, Saalasti/Teräspyörä OTSO 6 172/2011

Viimeisten tietojeni valossa ensin mainittu on käytössä Uimaharjulla ja viimeksi mainittu Varkaudessa.

GRK

- Dv35 9810 8000 002, lyhytnumero 2, Valmet Move 51h 556/1960

Entinen VR:n Vv13 1783 / Tve3 484

Skoda, Otanmäki

- Dv35 9810 8000 003, lyhytnumero 5103, Valmet Move 51h 570/1964

Entinen Rautaruukin veturi, palvellut Otanmäellä ilmeisesti jo kaivosaikana

Billerud Korsnäs, Skärblacka, Ruotsi

- 9874 000 004, lyhytnumero 1, Valmet Move 500C 50001/1983

Ainoa Tve4-veturisarjan suurennettua, kolmiakselista varianttia toimitettu veturi.

SSAB, Luulaja, Ruotsi

- 9274 2660 515, lyhytnumero 515, Valmet Move 66 6614/1975
- 9274 2660 517, lyhytnumero 517, Valmet Move 66 6623/1979

Viimeiset SSAB:n Ruotsissa palvelevat Move 66 -veturit. Näitä vetureita toimitettiin Luulajaan kaikkiaan kuusi kappaletta, mutta yksi on museoitu (Valmet Move 66 669/1971, eli SSAB 512, Norrbottens Järnvägsmuseumissa vuodesta 1999) ja loput kolme poistettu 2002-2011 ja mitä ilmeisimmin romutettu saman ajanjakson kuluessa.

Edit 19.01.2025: Arctic Train korjattu muotoon Arctic Rail

Voin avata teille hiukan Imatran vetureiden tilannetta. Ovakon Move66 seisoi vielä loka 24 Ovakon pihalla. Kesäkuussa 24, Dr17 oli vaihtotöissä, viimeiseksi nähty Voikkaalla. Vietiin samaan aikaan sinne kun Sunilan Move90 tuotiin Ilmalasta imatralle 1.10.24. Vemppu 2000 nähty syyskuussa 24 vaihtotöissä Imt:llä. Huhuja liikkuu, että Sunilan Move korvasi Vemput, mutta varmaksi en voi sanoa.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Pienoperaattoreiden veturit Suomessa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina