Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vilppulan satama ja Rro  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2797


« : Maaliskuu 23, 2025, 14:12:15 »

VILPPULAN SATAMA

Löysin Vilppulan satamasta vain kolme linkitettävää kuvaa:
https://vaunut.org/kuvat/?paik=Vilppula&t=satama

Vilppula satamaan perustettiin Rautatierakennusosaston (Rro) keskusvarasto ja korjaamo Rautatiehallituksen päätöksellä n:o Rro 663/1196, 14.10.1948. Siellä varastoitiin ja korjattiin kaikkea rautatierakennuksilla tarvittavaa kalustoa, mukaanlukien vetureita, vaunuja ja nostureita.

Kalustoa siirrettiin tarvittaessa myös muiden osastojen käyttöön, kuten kaatovaunuja varikoille ja 40 kaatovaunun erä Muukkoon VR Polttoturvevalmistamolle keväällä 1955. Satunnaisesti kalustoa myytiin myös ulkopuolisille, kuten yksi kaatovaunu ja 200 m 9 kg/m kiskoja Koivion tiilitehtaalle huhtikuussa 1952.

Oheiset kuvat esittävät:
A) Sataman raidekaavio 1920-luvun loppupuolella

B) Rautatierakennusosastolle (Rro) varattu alue I ja siihen pyydetty lisäalue V

C) Rro:lle varatut alueet II ja III sekä Kolho Oy:lle vuokrattu alue IV, joka 1952 siirrettiin Rro:lle lukuunottamatta muuntajan vaatimaa nurkkaa.

D) Sataman vesitorni, joka huutokaupattiin 1955.06.13 purettavaksi. Ostaja maksoi huutonsa Vilppulan asemakassaan jo samana päivänä ja vesitorni katosi paikalta ennen heinäkuun puoliväliä. Huomaa laiturilla varastoitu kapearaideveturi. Mainittakoon, että valtiontalouden tarkastusviraston tarkastajat tekivät tarkastuskäynnin keskusvarastolle ja huomauttivat veturien ja nosturien ulkosäilytyksestä helmikuussa 1953. (kuvaaja tuntematon, Rro henkilökuntaa)

E) Sataman raidekaavio vuodelta 1948. Em. vesitornin paikka on merkitty kirjaimella G.


* Vilppulan satama kaavio 1920L.jpg (1074.55 kilotavua, 2362x859 - tarkasteltu 56 kertaa.)

* Rro keskusvarasto kartta 1 Vilppula satama.jpg (1094.85 kilotavua, 2362x1325 - tarkasteltu 50 kertaa.)

* Rro Keskusvarasto kartta 2 Vilppula satama.jpg (890.59 kilotavua, 2362x1067 - tarkasteltu 47 kertaa.)

* Vilppula satama vesitorni n1955.jpg (1018.71 kilotavua, 1772x1135 - tarkasteltu 80 kertaa.)

* Vilppulan satama kaavio 1948.jpg (1419.91 kilotavua, 2362x963 - tarkasteltu 52 kertaa.)
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 361


« Vastaus #1 : Maaliskuu 23, 2025, 15:56:01 »

VILPPULAN SATAMA

Löysin Vilppulan satamasta vain kolme linkitettävää kuvaa:
https://vaunut.org/kuvat/?paik=Vilppula&t=satama

Vilppula satamaan perustettiin Rautatierakennusosaston (Rro) keskusvarasto ja korjaamo Rautatiehallituksen päätöksellä n:o Rro 663/1196, 14.10.1948. Siellä varastoitiin ja korjattiin kaikkea rautatierakennuksilla tarvittavaa kalustoa, mukaanlukien vetureita, vaunuja ja nostureita.

Kalustoa siirrettiin tarvittaessa myös muiden osastojen käyttöön, kuten kaatovaunuja varikoille ja 40 kaatovaunun erä Muukkoon VR Polttoturvevalmistamolle keväällä 1955. Satunnaisesti kalustoa myytiin myös ulkopuolisille, kuten yksi kaatovaunu ja 200 m 9 kg/m kiskoja Koivion tiilitehtaalle huhtikuussa 1952.

Oheiset kuvat esittävät:
A) Sataman raidekaavio 1920-luvun loppupuolella

B) Rautatierakennusosastolle (Rro) varattu alue I ja siihen pyydetty lisäalue V

C) Rro:lle varatut alueet II ja III sekä Kolho Oy:lle vuokrattu alue IV, joka 1952 siirrettiin Rro:lle lukuunottamatta muuntajan vaatimaa nurkkaa.

D) Sataman vesitorni, joka huutokaupattiin 1955.06.13 purettavaksi. Ostaja maksoi huutonsa Vilppulan asemakassaan jo samana päivänä ja vesitorni katosi paikalta ennen heinäkuun puoliväliä. Huomaa laiturilla varastoitu kapearaideveturi. Mainittakoon, että valtiontalouden tarkastusviraston tarkastajat tekivät tarkastuskäynnin keskusvarastolle ja huomauttivat veturien ja nosturien ulkosäilytyksestä helmikuussa 1953. (kuvaaja tuntematon, Rro henkilökuntaa)

E) Sataman raidekaavio vuodelta 1948. Em. vesitornin paikka on merkitty kirjaimella G.

Kiitos näistä. Vilppulan satamaradalta olisi mielenkiintoista nähdä kuvia siltä ajalta, kun radalla oli vielä toimintaa tai edes kiskot maaperässä. Myös tasoristeys seututiellä 348 olisi kiva nähdä.

Kävin ratalinjalla kuukausi sitten erään toisen harrastuksen johdosta. En tullut katsoneeksi, oliko rautatieportti enää olemassa. Sellainen mielikuva aiemmilta kerroilta on, että ei enää olisi. Toivottavasti olen väärässä.

Lastauslaituri on olemassa nykyisen Tupalantien varrella. Seututien 348 itäpuolella oli vielä kesällä 2017 näkyvissä lahonneita pölkkyjä (kuva ohessa). Ratalinja on siellä muutenkin mukavasti käveltävissä polkua pitkin noin kilometrin matkalta. Kesällä 2022 löysin sataman alueelta pienen pätkän kiskoa ruohikon keskeltä.


* 1471.jpg (1517.54 kilotavua, 2592x1944 - tarkasteltu 69 kertaa.)
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 555


« Vastaus #2 : Maaliskuu 23, 2025, 22:01:44 »

1920-luvun lopun raidekaaviossa olevan vasemmalle, "alas" kaartuvan raiteen alussa oli v. 1970-luvun jälkipuoliskolla veturin ajokieltomerkki.

Onko sataman raiteella lojuneet entisten kahden XE:n jäänteet raivattu pois?
Ne olivat muinaisia avosiltaisia kaksiakselisia matkustajavaununraatoja, jotka sortuivat 1990-luvun alussa lumikuorman alle.

Aluskehykset ja tähtipyöräkerrat plus jotain pientä vaununosasilppua oli vielä jäljellä 1992 syyskuussa, kun itse siellä käväisin.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Vilppulan satama ja Rro  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina