VILPPULAN SATAMA
Löysin Vilppulan satamasta vain kolme linkitettävää kuvaa:
https://vaunut.org/kuvat/?paik=Vilppula&t=satama Vilppula satamaan perustettiin Rautatierakennusosaston (Rro) keskusvarasto ja korjaamo Rautatiehallituksen päätöksellä n:o Rro 663/1196, 14.10.1948. Siellä varastoitiin ja korjattiin kaikkea rautatierakennuksilla tarvittavaa kalustoa, mukaanlukien vetureita, vaunuja ja nostureita.
Kalustoa siirrettiin tarvittaessa myös muiden osastojen käyttöön, kuten kaatovaunuja varikoille ja 40 kaatovaunun erä Muukkoon VR Polttoturvevalmistamolle keväällä 1955. Satunnaisesti kalustoa myytiin myös ulkopuolisille, kuten yksi kaatovaunu ja 200 m 9 kg/m kiskoja Koivion tiilitehtaalle huhtikuussa 1952.
Oheiset kuvat esittävät:
A) Sataman raidekaavio 1920-luvun loppupuolella
B) Rautatierakennusosastolle (Rro) varattu alue I ja siihen pyydetty lisäalue V
C) Rro:lle varatut alueet II ja III sekä Kolho Oy:lle vuokrattu alue IV, joka 1952 siirrettiin Rro:lle lukuunottamatta muuntajan vaatimaa nurkkaa.
D) Sataman vesitorni, joka huutokaupattiin 1955.06.13 purettavaksi. Ostaja maksoi huutonsa Vilppulan asemakassaan jo samana päivänä ja vesitorni katosi paikalta ennen heinäkuun puoliväliä. Huomaa laiturilla varastoitu kapearaideveturi. Mainittakoon, että valtiontalouden tarkastusviraston tarkastajat tekivät tarkastuskäynnin keskusvarastolle ja huomauttivat veturien ja nosturien ulkosäilytyksestä helmikuussa 1953. (kuvaaja tuntematon, Rro henkilökuntaa)
E) Sataman raidekaavio vuodelta 1948. Em. vesitornin paikka on merkitty kirjaimella G.