Väylävirasto haluaisi poistaa Siilinjärven turmatasoristeyksen, mutta ei voi
Paikallinen asukas on pelännyt risteyksiä pitkään. Väyläviraston mielestä tilanne on valitettava.
Siilinjärven tasoristeysturma tapahtui tasoristeyksessä, jonka Väylävirasto on päättänyt poistaa jo vuosia sitten. Pakettiauto ja VR:n matkustajajuna törmäsivät sunnuntaina Ruuskalantiellä sijaitsevassa Tikkalan tasoristeyksessä.
Tikkalan tasoristeys piti poistaa Väyläviraston tasoristeysten parantamisohjelmassa vuosina 2020–2021. Hankkeessa oli tarkoitus poistaa myös viereinen Aappolan tasoristeys.
Tasoristeysten poistaminen ei ole kuitenkaan onnistunut, sillä korvaavista tiejärjestelyistä on valitettu.
Paikallisen asukkaan Tuulikki Hynysen mukaan tasoristeykset ovat vaarallisia. Hän on pelännyt jo pitkään, että jotain vastaavaa sattuisi.
Hynysen kotoa on onnettomuuspaikalle noin kilometri. Hän kertoo kuulleensa onnettomuudesta naapuriltaan. Hynynen kävi katsomassa onnettomuuspaikkaa, ja kertoo nähneensä siellä pelastushenkilöstöä ja lääkintähelikopterin. Turma-auto oli hänen mukaansa junan edessä romuna.
Onnettomuus tuntui Hynysestä hirveältä. Hän käyttää toistuvasti Tikkalan tasoristeystä seuraavaa Aappolan tasoristeystä, jossa hänellä itselläkin on kerran sumuisella säällä sattunut läheltä piti -tilanne.
Hynynen kertoo pelänneensä onnettomuutta ja vastustaneensa valvomattomia tasoristeyksiä jo pitkään.
– Tästä asiasta on puhuttu ja yritetty saada tähän ratkaisua kymmeniä vuosia.
Myös Väylävirasto on halunnut jo pitkään poistaa Tikkalan ja Aappolan tasoristeykset. Se on päättänyt, että poistettavat kulkuyhteydet korvataan uudella tiellä. Asiasta on tehty yksityistietoimitus, projektipäällikkö Mikko Heiskanen Väylävirastosta kertoo.
Kun päätös korvaavasta tiestä tuli, oli Tuulikki Hynynen tyytyväinen. Hän ajatteli, että Väylävirasto ryhtyisi heti rakentamaan uusia tieosuuksia. Niin ei kuitenkaan käynyt.
Korvaavista tieoikeuksista on valitettu maaoikeuteen. Tämän valituksen käsittely on kesken, joten korvaavan tien rakentamista ei voida aloittaa. Ja koska sitä ei voida aloittaa, ei tasoristeyksiä voida sulkea.
– Meillä ei ole laillista oikeutta sitä tasoristeystä muuttaa tai poistaa, Heiskanen summaa.
Väylävirasto on luokitellut Tikkalan tasoristeyksen seitsenportaisella vaarallisuusasteikolla korkeimmalle tasolle. Tähän luokkaan kuuluu Heiskasen mukaan noin viisi prosenttia Suomen tasoristeyksistä.
Tikkalan ja Aappolan valvomattomat tasoristeykset ovat Väyläviraston mukaan myös ”määräysten vastaisia”.
Heiskanen ei pysty ulkomuistista luettelemaan, mitä määräyksiä tasoristeysten olemassaololla rikotaan. Määräysten vastaisiksi luokitelluissa risteyksissä voi olla esimerkiksi liian jyrkkä tien ja radan välinen kulma, huono näkyvyys tai liian lyhyet odotustasanteet.
Vaikka viranomainen tunnistaa onnettomuusristeyksen puutteet, ei sille aiota tehdä mitään käynnissä olevan valitusprosessin aikana. Valituksen käsittely voi kestää vielä pitkään.
– Tämä on ikävä kyllä se tilanne, Heiskanen sanoo.
Sunnuntaina iltapäivällä tapahtuneessa tasoristeysonnettomuudessa kuoli kuusikymppiset mies ja nainen. He olivat Suomen kansalaisia, mutta asuivat ulkomailla.
Myös auton kyydissä olleet kaksi koiraa kuolivat. Kukaan junan matkustajista ei loukkaantunut.
Tapauksen tutkinnanjohtaja Arto Elomaa Itä-Suomen poliisilaitokselta kertoi maanantaina IS:lle, että poliisi selvittää onnettomuuden syytä. Käynnissä on myös kuolemansyyntutkinta.
Se, onko onnettomuudessa syytä epäillä rikosta, selviää Elomaan mukaan vasta tutkinnan edetessä.
Elomaa ei ota kantaa siihen, onko Tikkalan tasoristeys erityisen vaarallinen.
– Kaikki tämmöiset tasoristeykset ovat tavallaan vaarallisia, hän sanoo.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011405262.html