Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaksi ihmistä kuoli tasoristeysonnettomuudessa Siilinjärvellä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« : Elokuu 03, 2025, 16:25:42 »

Siilinjärvi 03.08.2025 13:10:48 raideliikenneonnettomuus: keskisuuri    

Pakettiauto törmäsi etelän suunnasta tulleen InterCity-junan keulaan vartioimattomassa tasoristeyksessä Ruuskalantiellä. Pakettiautoa kuljettanut vuonna 1957 syntynyt mies ja kyydissä ollut vuonna 1959 syntynyt nainen menehtyivät. Molemmat menehtyneet olivat Suomen kansalaisia, mutta asuivat ulkomailla. Pakettiauton kyydissä olleet kaksi koiraa menehtyivät myös törmäyksessä. Juna pysyi raiteillaan ja kaikki junassa olleet matkustajat ovat kunnossa. Matkustajille tilattiin siirtokuljetus busseilla.


Kaksi kuoli Siilin­järvellä – auto osui junan keulaan
Hälytys tuli noin kello yksi sunnuntaina päivällä.

Siilinjärvellä on tapahtunut raideliikenneonnettomuus, jossa kuoli vuonna 1957 syntynyt mies ja vuonna 1959 syntynyt nainen. He olivat Suomen kansalaisia, mutta asuivat ulkomailla.

Myös auton kyydissä olleet kaksi koiraa kuolivat. Kukaan junan matkustajista ei loukkaantunut.

Itä-Suomen poliisin mukaan onnettomuus tapahtui, kun heidän pakettiautonsa osui etelän suunnasta tulleen InterCityn keulaan Ruuskalantien tasoristeyksessä. Onnettomuus sattui noin kello yhdeltä sunnuntaina iltapäivällä.

Paikalla ollut IS:n lukija kertoi aiemmin, että onnettomuus tapahtui tasoristeyksessä: Kuului voimakas pamahdus, minkä jälkeen juna teki äkkijarrutuksen.

Lukijan mukaan junan sivulla näkyy rikkinäinen pakettiauto ja junan vaunuissa kiersi ensihoito onnettomuuden jälkeen.

Poliisin mukaan onnettomuuspaikan raivaus ja junan siirtotyöt tulevat kestämään useita tunteja.

IS:n lukijan mukaan junassa kuulutettiin kolmen aikoihin, että matka jatkuu linja-autoilla.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011404325.html
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2025, 19:12:45 »

Täydestä vauhdista rysähtänyt, kuljettaja ei ole ehtinyt jarruttaa yhtään, vaan nopeus on ollut vielä tasurin jälkeenkin 140. Auto mennyt sen mukaiseen kuntoon.
tallennettu

Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 336


« Vastaus #2 : Elokuu 03, 2025, 20:14:20 »

Kyseessä siis on Tikkala -niminen tasoristeys https://vaunut.org/kuvat/?tsr=tikkala. Viimeksi alkuviikosta ylitin tuon ja aina sen on sydän suurinpiirtein kurkussa saanut ylittää, koska juuri etelän suuntaan on hankala näkymä lehtipuupöheikön takia ja matkustajajunien nopeus on 140 km/h.
tallennettu
Joonas Kauppinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 8


« Vastaus #3 : Elokuu 03, 2025, 21:49:49 »

Ikävä tapaus.  Surullinen
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1124


« Vastaus #4 : Elokuu 03, 2025, 22:28:50 »

Onpa erikoista että päärata ja vartioimaton, yleiselle tieliikenteelle sallittu tasoristeys.
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #5 : Elokuu 03, 2025, 22:57:27 »

Nyt olisi Tilannehuoneen mukaan Lahdessa keskisuuri raideliikenneonnettomuus

Lahti   03.08.2025 22:12:13   raideliikenneonnettomuus: keskisuuri

Julian kartan mukaan Lahden asemalla seisoo tällä hetkellä HL 9872 Lahti-Helsinki asema, sekä IC 70 Oulu asema - Helsinki asema, jolla on aikataulun mukaan ollut matkalla useampia ongelmia. Hakosillan kohdalla seisoo
IC 115 Helsinki asema - Imatra asema ja Herralassa seisoo HL 9973 Riihimäki asema - Lahti  (G-juna).
 

tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 574


« Vastaus #6 : Elokuu 03, 2025, 23:23:17 »

Kyseessä siis on Tikkala -niminen tasoristeys https://vaunut.org/kuvat/?tsr=tikkala. Viimeksi alkuviikosta ylitin tuon ja aina sen on sydän suurinpiirtein kurkussa saanut ylittää, koska juuri etelän suuntaan on hankala näkymä lehtipuupöheikön takia ja matkustajajunien nopeus on 140 km/h.

140 kilsaa lasissa, eli hiukan alle 40 metriä SEKUNNISSA! Eli viidessä sekunnissa hiukan alle 200 metriä. Ratkaisevalla hetkellä (viidessä sekunnissa!) IC ehtii pitkälle...

Nopeudet jo liiaksi säikäyttävän suuria, joten...?
tallennettu
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 51


« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2025, 09:50:08 »

Tämän surullisen onnettomuuden lisäksi Savonradan matkustajaliikkenne oli muutenkin kovin epäonninen. IC68 odotti ensin Lapilahdella onnettomuuden seurauksena  neljä tuntia radan aukeamista ja lopulta Korialla matka katkesi lopullisesti teknikaaliin ja matksutajille tuli kaksi tuntia lisäviivytystä. Takana tullut IC 12 jäi sen taakse jumiin ja otti lopulta 68:n matkustajat Helsinkiin ja joka sekin perillä lähes kolme tyntia myöhässä. Ja 68:n matkustajat lähes 7 tuntia myöhässä, tosin montakohan alunperin 68:iin lippunsa ostanutta enää oli kyydissä.

Ja jo mainittu IC70 sitten ensin Iisalmessa odotti onnettomuuden jälkeen 1,5 tuntia radan vaupautumista ja sitten tuon Lahden onnettomuuden takia reilun tunnin ja vartin, oli sitten perillä lähes kolme tuntia myöhässä.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 749


« Vastaus #8 : Elokuu 04, 2025, 10:15:24 »

Kummaltahan suunnalta auto oli tullut?
tallennettu
Jorma Kattelus
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 28


« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2025, 10:47:33 »

Lainaus Savon Sanomat 3.8.2025: Pakettiauto törmäsi Helsingistä Ouluun matkalla olleen InterCity-junan keulaan tasoristeyksessä Ruuskalantiellä. Pakettiauto tuli tasoristeykseen Viitostien suunnasta.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 749


« Vastaus #10 : Elokuu 04, 2025, 11:09:16 »

Sitä jo arvelinkin, se puoli taisi olla aika pimeä. Ei näemmä tullut otettua kuvaa alkukesällä.
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 119


« Vastaus #11 : Elokuu 04, 2025, 16:15:38 »

Väylävirasto haluaisi poistaa Siilinjärven turma­tasoristeyksen, mutta ei voi
Paikallinen asukas on pelännyt risteyksiä pitkään. Väyläviraston mielestä tilanne on valitettava.

Siilinjärven tasoristeysturma tapahtui tasoristeyksessä, jonka Väylävirasto on päättänyt poistaa jo vuosia sitten. Pakettiauto ja VR:n matkustajajuna törmäsivät sunnuntaina Ruuskalantiellä sijaitsevassa Tikkalan tasoristeyksessä.

Tikkalan tasoristeys piti poistaa Väyläviraston tasoristeysten parantamisohjelmassa vuosina 2020–2021. Hankkeessa oli tarkoitus poistaa myös viereinen Aappolan tasoristeys.

Tasoristeysten poistaminen ei ole kuitenkaan onnistunut, sillä korvaavista tiejärjestelyistä on valitettu.

Paikallisen asukkaan Tuulikki Hynysen mukaan tasoristeykset ovat vaarallisia. Hän on pelännyt jo pitkään, että jotain vastaavaa sattuisi.

Hynysen kotoa on onnettomuuspaikalle noin kilometri. Hän kertoo kuulleensa onnettomuudesta naapuriltaan. Hynynen kävi katsomassa onnettomuuspaikkaa, ja kertoo nähneensä siellä pelastushenkilöstöä ja lääkintähelikopterin. Turma-auto oli hänen mukaansa junan edessä romuna.

Onnettomuus tuntui Hynysestä hirveältä. Hän käyttää toistuvasti Tikkalan tasoristeystä seuraavaa Aappolan tasoristeystä, jossa hänellä itselläkin on kerran sumuisella säällä sattunut läheltä piti -tilanne.

Hynynen kertoo pelänneensä onnettomuutta ja vastustaneensa valvomattomia tasoristeyksiä jo pitkään.

– Tästä asiasta on puhuttu ja yritetty saada tähän ratkaisua kymmeniä vuosia.

Myös Väylävirasto on halunnut jo pitkään poistaa Tikkalan ja Aappolan tasoristeykset. Se on päättänyt, että poistettavat kulkuyhteydet korvataan uudella tiellä. Asiasta on tehty yksityistietoimitus, projektipäällikkö Mikko Heiskanen Väylävirastosta kertoo.

Kun päätös korvaavasta tiestä tuli, oli Tuulikki Hynynen tyytyväinen. Hän ajatteli, että Väylävirasto ryhtyisi heti rakentamaan uusia tieosuuksia. Niin ei kuitenkaan käynyt.

Korvaavista tieoikeuksista on valitettu maaoikeuteen. Tämän valituksen käsittely on kesken, joten korvaavan tien rakentamista ei voida aloittaa. Ja koska sitä ei voida aloittaa, ei tasoristeyksiä voida sulkea.

– Meillä ei ole laillista oikeutta sitä tasoristeystä muuttaa tai poistaa, Heiskanen summaa.

Väylävirasto on luokitellut Tikkalan tasoristeyksen seitsenportaisella vaarallisuusasteikolla korkeimmalle tasolle. Tähän luokkaan kuuluu Heiskasen mukaan noin viisi prosenttia Suomen tasoristeyksistä.

Tikkalan ja Aappolan valvomattomat tasoristeykset ovat Väyläviraston mukaan myös ”määräysten vastaisia”.

Heiskanen ei pysty ulkomuistista luettelemaan, mitä määräyksiä tasoristeysten olemassaololla rikotaan. Määräysten vastaisiksi luokitelluissa risteyksissä voi olla esimerkiksi liian jyrkkä tien ja radan välinen kulma, huono näkyvyys tai liian lyhyet odotustasanteet.

Vaikka viranomainen tunnistaa onnettomuusristeyksen puutteet, ei sille aiota tehdä mitään käynnissä olevan valitusprosessin aikana. Valituksen käsittely voi kestää vielä pitkään.

– Tämä on ikävä kyllä se tilanne, Heiskanen sanoo.

Sunnuntaina iltapäivällä tapahtuneessa tasoristeysonnettomuudessa kuoli kuusikymppiset mies ja nainen. He olivat Suomen kansalaisia, mutta asuivat ulkomailla.

Myös auton kyydissä olleet kaksi koiraa kuolivat. Kukaan junan matkustajista ei loukkaantunut.

Tapauksen tutkinnanjohtaja Arto Elomaa Itä-Suomen poliisilaitokselta kertoi maanantaina IS:lle, että poliisi selvittää onnettomuuden syytä. Käynnissä on myös kuolemansyyntutkinta.

Se, onko onnettomuudessa syytä epäillä rikosta, selviää Elomaan mukaan vasta tutkinnan edetessä.

Elomaa ei ota kantaa siihen, onko Tikkalan tasoristeys erityisen vaarallinen.

– Kaikki tämmöiset tasoristeykset ovat tavallaan vaarallisia, hän sanoo.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011405262.html
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 574


« Vastaus #12 : Elokuu 04, 2025, 22:36:25 »

Valittajalla on siten tunnollaan kahden ihmisen henki...
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1834


« Vastaus #13 : Elokuu 04, 2025, 22:43:39 »

Valittajalla on siten tunnollaan kahden ihmisen henki...

Oikeusvaltiossa voi hakea muutosta. Se ei ole valittajan vastuulla, että käsittelyajat ovat tolkuttoman pitkiä.

Radanpitäjällä on ollut vuosikymmenet aikaa hakea toimitusta noiden korvaavien yhteyksien rakentamieksi, mutta hitaita ovat virkakyöstien kiireet.

Radanpitäjä voi myös asettaa alemman nopeusrajoituksen. Samoin rautatien suoja-alueella voidaan poistaa kasvusto näkemää estämästä. Miten lienee tuolla sen kanssa?

Olen aikoinaan virkamiehenä palvellessani ajanut nuo kaikki Siilinjärven tasoristeykset läpi ja kyllä, siellä oli jo silloin erittäin haastavat olosuhteet. Auton kuljettajalta vaaditaan liki virheetöntä suoritusta turvallisuuden varmitamiseksi.

Siilinjärven tasoristeysten lisäksi muistan vain Porin radalta leukaluilta sellaisen tasoristeyksen, että pisti hirvittämään. Piti vielä tulla peruuttamalla siitä yli.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2384


« Vastaus #14 : Elokuu 04, 2025, 23:59:52 »

Siilinjärven tasoristeysten lisäksi muistan vain Porin radalta leukaluilta sellaisen tasoristeyksen, että pisti hirvittämään. Piti vielä tulla peruuttamalla siitä yli.

Taitaa olla tämä: https://vaunut.org/kuva/85963

Kaarteessa ja huono näkemä. Viiden vaunun pikajuna siinä mahtui kuvaan eli näkemäaluetta oli n. 150 m, mikä ei tietysti riitä alkuunkaan. Onneksi tuo poistettiin 2014. Muistelen, että tuolta vanhaa ratapohjaa kulkeneelta tieltä poistettiin vanha ratasilta samassa yhteydessä.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 574


« Vastaus #15 : Elokuu 05, 2025, 07:51:49 »

Valittajalla on siten tunnollaan kahden ihmisen henki...

Oikeusvaltiossa voi hakea muutosta. Se ei ole valittajan vastuulla, että käsittelyajat ovat tolkuttoman pitkiä.

Radanpitäjällä on ollut vuosikymmenet aikaa hakea toimitusta noiden korvaavien yhteyksien rakentamieksi, mutta hitaita ovat virkakyöstien kiireet.

Radanpitäjä voi myös asettaa alemman nopeusrajoituksen. Samoin rautatien suoja-alueella voidaan poistaa kasvusto näkemää estämästä. Miten lienee tuolla sen kanssa?

Olen aikoinaan virkamiehenä palvellessani ajanut nuo kaikki Siilinjärven tasoristeykset läpi ja kyllä, siellä oli jo silloin erittäin haastavat olosuhteet. Auton kuljettajalta vaaditaan liki virheetöntä suoritusta turvallisuuden varmitamiseksi.

Siilinjärven tasoristeysten lisäksi muistan vain Porin radalta leukaluilta sellaisen tasoristeyksen, että pisti hirvittämään. Piti vielä tulla peruuttamalla siitä yli.


Aivan, herra Simo.

Korpisuomalaisen herravihan ryydittämät valitukset ovat kautta historian koskeneet yleisesti liki merkityksettömiä maalänttejä. Kunhan herroille perkeleille saa tehdyksi pikkukiusaa, niin sehän se voimaannuttaa kummasti, etenkin "pikku tuiskeessa" uhoamisen aiheena!

En suinkaan väitä, että tässä keississä olisi juuri kyse edellä mainitusta, mutta olen koko ikäni (lähes 70 vee!) joutunut kulkemaan antennit ulkona skannaamassa ilmapiirejä, mentaliteetteja, asenteita - ihan kaikkea.

Uskon voivani väittää tuntevani suomalaisen miespuolisen väestön (erityisesti maaseudun kasvattamien) sisäiset maailmankuvat jokseenkin hyvin. Välistä myös peiliin katsomalla.

En kuitenkaan vihassa, vaan yrittäen jotenkuten ymmärtää.

Hyvine ja huonoine puolineen.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1834


« Vastaus #16 : Elokuu 05, 2025, 09:58:16 »

Valittajalla on siten tunnollaan kahden ihmisen henki...

Oikeusvaltiossa voi hakea muutosta. Se ei ole valittajan vastuulla, että käsittelyajat ovat tolkuttoman pitkiä.

Radanpitäjällä on ollut vuosikymmenet aikaa hakea toimitusta noiden korvaavien yhteyksien rakentamieksi, mutta hitaita ovat virkakyöstien kiireet.

Radanpitäjä voi myös asettaa alemman nopeusrajoituksen. Samoin rautatien suoja-alueella voidaan poistaa kasvusto näkemää estämästä. Miten lienee tuolla sen kanssa?

Olen aikoinaan virkamiehenä palvellessani ajanut nuo kaikki Siilinjärven tasoristeykset läpi ja kyllä, siellä oli jo silloin erittäin haastavat olosuhteet. Auton kuljettajalta vaaditaan liki virheetöntä suoritusta turvallisuuden varmitamiseksi.

Siilinjärven tasoristeysten lisäksi muistan vain Porin radalta leukaluilta sellaisen tasoristeyksen, että pisti hirvittämään. Piti vielä tulla peruuttamalla siitä yli.


Aivan, herra Simo.

Korpisuomalaisen herravihan ryydittämät valitukset ovat kautta historian koskeneet yleisesti liki merkityksettömiä maalänttejä. Kunhan herroille perkeleille saa tehdyksi pikkukiusaa, niin sehän se voimaannuttaa kummasti, etenkin "pikku tuiskeessa" uhoamisen aiheena!

En suinkaan väitä, että tässä keississä olisi juuri kyse edellä mainitusta, mutta olen koko ikäni (lähes 70 vee!) joutunut kulkemaan antennit ulkona skannaamassa ilmapiirejä, mentaliteetteja, asenteita - ihan kaikkea.

Uskon voivani väittää tuntevani suomalaisen miespuolisen väestön (erityisesti maaseudun kasvattamien) sisäiset maailmankuvat jokseenkin hyvin. Välistä myös peiliin katsomalla.

En kuitenkaan vihassa, vaan yrittäen jotenkuten ymmärtää.

Hyvine ja huonoine puolineen.

Mites tasoristeykseen ajavan autoilijan vastuu?

Tuntuu, että tässä(kään) keskustelussa ei sitä ole lainkaan.
tallennettu
Miitre Timonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 137


« Vastaus #17 : Elokuu 05, 2025, 12:22:25 »

Valittajalla on siten tunnollaan kahden ihmisen henki...

Yhtä hyvin voisit syyttää sitä, joka on aikoinaan laatinut junan aikataulun  Virnistää Jos lähtöaika olisi ollut minuutin myöhemmin, mitään ei olisi tapahtunut. Jos ja jos.. sitten ehkä joku olisi kuollut jossain muualla.

Toki varmaan valittajan mieleen on tuo ajatus tullut, mutta ei hänen pitäisi siitä syyllisyyttä kokea.

Eiköhän tuossa onnettomuudessa ole tultu hiukan liian kovaa tasoristeykselle, ja ainoastaan hiljennetty stop-merkillä.

tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kaksi ihmistä kuoli tasoristeysonnettomuudessa Siilinjärvellä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina