Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« : Elokuu 03, 2025, 23:30:48 » |
|
Ja taas sunnuntaina : Junaliikenne poikki Tampereen ja Parkanon välillä https://www.hs.fi/suomi/art-2000011404927.htmlJUNALIIKENNE on keskeytynyt Tampereen ja Parkanon välisellä rataosuudella sunnuntai-iltana tapahtuneen sähköratavaurion vuoksi, kerrotaan VR:n viestinnästä HS:lle. Ratavaurio vaikuttaa vähintään kolmeen pendolinojunaan: S28, S53 ja S58. Vaikutus kestää arviolta kello 4:ään aamulla, VR kertoo. VR:n viestinnän mukaan yöjunat pyritään ajamaan vauriopaikan ohi dieselvetureilla. Pendolinojen korvaavat linja-autokuljetukset järjestetään VR:n mukaan sekä Parkanosta Tampereelle että Tampereelta Parkanoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 434
|
« Vastaus #1 : Elokuu 03, 2025, 23:48:59 » |
|
Alkaa olla suorastaan surkuhupaisaa nämä jatkuvasti toistuvat sähköratavauriot Tampereelta pohjoiseen. Oli vuodenaika mikä tahansa. Samaan aikaan em. rataosan ainoa kiertotie, eli Orivesi - Haapamäki - Seinäjoki rataosuus on lähes toimettomana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 434
|
« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2025, 07:30:34 » |
|
VR tiedotti omilla sivuillaan, että junaliikenne Parkanon radalla on keskeytynyt järjestelmävian vuoksi. Monet mediat sen sijaan kertoivat syyn olleen sähköratavaurio. Kumpi, vaiko oikein molemmat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Pietilä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 60
|
« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2025, 09:26:23 » |
|
Alkaakohan VR:lle kohta olemaan arkea tämä...
|
|
|
tallennettu
|
Rautatieharrastuksessa valitetaan enemmän. 
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2025, 14:25:49 » |
|
Mitään en asiasta tiedä, mutta vastaan panen ehdottomasti sanoi entinenkin kunnanvaltuutettu. Minäkään en asian käytäntöjä tunne, mutta kun noita tapahtuu niin usein, pitäisi olla jokin ennakkosuunnitelma niiden varalle. Näin sivullisena tulevat mieleen esim. valmiina olevat dieselveturi ja aggregaattivaunu sekä jonkinlainen hälytysketju lähiseudun bussiyrittäjille ja kriittisimpinä aikoina jopa jonkinlainen korvaus varabussi- ja kuljettajapäivystyksestä, tapahtumathan usein osuvat vilkkaimman sesongin aikaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 434
|
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2025, 16:56:50 » |
|
Kaikki liikenevät "reservi-dieselit" on reippaasti riisuttuna ja lähes nätisti pinottuna Pieksämäellä. Teräsvaunujen määrästä ja kohtalosta ei edes tarvinne mainita mitään. Nyt yritetään pärjätä (heikosti) täysalumiini kerrosjunilla, jotka ovat käytännössä täysin riippuvaisia sähkönsyötöstä. Ja sitten ne kevennetyt huollot ynnä kalustokierron optimointi. Miten on mennyt viimeiset kaksi vuotta?
Myös rataverkon kunto alkaa kaikkien eri osa-alueiden puolesta osoittaa kuinka laajalle korjaamiselle, perusparannuksille ja lisärakentamiselle olisi huutava tarve. Kriittinen sellainen. Pahasti tökkii käyttövarmuus ja ilmeisesti korjausvelan kasvaessa, tilanne yhä vain pahenee...
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2025, 17:18:56 kirjoittanut Juha Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 434
|
« Vastaus #6 : Elokuu 04, 2025, 17:34:23 » |
|
En tiedä, joten kysyn avoimen uteliaana, onko koskaan laskettu mitä Ov-Hpk-Sk rataosuuden perusparantaminen jatkuvakiskoiseksi, ynnä korkeammille nopeuksille (140 km/h), ja samalla em. rataosan sähköistäminen tulisi kustantamaan? Nykyäänhän ei ole mahdollista käyttää kyseistä rataosaa esim. henkilöliikenteen kiertotienä vakavissa häiriötapauksissa, kuten ennen oli. Kiitos vääränlaisen kalustovalinnan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 51
|
« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2025, 18:02:31 » |
|
... Kiitos vääränlaisen kalustovalinnan.
MIten kalustovalinta on ollut vääränlainen? Miten kaluston pitäisi olla erilainen kuin nyt käytössä oleva?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 434
|
« Vastaus #8 : Elokuu 04, 2025, 18:15:18 » |
|
... Kiitos vääränlaisen kalustovalinnan.
MIten kalustovalinta on ollut vääränlainen? Miten kaluston pitäisi olla erilainen kuin nyt käytössä oleva? No Terve! Kuten varmaan fiksuna miehenä olet ymmärtänyt, ovat nykyiset 2-kerrosvaunut ehdotonta hi-tec:iä. Kaikki toimii sähköllä ohjattuna, ja lähes kaikki muu paineilmalla höystettynä. Siis aivan kaikki. Sähkönsyöttö suoraan veturista, kunnes... Langat tulee alas, tai järjestelmävikaa pukkaa itse sähkönsyötössä. Eikä mitään junakohtaista varmistusta sähkönsyötölle, eikä edes paineilmajärjestelmien toimivuudelle yli -15C pakkasessa, mikä yhä edelleen on täysin normaalia Suomessa. Näitä ongelmia meillä ei ollut sinisten vaunujen aikana. Vaan nyt on...ja ihan liikaa ja todellakin aivan liian usein. Toisin sanoen: Sinisten vaunujen toimivuus oli toteutettu niin, että jokainen vaunu tuli toimeen omillaan: Webastopohjainen vaunukohtainen lämmitys, itsenäinen paristojen (akkujen) lataus teleiltä. Tämä rakenneratkaisu myöskin takasi sen, kuinka näitä vaunuja/junarunkoja voitiin ajattaa ns. pätkäkiskoisilla rataosilla. Kaksikerrosvaunuilla se ei ole mahdollista ja siksi junat hyytyy, seisoo, ja jäätyy. Noilla argumenteilla mentiin pari vuosikymmentä sitten jo aika pitkälle. Vaan nykyään ei mennä. Matkustajat saavat nykyjunissa vapaasti ryytyä, hyytyä ja jäähtyä keskellä ei mitään.
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2025, 18:34:47 kirjoittanut Juha Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 574
|
« Vastaus #9 : Elokuu 04, 2025, 23:05:33 » |
|
... Kiitos vääränlaisen kalustovalinnan.
MIten kalustovalinta on ollut vääränlainen? Miten kaluston pitäisi olla erilainen kuin nyt käytössä oleva? No Terve! Kuten varmaan fiksuna miehenä olet ymmärtänyt, ovat nykyiset 2-kerrosvaunut ehdotonta hi-tec:iä. Kaikki toimii sähköllä ohjattuna, ja lähes kaikki muu paineilmalla höystettynä. Siis aivan kaikki. Sähkönsyöttö suoraan veturista, kunnes... Langat tulee alas, tai järjestelmävikaa pukkaa itse sähkönsyötössä. Eikä mitään junakohtaista varmistusta sähkönsyötölle, eikä edes paineilmajärjestelmien toimivuudelle yli -15C pakkasessa, mikä yhä edelleen on täysin normaalia Suomessa. Näitä ongelmia meillä ei ollut sinisten vaunujen aikana. Vaan nyt on...ja ihan liikaa ja todellakin aivan liian usein. Toisin sanoen: Sinisten vaunujen toimivuus oli toteutettu niin, että jokainen vaunu tuli toimeen omillaan: Webastopohjainen vaunukohtainen lämmitys, itsenäinen paristojen (akkujen) lataus teleiltä. Tämä rakenneratkaisu myöskin takasi sen, kuinka näitä vaunuja/junarunkoja voitiin ajattaa ns. pätkäkiskoisilla rataosilla. Kaksikerrosvaunuilla se ei ole mahdollista ja siksi junat hyytyy, seisoo, ja jäätyy. Noilla argumenteilla mentiin pari vuosikymmentä sitten jo aika pitkälle. Vaan nykyään ei mennä. Matkustajat saavat nykyjunissa vapaasti ryytyä, hyytyä ja jäähtyä keskellä ei mitään. Herra Juha, ei ollut paslinkereissa (Pasilan tekemät siniset) ja eslinkereissä (Esslingenin tekemät siniset) Webastoa. Ei vesiwebastonakaan. Ne oli ennemminkin lättien "omaisuutta". Päätyyppinä oli öljykattilat, joita oli kahta eri merkkiä. Toinen oli saksalainen Hagenuk - merkkiä. Näissä voitiin kyllä hätätilassa poltella klapejakin. Jos uusia matkustajavaunuja tilattaessa EI OSATTU varautua millään tavalla poikkeustilanteisiin, niin mitä se kertoo tilauksia tehneiden henkilöiden osaamisesta? Ei ilmeisesti näytä kestävän kehuja. Ei ainakaan osattu miettiä järjestelmien toiminnan varmistamisesta, ei edes varavalojakaan näytä olevan. Eikä suunnittelukonttorissa suunnitella sellaista, mitä ei ole pyydetty tai "edellytetty". Tai olemassa. Ja matkustajat senkun jätetään kylmään ja pimeään vaunuun, keskelle ei-mitään. Ja pahoittelu kuittaa IHAN kaiken. Jos muuta ei haluta tehdä, niin kuka pahoitteluja tarvitseekaan? Pitäisivät pärstänsä mieluummin kiinni. WC:n varajärjestelmäksi suosittelisin erityisen lämpimästi vaikkapa 10 litran muoviämpäreitä...!!! (Vai heikentääkö kaksi halpaa ämpäriä ja paperirullaa per vaunu tuloskehitystä [ja tuotto-odotusta] liikaa?)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2384
|
« Vastaus #10 : Elokuu 04, 2025, 23:48:16 » |
|
Myöhään sunnuntai-iltana meni dieselveturi Dr19 2857 Lakialaan valmiuteen. Ensimmäisenä olisi avustettu PYO 265 vauriopaikan ohi Lakialasta Sisättöön. Korjaustyö tuli valmiiksi ennakoitua nopeammin niin ei dieselveturia tarvittukaan. Perkiössä taisi olla neljä dieselveturia, kun siitä ohi ajoin tänään. Joskus muinoin olisi voinut olla neljäkymmentä.
Bussien saaminen paikalle on vaikeutunut, kun esim. Paunu on lopettanut Tampereella. Yleisesti voi kai todeta, että bussiliikenteen näivettyminen johtaa siihen, että korvaavan liikenteen järjestämisessä alkaa kestää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 574
|
« Vastaus #11 : Elokuu 04, 2025, 23:58:00 » |
|
Myöhään sunnuntai-iltana meni dieselveturi Dr19 2857 Lakialaan valmiuteen. Ensimmäisenä olisi avustettu PYO 265 vauriopaikan ohi Lakialasta Sisättöön. Korjaustyö tuli valmiiksi ennakoitua nopeammin niin ei dieselveturia tarvittukaan. Perkiössä taisi olla neljä dieselveturia, kun siitä ohi ajoin tänään. Joskus muinoin olisi voinut olla neljäkymmentä.
Bussien saaminen paikalle on vaikeutunut, kun esim. Paunu on lopettanut Tampereella. Yleisesti voi kai todeta, että bussiliikenteen näivettyminen johtaa siihen, että korvaavan liikenteen järjestämisessä alkaa kestää.
Entä Länsi-Linjat, onko sekin lopettanut? Sehän aikoinaan ajeli tuon suunnan reiteillä. Paunuhan oli iso bussifirma. Kilpailutukset ovat vissiin johtaneet siihen, ettei linjurikantaa ole helppoa irroittaa äkisti junia korvaamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 78
|
« Vastaus #12 : Elokuu 05, 2025, 00:37:55 » |
|
VR:n viestinnän mukaan yöjunat pyritään ajamaan vauriopaikan ohi dieselvetureilla.
No tää on ainakin jo paljon parempi ratkaisu kun se, että ne yöjunat odotaa monta tuntia niin kauan kun sähkörata on korjattu ja taas kunnossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 507
|
« Vastaus #13 : Elokuu 05, 2025, 13:07:43 » |
|
En tiedä, joten kysyn avoimen uteliaana, onko koskaan laskettu mitä Ov-Hpk-Sk rataosuuden perusparantaminen jatkuvakiskoiseksi, ynnä korkeammille nopeuksille (140 km/h), ja samalla em. rataosan sähköistäminen tulisi kustantamaan? Nykyäänhän ei ole mahdollista käyttää kyseistä rataosaa esim. henkilöliikenteen kiertotienä vakavissa häiriötapauksissa, kuten ennen oli. Kiitos vääränlaisen kalustovalinnan.
Haapamäen ratojen sähköistystä on arvioitu viime vuoden lopulla valmistuneissa kahdessa selvityksessä: https://www.doria.fi/handle/10024/192368 (tarveselvitys) https://www.doria.fi/handle/10024/192369 (hankearviointi)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 434
|
« Vastaus #14 : Elokuu 08, 2025, 19:11:25 » |
|
Myöhään sunnuntai-iltana meni dieselveturi Dr19 2857 Lakialaan valmiuteen. Ensimmäisenä olisi avustettu PYO 265 vauriopaikan ohi Lakialasta Sisättöön. Korjaustyö tuli valmiiksi ennakoitua nopeammin niin ei dieselveturia tarvittukaan. Perkiössä taisi olla neljä dieselveturia, kun siitä ohi ajoin tänään. Joskus muinoin olisi voinut olla neljäkymmentä.
Bussien saaminen paikalle on vaikeutunut, kun esim. Paunu on lopettanut Tampereella. Yleisesti voi kai todeta, että bussiliikenteen näivettyminen johtaa siihen, että korvaavan liikenteen järjestämisessä alkaa kestää.
Entä Länsi-Linjat, onko sekin lopettanut? Sehän aikoinaan ajeli tuon suunnan reiteillä. Paunuhan oli iso bussifirma. Kilpailutukset ovat vissiin johtaneet siihen, ettei linjurikantaa ole helppoa irroittaa äkisti junia korvaamaan. Panunua ei enää ole. Yhtiön lopettaminen kiteytyi Martti Paunun äkilliseen menehtymiseen, ja Länsi Linjat on puolestaan luopunut kaukoliikenteestään ja hajauttanut toimintansa, sekä samalla keskittynyt pelkkään paikallisliikenteeseen ympäri Suomea.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|