Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Valtio ja VR sopimukseen - yksinoikeus kaukoliikenteeseen säilyy  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry alas Tulostusversio
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« Vastaus #100 : Heinäkuu 18, 2013, 18:18:39 »

Jos yritys toimii kustannustehokkaasti ja sen rakenteet ovat kunnossa (eli sen tarjoamat palvelut ovat kilpailukykyisiä), ei sen tarvitse karsastaa kilpailutilannetta. Se päinvastoin pärjää kilpailussa erinomaisesti ja sen kannattavuus paranee, eli se kykenee tekemään hyvää tulosta. Ehkä näin ei vielä ole VR-Yhtymän osalta, jos se kerran tarvitsee lisäaikaa ennen rautatiekilpailun lopullista avaamista. Jos homma olisi kaikkinensa VR:n osalta hanskassa, VR-Yhtymä itseasiassa kannustaisi päättäjiä avaamaan kilpailun mahdollisimman nopeasti  Virnistää

VR:n toimarin ulostulo asiassa saattaa liittyä huomenna Suomi Areenassa käytävään keskusteluun rautatiekilpailun avaamisesta, mista parhaimmillaan voi muodostua mielenkiintoinen keskustelu.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #101 : Heinäkuu 18, 2013, 18:43:16 »

Jos yritys toimii kustannustehokkaasti ja sen rakenteet ovat kunnossa (eli sen tarjoamat palvelut ovat kilpailukykyisiä), ei sen tarvitse karsastaa kilpailutilannetta. Se päinvastoin pärjää kilpailussa erinomaisesti ja sen kannattavuus paranee, eli se kykenee tekemään hyvää tulosta. Ehkä näin ei vielä ole VR-Yhtymän osalta, jos se kerran tarvitsee lisäaikaa ennen rautatiekilpailun lopullista avaamista. Jos homma olisi kaikkinensa VR:n osalta hanskassa, VR-Yhtymä itseasiassa kannustaisi päättäjiä avaamaan kilpailun mahdollisimman nopeasti  Virnistää

VR:n toimarin ulostulo asiassa saattaa liittyä huomenna Suomi Areenassa käytävään keskusteluun rautatiekilpailun avaamisesta, mista parhaimmillaan voi muodostua mielenkiintoinen keskustelu.
Niin kyllähän VR:n kalusto esim. on uutta ja isoja investointeja tehdään, juuri Tukholmasta tulleena näkee vaan sen että asiakkaan kokema palvelukokemus vaatii viilaamista. Turun satamasta raide yhteys, mutta ei mitään tietoa turisteille kuinka ostetaan lippu. Tässä näkee kun ei ole kilpailua niin tietyt asiat retuperällä. Ja näihin asioihin ei tartte edes paljoo rahaa laittaa.
Eipä bussifirmoillakaan asiat ole yhtään paremmin, laiturit ilman sadesuojia ja ei mitään infoa lipuista etc
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #102 : Heinäkuu 18, 2013, 20:19:14 »

Tukholmasta Turkuun saapuva matkustaja tulee maahan, jolla ei ole mitään visiota eikä tavoitetta joukkoliikenteen markkinaosuuden kasvattamiseksi. Tällöin riittää kaikkien asiaan liittyvien etupiirien aseman varmistaminen, mihin rautatieliikenteen suojaaminen monopolilla sopii hyvin. Kaikki veljet ovat tyytyväisiä: monopoliyhtiö, vain nykyisten jäsentensä asiaa ajavat ammattiliitot, vallankäyttäjät sekä autoilun kannattajat.

P.S. Jos Porin areenassa nähdään korkeatasoinen keskustelu Suomen rautatiepolitiikasta, se olisi ensimmäinen laatuaan tässä jokisten ja rajamäkien luvatussa maassa.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 126


« Vastaus #103 : Heinäkuu 20, 2013, 19:45:21 »

Suomi Areenassa Porissa, keskusteltiin 19.7.2013 VR:n saamasta monopoolin jatkoajasta vuoteen 2024 asti. Linkki uutiseen: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/07/1782526/vrn-saama-jatkoaika-on-suuri-vaaryys

Jatkoajan saamisen perusteluissa erityisesti painotettiin kun VR panostaa aivan uuteen rautatiekalustoon ja jos, jatkoaikaa ei saada, se aiheuttaa huomattavaa epävarmuutta ja huolta huomisesta, kyseisessä ”yhtiössä”.

Eikö lisäperusteena olisi voinut olla - vaikkapa? On tehty pitkä-aikainen toimitussopimus WC- ja talouspaperista kotimaisen toimittajan kanssa joka on voimassa sopimuksen loppuun asti ja tämän ansiosta, matkustajilla on oikeus käyttää kyseisiä tuotteita ilman lisämaksua, kohtuullisesti käytettynä.

Kaikkihan me tiedämme ja ymmärrämme kun KERMANKUORIJAT pääsevät henkilöliikennettä harjoittamaan, tälläinenkin maksuton asiakkaiden huomioinen, poistuu oitis!
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #104 : Heinäkuu 20, 2013, 21:51:47 »

Suomi Areenassa Porissa, keskusteltiin 19.7.2013 VR:n saamasta monopoolin jatkoajasta vuoteen 2024 asti. Linkki uutiseen: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/07/1782526/vrn-saama-jatkoaika-on-suuri-vaaryys

Jatkoajan saamisen perusteluissa erityisesti painotettiin kun VR panostaa aivan uuteen rautatiekalustoon ja jos, jatkoaikaa ei saada, se aiheuttaa huomattavaa epävarmuutta ja huolta huomisesta, kyseisessä ”yhtiössä”.

Eikö lisäperusteena olisi voinut olla - vaikkapa? On tehty pitkä-aikainen toimitussopimus WC- ja talouspaperista kotimaisen toimittajan kanssa joka on voimassa sopimuksen loppuun asti ja tämän ansiosta, matkustajilla on oikeus käyttää kyseisiä tuotteita ilman lisämaksua, kohtuullisesti käytettynä.

Kaikkihan me tiedämme ja ymmärrämme kun KERMANKUORIJAT pääsevät henkilöliikennettä harjoittamaan, tälläinenkin maksuton asiakkaiden huomioinen, poistuu oitis!

Täytyy vaan nauraa tälläisille soppareille. 10 vuotta tällä hetkellä aivan liian pitkä sopimusaika, nimittäin Suomen Valtio alkaa sakkaa kahden vuoden päässä, nykyinen 10 miljardin euron lainahomma ei toimi enää kuin 2015 vuoden alkuun, sen jälkeen ostoliikennerahatkin ovat poistettu.
Nauttikaa vielä 20 miljardia Euroa lainarahaa;-) eikö tunnukkin hyvältä? Monopolit toimii etc..
tallennettu
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #105 : Heinäkuu 24, 2013, 17:36:00 »

Liikenne- ja viestintäministeriö on toistaiseksi salannut VR:n kanssa tehdyn jatkosopimuksen henkilöliikenteen hoidosta. Sopimuksen salaamiselle ministeriö ei kerro tarkkaa syytä. Ministeriö vetoaa julkisuuslakiin.

– Sopimus on salattu julkisuuslain 24 pykälän 1 momentin 17 kohdan mukaan, yksikön päällikkö Tero Jokilehto liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoi keskiviikkona.

Lisäaikaa koskeva sopimus muuttuu julkiseksi 1. syyskuuta. Syytä juuri tuolle päivämäärälle ei kerrota. Myöskään sitä ei kerrota, mitä päivää ennen tai sen jälkeen tapahtuu.

aamulehti
tallennettu
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 573


« Vastaus #106 : Heinäkuu 24, 2013, 17:56:59 »

Liikenne- ja viestintäministeriö on toistaiseksi salannut VR:n kanssa tehdyn jatkosopimuksen henkilöliikenteen hoidosta. Sopimuksen salaamiselle ministeriö ei kerro tarkkaa syytä. Ministeriö vetoaa julkisuuslakiin.
Lisäaikaa koskeva sopimus muuttuu julkiseksi 1. syyskuuta. Syytä juuri tuolle päivämäärälle ei kerrota. Myöskään sitä ei kerrota, mitä päivää ennen tai sen jälkeen tapahtuu.

Tähänhän viitattiinkin toisessa ketjussa Kaikkosen kirjallisen kysymyksen yhteydessä.

Salaaminen merkinnee myös sitä, että sopimus poikkeaa tällä hetkellä voimassa olevasta - mutta miten ja miksi tämä saadaan tietää vasta ja juuri syyskuussa?
tallennettu

"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #107 : Heinäkuu 24, 2013, 18:34:51 »

Salaaminen merkinnee myös sitä, että sopimus poikkeaa tällä hetkellä voimassa olevasta - mutta miten ja miksi tämä saadaan tietää vasta ja juuri syyskuussa?

Saattaisikohan liittyä tulevista kalustoinvestoinneista tiedottamiseen? Sopimushan on yksi peruste Vr:lle jatkaa mittavia investointeja ja sopimuksessa voi olla kovinkin yksityiskohtaista tietoa vaikka uusista sähkövetureista.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #108 : Heinäkuu 25, 2013, 01:01:07 »

Liikenne- ja viestintäministeriö on toistaiseksi salannut VR:n kanssa tehdyn jatkosopimuksen henkilöliikenteen hoidosta. Sopimuksen salaamiselle ministeriö ei kerro tarkkaa syytä. Ministeriö vetoaa julkisuuslakiin.

– Sopimus on salattu julkisuuslain 24 pykälän 1 momentin 17 kohdan mukaan, yksikön päällikkö Tero Jokilehto liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoi keskiviikkona.

Lisäaikaa koskeva sopimus muuttuu julkiseksi 1. syyskuuta. Syytä juuri tuolle päivämäärälle ei kerrota. Myöskään sitä ei kerrota, mitä päivää ennen tai sen jälkeen tapahtuu.

aamulehti
Ai tälläisiäkin alettu salaamaan, Suomessa eletään pyhää pysähtyneisyyden aikaa. DDR:ssä oli näin kovaa salaamista vuosina 1986-1989.
Talous sakkaa rajusti millähetkellä hyvänsä;-)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #109 : Heinäkuu 25, 2013, 10:31:17 »

Salaaminen merkinnee myös sitä, että sopimus poikkeaa tällä hetkellä voimassa olevasta - mutta miten ja miksi tämä saadaan tietää vasta ja juuri syyskuussa?

Saattaisikohan liittyä tulevista kalustoinvestoinneista tiedottamiseen? Sopimushan on yksi peruste Vr:lle jatkaa mittavia investointeja ja sopimuksessa voi olla kovinkin yksityiskohtaista tietoa vaikka uusista sähkövetureista.

VR ei ole vaatinut salaamista.


Lainaus
VR ei ole pyytänyt jatkosopimuksensa salaamista. VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan sopimus on valmisteltu yhtiössä julkisena sopimuksena.

Liikenne- ja viestintäministeriö päätti heinäkuun alussa jatkaa VR:n yksinoikeutta kaukojuniin viidellä vuodella eli vuoden 2024 loppuun. Ministeriön mukaan jatkoajasta tehty sopimus on salainen 1. syyskuuta asti.

Aron mukaan sopimuksessa ei ole mitään uutta ja kummallista.



http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194828386951/artikkeli/vr+ei+pyytanyt+jatkosopimuksen+salaamista.html
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #110 : Heinäkuu 25, 2013, 10:37:14 »

Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että VR:n henkilöstölehden heinäkuun numerossa on juttu kilpailun aukeamisesta EU:n kautta. Toisaalla lehdessä vakuutetaan, että VR on valmis kilpailuun.

Mistään yksinoikeussopimuksen jatkoneuvotteluista ei lehdessä mainittu mitään, vaan lehti käsittelee aihetta kuin mitään neuvotteluja ei olisi vielä ollutkaan.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 551


« Vastaus #111 : Heinäkuu 26, 2013, 15:41:59 »

Liikenne- ja viestintäministeriön VR-yhtymä Oy:n kanssa tekemä sopimus kaukojunaliikenteen hoitamisesta on pääosin avattu julkiseksi. Osa sopimuksesta on edelleen salassa pidettävä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain perusteella.

sopimus : https://dl.dropboxusercontent.com/u/73632833/sopimus.pdf

aamulehti
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #112 : Heinäkuu 26, 2013, 21:53:57 »

Naurettavaa julistaa sopimus ensin salaiseksi ja sitten laittaa osa julkisuuteen. Eihän tossa sopparissa oo mitään salattavaa edes. Käsittääkseni Vr:n johto itse ei edes halunnut salata sopparia?!
Täyttääkö edes lain pykäliä edes mihin vedotaan..
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2013, 08:17:39 kirjoittanut Toni Hartonen » tallennettu
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 89


« Vastaus #113 : Heinäkuu 27, 2013, 07:17:53 »

Mielenkiintoista silti nähdä syyskuussa, mitä sopimuksen kohdat 6 ja 11 sisältävät. Jos ne ovat yhtä liirumlaarumia kuin sopimuksen muutkin kohdat, niin kyllä hieman rapisee ministerin uskottavuus salaamisperusteiden suhteen.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2553


« Vastaus #114 : Heinäkuu 29, 2013, 10:50:51 »

Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professorin Olli Mäenpään mukaan molemmat ministeriön päätöksessä annetut perusteet tiettyjen sopimuskohtien salassapitämiselle ovat vailla julkisuuslain tukea. 
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2013/07/29/oikeustieteilija-suomen-valtio-salailee-liikaa/201310479/12
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 244


« Vastaus #115 : Heinäkuu 29, 2013, 14:02:20 »

Lainaus
Käyttöoikeussopimuksella Viranomainen on asettanut Liikenteenharjoittajalle rautateiden henkilöliikennettä koskevan julkisen palvelun velvoitteen, jonka täyttämisen vastineena Viranomainen on myöntänyt Liikenteenharjoittajalle yksinoikeuden rautateiden henkilöjunaliikenteen harjoittamiseen Suomessa Käyttöoikeussopimuksen liitteessä 1 todetulla henkilöliikenteen rataverkolla.

Tyypillistä höttöä ja liirumlaarumia, joka ei tarkoita mitään tai jonka toteutumista viranomainen ei näytä edes valvovan. Julkista palvelua kai se on sekin, kun ei edes tosissaan yritetä. Jos esimerkiksi Pirkanmaan talousalueelle pitäisi saada vihdoin vaikkapa työssäkäyntiä palvelevaa kiskobussiliikennettä, liikennöinnin aloittaminen torpataan "ei kannata pysähtyä", "tulee hiekkaa lattialle", "liian vähän käyttäjiä" ja "pysähtyminen maksaa" tyylisillä kommenteilla. Tai sitten perusteluna viitataan joskus 90-luvulla tehtyyn periaatetason päätökseen, jonka mukaan VR vastaa vain kaukoliikenteestä ja seutuliikenne on jätetty bussifirmoille. Tosin kukaan ei ole huomannut tai edes välittänyt viimeisten 20 vuoden aikana tarkistaa, onko sitä julkista bussiliikennettä monin paikoin edes olemassa, vai onko tarjonta luokkaa yksi vuoro / päivä / suunta. Samaan aikaan tietyt rataosat kummittelevat suurimman osan päivästä tyhjillään. Huvittava perustelu on myös se, että tälläisellä rataosalla uusille pysähtymisille ei ole ajallisesti aikaa  Hymyilee leveästi

Kyllä tuon velvoitteen tulisi oikeasti tarkoittaa sitä, että VR velvoitetaan liikennöimään pääradan lisäksi myös muita rataosia, jossa on henkilöliikennettä. Esimerkiksi Tampere - Keuruu väli on tarjonnan suhteen yhtä tyhjän kanssa. Nykyinen tarjonta ei kaikilta osin edes vastaa kysyntää, jonka on huomannut mm. parin viime viikon aikana. Tampere - Keuruu kiskobussi on ollut aivan ääriään myöten täynä sillä seurauksella, että ihmiset ovat saaneet seistä käytävillä ja jopa eteistilassa/ovilla asti. Aika huonoa palvelua, kun ottaa huomioon mm. kiskobussin täysin olemattoman ilmastoinnin kesähelteellä. Esimerkiksi viime perjantaina klo 16:16 lähtenyttä vuoroa voi kuvailla sanalla "karjavuoro", jossa edes toisen junayksikön ovia ei saatu kunnolla toimimaan. Edellisellä kerralla ei toiminut toisen junayksikön invanostin. Tsekkiläistä Dm12 "laatua". Säätila huomioiden avovaunu olisi ollut parempi vaihtoehto  Virnistää

Sopimuksen velvoite on vähän sama, kuin nykyinen "omavalvonta", joka monessa tapauksessa on sama kuin "ei valvontaa lainkaan".
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #116 : Heinäkuu 29, 2013, 21:10:20 »

Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden professorin Olli Mäenpään mukaan molemmat ministeriön päätöksessä annetut perusteet tiettyjen sopimuskohtien salassapitämiselle ovat vailla julkisuuslain tukea. 
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2013/07/29/oikeustieteilija-suomen-valtio-salailee-liikaa/201310479/12
Jep, tulihan se alan ammattilaiseltakin. Lehdistö ollut vaiti , sekin ihmetyttää. Poliitikot ja virkamiehet ylimielisiä lain pykälien suhteen niin Suomen kuin myös Eu:n tietyissä asioissa. Liikenneasiat ovat sellaisia Suomessa.
Autoveroasiat näyttävät olevan valitettavasti vain osa isoa ongelmaa..
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2202


« Vastaus #117 : Syyskuu 05, 2013, 14:39:33 »

Ja tänään Ylen uutiset uutisoivat Kilpailu ja kuluttajaviraston arvostelevan kaukojunaliikenteen kilpailun avaamisen viivyttämisestä:
http://yle.fi/uutiset/kilpailu-_ja_kuluttajavirasto_arvostelee_kaukojunaliikenteen_kilpailun_viivyttamista/6798117
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2202


« Vastaus #118 : Lokakuu 25, 2013, 14:50:08 »

Ja nyt Yleusradio Oy:n Yle uutiset - kotimaa on julkaissut uutisen Milla Laissin väitöstutkimuksesta joka koskee rautateiden kilpailua;
http://yle.fi/uutiset/vaitos_rautateiden_vapautuminen_ainoa_jarkeva_vaihtoehto_suomessa/6898340
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #119 : Lokakuu 25, 2013, 22:44:14 »

Ja nyt Yleusradio Oy:n Yle uutiset - kotimaa on julkaissut uutisen Milla Laissin väitöstutkimuksesta joka koskee rautateiden kilpailua;
http://yle.fi/uutiset/vaitos_rautateiden_vapautuminen_ainoa_jarkeva_vaihtoehto_suomessa/6898340

Aivan oikein. Tässä asiaa on lähestytty neutraalisti ja ilman punaisten lasien läpi katsovia AY-vaikuttajia, poliittisestikin suhtkoht neutraalisti, eikä hyväveli-kerho päässyt vaikuttamaan. Hymyilee
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« Vastaus #120 : Lokakuu 26, 2013, 10:22:16 »

Ohessa väitöskirja kokonaisuudessaan — sen on tosin kirjoitettu Lontoon murteella.
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/93288/isbn9789522654540.pdf?sequence=2
... ja ohessa LUT:n lyhyt referaatti aiheesta.
http://www.lut.fi/uutiset/-/asset_publisher/h33vOeufOQWn/content/kilpailu-vapautuneilla-rautatierahtimarkkinoilla-lisaantyy-itameren-alueella
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Valtio ja VR sopimukseen - yksinoikeus kaukoliikenteeseen säilyy  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina