Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #100 : Heinäkuu 18, 2013, 18:18:39 » |
|
Jos yritys toimii kustannustehokkaasti ja sen rakenteet ovat kunnossa (eli sen tarjoamat palvelut ovat kilpailukykyisiä), ei sen tarvitse karsastaa kilpailutilannetta. Se päinvastoin pärjää kilpailussa erinomaisesti ja sen kannattavuus paranee, eli se kykenee tekemään hyvää tulosta. Ehkä näin ei vielä ole VR-Yhtymän osalta, jos se kerran tarvitsee lisäaikaa ennen rautatiekilpailun lopullista avaamista. Jos homma olisi kaikkinensa VR:n osalta hanskassa, VR-Yhtymä itseasiassa kannustaisi päättäjiä avaamaan kilpailun mahdollisimman nopeasti VR:n toimarin ulostulo asiassa saattaa liittyä huomenna Suomi Areenassa käytävään keskusteluun rautatiekilpailun avaamisesta, mista parhaimmillaan voi muodostua mielenkiintoinen keskustelu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #101 : Heinäkuu 18, 2013, 18:43:16 » |
|
Jos yritys toimii kustannustehokkaasti ja sen rakenteet ovat kunnossa (eli sen tarjoamat palvelut ovat kilpailukykyisiä), ei sen tarvitse karsastaa kilpailutilannetta. Se päinvastoin pärjää kilpailussa erinomaisesti ja sen kannattavuus paranee, eli se kykenee tekemään hyvää tulosta. Ehkä näin ei vielä ole VR-Yhtymän osalta, jos se kerran tarvitsee lisäaikaa ennen rautatiekilpailun lopullista avaamista. Jos homma olisi kaikkinensa VR:n osalta hanskassa, VR-Yhtymä itseasiassa kannustaisi päättäjiä avaamaan kilpailun mahdollisimman nopeasti VR:n toimarin ulostulo asiassa saattaa liittyä huomenna Suomi Areenassa käytävään keskusteluun rautatiekilpailun avaamisesta, mista parhaimmillaan voi muodostua mielenkiintoinen keskustelu. Niin kyllähän VR:n kalusto esim. on uutta ja isoja investointeja tehdään, juuri Tukholmasta tulleena näkee vaan sen että asiakkaan kokema palvelukokemus vaatii viilaamista. Turun satamasta raide yhteys, mutta ei mitään tietoa turisteille kuinka ostetaan lippu. Tässä näkee kun ei ole kilpailua niin tietyt asiat retuperällä. Ja näihin asioihin ei tartte edes paljoo rahaa laittaa. Eipä bussifirmoillakaan asiat ole yhtään paremmin, laiturit ilman sadesuojia ja ei mitään infoa lipuista etc
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #102 : Heinäkuu 18, 2013, 20:19:14 » |
|
Tukholmasta Turkuun saapuva matkustaja tulee maahan, jolla ei ole mitään visiota eikä tavoitetta joukkoliikenteen markkinaosuuden kasvattamiseksi. Tällöin riittää kaikkien asiaan liittyvien etupiirien aseman varmistaminen, mihin rautatieliikenteen suojaaminen monopolilla sopii hyvin. Kaikki veljet ovat tyytyväisiä: monopoliyhtiö, vain nykyisten jäsentensä asiaa ajavat ammattiliitot, vallankäyttäjät sekä autoilun kannattajat.
P.S. Jos Porin areenassa nähdään korkeatasoinen keskustelu Suomen rautatiepolitiikasta, se olisi ensimmäinen laatuaan tässä jokisten ja rajamäkien luvatussa maassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #103 : Heinäkuu 20, 2013, 19:45:21 » |
|
Suomi Areenassa Porissa, keskusteltiin 19.7.2013 VR:n saamasta monopoolin jatkoajasta vuoteen 2024 asti. Linkki uutiseen: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/07/1782526/vrn-saama-jatkoaika-on-suuri-vaaryysJatkoajan saamisen perusteluissa erityisesti painotettiin kun VR panostaa aivan uuteen rautatiekalustoon ja jos, jatkoaikaa ei saada, se aiheuttaa huomattavaa epävarmuutta ja huolta huomisesta, kyseisessä ”yhtiössä”. Eikö lisäperusteena olisi voinut olla - vaikkapa? On tehty pitkä-aikainen toimitussopimus WC- ja talouspaperista kotimaisen toimittajan kanssa joka on voimassa sopimuksen loppuun asti ja tämän ansiosta, matkustajilla on oikeus käyttää kyseisiä tuotteita ilman lisämaksua, kohtuullisesti käytettynä. Kaikkihan me tiedämme ja ymmärrämme kun KERMANKUORIJAT pääsevät henkilöliikennettä harjoittamaan, tälläinenkin maksuton asiakkaiden huomioinen, poistuu oitis!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #104 : Heinäkuu 20, 2013, 21:51:47 » |
|
Suomi Areenassa Porissa, keskusteltiin 19.7.2013 VR:n saamasta monopoolin jatkoajasta vuoteen 2024 asti. Linkki uutiseen: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2013/07/1782526/vrn-saama-jatkoaika-on-suuri-vaaryysJatkoajan saamisen perusteluissa erityisesti painotettiin kun VR panostaa aivan uuteen rautatiekalustoon ja jos, jatkoaikaa ei saada, se aiheuttaa huomattavaa epävarmuutta ja huolta huomisesta, kyseisessä ”yhtiössä”. Eikö lisäperusteena olisi voinut olla - vaikkapa? On tehty pitkä-aikainen toimitussopimus WC- ja talouspaperista kotimaisen toimittajan kanssa joka on voimassa sopimuksen loppuun asti ja tämän ansiosta, matkustajilla on oikeus käyttää kyseisiä tuotteita ilman lisämaksua, kohtuullisesti käytettynä. Kaikkihan me tiedämme ja ymmärrämme kun KERMANKUORIJAT pääsevät henkilöliikennettä harjoittamaan, tälläinenkin maksuton asiakkaiden huomioinen, poistuu oitis! Täytyy vaan nauraa tälläisille soppareille. 10 vuotta tällä hetkellä aivan liian pitkä sopimusaika, nimittäin Suomen Valtio alkaa sakkaa kahden vuoden päässä, nykyinen 10 miljardin euron lainahomma ei toimi enää kuin 2015 vuoden alkuun, sen jälkeen ostoliikennerahatkin ovat poistettu. Nauttikaa vielä 20 miljardia Euroa lainarahaa;-) eikö tunnukkin hyvältä? Monopolit toimii etc..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #105 : Heinäkuu 24, 2013, 17:36:00 » |
|
Liikenne- ja viestintäministeriö on toistaiseksi salannut VR:n kanssa tehdyn jatkosopimuksen henkilöliikenteen hoidosta. Sopimuksen salaamiselle ministeriö ei kerro tarkkaa syytä. Ministeriö vetoaa julkisuuslakiin. – Sopimus on salattu julkisuuslain 24 pykälän 1 momentin 17 kohdan mukaan, yksikön päällikkö Tero Jokilehto liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoi keskiviikkona. Lisäaikaa koskeva sopimus muuttuu julkiseksi 1. syyskuuta. Syytä juuri tuolle päivämäärälle ei kerrota. Myöskään sitä ei kerrota, mitä päivää ennen tai sen jälkeen tapahtuu. aamulehti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Salminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 573
|
« Vastaus #106 : Heinäkuu 24, 2013, 17:56:59 » |
|
Liikenne- ja viestintäministeriö on toistaiseksi salannut VR:n kanssa tehdyn jatkosopimuksen henkilöliikenteen hoidosta. Sopimuksen salaamiselle ministeriö ei kerro tarkkaa syytä. Ministeriö vetoaa julkisuuslakiin. Lisäaikaa koskeva sopimus muuttuu julkiseksi 1. syyskuuta. Syytä juuri tuolle päivämäärälle ei kerrota. Myöskään sitä ei kerrota, mitä päivää ennen tai sen jälkeen tapahtuu.
Tähänhän viitattiinkin toisessa ketjussa Kaikkosen kirjallisen kysymyksen yhteydessä. Salaaminen merkinnee myös sitä, että sopimus poikkeaa tällä hetkellä voimassa olevasta - mutta miten ja miksi tämä saadaan tietää vasta ja juuri syyskuussa?
|
|
|
tallennettu
|
"Jos ne henkilöt jotka sillon on ollu ja kualleet nousisvat nyt katsomaan [...] ni ne ei uskois ollenkan omia silmiäns." (Tallimies Kustaa Väre 1961)
|
|
|
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 89
|
« Vastaus #107 : Heinäkuu 24, 2013, 18:34:51 » |
|
Salaaminen merkinnee myös sitä, että sopimus poikkeaa tällä hetkellä voimassa olevasta - mutta miten ja miksi tämä saadaan tietää vasta ja juuri syyskuussa?
Saattaisikohan liittyä tulevista kalustoinvestoinneista tiedottamiseen? Sopimushan on yksi peruste Vr:lle jatkaa mittavia investointeja ja sopimuksessa voi olla kovinkin yksityiskohtaista tietoa vaikka uusista sähkövetureista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #108 : Heinäkuu 25, 2013, 01:01:07 » |
|
Liikenne- ja viestintäministeriö on toistaiseksi salannut VR:n kanssa tehdyn jatkosopimuksen henkilöliikenteen hoidosta. Sopimuksen salaamiselle ministeriö ei kerro tarkkaa syytä. Ministeriö vetoaa julkisuuslakiin. – Sopimus on salattu julkisuuslain 24 pykälän 1 momentin 17 kohdan mukaan, yksikön päällikkö Tero Jokilehto liikenne- ja viestintäministeriöstä sanoi keskiviikkona. Lisäaikaa koskeva sopimus muuttuu julkiseksi 1. syyskuuta. Syytä juuri tuolle päivämäärälle ei kerrota. Myöskään sitä ei kerrota, mitä päivää ennen tai sen jälkeen tapahtuu. aamulehtiAi tälläisiäkin alettu salaamaan, Suomessa eletään pyhää pysähtyneisyyden aikaa. DDR:ssä oli näin kovaa salaamista vuosina 1986-1989. Talous sakkaa rajusti millähetkellä hyvänsä;-)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #109 : Heinäkuu 25, 2013, 10:31:17 » |
|
Salaaminen merkinnee myös sitä, että sopimus poikkeaa tällä hetkellä voimassa olevasta - mutta miten ja miksi tämä saadaan tietää vasta ja juuri syyskuussa?
Saattaisikohan liittyä tulevista kalustoinvestoinneista tiedottamiseen? Sopimushan on yksi peruste Vr:lle jatkaa mittavia investointeja ja sopimuksessa voi olla kovinkin yksityiskohtaista tietoa vaikka uusista sähkövetureista. VR ei ole vaatinut salaamista. VR ei ole pyytänyt jatkosopimuksensa salaamista. VR:n toimitusjohtajan Mikael Aron mukaan sopimus on valmisteltu yhtiössä julkisena sopimuksena. Liikenne- ja viestintäministeriö päätti heinäkuun alussa jatkaa VR:n yksinoikeutta kaukojuniin viidellä vuodella eli vuoden 2024 loppuun. Ministeriön mukaan jatkoajasta tehty sopimus on salainen 1. syyskuuta asti. Aron mukaan sopimuksessa ei ole mitään uutta ja kummallista. http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194828386951/artikkeli/vr+ei+pyytanyt+jatkosopimuksen+salaamista.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #110 : Heinäkuu 25, 2013, 10:37:14 » |
|
Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että VR:n henkilöstölehden heinäkuun numerossa on juttu kilpailun aukeamisesta EU:n kautta. Toisaalla lehdessä vakuutetaan, että VR on valmis kilpailuun.
Mistään yksinoikeussopimuksen jatkoneuvotteluista ei lehdessä mainittu mitään, vaan lehti käsittelee aihetta kuin mitään neuvotteluja ei olisi vielä ollutkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« Vastaus #111 : Heinäkuu 26, 2013, 15:41:59 » |
|
Liikenne- ja viestintäministeriön VR-yhtymä Oy:n kanssa tekemä sopimus kaukojunaliikenteen hoitamisesta on pääosin avattu julkiseksi. Osa sopimuksesta on edelleen salassa pidettävä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain perusteella. sopimus : https://dl.dropboxusercontent.com/u/73632833/sopimus.pdfaamulehti
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #112 : Heinäkuu 26, 2013, 21:53:57 » |
|
Naurettavaa julistaa sopimus ensin salaiseksi ja sitten laittaa osa julkisuuteen. Eihän tossa sopparissa oo mitään salattavaa edes. Käsittääkseni Vr:n johto itse ei edes halunnut salata sopparia?! Täyttääkö edes lain pykäliä edes mihin vedotaan..
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2013, 08:17:39 kirjoittanut Toni Hartonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 89
|
« Vastaus #113 : Heinäkuu 27, 2013, 07:17:53 » |
|
Mielenkiintoista silti nähdä syyskuussa, mitä sopimuksen kohdat 6 ja 11 sisältävät. Jos ne ovat yhtä liirumlaarumia kuin sopimuksen muutkin kohdat, niin kyllä hieman rapisee ministerin uskottavuus salaamisperusteiden suhteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 244
|
« Vastaus #115 : Heinäkuu 29, 2013, 14:02:20 » |
|
Käyttöoikeussopimuksella Viranomainen on asettanut Liikenteenharjoittajalle rautateiden henkilöliikennettä koskevan julkisen palvelun velvoitteen, jonka täyttämisen vastineena Viranomainen on myöntänyt Liikenteenharjoittajalle yksinoikeuden rautateiden henkilöjunaliikenteen harjoittamiseen Suomessa Käyttöoikeussopimuksen liitteessä 1 todetulla henkilöliikenteen rataverkolla. Tyypillistä höttöä ja liirumlaarumia, joka ei tarkoita mitään tai jonka toteutumista viranomainen ei näytä edes valvovan. Julkista palvelua kai se on sekin, kun ei edes tosissaan yritetä. Jos esimerkiksi Pirkanmaan talousalueelle pitäisi saada vihdoin vaikkapa työssäkäyntiä palvelevaa kiskobussiliikennettä, liikennöinnin aloittaminen torpataan "ei kannata pysähtyä", "tulee hiekkaa lattialle", "liian vähän käyttäjiä" ja "pysähtyminen maksaa" tyylisillä kommenteilla. Tai sitten perusteluna viitataan joskus 90-luvulla tehtyyn periaatetason päätökseen, jonka mukaan VR vastaa vain kaukoliikenteestä ja seutuliikenne on jätetty bussifirmoille. Tosin kukaan ei ole huomannut tai edes välittänyt viimeisten 20 vuoden aikana tarkistaa, onko sitä julkista bussiliikennettä monin paikoin edes olemassa, vai onko tarjonta luokkaa yksi vuoro / päivä / suunta. Samaan aikaan tietyt rataosat kummittelevat suurimman osan päivästä tyhjillään. Huvittava perustelu on myös se, että tälläisellä rataosalla uusille pysähtymisille ei ole ajallisesti aikaa Kyllä tuon velvoitteen tulisi oikeasti tarkoittaa sitä, että VR velvoitetaan liikennöimään pääradan lisäksi myös muita rataosia, jossa on henkilöliikennettä. Esimerkiksi Tampere - Keuruu väli on tarjonnan suhteen yhtä tyhjän kanssa. Nykyinen tarjonta ei kaikilta osin edes vastaa kysyntää, jonka on huomannut mm. parin viime viikon aikana. Tampere - Keuruu kiskobussi on ollut aivan ääriään myöten täynä sillä seurauksella, että ihmiset ovat saaneet seistä käytävillä ja jopa eteistilassa/ovilla asti. Aika huonoa palvelua, kun ottaa huomioon mm. kiskobussin täysin olemattoman ilmastoinnin kesähelteellä. Esimerkiksi viime perjantaina klo 16:16 lähtenyttä vuoroa voi kuvailla sanalla "karjavuoro", jossa edes toisen junayksikön ovia ei saatu kunnolla toimimaan. Edellisellä kerralla ei toiminut toisen junayksikön invanostin. Tsekkiläistä Dm12 "laatua". Säätila huomioiden avovaunu olisi ollut parempi vaihtoehto Sopimuksen velvoite on vähän sama, kuin nykyinen "omavalvonta", joka monessa tapauksessa on sama kuin "ei valvontaa lainkaan".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #116 : Heinäkuu 29, 2013, 21:10:20 » |
|
Jep, tulihan se alan ammattilaiseltakin. Lehdistö ollut vaiti , sekin ihmetyttää. Poliitikot ja virkamiehet ylimielisiä lain pykälien suhteen niin Suomen kuin myös Eu:n tietyissä asioissa. Liikenneasiat ovat sellaisia Suomessa. Autoveroasiat näyttävät olevan valitettavasti vain osa isoa ongelmaa..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #119 : Lokakuu 25, 2013, 22:44:14 » |
|
Aivan oikein. Tässä asiaa on lähestytty neutraalisti ja ilman punaisten lasien läpi katsovia AY-vaikuttajia, poliittisestikin suhtkoht neutraalisti, eikä hyväveli-kerho päässyt vaikuttamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #120 : Lokakuu 26, 2013, 10:22:16 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|