Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kilpailija syyttää VR:ää huolloilla rahastamisesta  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« : Lokakuu 04, 2015, 11:36:57 »

http://www.hs.fi/paivanlehti/04102015/a1443842279709

Lainaus
Kilpailija syyttää VR:ää huolloilla rahastamisesta – "Meille on vain sanottu, että hinta on oikea, uskokaa tai älkää"

Lainaus
Valtion omistama VR on nostanut kilpailijalta perittävät huoltomaksut viisinkertaisiksi, väittää rautateiden rahtiliikennettä aloittelevan Fenniarailin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo.

VR on Rahkamon mukaan aiemmin velottanut ulkopuoliselta toimijalta rautatievaunun huolloista murto-osan Fenniaraililta perittävään hintaan verrattuna. VR:n pitää lain mukaan tarjota huoltopalveluja myös muille yrityksille.

"Meille on vain sanottu, että hinta on oikea, uskokaa tai älkää", Rahkamo sanoo.

VR ei halunnut suoraan kommentoida Rahkamon väitettä. Yhtiöstä kerrotaan, että VR noudattaa rautatielain määräyksiä, joiden mukaan palvelujen hinnoittelun pitää perustua todellisiin kustannuksiin ja kohtuulliseen tuottoon.

Rautateiden kilpailu on jälleen ajankohtainen asia, koska Suomen hallitus aikoo avata henkilöliikennettä kilpailulle nopeassa aikataulussa.

Rahtiliikenteen kilpailu avautui raiteilla Suomessa jo vuonna 2007, mutta yksikään VR:n kilpailija ei ole aloittanut vielä liikennöintiä valtion rataverkossa. Fenniarail, entiseltä nimeltään Proxion Train, on yrittänyt saada junia liikkeelle jo vuosikaudet.

"Eihän tätä markkinaa ole tehty kilpailtavaksi, ja aika monta estettä olemme joutuneet tieltämme raivaamaan. Suoraan sanottuna tämä on kestänyt paljon kauemmin kuin luultiin ja toivottiin", Rahkamo kertoo.

Myös toinen liikennöinnin aloittamista suunnitteleva kilpailija Valtasiirto on päässyt hitaasti liikkeelle. Toimitusjohtaja Pasi Kusmin kertoo, että liikennöintilupien saamisessa kesti kaksi vuotta. Lisäksi asiakaskunta näyttää tottuneen monopoliyhtiön palveluihin.

"On vaikea saada asiakkaita uskomaan, että näitä asioita voidaan tehdä toisellakin tavalla", Kusmin sanoo.

VR on heittänyt kapuloita kilpailijoiden rattaisiin myös siten, että se ei ole Rahkamon mukaan halunnut myydä vanhaa kalustoaan vaan on ennemmin romuttanut sitä. Rahkamo kertoo, että keskustelut vanhan kaluston ostamisesta ovat päättyneet hyvin lyhyeen.

"Jos minä myisin käytettyä autoa, niin kai yrittäisin myydä sen ensin autona ja sitten vasta romuttamolle", Rahkamo kuvaa.

Myös Valtasiirron Kusmin sanoo, ettei VR ole ollut halukas neuvottelemaan myynneistä.

VR ei halunnut suoraan kommentoida myöskään väitettä kaluston romuttamisesta. Vetureiden ja vaunujen romuttaminen tai myyminen on VR:n mukaan asia, josta keskustellaan osapuolten kanssa kahden kesken eikä viestimien välityksellä.

Vanhan kaluston kohtalo on kilpailijoille tärkeä kysymys, koska käytettyjen vetureiden ja vaunujen hankkiminen muualta on hankalaa.

Ilmeisin pulma on raideleveys, joka on Suomessa 8,9 senttiä leveämpi kuin muualla Euroopassa. Venäjällä raideleveys on liki sama kuin Suomessa, mutta venäläisen kaluston tuomista Suomeen rajoittaa sääntely.

"On helpompaa muuttaa eurooppalainen rautatiekalusto leveämmälle raidevälille kuin venäläinen kalusto Euroopan rautatienormeihin. Kumpikaan ei ole kovin helppoa", Rahkamo sanoo.

Fenniarailin ensimmäistä veturia koeajetaan paraikaa, ja yhtiö aikoo aloittaa liikennöinnin tänä vuonna. Fenniarail havittelee kuljetuksia suomalaisessa raskaassa teollisuudessa, etenkin metsä- ja kaivosteollisuudessa.

Valtasiirto suunnittelee puolestaan aloittavansa kuljetukset tammikuussa 2017.

Aika kohtuutonta toimintaa taas vaihteeksi VR:n suunnasta.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 454


« Vastaus #1 : Lokakuu 04, 2015, 19:52:20 »

Ehkä voidaan palauttaa mieliin, mitä mieltä VR kilpailusta virallisesti on:

Lainaus käyttäjältä: Helsingin Sanomat 27.3.2015
"Kilpailu tavaraliikenteessä on ollut avoinna vuosikausia. Siksi on täysin normaalia, että VR saa jossain vaiheessa kilpailijan, enkä pidä sitä huonona asiana. Toivotan kilpailijan tervetulleeksi markkinoille", sanoo VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro.

Virnistää

No, toivottavasti hallituksessa tulee matkustajaliikenteen kilpailun avaamista suunniteltaessa mieleen myös se, että konepaja- ja varikkotoiminnallekin voisi tehdä jotain. Esimerkiksi siirtää se erilliseen valtionyhtiöön ("Oy FinMaint Ab").
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1165


« Vastaus #2 : Lokakuu 05, 2015, 09:27:54 »

Esimerkiksi siirtää se erilliseen valtionyhtiöön ("Oy FinMaint Ab").
...jonka omistaisi toiminnan alkuvaiheessa 100 %:sti VR-Yhtymä Oy -niminen valtionyhtiö. Kyseisellä yhtiöllähän on tästä kokemusta esimerkiksi Finrail Oy:n myötä. Varikkoyhtiön toiminimeksi voisi antaa Ojasta Allikkoon Oy.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Lokakuu 05, 2015, 10:13:20 »

Esimerkiksi siirtää se erilliseen valtionyhtiöön ("Oy FinMaint Ab").
...jonka omistaisi toiminnan alkuvaiheessa 100 %:sti VR-Yhtymä Oy -niminen valtionyhtiö. Kyseisellä yhtiöllähän on tästä kokemusta esimerkiksi Finrail Oy:n myötä. Varikkoyhtiön toiminimeksi voisi antaa Ojasta Allikkoon Oy.

Nykyään Finrail ei kuitenkaan enää ole osa VR:ää. Onnistui kerran, onnistuu toistekin. Eikä ole pakko odottaa niin pitkään kuin viimeksi.
Finrail-episodi on lähinnä rohkaiseva esimerkki, ei mikään syy itkuun ja harmisteluun.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #4 : Lokakuu 05, 2015, 11:52:30 »

Onkohan VR:llä jokin romutuspalkkion kokeiluversio ollut käytössä..."romuta 10 vanhaa vaunua ja saat avustusta yhden Sr3 ostamiseen"  Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Kilpailija syyttää VR:ää huolloilla rahastamisesta  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina