http://www.hs.fi/paivanlehti/04102015/a1443842279709Kilpailija syyttää VR:ää huolloilla rahastamisesta – "Meille on vain sanottu, että hinta on oikea, uskokaa tai älkää"
Valtion omistama VR on nostanut kilpailijalta perittävät huoltomaksut viisinkertaisiksi, väittää rautateiden rahtiliikennettä aloittelevan Fenniarailin toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo.
VR on Rahkamon mukaan aiemmin velottanut ulkopuoliselta toimijalta rautatievaunun huolloista murto-osan Fenniaraililta perittävään hintaan verrattuna. VR:n pitää lain mukaan tarjota huoltopalveluja myös muille yrityksille.
"Meille on vain sanottu, että hinta on oikea, uskokaa tai älkää", Rahkamo sanoo.
VR ei halunnut suoraan kommentoida Rahkamon väitettä. Yhtiöstä kerrotaan, että VR noudattaa rautatielain määräyksiä, joiden mukaan palvelujen hinnoittelun pitää perustua todellisiin kustannuksiin ja kohtuulliseen tuottoon.
Rautateiden kilpailu on jälleen ajankohtainen asia, koska Suomen hallitus aikoo avata henkilöliikennettä kilpailulle nopeassa aikataulussa.
Rahtiliikenteen kilpailu avautui raiteilla Suomessa jo vuonna 2007, mutta yksikään VR:n kilpailija ei ole aloittanut vielä liikennöintiä valtion rataverkossa. Fenniarail, entiseltä nimeltään Proxion Train, on yrittänyt saada junia liikkeelle jo vuosikaudet.
"Eihän tätä markkinaa ole tehty kilpailtavaksi, ja aika monta estettä olemme joutuneet tieltämme raivaamaan. Suoraan sanottuna tämä on kestänyt paljon kauemmin kuin luultiin ja toivottiin", Rahkamo kertoo.
Myös toinen liikennöinnin aloittamista suunnitteleva kilpailija Valtasiirto on päässyt hitaasti liikkeelle. Toimitusjohtaja Pasi Kusmin kertoo, että liikennöintilupien saamisessa kesti kaksi vuotta. Lisäksi asiakaskunta näyttää tottuneen monopoliyhtiön palveluihin.
"On vaikea saada asiakkaita uskomaan, että näitä asioita voidaan tehdä toisellakin tavalla", Kusmin sanoo.
VR on heittänyt kapuloita kilpailijoiden rattaisiin myös siten, että se ei ole Rahkamon mukaan halunnut myydä vanhaa kalustoaan vaan on ennemmin romuttanut sitä. Rahkamo kertoo, että keskustelut vanhan kaluston ostamisesta ovat päättyneet hyvin lyhyeen.
"Jos minä myisin käytettyä autoa, niin kai yrittäisin myydä sen ensin autona ja sitten vasta romuttamolle", Rahkamo kuvaa.
Myös Valtasiirron Kusmin sanoo, ettei VR ole ollut halukas neuvottelemaan myynneistä.
VR ei halunnut suoraan kommentoida myöskään väitettä kaluston romuttamisesta. Vetureiden ja vaunujen romuttaminen tai myyminen on VR:n mukaan asia, josta keskustellaan osapuolten kanssa kahden kesken eikä viestimien välityksellä.
Vanhan kaluston kohtalo on kilpailijoille tärkeä kysymys, koska käytettyjen vetureiden ja vaunujen hankkiminen muualta on hankalaa.
Ilmeisin pulma on raideleveys, joka on Suomessa 8,9 senttiä leveämpi kuin muualla Euroopassa. Venäjällä raideleveys on liki sama kuin Suomessa, mutta venäläisen kaluston tuomista Suomeen rajoittaa sääntely.
"On helpompaa muuttaa eurooppalainen rautatiekalusto leveämmälle raidevälille kuin venäläinen kalusto Euroopan rautatienormeihin. Kumpikaan ei ole kovin helppoa", Rahkamo sanoo.
Fenniarailin ensimmäistä veturia koeajetaan paraikaa, ja yhtiö aikoo aloittaa liikennöinnin tänä vuonna. Fenniarail havittelee kuljetuksia suomalaisessa raskaassa teollisuudessa, etenkin metsä- ja kaivosteollisuudessa.
Valtasiirto suunnittelee puolestaan aloittavansa kuljetukset tammikuussa 2017.
Aika kohtuutonta toimintaa taas vaihteeksi VR:n suunnasta.