Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: ERTMS  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« : Helmikuu 10, 2017, 12:39:59 »

ERTMS omilla sivuilla on edistyskartta verkossa, oliko tämä siis European Rail Trafic Management System ?

http://www.ertms.net/?page_id=55

Kummassa maassa on enemmän ERTMS-järjestelmiä: Algeriassa vai Suomessa ?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2017, 11:56:54 »


Suomen kansalliset ERTMS/ETCS-parametrit

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lo_2015-20_suomen_kansalliset_web.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2018, 11:13:49 »


ERTMS tulee Suomeen, miksi ? Pilotti 2026 alkaen.

https://www.liikennevirasto.fi/documents/20485/417826/H%C3%A4rk%C3%B6nen_Aki_170123_ERTMS_RATA_2018.pdf/9aa7edbb-4a4f-49a1-99ae-5f8e6a3161a6



* Screenshot 2018-02-03 at 11.09.50 - Edited.png (197.19 kilotavua, 558x524 - tarkasteltu 700 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2018, 09:18:07 »

Liikenneviraston dokumentti ERTMS Suomessa

ERTMS/ETCS-tason 1 pistemäinen junien kulunvalvonta-automaatio koko valtion rataverkolle

https://www.liikennevirasto.fi/documents/...45735e4498b2

// linkki lyhennetty
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2020, 17:08:52 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2020, 10:27:00 »


ERTMS/ETCS-järjestelmän
suomalainen toiminnallinen
vaatimuseritelmä (ETCS FI-FRS)

https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2018-40_frs_fin_web.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #5 : Tammikuu 07, 2020, 11:10:51 »


ERTMS tilaisuus 17.12.2019 Suomessa

https://digirata.fi/markkinainfo-avasi-rautatien-digitalisaation-mahdollisuuksia/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2020, 18:03:54 »


Kouvola-Kotka/Hamina rata pilotiksi ?

"Esitetyn täytäntöönpanosuunnitelman jälkeen suunnitelmia on muutettu. Finrail ja Väylä lähtevät
toteuttamaan Digirata-hankkeen kyljessä ERTMS-pilottia Kouvola–Kotka/Hamina-kehittämishankkeessa. Radalle
tulee nykyisen JKV:n rinnalle ERTMS taso 1 ja taso 2, jota testataan uuden radioteknologian kanssa. Tämän
jälkeen rataosia lähdetään varustamaan etelästä edeten, priorisoiden rataverkon pullonkaulat. Taso 1 on
tarkoitus toteuttaa rataosille, joissa ei ole nähtävissä pulaa ratakapasiteetista. Taso 2 toteutetaan rataosille,
joiden kapasiteettia on tarve lisätä nykyisen opastinjärjestelmän ja JKV:n mahdollistamasta. Suunnitelmat
täydentyvät vuoden 2020 alkupuolella."
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #7 : Tammikuu 22, 2020, 11:34:31 »

Esitys rata2020 tapahtumassa

"Kytkeytyminen Euroopan rautatiejärjestelmiin (ERTMS)

Uusia kehityskohteita tutkitaan laajalti, ”game
changereita” ovat
• Automaattiset junatoiminnot (ATO)
• Satelliittipaikannus
• Tulevaisuuden radioverkko, FRMCS
• Jarrukäyrien kehittäminen vastaamaan moderneja
järjestelmätarpeita
• Dynaaminen suojastus, ETCS taso 3"

https://digirata.fi/wp-content/uploads/2020/01/Rata2020_Digirata_esitys.pdf
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2020, 07:50:15 »


Valtion Liikenne12 hankkeesta puomittua



* Screenshot 2020-01-29 at 16.54.04 - Edited.png (307.4 kilotavua, 1203x608 - tarkasteltu 395 kertaa.)
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1392


« Vastaus #9 : Tammikuu 31, 2020, 09:38:10 »

Väyläkin kirjoittaa asiasta, olisiko unohtunut koko asia ?

"Junien kulunvalvontajärjestelmä JKV on tulossa elinkaarensa päähän. Kulunvalvontajärjestelmä varmistaa esimerkiksi sen, että junat noudattavat nopeusrajoituksia. Järjestelmän uusiminen on elinehto sujuvalle junaliikenteelle.

"Lisäksi lainsäädäntö velvoittaa uusimaan järjestelmät. Suomen pitää EU-jäsenmaana päivittää rautatieliikenteenhallinnan järjestelmät yhteensopiviksi eurooppalaisiin vastineisiin", kertoo projektipäällikkö Juha Lehtola Väylästä."

https://vayla.fi/-/junien-kulunvalvonta-nykyaikaan-digirata-tuo-mukavampia-junamatkoja-ja-sujuvampia-kuljetuksia-pitkalle-tulevaisuuteen
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #10 : Joulukuu 14, 2020, 12:22:15 »



Digiratahankkeen loppuraportin lyhennelmä ERMTS:n tulemisesta

"Olemme rautatiejärjestelmien osalta murroksessa, koska Suomessa käytössä
olevan JKV:n luotettava käytettävyys ja taloudellinen käyttöikä on loppumassa
niin rata- kuin veturilaitteiden osalta 2020-luvun aikana. Tämän lisäksi Suomen
on osana Euroopan yhtenäistä rautatiealuetta huolehdittava säädetyistä
velvoitteista yhteentoimivuuden turvaamiseksi muun muassa Euroopan
laajuisen liikenneverkon (Trans-European Transport Network, TEN-T) osalta
sekä varustamaan rataosat eurooppalaisella raideliikenteen
hallintajärjestelmällä (European Rail Traffic Management System, ERTMS),
jonka kehitystä EU sääntelee. EU edellyttää myös uusiin ratahankkeisiin, kuten
esimerkiksi Tunnin juna ja Suomi-rata, teknologiaksi ERTMS-järjestelmän. "

https://digirata.fi/wp-content/uploads/2020/09/Digirata_Loppuraportti_Tiivistelma.pdf
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2020, 14:23:53 »

Mikä on pilotti?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 96


« Vastaus #12 : Joulukuu 14, 2020, 14:48:41 »

Tässä tapauksessa tarkoittaa jonkin laajan teknisen uudistuksen ottamistä käyttöön ensivaiheessa jossain rajatussa ympäristössä, jotta saataisiin tarpeellisia kokemuksia ennen laajempaa käyttöön ottoa.

Aika kiemuraisesti tuli asia ilmaistua.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #13 : Joulukuu 14, 2020, 16:59:27 »

Lyhyesti ja epätarkasti ilmaistuna pilotti tarkoittaa suunnilleen kokeilemista. Käyttöä kokeilutarkoituksessa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #14 : Joulukuu 15, 2020, 10:20:27 »


digirata ja business-finland yhteistyö kelmut

https://digirata.fi/wp-content/uploads/2020/05/Webinaari_Digirata_BusinessFinland_26052020.pdf
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #15 : Joulukuu 15, 2020, 16:56:25 »

Esitys rata2020 tapahtumassa

"Kytkeytyminen Euroopan rautatiejärjestelmiin (ERTMS)

Uusia kehityskohteita tutkitaan laajalti, ”game
changereita” ovat
• Automaattiset junatoiminnot (ATO)

Automaattisia junatoimintoja on maailmalla sovellettu käytäntöön jo ainakin Lontoon Thameslinkillä tunneliosuudella St. Pancras - Blackfriars ja automaatilla ajettava alue vähitellen laajenee London Bridgen suuntaan. Uusi Elizabeth Line (vanhalta nimeltään Crossrail) tulee olemaan ATO-varusteltu jo uutena.

Saksassa on myös vuonna 2021 tulossa ATO-koekäyttöjä.
https://www.railjournal.com/signalling/german-mainline-ato-trials-to-commence-in-2021/
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #16 : Kesäkuu 26, 2021, 08:13:38 »


Eduskunnan liikenne ja viestintä valiokunta ERMTS:stä

"(67) Valiokunta on valtiovarainvaliokunnan tavoin tyytyväinen siihen, että suunnitelmassa sitoudutaan Digiratahankkeen toteuttamiseen, mikä vastaa eurooppalaisen rautateiden kulunvalvontajärjestelmän (ERTMS) vaatimuksiin. Kyseessä on mittava ja pitkäkestoinen investointi, jonka kustannusarvio vuosille 2021—2041 on noin 1,4 mrd. euroa. Tämän lisäksi siitä arvioidaan aiheutuvan kaluston omistajille noin 260 miljoonan euron kustannukset. Saadun selvityksen mukaan Digirata-ratkaisujen on oltava kustannustehokkaita kalustonäkökulmasta ja pilottirata tulee toteuttaa teknistaloudellisesti järkevällä tavalla. "
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #17 : Heinäkuu 03, 2021, 08:41:32 »

LVM tiedote . JKV poistuu, radioverkkopohjainen ERMTS tilalle

"Tavoite on, että Suomi ottaisi käyttöön modernin radioverkkopohjaisen rautateiden kulunvalvontajärjestelmän koko rataverkolla 2040-luvulle mennessä. Samalla vanha järjestelmä korvataan EU-vaatimusten mukaisesti eurooppalaisella järjestelmällä (ERTMS, European Rail Traffic Management System). "

https://www.lvm.fi/-/digirata-kohti-rautatieliikenteen-euroopan-karkea-1421039

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-596-5
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #18 : Heinäkuu 03, 2021, 10:15:50 »

Mielenkiintoista. Tarkoittaisi, että olisi tulossa tason 2 ETCS, joka ainakin mahdollistaa opastimista luopumisen.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #19 : Heinäkuu 03, 2021, 10:45:35 »

Mielenkiintoista. Tarkoittaisi, että olisi tulossa tason 2 ETCS, joka ainakin mahdollistaa opastimista luopumisen.

Varustamattomien ratatyökoneiden ja museojunien liikkuminen rataverkolla taitaa hieman muuttua nykyisestä siinä vaiheessa, kun näkyviä opasteita ei enää ole.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #20 : Heinäkuu 03, 2021, 12:22:01 »

Mielenkiintoista. Tarkoittaisi, että olisi tulossa tason 2 ETCS, joka ainakin mahdollistaa opastimista luopumisen.

Varustamattomien ratatyökoneiden ja museojunien liikkuminen rataverkolla taitaa hieman muuttua nykyisestä siinä vaiheessa, kun näkyviä opasteita ei enää ole.

Niiiinpä... Mutta, eipä tuo velvoita opastimien poistoon, vain mahdollistaa sen. Toisaalta taas: Aika iso hintalappu tulee noiden liikennöinnin helppoudelle. Siinä on aika nopeasti halvempaa asentaa ETCS-laitteet niihin ratatyökoneisiin ja harvoihin museojuniin... Mutta kenen rahalla sitten?

Höyryveturit + ETCS on kuitenkin ongelma, joka ei ilmene vain Suomessa, vaan koko EU:n alueella. Sinänsä olisi siis ihan uskottavaa, että siihen löydettäisiin myös ratkaisu.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #21 : Heinäkuu 03, 2021, 12:56:57 »

Oman käsitykseni mukaan Suomessa ei ole vielä linjattu, miten ja millä edellytyksillä liikennöiminen ETCS-varustellulla radalla on mahdollista ilman ETCS-laitteistoa.

Se on kuitenkin lähes varmaa, että suurin osa opastimista tullee katoamaan tason 2 myötä. Tähän vaikuttaa se, että rakentamisessa säästetään kaapelointikustannuksissa ja toisaalta haluttuja kapasiteettihyötyjä ei voida saavuttaa, mikäli ajetaan näkyvien opasteiden mukaan eikä voida tihentää opastinvälejä.

Kakkostasolla vapaanaolon valvonta perustuu tyypillisesti akselinlaskentaan, joten tältä osin kalusto näkyy turvalaitejärjestelmässä riippumatta kaluston varustelusta. Kolmostasolla liikennöinti menee huomattavan vaikeaksi ilman kaluston varustelua, koska ei ole enää vapaanaolon valvonnan ratalaitteita, vaan kaluston laitteisto varmistaa junan kokonaisuuden ja lähettää sijaintitietoa. Tarkoittaa sitä, että kolmostasolla kaluston varustelu on käytännössä pakollista.

Saksassahan on tälläkin hetkellä ratoja, joilla voi ajaa jatkuvan kulunvalvonnan tai perinteisemmän pistemäisen kulunvalvonnan laitteiston avulla. Kun ajetaan kalustolla, jossa on jatkuvan kulunvalvonnan laitteisto, voidaan hyödyntää tiheämpiä suojavälejä, ja radan varressa olevat näkyvät opastimet eivät näytä opasteita. Kun kalustossa on vain pistemäinen kulunvalvontalaitteisto, opastimet näyttävät opasteita, mutta opastimien muodostamat suojavälit ovat pidempiä.

Mahdollisesti kakkostasolla voisi olla sellainen käytäntö, että lupa voidaan antaa esim. liikennepaikkavälille kerrallaan tms. Aika näyttää, kyllä näihinkin pitäisi varmasti tehdä kansallisia linjauksia lähitulevaisuudessa.
tallennettu
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 623


« Vastaus #22 : Heinäkuu 05, 2021, 06:53:24 »


Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan  ja radioverkko FRMCS.

"Moderni järjestelmä mahdollistaa parhaan teknologisen alustan pitkälle tulevaisuuteen,
koska Euroopan laajuisessa rautatiejärjestelmässä valitut ”game changerit’’ kehittyvät vielä
vuosia."

taas halutaan viivyttää ?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #23 : Heinäkuu 05, 2021, 10:25:17 »


Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan  ja radioverkko FRMCS.

"Moderni järjestelmä mahdollistaa parhaan teknologisen alustan pitkälle tulevaisuuteen,
koska Euroopan laajuisessa rautatiejärjestelmässä valitut ”game changerit’’ kehittyvät vielä
vuosia."

taas halutaan viivyttää ?

Sivuuta kokonaan tuo lainaamasi teksti. Suomeen on tulossa kakkostason ETCS. Esim. tässä on asiantuntevampi kirjoitus: https://www.railjournal.com/signalling/thales-awarded-finnish-etcs-level-2-contract/
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #24 : Heinäkuu 05, 2021, 10:27:56 »

Sivuuta kokonaan tuo lainaamasi teksti. Suomeen on tulossa kakkostason ETCS. Esim. tässä on asiantuntevampi kirjoitus: https://www.railjournal.com/signalling/thales-awarded-finnish-etcs-level-2-contract/

Tämä hankinta koskee vain Kotkan testirataa, eikä varsinaisesti linjaa lopullista toteutusta muilla rataosilla.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: ERTMS  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina