Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« : Helmikuu 10, 2017, 12:39:59 » |
|
ERTMS omilla sivuilla on edistyskartta verkossa, oliko tämä siis European Rail Trafic Management System ? http://www.ertms.net/?page_id=55Kummassa maassa on enemmän ERTMS-järjestelmiä: Algeriassa vai Suomessa ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #1 : Marraskuu 05, 2017, 11:56:54 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 03, 2018, 11:13:49 » |
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 03, 2018, 09:18:07 » |
|
Liikenneviraston dokumentti ERTMS Suomessa ERTMS/ETCS-tason 1 pistemäinen junien kulunvalvonta-automaatio koko valtion rataverkolle https://www.liikennevirasto.fi/documents/...45735e4498b2// linkki lyhennetty
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2020, 17:08:52 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 07, 2020, 11:10:51 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 19, 2020, 18:03:54 » |
|
Kouvola-Kotka/Hamina rata pilotiksi ?
"Esitetyn täytäntöönpanosuunnitelman jälkeen suunnitelmia on muutettu. Finrail ja Väylä lähtevät toteuttamaan Digirata-hankkeen kyljessä ERTMS-pilottia Kouvola–Kotka/Hamina-kehittämishankkeessa. Radalle tulee nykyisen JKV:n rinnalle ERTMS taso 1 ja taso 2, jota testataan uuden radioteknologian kanssa. Tämän jälkeen rataosia lähdetään varustamaan etelästä edeten, priorisoiden rataverkon pullonkaulat. Taso 1 on tarkoitus toteuttaa rataosille, joissa ei ole nähtävissä pulaa ratakapasiteetista. Taso 2 toteutetaan rataosille, joiden kapasiteettia on tarve lisätä nykyisen opastinjärjestelmän ja JKV:n mahdollistamasta. Suunnitelmat täydentyvät vuoden 2020 alkupuolella."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 22, 2020, 11:34:31 » |
|
Esitys rata2020 tapahtumassa "Kytkeytyminen Euroopan rautatiejärjestelmiin (ERTMS) Uusia kehityskohteita tutkitaan laajalti, ”game changereita” ovat • Automaattiset junatoiminnot (ATO) • Satelliittipaikannus • Tulevaisuuden radioverkko, FRMCS • Jarrukäyrien kehittäminen vastaamaan moderneja järjestelmätarpeita • Dynaaminen suojastus, ETCS taso 3" https://digirata.fi/wp-content/uploads/2020/01/Rata2020_Digirata_esitys.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 30, 2020, 07:50:15 » |
|
Valtion Liikenne12 hankkeesta puomittua
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1392
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 31, 2020, 09:38:10 » |
|
Väyläkin kirjoittaa asiasta, olisiko unohtunut koko asia ? "Junien kulunvalvontajärjestelmä JKV on tulossa elinkaarensa päähän. Kulunvalvontajärjestelmä varmistaa esimerkiksi sen, että junat noudattavat nopeusrajoituksia. Järjestelmän uusiminen on elinehto sujuvalle junaliikenteelle. "Lisäksi lainsäädäntö velvoittaa uusimaan järjestelmät. Suomen pitää EU-jäsenmaana päivittää rautatieliikenteenhallinnan järjestelmät yhteensopiviksi eurooppalaisiin vastineisiin", kertoo projektipäällikkö Juha Lehtola Väylästä." https://vayla.fi/-/junien-kulunvalvonta-nykyaikaan-digirata-tuo-mukavampia-junamatkoja-ja-sujuvampia-kuljetuksia-pitkalle-tulevaisuuteen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 14, 2020, 12:22:15 » |
|
Digiratahankkeen loppuraportin lyhennelmä ERMTS:n tulemisesta "Olemme rautatiejärjestelmien osalta murroksessa, koska Suomessa käytössä olevan JKV:n luotettava käytettävyys ja taloudellinen käyttöikä on loppumassa niin rata- kuin veturilaitteiden osalta 2020-luvun aikana. Tämän lisäksi Suomen on osana Euroopan yhtenäistä rautatiealuetta huolehdittava säädetyistä velvoitteista yhteentoimivuuden turvaamiseksi muun muassa Euroopan laajuisen liikenneverkon (Trans-European Transport Network, TEN-T) osalta sekä varustamaan rataosat eurooppalaisella raideliikenteen hallintajärjestelmällä (European Rail Traffic Management System, ERTMS), jonka kehitystä EU sääntelee. EU edellyttää myös uusiin ratahankkeisiin, kuten esimerkiksi Tunnin juna ja Suomi-rata, teknologiaksi ERTMS-järjestelmän. " https://digirata.fi/wp-content/uploads/2020/09/Digirata_Loppuraportti_Tiivistelma.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 14, 2020, 14:23:53 » |
|
Mikä on pilotti?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 96
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 14, 2020, 14:48:41 » |
|
Tässä tapauksessa tarkoittaa jonkin laajan teknisen uudistuksen ottamistä käyttöön ensivaiheessa jossain rajatussa ympäristössä, jotta saataisiin tarpeellisia kokemuksia ennen laajempaa käyttöön ottoa.
Aika kiemuraisesti tuli asia ilmaistua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 14, 2020, 16:59:27 » |
|
Lyhyesti ja epätarkasti ilmaistuna pilotti tarkoittaa suunnilleen kokeilemista. Käyttöä kokeilutarkoituksessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 15, 2020, 10:20:27 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 15, 2020, 16:56:25 » |
|
Esitys rata2020 tapahtumassa
"Kytkeytyminen Euroopan rautatiejärjestelmiin (ERTMS)
Uusia kehityskohteita tutkitaan laajalti, ”game changereita” ovat • Automaattiset junatoiminnot (ATO)
Automaattisia junatoimintoja on maailmalla sovellettu käytäntöön jo ainakin Lontoon Thameslinkillä tunneliosuudella St. Pancras - Blackfriars ja automaatilla ajettava alue vähitellen laajenee London Bridgen suuntaan. Uusi Elizabeth Line (vanhalta nimeltään Crossrail) tulee olemaan ATO-varusteltu jo uutena. Saksassa on myös vuonna 2021 tulossa ATO-koekäyttöjä. https://www.railjournal.com/signalling/german-mainline-ato-trials-to-commence-in-2021/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 26, 2021, 08:13:38 » |
|
Eduskunnan liikenne ja viestintä valiokunta ERMTS:stä
"(67) Valiokunta on valtiovarainvaliokunnan tavoin tyytyväinen siihen, että suunnitelmassa sitoudutaan Digiratahankkeen toteuttamiseen, mikä vastaa eurooppalaisen rautateiden kulunvalvontajärjestelmän (ERTMS) vaatimuksiin. Kyseessä on mittava ja pitkäkestoinen investointi, jonka kustannusarvio vuosille 2021—2041 on noin 1,4 mrd. euroa. Tämän lisäksi siitä arvioidaan aiheutuvan kaluston omistajille noin 260 miljoonan euron kustannukset. Saadun selvityksen mukaan Digirata-ratkaisujen on oltava kustannustehokkaita kalustonäkökulmasta ja pilottirata tulee toteuttaa teknistaloudellisesti järkevällä tavalla. "
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #18 : Heinäkuu 03, 2021, 10:15:50 » |
|
Mielenkiintoista. Tarkoittaisi, että olisi tulossa tason 2 ETCS, joka ainakin mahdollistaa opastimista luopumisen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #19 : Heinäkuu 03, 2021, 10:45:35 » |
|
Mielenkiintoista. Tarkoittaisi, että olisi tulossa tason 2 ETCS, joka ainakin mahdollistaa opastimista luopumisen.
Varustamattomien ratatyökoneiden ja museojunien liikkuminen rataverkolla taitaa hieman muuttua nykyisestä siinä vaiheessa, kun näkyviä opasteita ei enää ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #20 : Heinäkuu 03, 2021, 12:22:01 » |
|
Mielenkiintoista. Tarkoittaisi, että olisi tulossa tason 2 ETCS, joka ainakin mahdollistaa opastimista luopumisen.
Varustamattomien ratatyökoneiden ja museojunien liikkuminen rataverkolla taitaa hieman muuttua nykyisestä siinä vaiheessa, kun näkyviä opasteita ei enää ole. Niiiinpä... Mutta, eipä tuo velvoita opastimien poistoon, vain mahdollistaa sen. Toisaalta taas: Aika iso hintalappu tulee noiden liikennöinnin helppoudelle. Siinä on aika nopeasti halvempaa asentaa ETCS-laitteet niihin ratatyökoneisiin ja harvoihin museojuniin... Mutta kenen rahalla sitten? Höyryveturit + ETCS on kuitenkin ongelma, joka ei ilmene vain Suomessa, vaan koko EU:n alueella. Sinänsä olisi siis ihan uskottavaa, että siihen löydettäisiin myös ratkaisu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #21 : Heinäkuu 03, 2021, 12:56:57 » |
|
Oman käsitykseni mukaan Suomessa ei ole vielä linjattu, miten ja millä edellytyksillä liikennöiminen ETCS-varustellulla radalla on mahdollista ilman ETCS-laitteistoa.
Se on kuitenkin lähes varmaa, että suurin osa opastimista tullee katoamaan tason 2 myötä. Tähän vaikuttaa se, että rakentamisessa säästetään kaapelointikustannuksissa ja toisaalta haluttuja kapasiteettihyötyjä ei voida saavuttaa, mikäli ajetaan näkyvien opasteiden mukaan eikä voida tihentää opastinvälejä.
Kakkostasolla vapaanaolon valvonta perustuu tyypillisesti akselinlaskentaan, joten tältä osin kalusto näkyy turvalaitejärjestelmässä riippumatta kaluston varustelusta. Kolmostasolla liikennöinti menee huomattavan vaikeaksi ilman kaluston varustelua, koska ei ole enää vapaanaolon valvonnan ratalaitteita, vaan kaluston laitteisto varmistaa junan kokonaisuuden ja lähettää sijaintitietoa. Tarkoittaa sitä, että kolmostasolla kaluston varustelu on käytännössä pakollista.
Saksassahan on tälläkin hetkellä ratoja, joilla voi ajaa jatkuvan kulunvalvonnan tai perinteisemmän pistemäisen kulunvalvonnan laitteiston avulla. Kun ajetaan kalustolla, jossa on jatkuvan kulunvalvonnan laitteisto, voidaan hyödyntää tiheämpiä suojavälejä, ja radan varressa olevat näkyvät opastimet eivät näytä opasteita. Kun kalustossa on vain pistemäinen kulunvalvontalaitteisto, opastimet näyttävät opasteita, mutta opastimien muodostamat suojavälit ovat pidempiä.
Mahdollisesti kakkostasolla voisi olla sellainen käytäntö, että lupa voidaan antaa esim. liikennepaikkavälille kerrallaan tms. Aika näyttää, kyllä näihinkin pitäisi varmasti tehdä kansallisia linjauksia lähitulevaisuudessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #22 : Heinäkuu 05, 2021, 06:53:24 » |
|
Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan ja radioverkko FRMCS.
"Moderni järjestelmä mahdollistaa parhaan teknologisen alustan pitkälle tulevaisuuteen, koska Euroopan laajuisessa rautatiejärjestelmässä valitut ”game changerit’’ kehittyvät vielä vuosia."
taas halutaan viivyttää ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #23 : Heinäkuu 05, 2021, 10:25:17 » |
|
Suomi vaan on tavoittelemassa sellaista jota ei vielä ole pitkään saatavissa : radiopohjainen ETCS L3 junakulunvalvontaan ja radioverkko FRMCS.
"Moderni järjestelmä mahdollistaa parhaan teknologisen alustan pitkälle tulevaisuuteen, koska Euroopan laajuisessa rautatiejärjestelmässä valitut ”game changerit’’ kehittyvät vielä vuosia."
taas halutaan viivyttää ?
Sivuuta kokonaan tuo lainaamasi teksti. Suomeen on tulossa kakkostason ETCS. Esim. tässä on asiantuntevampi kirjoitus: https://www.railjournal.com/signalling/thales-awarded-finnish-etcs-level-2-contract/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #24 : Heinäkuu 05, 2021, 10:27:56 » |
|
Tämä hankinta koskee vain Kotkan testirataa, eikä varsinaisesti linjaa lopullista toteutusta muilla rataosilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|