Linkataanpa alkuperäinenkin uutinen tänne:
http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/vrn-kaukojunien-tasmallisyys-tulee-veikkauksen-vedonlyontikohteeksi-010420170724/VR:n kaukojunien täsmällisyys tulee Veikkauksen vedonlyöntikohteeksi
01.04.2017 07:24 Mediatiedotteet
Veikkaus laajentaa vedonlyöntikohteitaan raideliikenteeseen. VR:n kaukojunien pysymisestä aikataulussa voi tulevaisuudessa lyödä vetoa Veikkauksen suosituimmassa urheilupelissä Pitkävedossa.
Veikkauksen Pitkäveto on saanut uusia kohdemuotoja alkuvuonna, kun tarjontaa laajennettiin lotto- ja kenonumeroihin. Tarjonta laajenee edelleen kesäkuussa, kun VR:n kaukojunien täsmällisyys tulee vetokohteeksi. Vetoja pääsee laittamaan sisään VR:n aikataulukauden vaihtuessa juhannusviikolla.
- Vetomuoto on periaatteessa hyvin yksinkertainen: tuleeko juna perille aikataulun mukaan vai ei. Suomessa on kansainvälisesti tarkasteltuna poikkeuksellisen paljon junabongareita. Markkinatutkimuksemme osoittaa, että juuri tällaisille uusille kohteille on kysyntää, kertoo liiketoimintapäällikkö Juha-Matti Mäkilä Veikkauksen harrastuspeleistä.
Alkuvaiheessa kohdejunille lasketaan kertoimet vain vaihtoehdoille 1 = tulee ajoissa ja 2=myöhästyy. Jatkossa tutkitaan mahdollisuutta myös vaihtoehdolle X, joka pallopeleissä tarkoittaa tasapeliä.
- Juna-Pitkävedossa merkki tarkoittaisi käytännössä esimerkiksi sitä, että juna sammuisi vaikkapa Pönttövuoren tunneliin, vaihdevika Ervelässä katkaisisi rantaradan liikenteen koko päiväksi tai lehtikeleillä liukastelevat tavarajunat jäisivät mäkeen sutimaan muun junaliikenteen tukoksi. Kerroin olisi luonnollisesti korkea, mutta niin se on yleisesti ottaen ristillä muutenkin, selventää Mäkilä.
VR:n kaukoliikenteen junan katsotaan olevan täsmällinen, jos se saapuu perille enintään 5 minuuttia aikataulustaan myöhässä. Lähiliikenteessä raja on tiukempi, kolme minuuttia, mutta tämänhetkisten suunnitelmien mukaan vetoa lyötäisiin vain kaukoliikenteen InterCity - ja Pendolino-junista.
- Täsmällisyys on meille ja asiakkaillemme ihan ykkösjuttu ja tehdään sen eteen töitä joka päivä. Suomalaisten mielikuvissa me ollaan aina myöhässä, mutta itseasiassa ollaan Europan kärkimaita täsmällisyydessä. Noiden isojen kertoimien kiinni saaminen ei tule olemaan vedonlyöjille siis kovin helppo juttu. Uskon, että uusi peli kirittää meitä entisestään petraamaan juoksuamme, sanoo VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Antti Tuominen.
Juna-Pitkävedon kohteet ovat tuttuja kaikille suomalaisille. Vuosittain kaukoliikenteessä tehdään yli 12 miljoonaa matkaa, päivittäin liikennöidään noin 300 kaukojunaa. Kaukojunien täsmällisyys on keskimäärin noin 90 % luokkaa, parhaimpina kuukausina lähes 95 %.
Vaikka vetoa lyödään vain kaukojunista, vaikuttaa pääkaupunkiseudun lähiliikenne olennaisesti vedonlyöntiin. Suomen kaikkiaan noin 76 miljoonasta junamatkasta 94 % tehdään 300 kilometrin säteellä Helsingistä, ja päivittäisistä yhteensä noin 1 100 junavuoroista 85 % lähtee Helsingistä tai päättyy Helsinkiin. Helsingin ratapihan toimivuus on siis ratkaisevaa koko maan junaliikenteen sujumiselle.
- Ruuhka-aikaan Helsingistä lähtee ja sinne saapuu junia joka minuutilla. Erittäin ruuhkaisen Linnunlaulun alueen toimivuus vetää vedot jännäksi ihan loppuun asti. Ilman muuta pitää omat vedot laittaa sisään heti kun mahdollista, Tuominen lupaa.
Vedonlyöjien iloksi VR:n junien kulkua voi jo nyt seurata reaaliajassa Junat Kartalla -palvelussa. Oman lisänsä tuo mahdollisuus pelata kohteita itse junassa matkustaen. Vedonlyöntiin olennaisesti kuuluvalle spekulaatiolle ja vihjepalveluille vain taivas on rajana: miten eri junatyypit selviävät täsmällisyyshaasteesta, ja mikä merkitys säällä ja luonnonilmiöillä, miten radan kunto vaikuttaa eri rataosuuksilla, kesän ratatöiden huomioon ottaminen… jne., lista on loputon.
- Veikkaus rekrytoi myös jonkin verran juna-eksperttejä uusiksi kertoimenlaskijoiksi. Haluamme tarjota tässäkin lajissa asiakkaita kiinnostavat kertoimet ja erinomaisen pelikokemuksen. Siksi sääntöihin on kirjattu, että hätäjarrusta pysäytetyn kohteen tapauksessa panokset palautetaan kertoimella yksi. Se rinnastuu urheilun peruutettuun kohteeseen, huomauttaa Mäkilä.
Junaliikenteen kohteiden ottaminen säännöllisesti vedonlyöntikohteiksi on täysin uusi aluevaltaus myös globaalisti. Veikkaus ja VR toimivat molemmat yksinomaan kotimarkkinoilla, joten uutta Nokiaa ei innovaatiosta voi tulla – onneksi.
Lisätietoja:
Molempien monopolien mediadeskit,
VR Group puh. 0307 0123
Veikkaus puh. 09 4370 7000
Eteenkin kohta "Molempien monopolien mediadeskit" on sujuvaa itseironiaa.
Avoimen datan pohjaltahan tuollainen peli olisi teknisesti mahdollista rakentaa. Vedonlyöntiin sitä voisi käyttää vain Veikkaus, mutta jonakin pistepelinä tms. se voisi toimia hyvinkin. Myöhästymissyitäkin voisi veikata.