Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 362
|
« : Huhtikuu 13, 2017, 07:54:11 » |
|
Kolariin ja Rovaniemelle matkalla olleiden yöjunien matka viivästyi useita tunteja teknisen vian vuoksi. VR:n mediasuhdevastaava Mika Heijari kertoo, että Helsingistä Kolariin suuntaava juna on noin kuusi tuntia myöhässä. Rovaniemelle suuntava IC 273 -juna on puolestaan vajaat kolme tuntia myöhässä. Kolarin junan oli määrä lähteä Oulusta pohjoisen suuntaan kello 6.22. Heijari kertoo, että Oulusta Kolarin-junaan lippunsa ostaneita asiakkaita on kuljetettu junan sijaan tilatakseilla. – Matkustajat vietiin Oulusta Ylläksen, Levin ja Muonion suuntaan kahdella tilataksilla. Matkustajia oli yhteensä noin 20. VR:n nettisivujen mukaan Kolarin-juna pysähtyy Oulussa kello 10.48. VR korvaa Lapin yöjunien matkustajien matkaliput kokonaan merkittävän myöhästymisen vuoksi. Lapin yöjunat olivat melko täysiä pääsiäisen sesongin vuoksi. Kummassakin junassa oli noin 400 matkustajaa. Heijari sanoo, että VR huolehtii jokaiselle yöjunan matkustajalle jatkoyhteyden bussin, tilataksin tai taksin avulla. Kyseisten junien matkustajia pyydetään myös ottamaan yhteyttä VR:n asiakaspalvelunumeroon 08001 33300. Autovaunussa ongelma Mika Heijari sanoo, että myöhästymiset johtuvat toisen junan yhdessä autovaunussa olleen teknisen vian vuoksi. Vika huomattiin keskiviikkoiltana, kun vaunu oli jo lastattu täyteen autoja. Vaunu piti vaihtaa ja sitä varten piti etsiä vaunussa olevien autojen omistajat. – Siinä meni aikaa. Se oli sellainen domino-efekti, joka sitten vaikutti toiseenkin junaan. Suurin osa Lapin yöjunien matkustajista nousee junaan Helsingistä ja Tampereelta. Kolarin kaukojuna saapui Tampereelle noin vartin yli viisi, jonka jälkeen junaan lisättiin vielä autovaunuja. Sen jälkeen juna pääsi jatkamaan matkaa. Tampereella asemahallin aukioloaikaa pidennettiin junaviivästyksen takia ja matkustajat päästettiin lepäämään asemalla olleen IC-junan vaunuihin. http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/lapin-yojunat-myohassa-useita-tunteja-matkustajia-kuljetettu-tilatakseilla-oulusta-pohjoiseen/757182/
|
|
|
tallennettu
|
Don't panic.
|
|
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 13, 2017, 12:47:20 » |
|
Tuosta nimenomaisesta tapauksesta en tiedä, mutta jostain muistan lukeneeni tällaisen: "Käytti junan kuulutuslaitetta luvatta ja ilmoitti matkustajille, että junassa tarjotaan ilmaiset kahvit. Junan konduktööri pyysi poistamaan. Ei vahinkoja. Kertoi itse teon kuvauksen."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 346
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 13, 2017, 12:53:54 » |
|
No jaa. Teknisiä vikoja sattuu kaikessa liikenteessä. Kuuden tunnin viive lentoliikenteessä ei ole kovin kummoinen uutinen. Yleensä on niin, että kun asiat lähtevät menemään pieleen, ne menevät oikein kunnolla pieleen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 13, 2017, 12:54:12 » |
|
Tuosta nimenomaisesta tapauksesta en tiedä, mutta jostain muistan lukeneeni tällaisen: "Käytti junan kuulutuslaitetta luvatta ja ilmoitti matkustajille, että junassa tarjotaan ilmaiset kahvit. Junan konduktööri pyysi poistamaan. Ei vahinkoja. Kertoi itse teon kuvauksen." Olen kuullut tuosta menneiden vuosien tapauksesta. Taisi tämä talkoopohjalta toiminut mikrofoninhalaaja saada vielä viranomaisenkin paikalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 13, 2017, 12:58:59 » |
|
No jaa. Teknisiä vikoja sattuu kaikessa liikenteessä. Kuuden tunnin viive lentoliikenteessä ei ole kovin kummoinen uutinen. Yleensä on niin, että kun asiat lähtevät menemään pieleen, ne menevät oikein kunnolla pieleen. Harvoin kai lentomatkustajat joutuvat odottamaan jossakin Parkanon tai Päntäneen öisellä asemalla ilman mitään palveluita? Myös hotelliyöt ovat herkässä, mutta ei vissiin VR:n maksamana? Miksei myös olisi tarjottu mahdollisuutta yöpymiseen hotellissa ja aamulentoa Lappiin? Nyt tietysti olivat monopolifirman "asiakkaina" ja sen kyllä huomasivat.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 13, 2017, 17:46:59 » |
|
STT: Junakaaoksesta koituu VR:lle noin sadantonnin laskuKeskiviikkoisesta yöjunasotkusta on koitumassa VR:lle mojova lasku. Tekniset viat viivästyttivät pahasti keskiviikkoiltana kahta Helsingistä pohjoiseen lähdössä ollutta kaukojunaa.
– Olemme karkeasti arvioineet kokonaiskustannukset 100 000 euron luokkaan, kertoi Jaana Viisterä VR:n viestinnästä torstaina alkuillasta.
Summaan on arvioitu mukaan sekä matkustajille maksettavia korvauksia että matkustajien kuljetuksista syntyneitä kuluja. Lopullinen lasku tarkentuu, kun asioiden selvittely etenee.-- STT:n juttu löytyy kokonaisuudessaan esimerkiksi tästä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 346
|
« Vastaus #9 : Huhtikuu 13, 2017, 18:40:13 » |
|
No jaa. Teknisiä vikoja sattuu kaikessa liikenteessä. Kuuden tunnin viive lentoliikenteessä ei ole kovin kummoinen uutinen. Yleensä on niin, että kun asiat lähtevät menemään pieleen, ne menevät oikein kunnolla pieleen.
Harvoin kai lentomatkustajat joutuvat odottamaan jossakin Parkanon tai Päntäneen öisellä asemalla ilman mitään palveluita? Eipä tuo nyt täysin harvinaistakaan ole. Osa maailman lentoasemista on sellaisia, joissa ei ole hotellia lähimaillakaan eikä öisin vessaa ihmeellisempää palvelua. Ja jos yhtiöllä ei ole agenttia kentällä, niin aika oman onnensa nojassa väki on. Katsoo lehtijuttuja. Eritoten 269:n odottelu Parkanossa ja Päntäneellä tekee odottavan ajan pitkäksi myös normaalitilanteessa. Myös hotelliyöt ovat herkässä, mutta ei vissiin VR:n maksamana? Miksei myös olisi tarjottu mahdollisuutta yöpymiseen hotellissa ja aamulentoa Lappiin? Eivätköhän tuossa matkustajat valtaosin olleetkin VR:n hotellissa. Kyseessähän on juna, jossa on lähes pelkkiä makuuvaunuja. Tonpereella odottavat oli ohjattu tyhjään makuuvaunuun ja Tippurilassa väelle oli kai tarjottu jotain syötävää paikallisessa ruotsinlaivasimulaattorissa. Makuuvaunuhytteihinsä Helsingissä tai Pasilassa nousseet todennäköisesti nukkuivat aamukolmeen asti hyvin, kun kyyti oli tosi tasaista. Nyt tietysti olivat monopolifirman "asiakkaina" ja sen kyllä huomasivat.
Minä en kyllä usko, että kilpaillullakaan markkinalla yhdelläkään rautatieyhtiöllä on kykyä palveluun, jossa junan myöhästyessä lähetetään yöaikaan partioita huolehtimaan miehittämättömillä väliasemilla odottavista matkustajista. Sen sijaan voidaan toki ihmetellä, että mihin ihmeeseen saatiin kulumaan kuusi tuntia. Lähteviä autovaunuja oli kaksi, joissa yhteensä 22 autopaikkaa. Ei luulisi omistajien löytymisen, purkamisen ja uudelleenlastaamisen kauan vievän. Siinä jää aika kauan aikaan sen arpomiseen, mikä vaunu saattaisi sopia kyytiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 13, 2017, 19:16:49 » |
|
No jaa. Teknisiä vikoja sattuu kaikessa liikenteessä. Kuuden tunnin viive lentoliikenteessä ei ole kovin kummoinen uutinen. Yleensä on niin, että kun asiat lähtevät menemään pieleen, ne menevät oikein kunnolla pieleen. Nyt tietysti olivat monopolifirman "asiakkaina" ja sen kyllä huomasivat. Luulenpa että VR hoiti tilanteen paljon paremmin kuin joku "raiteiden Onnibus" olisi pystynyt tilanteen hoitamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 13, 2017, 19:44:54 » |
|
Minä en kyllä usko, että kilpaillullakaan markkinalla yhdelläkään rautatieyhtiöllä on kykyä palveluun, jossa junan myöhästyessä lähetetään yöaikaan partioita huolehtimaan miehittämättömillä väliasemilla odottavista matkustajista.
Kai taksia voi kutsua tuollaiseksi "partioksi". Ilmeisesti Oulusta tulossa olleille matkustajille oli partio tilattukin. Jos yhtään matkustavaisten tuntoja uutisista oikein ymmärsin, niin informaation puute ja tipoittainen tiedottaminen oli se suurin ongelma täss(kin) tapauksessa. Olen itsekin useamman kerran päässyt kokemaan samanlaisia ongelmia, ainakin Simpeleen asemalla muistan tilanteen, kun näyttöihin napsahti vartin välein lisää aikaa vartti. Näin jatkettiin pari tuntia.. Kyllähän se pisti veetuttamaan, kun ei voinut irtaantua viereiselle huoltiksellakaan, kun juna oli aina vartin päästä tulossa. Eikä tarvitse viisastella asemanäyttöjen olevan Livin heiniä. Matkustavaista ei vois vähempää kiinnostaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 13, 2017, 20:14:05 » |
|
Minä en kyllä usko, että kilpaillullakaan markkinalla yhdelläkään rautatieyhtiöllä on kykyä palveluun, jossa junan myöhästyessä lähetetään yöaikaan partioita huolehtimaan miehittämättömillä väliasemilla odottavista matkustajista.
Kai taksia voi kutsua tuollaiseksi "partioksi". Ilmeisesti Oulusta tulossa olleille matkustajille oli partio tilattukin. Jos yhtään matkustavaisten tuntoja uutisista oikein ymmärsin, niin informaation puute ja tipoittainen tiedottaminen oli se suurin ongelma täss(kin) tapauksessa. Olen itsekin useamman kerran päässyt kokemaan samanlaisia ongelmia, ainakin Simpeleen asemalla muistan tilanteen, kun näyttöihin napsahti vartin välein lisää aikaa vartti. Näin jatkettiin pari tuntia.. Kyllähän se pisti veetuttamaan, kun ei voinut irtaantua viereiselle huoltiksellakaan, kun juna oli aina vartin päästä tulossa. Eikä tarvitse viisastella asemanäyttöjen olevan Livin heiniä. Matkustavaista ei vois vähempää kiinnostaa. Järjestelmä ei ole tarkoituksenmukainen tässä tapauksessa. Jos juna jumittuu jonnekin, tämän ennakkoaikoja suoltava automaatin tulisi huomioida tilanne. Järjestelmässä on myös mahdollisuus asettaa ennakkoaika käsin, mutta sitä mahdollisuutta ei aina käytetä. Kuin myös juuri viime yönä ei käytetty...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 13, 2017, 21:39:27 » |
|
Hmm. Mikähän lienee ollut autovaunussa vasta lastauksen jälkeen havaittu vika? Ihan mielenkiinnosta vaan mietin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #14 : Huhtikuu 13, 2017, 22:44:17 » |
|
Tommin mietteisiin voisin yhtyä... mielenkiinnosta myöskin. Oliko jossain yhteydessä tieto, että aluksi valittu "varavaunu" olikin yhteensopimaton?? Miksiköhän? Vaunusarjat? Tuskin tulee VR:n taholta todellista tietoa kömmähdyksestä.
Tulee muisteluihini tapaus, jossa kukaan ei tiennyt miten toimia, eikä kukaan uskaltanut ottaa vastuuta (kauan ennen "hienoa" operaatiokeskusta)(soiteltu oli jo "ympäri Suomea"). Vasta kun avustava Sm-yksikkö saapui paikalle ja kieltäytyi painamasta jarrutonta yksikköä eteenpäin ja kehoitti tilaamaan muutaman taksin paikalle matkustajien jatkokuljetuksille - ei tullut laskua, eikä kiitosta "maalaisjärjen käytöstä". Toki erittäin vähäpätöinen juttu tähän verrattuna. Odotteluakin työstäpalaaville vain parisen tuntia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 14, 2017, 07:29:48 » |
|
Tämä tiedotusjuttu ei ollut ensimmäinen.......Miksi kalusto rikkoutuu. Onko vahinko tullut "kello kaulassa"? Sehän maksaa, enemmän huoltohenkilöstöä, jos kalustoa huollettaisiin säännöllisesti.? Varmaankin on tarkasti laskettu "huvit ja hyödyt". Se, että siten kalustoa joskus rikkoutuu, ei merkitse niin paljon. Näin käsitän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 14, 2017, 08:59:20 » |
|
Faktoja:
P269 12.-13.4.2017: Pau 21:05 -> 03:08 (363 min) Kli 10:48 -> 15:38 (270 min)
Tarinaa: Autovaunusta oli "pitkä pultti poikki", joten autot oli lastattava uuteen vaunuun. Tässä oli tietojeni mukaan Gfot ja Gd vaunuihin sopivien ajoneuvojen korkeuksien kanssa tullut ongelmia, joten siksi uudelleenjärjestelyt olivat menneet kuten menivät.
Maailmanparannus: Jos yöjunien kalustolle tehtäisi matkakuntoisuustarkistus vaunuston saapuessa varikolle/autojuna-asemalle esimerkiksi kuunnellen lovipyörät ja tarkistaen pitkät pultit yms, niin aikaa olisi koko päivä korjata nyt lähtövalmisteluissa havaittavat viat. Varmasti tulisi kustannuksia, mutta imagotappioilta säästyttäisiin, eikä tuo "kymmenientuhansien tappio" tästä Via Dolorosasta varmaan tullut sen halvemmaksi. Kaikki on halusta kiinni...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Mäkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 14, 2017, 09:50:24 » |
|
,Järjestelmä ei ole tarkoituksenmukainen tässä tapauksessa. Jos juna jumittuu jonnekin, tämän ennakkoaikoja suoltava automaatin tulisi huomioida tilanne. Järjestelmässä on myös mahdollisuus asettaa ennakkoaika käsin, mutta sitä mahdollisuutta ei aina käytetä. Kuin myös juuri viime yönä ei käytetty...
Faktat kuntoon ennen kirjoittamista, tai sitten ei kirjoita ollenkaan. Ei ole mitään ennakkoaikoja suoltavia automaatteja, vaan homma toimii herran vuonna 2017 edelleen käsin ja vieläpä tuhannen käyttökelvottoman järjestelmän kautta. Alkuminuuttien syöttämisen jälkeen MIKU jatkaa seuraaville asemille minuutit sinne joskus syötettyjen matka-aikojen mukaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 14, 2017, 10:28:43 » |
|
Ei ole mitään ennakkoaikoja suoltavia automaatteja, vaan homma toimii herran vuonna 2017 edelleen käsin ja vieläpä tuhannen käyttökelvottoman järjestelmän kautta. Alkuminuuttien syöttämisen jälkeen MIKU jatkaa seuraaville asemille minuutit sinne joskus syötettyjen matka-aikojen mukaan.
Käyttääkö LIIKE myös MIKUn aikoja vai laskeeko omia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #19 : Huhtikuu 14, 2017, 10:54:51 » |
|
Käyttääkö LIIKE myös MIKUn aikoja vai laskeeko omia?
MIKU-ennusteet eivät mene LIIKE-puolelle eikä sieltä kautta myöskään avoimeen dataan. Joskin lähitulevaisuudessa MIKU-ennusteita saadaan myös avoimen datan puolelle. LIIKE-ennustusalgoritmi on osittain parempi kuin MIKU:ssa, mutta LIIKE ei päivitä ennusteitaan automaattisesti, mikäli juna ei liiku.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #20 : Huhtikuu 14, 2017, 11:03:50 » |
|
Eikä tarvitse viisastella asemanäyttöjen olevan Livin heiniä. Matkustavaista ei vois vähempää kiinnostaa.
Sen verran voisi viisastella, että vaikka Liikennevirasto omistaa näytöt, niin Finrail kyllä päättää, mitä niiden avulla tiedotetaan osana ko. firman tekemää liikenteenohjausta ja matkustajainformaatiopalveluita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 14, 2017, 13:17:41 » |
|
,Järjestelmä ei ole tarkoituksenmukainen tässä tapauksessa. Jos juna jumittuu jonnekin, tämän ennakkoaikoja suoltava automaatin tulisi huomioida tilanne. Järjestelmässä on myös mahdollisuus asettaa ennakkoaika käsin, mutta sitä mahdollisuutta ei aina käytetä. Kuin myös juuri viime yönä ei käytetty...
Faktat kuntoon ennen kirjoittamista, tai sitten ei kirjoita ollenkaan. Ei ole mitään ennakkoaikoja suoltavia automaatteja, vaan homma toimii herran vuonna 2017 edelleen käsin ja vieläpä tuhannen käyttökelvottoman järjestelmän kautta. Alkuminuuttien syöttämisen jälkeen MIKU jatkaa seuraaville asemille minuutit sinne joskus syötettyjen matka-aikojen mukaan. Öö... minä kyllä meinasin avoimeen dataan tulevia ennakkoaikoja, jotka automaatti tekee jos ei ole käsin laitettu. Eli LIIKE-järjestelmän aikoja, joita sinänsä käytetään netissä matkustajainformaatioon. En tiennyt, että tässäkin on kaksi eri järjestelmää, jotka ei ole edes kytköksissä toisiinsa. Tämäkään ei matkustajaa voisi vähempää kiinnostaa. Älyvapaata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|