Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« : Toukokuu 25, 2017, 15:41:06 » |
|
VR lupaa työmatkalaisille lisää mukavuutta: Ekstra-luokka menee uusiksiVR lisää liikematkustajien ja työmatkalaisten mukavuutta ja uusii 40 Ekstra-luokan osastoa Inter City -junissa ja 17 Pendolinoissa.Ensimmäisten uusien IC-junien Ekstra-vaunujen on tarkoitus aloittaa liikennöinti ensi vuoden alussa. Uusien suunnitelmien pohjalta rakennettiin testivaunu, jota asiakkaat ovat nyt päässeet kokeilemaan. Iso muutos vanhaan nähden on se, että uusituissa vaunussa rinnan on 2+1 penkkiä. Ennen ratkaisu oli 2+2.
Ekstrassa on tarjolla erilaisia istumatapoja vinottain istumisesta pyörivään tuoliin. Osaston päässä on kahvitarjoilu. Vielä ei ole ratkaistu, saako matkustaja kahvinsa automaatista vai pumpputermoksesta. Asiakkaiden testivaunussa antama palaute huomioidaan lopullista päätöstä tehdessä.-- Kauppalehden jutun voi lukea kokonaisuudessaan tästä. Pitkäänhän tuota IC-junien Ekstra-luokan istuinjärjestyksen muuttamista odotettiinkin, mutta nyt näyttäisi siltä, että jakkaroita tullaan vihdoin tarttumaan sarvista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapio Arvola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 38
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 25, 2017, 17:59:55 » |
|
Luulin, että ERd:n yläkerta olisi korvannut Edb:t "ykkösluokan" vaunuina. Onko ravintoloiden yläkerran paikat edelleen hinnoiteltu "kakkosluokan" tasolle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 25, 2017, 18:08:01 » |
|
Luulin, että ERd:n yläkerta olisi korvannut Edb:t "ykkösluokan" vaunuina. Onko ravintoloiden yläkerran paikat edelleen hinnoiteltu "kakkosluokan" tasolle?
Tässä on kouluesimerkki siitä, että vaikka kuinka kirjoitin ylle " Kauppalehden jutun voi lukea kokonaisuudessaan tästä.", se osoittautuu liian suureksi ponnistukseksi, jotta Kauppalehden jutun jaksaa lukea kokonaisuudessaan tästä. En kiusallanikaan kirjoita, mitä jakkara ERd:n yläkerrasta kustantaa, sillä sen voi lukea tästä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tapio Arvola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 38
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 25, 2017, 18:26:47 » |
|
Myönnettäköön, että lehtijuttu jäi lukematta. Pääpointti ihmettelyssäni oli, että tuleeko vastedes olemaan sekä Edb:ssä, että ERd:ssä muuta junaa tasokkaampi osasto. Näköjään tulee. Edb:n yläkerta vanhassa kuosissaan on miltei samanlainen kuin Ed:n yläkerta, vain yksi paikka toiselta puolelta käytävää jätetään myymättä. Istumamukavuus on muuten sama. Entistä ykkösluokkaa nyky-Edb ei ole mielestäni korvannut. Jatkossa useimpiin juniin on tulossa siis kahteen vaunuun ensiluokkainen yläkerta.
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 25, 2017, 19:07:31 kirjoittanut Tapio Arvola »
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 25, 2017, 19:59:07 » |
|
Sinänsä tässähän palataan sinisten vaunujen ykkösluokan setuppiin. Siellähan oli 1+2 ja pöydät, mahtaako penkit olla vähän leveämpiä..? Eli vanha idea kelpasi jälleen.. Vielä kun fiiliksen mukaan vetäisivät keltaisen raidan vaunun ulkokylkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 26, 2017, 08:19:35 » |
|
Sama voitaisiin Extra-luokan nimi vaihtaa Business-luokaksi mikä se oli ennen "vihertymistä". Se olisi kansainvälisempää, eikä kellekään jäsi epäselväksi mitä se tarkoittaa. Varsinaista ykkösluokkaa VR:llä ei taida olla enää muissa kuin Venäjän liikenteen junissa. Miten se on yöjunissa muuten, vaaditanko hytin varaamiseksi kokonaan itselleen vielä ykkös/extra -luokan lippua?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 26, 2017, 13:03:57 » |
|
"Ensimmäinen luokka" on ainoa oikea kansainvälinen nimi. Se on eri kielialueilla esim. 1 lk, 1 kl, 1 klass, 1st class, 1 Klasse, 1.a clase, 1re classe, 1A Classe, 1E Klas ja ostetaan yhdistelmälipuissa kuten UK Rail Pass tai Interrail jne.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aleksi Kinnunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 11, 2019, 11:50:33 » |
|
Tiedustelin tästä hiljattain ja VR:n asiakaspalvelun mukaan uudistunutta ekstra-luokkaa ei ole vielä lainkaan liikenteessä, vaikka tarkoitus oli saada Kauppalehden jutun mukaan ensimmäiset vaunut liikenteeseen reippaasti yli vuosi sitten.
Mitähän tälle tapahtui?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 11, 2019, 11:53:27 » |
|
Tiedustelin tästä hiljattain ja VR:n asiakaspalvelun mukaan uudistunutta ekstra-luokkaa ei ole vielä lainkaan liikenteessä, vaikka tarkoitus oli saada Kauppalehden jutun mukaan ensimmäiset vaunut liikenteeseen reippaasti yli vuosi sitten.
Mitähän tälle tapahtui?
Osa Pendolinojen ekstraluokista on jo uusittu. Junista löytyy siis Ravinto(LA)vaunun lisäksi Kahvi(LA)piste.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 11, 2019, 12:08:51 » |
|
Tiedustelin tästä hiljattain ja VR:n asiakaspalvelun mukaan uudistunutta ekstra-luokkaa ei ole vielä lainkaan liikenteessä, vaikka tarkoitus oli saada Kauppalehden jutun mukaan ensimmäiset vaunut liikenteeseen reippaasti yli vuosi sitten.
Mitähän tälle tapahtui?
Osa Pendolinojen ekstraluokista on jo uusittu. Junista löytyy siis Ravinto(LA)vaunun lisäksi Kahvi(LA)piste. Sellainen muutos on ny tapahtunut kuukauden sisällä, että aikasemmin "yksittäispaikat" olivat eri puolella vaunukartaa Edb-vaunuissa, nyt ovat kahvipisteen puolella. Onkohan tämä merkki, että kyseiselle puolelle tulevat nämä yksittäispaikat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aleksi Kinnunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 11, 2019, 14:09:25 » |
|
Tiedustelin tästä hiljattain ja VR:n asiakaspalvelun mukaan uudistunutta ekstra-luokkaa ei ole vielä lainkaan liikenteessä, vaikka tarkoitus oli saada Kauppalehden jutun mukaan ensimmäiset vaunut liikenteeseen reippaasti yli vuosi sitten.
Mitähän tälle tapahtui?
Osa Pendolinojen ekstraluokista on jo uusittu. Junista löytyy siis Ravinto(LA)vaunun lisäksi Kahvi(LA)piste. Pendolinoissahan on iät ajat ollut tuo 2+1-istuinjärjestys, jota Kauppalehti meni hehkuttamaan uutuutena Suomen junamarkkinoilla. Mutta onko tosiaan joissain Pendolinon ekstroissa uusi ilme? ----- VR:n aspa jatkoi vielä että konseptia on hiottu pidempään ja tekninen suunnittelu on venynyt mutta aikonevat tulla ulos asian kanssa kevään aikana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 11, 2019, 14:17:55 » |
|
Tiedustelin tästä hiljattain ja VR:n asiakaspalvelun mukaan uudistunutta ekstra-luokkaa ei ole vielä lainkaan liikenteessä, vaikka tarkoitus oli saada Kauppalehden jutun mukaan ensimmäiset vaunut liikenteeseen reippaasti yli vuosi sitten.
Mitähän tälle tapahtui?
Osa Pendolinojen ekstraluokista on jo uusittu. Pendolinoissahan on iät ajat ollut tuo 2+1-istuinjärjestys, jota Kauppalehti meni hehkuttamaan uutuutena Suomen junamarkkinoilla. Mutta onko tosiaan joissain Pendolinon ekstroissa uusi ilme? On. Kokolattiamatot koko osastossa, väliovi kahviLApisteeen vierestä poistettu ja tummanruskeat guttaperkkapenkit vaaleanruskeilla kangassomisteilla. Hyvin vähän noita uusittuja on liikkeellä. Edit: Tässä googlen löytämä kuva uudistetusta extrasta. On siellä näköjään myös uutta tapettia seinissä. https://twitter.com/miralinnamaa/status/1049639922674622465
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 11, 2019, 15:39:52 » |
|
Pendolinoissahan on iät ajat ollut tuo 2+1-istuinjärjestys, jota Kauppalehti meni hehkuttamaan uutuutena Suomen junamarkkinoilla. Mutta onko tosiaan joissain Pendolinon ekstroissa uusi ilme?
Pari runkoa on uudella ilmeellä ja kuvia siitä on tällä sivustolla: http://vaunut.org/sarja/4430Tuo on Tampere-Helsinki -reitillä jo pari kertaa osunut omalle kohdalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aleksi Kinnunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 11, 2019, 16:09:25 » |
|
Pendolinoissahan on iät ajat ollut tuo 2+1-istuinjärjestys, jota Kauppalehti meni hehkuttamaan uutuutena Suomen junamarkkinoilla. Mutta onko tosiaan joissain Pendolinon ekstroissa uusi ilme?
Pari runkoa on uudella ilmeellä ja kuvia siitä on tällä sivustolla: http://vaunut.org/sarja/4430Tuo on Tampere-Helsinki -reitillä jo pari kertaa osunut omalle kohdalle. Oho, kiitos! Kuvista päätellen istuimissa on vaihtunut vain verhoilu (eli itse istuin olisi sama) ja sisustuksessa matto ja jotkut seinäelementit. Eli kaikki penkkien yläpuolinen ja sivuseinät olisivat ennallaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Henrik Hietala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 44
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 14, 2019, 19:03:24 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Keski-Rahkonen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 264
|
« Vastaus #15 : Toukokuu 09, 2019, 11:28:41 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aleksi Kinnunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #16 : Toukokuu 09, 2019, 12:44:46 » |
|
Puolet (n. 30 kpl) vaunuista uusitaan tänä vuonna ja loput puolet ensi vuoden loppuun mennessä. Liikenteessä on nyt viisi Pendolinoa uudella ilmeellä.
Uuden litteran ansiosta voisi olettaa vaunun tunnistamisen olevan helppoa varausvaiheessa, mutta ehkä olen liian optimistinen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #17 : Toukokuu 09, 2019, 13:32:01 » |
|
Puolet (n. 30 kpl) vaunuista uusitaan tänä vuonna ja loput puolet ensi vuoden loppuun mennessä. Liikenteessä on nyt viisi Pendolinoa uudella ilmeellä.
Uuden litteran ansiosta voisi olettaa vaunun tunnistamisen olevan helppoa varausvaiheessa, mutta ehkä olen liian optimistinen.
Pendojen kanssa ainakin on ongelmia, kun istumapaikkojen määrä väheni uudistuksessa, mutta nettikaupasta ei tätä voi havaita. Kabinetti on uudistettu 1+1 ja 2+2 vastakkaisiksi istumapaikoiksi. Vanhassa kabinetissa oli 7 istumapaikkaa. Muutoin kyllä äärimmäisen tervetullut uudistus. Tervehdimme ilolla!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 02, 2019, 12:25:42 » |
|
Onko kukaan saanut vielä kuvattua CEd-vaunua? Tuleekohan CEd avoimeen dataan seuraavassa päivityksessä?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Henrik Hietala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 44
|
« Vastaus #19 : Lokakuu 01, 2019, 19:05:42 » |
|
Jostain syystä CEd-litteraa ei ole näkynyt Juliassa kokoonpanotiedoissa 21.9. jälkeen. Mikähän tähän on syynä? Joissakin junissa on vain kysymysmerkki (?) Edb/CEd-vaunun paikalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #20 : Lokakuu 01, 2019, 21:26:56 » |
|
Jostain syystä CEd-litteraa ei ole näkynyt Juliassa kokoonpanotiedoissa 21.9. jälkeen. Mikähän tähän on syynä? Joissakin junissa on vain kysymysmerkki (?) Edb/CEd-vaunun paikalla.
Mielenkiintoinen huomio! Luultavasti junan kokoonpanotiedoissa on vaunun numerossa tms. virhe, jonka takia LIIKE-järjestelmä ei osaa yhdistää vaunua ja litteraa, jolloin avoimeen dataan ei välity vaunun sarjamerkintää. Laitetaanpa asiaa tällä kertaa ihan työn puolesta eteenpäin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #21 : Lokakuu 02, 2019, 17:45:53 » |
|
Jostain syystä CEd-litteraa ei ole näkynyt Juliassa kokoonpanotiedoissa 21.9. jälkeen. Mikähän tähän on syynä? Joissakin junissa on vain kysymysmerkki (?) Edb/CEd-vaunun paikalla.
Mielenkiintoinen huomio! Luultavasti junan kokoonpanotiedoissa on vaunun numerossa tms. virhe, jonka takia LIIKE-järjestelmä ei osaa yhdistää vaunua ja litteraa, jolloin avoimeen dataan ei välity vaunun sarjamerkintää. Laitetaanpa asiaa tällä kertaa ihan työn puolesta eteenpäin. Vika löytyi lähdejärjestelmästä ja on korjattu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|