Joku aika sitten oli lehdessä montakin vaihtoehtoa Jyväskylän oikoradaksi: Jämsä-Riihimäki, Jämsä-Lahti sekä Muurame-Heinola (tämä koukkaa Päijänteen itäpuolelta). Joukosta puuttui vain Vaajakoski-Heinola, vaihtoehdoista ehkä paras.
Pitkiä yhteyksiä -> kalliin kuuloisia siihen nähden, että Äänekosken tuote pääsisi lyhyemmin Vuosaareen. Jonkin verran lyhyempi yhteys saataisiin välille Parola-Länkipohja, jolle olisi jopa jonkinlainen maastokäytävä järvien pahasti rikkomalla Tampereen ja Päijänteen välialueella. Koska tämäkin on hyötyihin nähden aivan liian kallis, voimme edetä lisää kohti länttä, jolloin valtion budjettiin sopivaksi Jyväskylän oikoradaksi saadaan linjaus Lempäälä-Kangasala.
Jos asia ei ole kiinni rahasta ja tavaran sijasta haetaan matkustajaliikenteen nopeutusta, yksi vaihtoehto Jyväskylän oikoradaksi olisi Helsinki-Kouvola, minkä kustannushyöty syntyisi siitä että se nopeuttaisi myös Savon, Karjalan, Venäjän ja Kotkan yhteyksiä Helsinkiin. Nykystandardin mukaisella sn200-radalla nopeutus Helsinki-Jyväskylä-välille olisi nykyisestä äkkiä laskettuna vain noin 10 minuuttia, mutta sitä voisi parantaa ehkä 6 minuuttia* poistamalla taantuvien pikkukaupunkien (Kouvola, Mikkeli, Pieksämäki) pysähdykset.
(* pysähdysten lakkauttamisen perusteluissa käytetään 20 minuuttia)