Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Oikorata Päijät-Hämeeseen?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #25 : Helmikuu 04, 2016, 22:27:03 »

Joku aika sitten oli lehdessä montakin vaihtoehtoa Jyväskylän oikoradaksi: Jämsä-Riihimäki, Jämsä-Lahti sekä Muurame-Heinola (tämä koukkaa Päijänteen itäpuolelta). Joukosta puuttui vain Vaajakoski-Heinola, vaihtoehdoista ehkä paras. Huh
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #26 : Helmikuu 05, 2016, 09:57:13 »

Joku aika sitten oli lehdessä montakin vaihtoehtoa Jyväskylän oikoradaksi: Jämsä-Riihimäki, Jämsä-Lahti sekä Muurame-Heinola (tämä koukkaa Päijänteen itäpuolelta). Joukosta puuttui vain Vaajakoski-Heinola, vaihtoehdoista ehkä paras. Huh

Pitkiä yhteyksiä -> kalliin kuuloisia siihen nähden, että Äänekosken tuote pääsisi lyhyemmin Vuosaareen. Jonkin verran lyhyempi yhteys saataisiin välille Parola-Länkipohja, jolle olisi jopa jonkinlainen maastokäytävä järvien pahasti rikkomalla Tampereen ja Päijänteen välialueella. Koska tämäkin on hyötyihin nähden aivan liian kallis, voimme edetä lisää kohti länttä,  jolloin valtion budjettiin sopivaksi Jyväskylän oikoradaksi saadaan linjaus Lempäälä-Kangasala. Hymyilee

Jos asia ei ole kiinni rahasta ja tavaran sijasta haetaan matkustajaliikenteen nopeutusta, yksi vaihtoehto Jyväskylän oikoradaksi olisi Helsinki-Kouvola, minkä kustannushyöty syntyisi siitä että se nopeuttaisi myös Savon, Karjalan, Venäjän ja Kotkan yhteyksiä Helsinkiin. Nykystandardin mukaisella sn200-radalla nopeutus Helsinki-Jyväskylä-välille olisi nykyisestä äkkiä laskettuna vain noin 10 minuuttia, mutta sitä voisi parantaa ehkä 6 minuuttia* poistamalla taantuvien pikkukaupunkien (Kouvola, Mikkeli, Pieksämäki) pysähdykset.

(* pysähdysten lakkauttamisen perusteluissa käytetään 20 minuuttia)
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #27 : Helmikuu 05, 2016, 10:45:24 »

Joku aika sitten oli lehdessä montakin vaihtoehtoa Jyväskylän oikoradaksi: Jämsä-Riihimäki, Jämsä-Lahti sekä Muurame-Heinola (tämä koukkaa Päijänteen itäpuolelta). Joukosta puuttui vain Vaajakoski-Heinola, vaihtoehdoista ehkä paras. Huh

Siirtokunta Marsissa on lähempänä toteutumista kuin Jyväskylän oikorata.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« Vastaus #28 : Helmikuu 05, 2016, 19:15:48 »

Lahden ja Jämsän väli on lievästi sanoen vaativaa maastoa. Ei ole aivan sattuma, että rataa ei välille ole rakennettu.
Mikä siinä niin vaativaa on? Kulkeehan siinä maantiekin.
tallennettu
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #29 : Helmikuu 05, 2016, 20:09:36 »

Lahden ja Jämsän väli on lievästi sanoen vaativaa maastoa. Ei ole aivan sattuma, että rataa ei välille ole rakennettu.
Mikä siinä niin vaativaa on? Kulkeehan siinä maantiekin.
Elsa-rata ja Lahti-Jyväskylä samaan päätökseen, elinkaarimallilla, 150 miljoonaaa Eur per vuosi 30 vuotta. Kyse on poliittisesta päätöksenteosta.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Oikorata Päijät-Hämeeseen?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina