Tekstistä lainaten
"Investoinnin perusteisiin laskettua junaliikennettä ei radalla kuitenkaan koskaan saatu kulkemaan" ja
"Radan kunnostuksesta huolimatta henkilöliikennettä ei saatu enää koskaan käyntiin."Hieno osoitus valtion nykyisestä ja ennen kaikkea "aktiivisesta" omistajanohjauspolitiikasta, jossa vasen käsi ei tiedä mitä oikea käsi tekee, saati että tehdyt päätökset millään tapaa olisivat pitkäjänteisiä ja tukisivat toisiaan.
Ratainfran kunnostus sinänsä on ok, koska liikennöintikelvottomalle radalle ei ole muuta käyttöä kuin joko sen purkaminen tai saneeraus. Sen sijaan, meillä on ollut koko ajan VR-niminen monopolifirma, jonka kyvykkyys Suomen kiskoilla tapahtuvaan henkilöliikenteen kehittämiseen on jo moneen kertaan nähty. Tälläkään kertaa lopputulos ei mitenkään yllätä, kun ottaa huomioon, miten lyhytjänteisesti joukkoliikennettä tällä hetkellä "kehitetään". Tällekin sektorille on ujutettu ajattelutapa "kyllä markkinat hoitaa", vaikka esimerkiksi telepuolella nekin tulokset on jo nähty.
Eikös VR (nykyisin maksimaaliseen kermankuorintaan keskittynyt Oy) aikanaan perustettu juurikin siksi, että valtio satsaa yhteiskunnan toimivaan ratainfraan sekä edesauttaa muuta yhteiskuntaa palvelevan matkustaja- ja tavaraliikenteen edellytysten luomisessa.