Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: JKV-laitteistoista  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« : Lokakuu 14, 2009, 12:52:25 »

Ylimääräisiä JKV-veturilaitteita olisi siis kohta knp:n varastossa, tuskin kuitenkaan kaupan.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 72


« Vastaus #1 : Lokakuu 14, 2009, 12:55:15 »

Joistain seeproista puuttuu JKV-veturilaite. Lisäksi Allegrot taitavat myös tarvita niitä laitteita.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Lokakuu 14, 2009, 13:33:06 »

Tuskin ne Sm6:een mitään vanhoja vehkeitä laittaa. Kyllä JKV:tä saa yhä kaupasta. Harrastelijat vaan haluavat kaiken ilmaiseksi.
tallennettu
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 72


« Vastaus #3 : Lokakuu 14, 2009, 14:07:23 »

Tuskin ne Sm6:een mitään vanhoja vehkeitä laittaa. Kyllä JKV:tä saa yhä kaupasta. Harrastelijat vaan haluavat kaiken ilmaiseksi.
Tuskin ne laitteet ihan ikäkuluja ovat. Eihän koko JKV:tä ole ollut kuin noin kymmenisen vuotta, mikä ei liene mahdottoman pitkä aika erikoiselektroniikalle.

Edit: Ja kannattaakohan tuolle vanhalle JKV:lle hankkia enää uusia laitteita kun kuitenkin lähivuosina tulee käyttöön se eurooppalainen stantardi.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #4 : Lokakuu 14, 2009, 14:38:03 »

Tuskin ne Sm6:een mitään vanhoja vehkeitä laittaa. Kyllä JKV:tä saa yhä kaupasta. Harrastelijat vaan haluavat kaiken ilmaiseksi.
Tuskin ne laitteet ihan ikäkuluja ovat. Eihän koko JKV:tä ole ollut kuin noin kymmenisen vuotta, mikä ei liene mahdottoman pitkä aika erikoiselektroniikalle.

Edit: Ja kannattaakohan tuolle vanhalle JKV:lle hankkia enää uusia laitteita kun kuitenkin lähivuosina tulee käyttöön se eurooppalainen stantardi.

Museoliikennöitsijän tekemä investointi JKV-laitteistoon ei tule maksamaan itseään ikinä takaisin.

Taloudesta ja laitteiden käyttöiästä vähänkin tietävä huomaa, että yhtälö on mahdoton. Pelkästään jo JKV:n vikojen korjaus (kalliiden osien vaihto) saattaa jo kaataa pienen museotoimijan talouden...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Lokakuu 14, 2009, 15:57:42 »

Juhani on valitettavan oikeassa. Tosin varaosat eivät maksaisi paljonkaan jos saisi ns todelliseen hintaan, mutta jos laite on jonkin verran harvinainen, niin kaikki, erityisesti ns' välikädet' pistävät pientä katetta mukaan, sellaista sataa-tuhatta prosenttia. Nimim. Kokemusta on.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Lokakuu 14, 2009, 16:25:34 »

Mitä JKV:n hankkimiseen harrastajakäyttöön tulee, nousee siinä kohtaa elektroniikkaosaaminen arvoon arvaamattomaan. Laitteet sinänsä ovat korjattavaksi tehtyjä eivätkä kertakäyttöisiä, mutta kytkentäkaaviot, manuaalit ja muu oleellinen materiaali kyllä tarvitaan. Ja se nörtti, jolla on aikaa paneutua JKV:n sielunelämään.

Tähän ollaan kumminkin tultu, 10 vuoden päästä museojunien liikkeelläpitäminen ei enää onnistu ilman elektroniikkaspesialisteja.
tallennettu
Aki Grönblom
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 6


« Vastaus #7 : Lokakuu 14, 2009, 16:29:48 »

Kyllä se niin että ebicab-järjestelmää ei enää saa. Tästä on valmistaja ilmoitus, heidän varastot ovat tyhjät. Yksittäisiä osia tehdään varaosiksi ja varmaan kokonainenkin laitteisto mittatilaustyönä, mutta tällöinhän hinta on aivan jotain muuta kun mitä valtiollinen operaattori on aikanaan maksanut.

JKV ei sinänsä ole mielestäni sen yhtään sen monimutkaisempi kuin muutkaan veturien järjestelmät. Sen speksit vain eivät ole julkisiia, josta syystä onkin aika ristiriitaista että viranomainen on sellaista järjestelmää vaatimassa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #8 : Lokakuu 14, 2009, 18:27:57 »

Kyllä se niin että ebicab-järjestelmää ei enää saa. Tästä on valmistaja ilmoitus, heidän varastot ovat tyhjät. Yksittäisiä osia tehdään varaosiksi ja varmaan kokonainenkin laitteisto mittatilaustyönä, mutta tällöinhän hinta on aivan jotain muuta kun mitä valtiollinen operaattori on aikanaan maksanut.

JKV ei sinänsä ole mielestäni sen yhtään sen monimutkaisempi kuin muutkaan veturien järjestelmät. Sen speksit vain eivät ole julkisiia, josta syystä onkin aika ristiriitaista että viranomainen on sellaista järjestelmää vaatimassa.

http://etcs.uic.asso.fr/specifications.html

Aletaanko rakentamaan?
tallennettu
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 72


« Vastaus #9 : Lokakuu 14, 2009, 18:41:00 »

Kyllä se niin että ebicab-järjestelmää ei enää saa. Tästä on valmistaja ilmoitus, heidän varastot ovat tyhjät. Yksittäisiä osia tehdään varaosiksi ja varmaan kokonainenkin laitteisto mittatilaustyönä, mutta tällöinhän hinta on aivan jotain muuta kun mitä valtiollinen operaattori on aikanaan maksanut.

JKV ei sinänsä ole mielestäni sen yhtään sen monimutkaisempi kuin muutkaan veturien järjestelmät. Sen speksit vain eivät ole julkisiia, josta syystä onkin aika ristiriitaista että viranomainen on sellaista järjestelmää vaatimassa.

http://etcs.uic.asso.fr/specifications.html

Aletaanko rakentamaan?

Eipä ole JKV:n eli ATP-VR/RHK:n speksit tuossa vaan sen uuden yleiseurooppalaisen kulunvalvonnan.
tallennettu
Jani Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 10


« Vastaus #10 : Lokakuu 14, 2009, 18:46:36 »

Kyllä se niin että ebicab-järjestelmää ei enää saa. Tästä on valmistaja ilmoitus, heidän varastot ovat tyhjät. Yksittäisiä osia tehdään varaosiksi ja varmaan kokonainenkin laitteisto mittatilaustyönä, mutta tällöinhän hinta on aivan jotain muuta kun mitä valtiollinen operaattori on aikanaan maksanut.

JKV ei sinänsä ole mielestäni sen yhtään sen monimutkaisempi kuin muutkaan veturien järjestelmät. Sen speksit vain eivät ole julkisiia, josta syystä onkin aika ristiriitaista että viranomainen on sellaista järjestelmää vaatimassa.

http://etcs.uic.asso.fr/specifications.html

Aletaanko rakentamaan?

Eipä ole JKV:n eli ATP-VR/RHK:n speksit tuossa vaan sen uuden yleiseurooppalaisen kulunvalvonnan.
.. jos sitä kuitenkin haettiin?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Lokakuu 14, 2009, 19:13:42 »

Museoliikennöitsijän tekemä investointi JKV-laitteistoon ei tule maksamaan itseään ikinä takaisin.
Ei kai museoita sen vuoksi ylläpidetäkään, että toiminta itsensä maksaisi saati sitten voittoa tuottaisi.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #12 : Lokakuu 14, 2009, 19:17:59 »

Eipä ole JKV:n eli ATP-VR/RHK:n speksit tuossa vaan sen uuden yleiseurooppalaisen kulunvalvonnan.
.. jos sitä kuitenkin haettiin?

Sitäpä juurikin, kun VR-JKV on kohta museotavaraa ...

Tuossa on vaatimusmäärittelyt etcs-veturilaitteelle:  http://www.era.europa.eu/core/ertms/Documents/ERA_ERTMS_003204%20v500.pdf

Lisää speksejä rakenteesta yms löytyy täältä:  http://www.era.europa.eu/core/ertms/Pages/Approved_Documents_List_of_mandatory_Specifications.aspx

Muuta tietoa löytyy täältä: http://www.era.europa.eu/core/ertms/Pages/default.aspx
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2009, 19:51:47 kirjoittanut Juhani Pirttilahti » tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #13 : Lokakuu 15, 2009, 17:07:46 »

Kun JKV:n speksit eivät ole julkisia, eikä edes toimintoja tai turvallisuustasoa ole virranomaisten taholta ole kunnolla määrätty, voisi JKV:n ratalaitemääräysten mukaisen toiminnallisuuden rakentaa ihan itekin. Itse asiassa veturilaitteesta ei ole määrätty yhtään mitään. Antennin kai joku osaisi rakennella, kun taajuudet sentään on tiedossa. Olisikin sitten hauska nähdä viranomaisten suhtautuminen standardiin teollisuusautomaatiorautaan ja Linux-läppäriin lätsyn ikkunalla.
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #14 : Kesäkuu 08, 2010, 23:52:23 »

Sopii otsikon alle:

Kohtuullisen yleinen tilanne jossa JKV-veturilaitteellinen veturi tulee kulunvalvonnattomalta radalta radalle jossa on JKV eli ohittaa kyltiin "JKV alkaa":

Kysymys kuuluu: Ottaako kulunvalvonta veturin heti haltuun kun se ohittaa ensimmäisen balliisin vai pitääkö pysähtyä seuraavalle liikennepaikalle esim. "kalibroimaan" laite yms.?

Oletukseni on että JKV rupeaa toimimaan automaattisesti kunhan veturilaite on päällä, mutta tälle en ole löytänyt varmistusta, eikä toisaalta ole ollut mahdollista tehdä empiirisiä havaintojakaan.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #15 : Kesäkuu 09, 2010, 07:03:18 »

Kyllä se niin että ebicab-järjestelmää ei enää saa. Tästä on valmistaja ilmoitus, heidän varastot ovat tyhjät. Yksittäisiä osia tehdään varaosiksi ja varmaan kokonainenkin laitteisto mittatilaustyönä, mutta tällöinhän hinta on aivan jotain muuta kun mitä valtiollinen operaattori on aikanaan maksanut.

Mistä Sm5:n ja Sm6:n JKV-laitteet sitten ovat peräisin? Ainakin Flirteihin ne on tulleet uusina, koska Dv12-sarja oli tuolloin vielä täysilukuinen.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #16 : Kesäkuu 09, 2010, 09:39:31 »

Kysymys kuuluu: Ottaako kulunvalvonta veturin heti haltuun kun se ohittaa ensimmäisen balliisin vai pitääkö pysähtyä seuraavalle liikennepaikalle esim. "kalibroimaan" laite yms.?

Ottaa "haltuun", ei tarvitse pysähtyä.
tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #17 : Marraskuu 22, 2010, 14:35:55 »

Huonosti nukutusta yöstä johtuvia hämäriä houreita:

Mikä seuraavista olisi nopein tapa (teoreettisesti) vaihtaa JKV:llisen moottorivaunun (vaikka Dm12) kulkusuunta eli palata tulosuuntaan?

1) Normaali suunnanvaihto: Noin 4-5min
2) Raitiotietyyppinen kääntösilmukka. Kaarresäde 150m. Pituus noin 1000m ja nopeus 20km/h = ehkä 3min?
3) Kolmiokääntö. Tämäkin myös tuttua raitioteiltä
4) Kääntöpöytä

Ovatko kaikki edes teoriassa mahdollisia? Kääntöpöytä nyt ainakin on ja Pisara-ratahan olisi kuin suuri kääntösilmukka.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #18 : Marraskuu 22, 2010, 16:42:43 »

Normaali suunnanvaihto vie kuljettajan siirtymisen jälkeen reilun minuutin, kunnes JKV on vireessä linja-ajoa varten. Pelkästään vaihtotöitä suoritettaessa JKV:n ei tarvitse edes olla käytössä.

Tätäkö tarkoitit?

Eli ainakaan tämän takia en edes harkitsisi mitään muita vaihtoehtoja kuin 1).

tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #19 : Marraskuu 22, 2010, 17:52:59 »

Normaali suunnanvaihto vie kuljettajan siirtymisen jälkeen reilun minuutin, kunnes JKV on vireessä linja-ajoa varten. Pelkästään vaihtotöitä suoritettaessa JKV:n ei tarvitse edes olla käytössä.

Vaihtotyö on kyllä asia erikseen.

Mutta normaali suunnanvaihto:
Liikkumiseen yksikön päästä päähän syytä kai varata minuutti ja viekö JKV:n sulkeminen aikaa? Eli ollaan jo hyvin lähellä 3 minuuttia. Ilmeisesti jo vainaa RHK antoi ajaksi 4 minuuttia.

Raitioteistä "ajatteluni" lähti liikkeelle: Niissä kääntösilmukat toimivat kohtuullisen sujuvasti. Kuten vaikkapa tässä videossa Helsingissä:http://www.youtube.com/watch?v=RXpXnUJ3DNQ&feature=related.

Jos rautatiekelpoinen raitiovaunu, jonka pienin sallittu kaarresäde on 25m käyttäisi kääntösilmukkaa, kääntyminen sujuisi nopeammin kuin suuntaavaihtamalla. Onko kääntösilmukalle joku periaatteellinen este?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #20 : Marraskuu 22, 2010, 18:46:02 »

Tässä tulee tällainenkin pikku pointti vastaan: jos lähdetään linjalle takaisin tulosuuntaan, muuttunee JKV-tiedoissa vähintään junan numero ja  JKV:tä joudutaan siis joka tapauksessa käpälöimään ja siinä menee aikaa.

Jos ja kun käytettäisiin jotain kääntöraiteistoa, oli se sitten minkä muotoinen hyvänsä, sille ajamista varten tarvittaisiin lupa, joka on erikseen hankittava. Sitten itse kääntöliike tehtäneen vaihtotyönä, jolloin JKV on joka tapauksessa asetettava vaihtotyöasentoon ja se ei ole palautettavissa sieltä linjakäyttöön ennen kuin 3 min kuluttua ilman JKV:n päävirtojen katkaisua.

Edelleen: kai niiden matkustajienkin täytyy antaa poistua junayksiköstä ja konduktöörin kulkea junan läpi herättelemässä väsyneet asiakkaat, ennen kuin saapunutta yksikköä voidaan liikuttaa.

Teoria teoriana, mutta väittäisin, että minkäänlaisella kääntöraiteistolla ei saavuteta sellaista aikaetua, että niitä kannattaisi rakentaa. Teknistä estettä sellaisen käyttöönhän ei ole.

tallennettu
Joona Packalén
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #21 : Marraskuu 22, 2010, 19:59:59 »

Tässä tulee tällainenkin pikku pointti vastaan: jos lähdetään linjalle takaisin tulosuuntaan, muuttunee JKV-tiedoissa vähintään junan numero ja  JKV:tä joudutaan siis joka tapauksessa käpälöimään ja siinä menee aikaa.
Tässä tuli jo paljon erilaisia näkökulmia joita en itse ajatellut! Hyvä että joku jaksaa kommentoida ns. hölmöjä ajatuksia.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #22 : Marraskuu 22, 2010, 20:56:08 »

Useimmiten keskustelu on mukavaa  Hymyilee
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: JKV-laitteistoista  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina