Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Junien kokoonpano 1933  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2553


« : Marraskuu 23, 2017, 21:35:06 »

Kaikkea sitä löytyy maailmalta. Tanskasta löytyi julkaisu "Liite N:o 3 aikatauluun N:o 102 (1933)" ja kaksi seuraavaa. Alaotsikkona "Luettelo henkilö-, konduktööri-, matkatavara- ja vankivaunuista. Junien normaalinen kokoonpano."

En ole oikein koskaan seurannut vaunuja ja sikäli en ollut koskaan nähnyt (muistini mukaan) tällaisia painotuotteita (3 eri vuosikertaa). Julkaisun alkupäässä on luettelo vaunuista numerojärjestyksessä ja numeron lisäksi annetaan kotiasema.

Toisessa jaksossa luetellaan kaikki VR:n junat, joissa on matkustajavaunu, junien kokoonpano ja vaunujen numerot, jotka ovat käytettävissä junan kokoavalla asemalla. Taulukossa on eritelty junakohtaisesti ja asemittain tarvittavien vaunutyyppien lukumäärä ja kolmannessa pääsarakkeessa asemalle sijoitetut vaunut.

Esimerkiksi Karjaan varustamat junat tarvitsivat 2 DEi, 4 Ei, 2 D, 7 E ja 10 F (joista varalla 1 DEi, 1 Ei, 2 D, 6 E ja 6 F). Numerot olivat DEi 2504 ja 2525; Ei 22008, 22021, 22023 ja 22024; D 352 ja 355; E 605, 687, 702, 755, 765 788 ja 907; F 3172, 3178, 3199, 3211, 3220, 3282, 3361, 3365, 3484 ja 3565.

TAI Härmä: kaikki Kaupin junat 1 E+1 F. Härmään oli sijoitettu E 717 ja F 3423. TAI listataan junakohtaisesti, esim junat 36 Tku-Hki/35 Hki-Tku = 1 Di, 2 Ei, 1 P, 1 Fo. Moni juna pitää katsoa useamman aseman kohdalta, koska kaikkien vaunujen kotipaikka ei ollut sama.

Ostin kaikki kolme ja luettelon vaunuista 1936 ilman junien kokoonpanoja (ja muutaman vastaavan aikataulun), koska yhteishinta oli vähemmän kuin kk:n eläke. Mutta kiinnostaako junien kokoonpano tai vaunulistaus asemittain ketään (muuta)? Julkaisuissa on 90-100 sivua ja en viitsi skannata, jos ei kiinnosta. Jos vähintään kolme on kiinnostunut, niin skannaan ja laitan arkistosivulleni pdf:n koko julkaisusta. Yksi julkaisu kerrallaan.


* Liite 3 aikataulu 102.jpg (853.86 kilotavua, 1051x1300 - tarkasteltu 331 kertaa.)
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #1 : Marraskuu 23, 2017, 21:46:56 »

Yleensähän ihmiset taitavat olla kiinnostuneita lähinnä vetureista. Se kai selittää sen, miksi rautatievaunuista ei juurikaan ole kirjoja kirjoiteltu.

Minä olen sikäli poikkeava, että nimenomaan vaunut ovat aina minua kiinnostaneet. Ja niistä nimenomaisesti varhaisemmat ajat, eli käytännössä autonomian aika.

Siten, vaikka vaunut minua kiinnostavatkin, niin 1930-luku on jo selvästi ohi ydinkiinnostusalueeni.

Mielestäni olisi kuitenkin hyvä saada kaikkien käytettävissä olevaan keskitettyyn varastoon mahdollisimman paljon tietoa.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« Vastaus #2 : Marraskuu 23, 2017, 23:23:31 »

Erittäin mielenkiintoista materiaalia. Kiinnostaa kovasti.
tallennettu
Timo Oinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 67


« Vastaus #3 : Marraskuu 23, 2017, 23:54:17 »

Tottakai kiinnostaa! On aina kiinnostanut veturien ja vaunujen lisäksi myös junien kokoonpanot. Muutenkin harmittavan vähän jos ollenkaan on kirjoiteltu vaunukaluston historiasta, sellainen "Höyryveturit valtionrautateillä"- kirjan tyyppinen julkaisu olisi kiinnostava. Myös vaunulistat ja vastaavat ovat tärkeitä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2202


« Vastaus #4 : Marraskuu 24, 2017, 08:14:54 »

Kyllähän tuo kiinnostaa.
 Tuon saman, minkä Kurt Ristniemi toteaa, on luettavissa Pienoisrautatiekerho ry:n Julkaiseman Höytypannu-lehdestä kerhon 40-vuotis-juhlanumerosta.

Eipä retkeläisiä ole kuvauskohteena kiinnostanut kuin juna ja asema. Tyylipuhtaat ratavartijan mökin miliööt, vanhat virkatarvevaunut eikä päätepuskurissa käytetyt hiekkavaunun puskimet ole kiinnostaneet kuin yhtä tai kahta harrastajaa.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #5 : Marraskuu 24, 2017, 08:54:10 »

Kaikkiruokaisena kiskoliikenneharrastajana aihe kiinnostaa kovasti!

Junien kokoonpanot olivat erityisenä kiinnostuksen kohteenani 1990-luvun alussa, jolloin kolusin mm. rautatiemuseon kuvakokoelman läpi ja kirjasin kokoonpanot ylös. Tosin vain hyvin pienessä osassa kuvia koko junarunko näkyi tunnistettavasti ja tuolloin tutkimani aikakausi rajautui 1950-70 -luvuille.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #6 : Marraskuu 24, 2017, 10:04:02 »

Itse olen erittäin kiinnostunut junien kokoonpanoista tai vähintään siitä, paljonko oli akseleita ja/tai junapainoa. Runkojunien vaunuluetteloita ei ilmeisesti ole mikään virallinen taho säilyttänyt vaan kaikki mahdollisesti tallessa oleva on tutkijoiden tai harrastajien yksityiskokoelmissa. Tai siis ainakin olen tämmöisen vastauksen saanut, kun olen näiden perään joskus kysellyt. Voi tietysti olla, että niitä on jossain, mistä en ole osannut kysyä.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2553


« Vastaus #7 : Marraskuu 25, 2017, 18:20:49 »

Nyt julkaisu on arkistosivullani  http://rautatiearkisto.info/epolho/  (ks. uusimmat päivitykset). Siitä tuli 96-sivuinen pdf (22Mt). Paperi oli niin rusehtavaa, ettei onnistunut kunnolla mustavalkoisena, joten skannasin harmaasävyissä, mikä lisäsi kokoa jonkin verran. Lyijykynämerkinnät alkusivuilla ja vaunustosivuilla eivät ole minun enkä tiedä kuka ne on tehnyt. Joku on kuitenkin selvästi paneutunut vihkoseen. Vihko on kyllä melkoinen tietopaketti kun skannatessani vilkuilin sitä vähän lisää.
tallennettu
Simo Toikkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 123


« Vastaus #8 : Marraskuu 27, 2017, 21:15:55 »

Todella kiinnostava vihkonen, kiitos sen julkituonnista!

Herää kysymys, kuinka paljon vihkosen mainitsemia junakokoonpanoja sopii "ekstrapoloida" esim. 1920-luvun alkuun? Vaunuja ilmestyi toki rataverkolle paljon 20-luvullakin, mutta pysyikö peruskokoonpano edes suurin piirtein samankaltaisena?

Erityistapauksena kiinnostaisi tyypillinen H8:n vetämä juna 20-luvulla.
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #9 : Marraskuu 28, 2017, 18:13:11 »

Kiitokset materiaalin julkaisusta täältäkin, erittäin kiintoisaa tietoa.

Ilmeisesti henkilövaunujen kotiasemalistoja ilman junakokoonpanoja on julkaistu paljon myöhemminkin, onko kellään tietoa milloin nämä on lopetettu? Olisiko jopa mahdollista saada näitäkin sähköiseen jakeluun?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2553


« Vastaus #10 : Marraskuu 28, 2017, 18:47:35 »

Vaunujen painettu kotiasemalista 1936 ilman junien kokoonpanoja on vanhin mitä olen nähnyt (nyt Tanskasta löytynyt). Uusin painettu kotiasemalista mitä olen nähnyt on muistaakseni vuodelta 1947.

Eli uusin junien kokoonpanolista painettuna vihkona (mitä tiedän) on 1935. Seuraavat uudemmat painetut olivat 1960-luvulta nidottuina irtolehtinä. Väliltä tiedän vain monisteita. Mutta mikä lienee vanhin painettu junien kokoonpanot? Nyt vanhin tuntemani on 1933.

Huomasitko, että lisäsin arkistoon liitteen N:o 2 vuodelta 1935. Siinä on laajempi selostus junien 61-64, 51, 52 ja 502 kokoonpanoista normaalisti ja mahdollisista lisävaunuista.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #11 : Marraskuu 28, 2017, 19:56:17 »

'LUETTELO matkustaja= ja konduktöörinvaunuista ynnä ilmoitus, mille asemalle jokainen vaunu kuuluu - LUETTELO asemilla tarvittavista matkustaja= ja konduktöörivaunuista',  Helsingissä 1913, on 75-sivuinen painettu kirjanen, jonka ensimmäinen osa (s. 1-18) luettelee jokaisen vaunun kotipaikan litteroittain numeroittain, alkaen litterasta B (I lk), ja jälkimmäinen osa (s. 20-75) luettelee mitä vaunuja kullakin asemalla missäkin junassa tarvitaan, eli siis junakokoonpanot, sekä kullekin asemalle kuuluvat vaunut litteroineen ja numeroineen.  

Kirjasessa on muuten luetteloitu työläisvaunut T 1101-1109. Kaikkien kotipakka on tuolloin ollut Helsinki.
Kaikki 9 T-vaunua kulkivat numerottomissa 'Työläis Ke' -junissa Hf-Ke ja Ke-Hf. Junakokoonpano 9 T 1 F.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2017, 21:09:03 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1181


« Vastaus #12 : Marraskuu 29, 2017, 09:57:48 »

Tuorein vihkosena toteutettu kotiasemaluettelointi on painettu vuonna 1948. Käsittääkseni tämä jäi viimeiseksi tässä muodossa toteutetuksi kotiasemaluetteloinniksi. Kotiasemamerkintöjä ryhdyttiin poistamaan vaunuista vuoden 1958 jälkeen. Tästä on olemassa määräys, jonka numeroa en muista ulkoa.

tallennettu
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 149


« Vastaus #13 : Helmikuu 21, 2018, 23:14:53 »

Kiitokset kerrassaan kiinnostavasta kirjasesta!
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #14 : Tammikuu 22, 2019, 23:02:53 »

Hei Petri! KL 53/58-5 kertoo että kotiaseman merkintä henkilövaunuihin on lopetettu joulukuussa 1958.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Junien kokoonpano 1933  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina