Raidetekijä lienee fakta, mutta Länsimetron tapauksessa taitaa olla hätäargumentti vastuutahoilta tilanteessa, jossa yleisön tyytymättömyys on laajaa. Jos vastuutaho päättää, että yksi ja toinenkin matka sisältää metro-osuuden, eikä vaihtoehtoa ole, pakkohan sinne on mennä, jos aikoo matkustaa. 25 % heitto vastuutahon ennakkoarvioissa on ammattitaitomielessä uskomattoman suuri.
Länsimetron todellisuutta on sellainenkin raidetekijä, että autoilu Länsiväylällä kasvoi viime viikon laskennassa verrattuna aikaan ennen metroa.
Samat poliitikot, jotka ovat olleet tekemässä huonoja päätöksiä, ovat nyt haaskalla keräämässä irtopisteitä esittämällä tuohtunutta. Niinhän poliitikot toimivat.
Mutta mutta. HSL ilmoittaa kapasiteettisuunnitelmiensa perustuneen 10 vuoden takaisin väestötilastoihin, mikä on melko uskomatonta hutilointia. Espoon asukasluku on kasvanut tuona aikana Keravan verran, noin 35000 asukkaalla eli noin 15%.
Metron kuormituslukuja kasvattaa myös HSL:n runkolinjakiima. Osa Espoon sisäisistä yhteyksistä ja yhteydet Meilahden suuntaan ovat muuttuneet kahden vaihdon yhteyksiksi siten, että metrolla kuljetaan jokunen pysäkinväli. HSL on oikein urakalla pilkkonut bussilinjoja muuallakin kuin metron varsinaisella vaikutusalueella.