Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 32 | Siirry alas Tulostusversio
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1041


« Vastaus #400 : Kesäkuu 08, 2024, 11:27:01 »

Miksi sitten Railship ei vienyt vaunuja Ruotsiin? Sieltähän olisi voitu jatkaa rautateitse Saksaan.
Koska merikuljetus on edullisempaa.

Ja rekkojen dieselpolttoaine oli silloin suorastaan halpaa.

SeaRail/SeaWind line aloitti junalauttaliikenteen Ruotsiin 80-luvulla. Sillä oli sama pääomistaja (FÅA varustamo) kuin Railshipillä.
Ennen Tanskan salmien siltojen valmistumista, keski-Eurooppaan olisi ollut hitaampaa ajaa tavarajunia Ruotsin kautta kuin Railshipilla. SeaRail palveli siis Suomen ja Skandinavian välistä liikennettä kun taas Railship Suomen ja keski-Euroopan.

Dieselin hinnasta 70-luvulla ei ole tarkkaa tietoa koska meidän perheellä ja minulla on aina ollut bensa-autoja. Mutta bensa oli kallista 1970-luvun öljykriisin aikaan, ja aika pitkälle 1980-luvulle ostovoimaan suhteutettuna.
Rekat joutuivat ymmärtääkseni käyttämään samaa verotettua dieseliä kuin henkilöautot, eli sen hinta seurasi bensan hintaa. Dieselpolttonestevero saattoi ennen EU-aikaa olla Ruotsissa vielä kalliimpaa kuin Suomessa jos ulkomaalainen auto tankkasi, olen jostain lukenut. Railshipin junalauttaliikenne käynnistyi juuri öljykriisin ollessa pahimmillaan ja se saattoi auttaa konseptin menestymisessä.

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #401 : Kesäkuu 10, 2024, 16:33:47 »


Suomessa selvitetään uusien eurooppalaisen raideleveyden rataosuuksien käyttöönottoa

"Tutkimuksessa tarkastellaan siviililiikenteen, teollisuuden, toimitusvarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden eurooppalaisen rautatieyhteyden tarvetta ja kysyntää samalla kun otetaan huomioon mahdolliset riskit. Työhön kuuluu erilaisten reittivaihtoehtojen, teknisten näkökohtien, mahdollisten aikasuunniteltujen toimenpiteiden ja toteutuksen kustannusten arvioiminen erilaisiin rahoitusmahdollisuuksiin nähden."

https://www.jarnvagsnyheter.se/20240610/16304/finland-utforskar-om-inforandet-av-nya-banavsnitt-med-europeisk-sparvidd
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #402 : Kesäkuu 13, 2024, 07:42:41 »


Itäradan yleisötilaisuus 13.6.2024

"Tule mukaan Itäradan tilaisuuteen, jossa avataan uuden kaksiraiteisen suurnopeusjunaradan (300 km/h) suunnitelmia Keravalta Porvoon kautta Kouvolaan.


Aika: 13.6.2024, klo 18.00-20.00
Paikka: Taidetehdas, Läntinen Aleksanterinkatu 1, 06100 Porvoo
Striimi: tilaisuutta voit seurata myös Itäradan Itäradan Youtube-kanavalla https://www.youtube.com/@ItarataOy"

https://www.itarata.fi/kutsu-itaradan-yleisotilaisuus-13-6-2024/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #403 : Kesäkuu 14, 2024, 08:52:57 »

Neuvoston tiedote uudesta TEN-T asetuksesta joka on tulossa

"Tämänpäiväisen hyväksynnän jälkeen neuvoston ja Euroopan parlamentin puheenjohtajat allekirjoittavat säädöksen, ennen kuin se julkaistaan ​​EU:n virallisessa lehdessä lähiviikkoina. Uudistettu asetus tulee voimaan kaksikymmentä päivää tämän julkaisun jälkeen.

Lopuksi, vastauksena Venäjän Ukrainaa vastaan ​​käymän hyökkäyssodan vaikutuksiin ja varmistaakseen paremmat yhteydet keskeisten naapurimaiden kanssa, uudella asetuksella ulotetaan neljä TEN-T-verkon eurooppalaista liikennekäytävää Ukrainaan ja Moldovaan samalla kun heikennetään rajat ylittäviä yhteyksiä Venäjän kanssa. ja Valko-Venäjä."

https://www.consilium.europa.eu/fi/press/press-releases/2024/06/13/trans-european-transport-network-ten-t-council-gives-final-green-light-to-new-regulation-ensuring-better-and-sustainable-connectivity-in-europe/

Suomea koskevat käytävät

Itämeri‒Mustameri‒Egeanmeri-käytävä

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-ADD-23/fi/pdf

Pohjanmeri–Itämeri-käytävä

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-ADD-17/fi/pdf

Skandinavia–Välimeri-käytävä

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-ADD-18/fi/pdf

Asetusteksti

"Venäjän Ukrainaa vastaan käymästä hyökkäyssodasta seurannut uusi geopoliittinen tilanne
on osoittanut myös, kuinka tärkeitä saumattomat liikenneyhteydet unionin alueella ja
naapureina olevien maiden kanssa ovat. Eurooppalaisesta 1 435 mm:n nimellisestä
standardiraideleveydestä poikkeavan raideleveyden käyttö haittaa merkittävästi
rautatieverkkojen yhteentoimivuutta koko unionissa ja vaikuttaa jopa näiden erillään
olevien rautatieverkkojen kilpailukykyyn. Sen vuoksi ydinverkon tai laajennetun
ydinverkon uudet radat olisi rakennettava noudattaen 1 435 mm:n eurooppalaista nimellistä
standardiraideleveyttä. Lisäksi jäsenvaltioiden, joiden rataverkon raideleveys poikkeaa
eurooppalaisesta 1 435 mm:n nimellisestä standardiraideleveydestä, olisi arvioitava
eurooppalaisiin liikennekäytäviin kuuluvien ratojen muuntamista vastaamaan
eurooppalaista 1 435 mm:n nimellistä standardiraideleveyttä."

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-INIT/fi/pdf
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2024, 08:13:15 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #404 : Kesäkuu 14, 2024, 14:28:19 »


Länsirata Oy:n osakkaat alustavaan yhteisymmärrykseen rakentamisvaiheen esisopimuksen ehdoista

"Sekä valtio että kunnat sitoutuvat rahoittamaan hankkeen rakennusvaihetta 400 miljoonalla eurolla eli yhteensä 800 miljoonalla eurolla. Kuntien osuus jakautuu näiden kesken erikseen sovittavalla tavalla.

Tämän lisäksi yhtiölle annetaan oikeus ottaa vierasta pääomaa enintään 500 miljoonaa euroa. Tähän on oikeus vasta sen jälkeen, kun valtion ja kuntien rahoitus sekä CEF-tuki on käytetty. Hankkeeseen jo myönnetty EU:n CEF-tuki ja parhaillaan vireillä olevasta hausta mahdollisesti saatava CEF-tuki vähentävät yhtiön tarvetta ottaa vierasta pääomaa."

https://lvm.fi/-/lansirata-oy-n-osakkaat-alustavaan-yhteisymmarrykseen-rakentamisvaiheen-esisopimuksen-ehdoista
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #405 : Kesäkuu 20, 2024, 09:09:14 »

Suomen ETCS Level 2 -testiasennus käynnistyy

"HITACHI Rail on saanut valmiiksi ETCS Level 2 asennuksen Kouvola - Kotka/Hamina -radalle, ETCS Level 2:n kansallisen käyttöönoton testiradalle.

Projekti sisälsi 5G-radioviestintäjärjestelmän asennuksen, joka täyttää FRMCS:n (Future Railway Mobile Communication System) spesifikaatiot ja jota kehitetään korvaamaan GSM-R."

https://www.railjournal.com/technology/finnish-etcs-level-2-test-installation-goes-live/

https://www.proxion.fi/ertms-etcs-frmcs-digiradan-sanasto-haltuun/
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 333


« Vastaus #406 : Kesäkuu 20, 2024, 20:58:50 »

Junalauttayhteyksistä nykyisessä Itämeren alueen turvallisuustilanteessa: Jos kaikki sujuu tulevaisuudessa, kuin nyt vielä vaikuttaisi sujuvan, niin junalauttayhteys Suomi - Viro olisi erittäin käyttökelpoinen. Tähän tulee suhtautua erittäin suurella varauksella ja toimivalla plan-B suunnitelmalla. Mutta jos (ja kun) venäjä eskaloi aggressionsa Itämeren piiriin, tarkoittaa tämä koko Itämeren meriliikenteen sulkeutumista, ja turvautumista vain olevassa oleviin maayhteyksiin.
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 333


« Vastaus #407 : Kesäkuu 20, 2024, 21:10:22 »

Tosi asia on, että Suomen on nyt panostettava kaikki suunnitelmat ja niiden toteutus pahimman mahdollisen tilanteen varalle, eli Suomen huoltovarmuuden turvaamiseen Tornion jokilaakson, sekä Lapin käsivarren kautta. Tämä edellyttää todella mittavia investointeja niin rataverkkoon, kuin myös maatieolosuhteiden totaaliseen uudistamiseen alueella.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #408 : Kesäkuu 21, 2024, 08:49:24 »


Riihimäki-Tampere kohtauspaikat, Kuurila, ratasuunnitelma

"Riihimäki-Tampere välillä on tarvetta kohtauspaikoille, joita on tunnistettu kaikkiaan neljä kappaletta. Ohituspaikka parantaa selvästi rataosan häiriösietoisuutta ja helpottaa tavaraliikenteen sovittamista muun liikenteen aikatauluun. Kuurila on optimaalinen sijainti yhdeksi uudeksi kohtauspaikaksi. Kuurila sijaitsee noin yhdeksän kilometriä Toijalan eteläpuolella ja noin 24 kilometriä Parolan pohjoispuolella. Kuurilaan suunnitellaan yksi noin 1,2km pituinen raide nykyisten raiteiden molemmille puolille."

https://vayliensuunnittelu.fi/suunnitelma/1.2.246.578.5.1.3038153907.1000628177/aloituskuulutus
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 807


« Vastaus #409 : Kesäkuu 21, 2024, 09:46:47 »

Runsas viikko sitten oli Aamulehdessä PV:n sotatalouspäällikkö, kenraaliluutnantti Mikko Heiskasen haastattelu (Suurelle reserville löytyy riittävät, joskin kirjavat varusteet).

Kenraali Heiskanen viittasi US -pataljoonan kaluston siirtokuormaukseen Haaparanta-Torniossa.
Se sinänsä sujui, mutta tositilanteessa kuljetusmäärät olisivat yli kymmenkertaisia.
Ongelmia silloin tulisi.

Heiskanen totesi edelleen, että "kohtuullisilla kustannuksilla" olisi rakennettava rata Kiirunasta Kolariin ja sieltä edelleen Rovaniemelle esimerkiksi Sodankylän kautta. 
Tämä korvaisi Kirkkoniemeen johtavan ns. Jäämeren radan, jonka mahdollista rakentamista saamelaisalueiden kautta on vastustettu kiivaasti.
Radan raideleveyden tulisi olla läntinen, koska liikenne sitä pitkin olisi pääosin.
Narvikista/Narvikiin.

Ruotsin ja Norjan kanssa käydyissä keskusteluissa on noussut esiin Luulaja - Kiiruna - Narvik -radan muuttaminen kaksiraiteiseksi.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #410 : Kesäkuu 22, 2024, 08:43:20 »

Runsas viikko sitten oli Aamulehdessä PV:n sotatalouspäällikkö, kenraaliluutnantti Mikko Heiskasen haastattelu (Suurelle reserville löytyy riittävät, joskin kirjavat varusteet).

Kenraali Heiskanen viittasi US -pataljoonan kaluston siirtokuormaukseen Haaparanta-Torniossa.
Se sinänsä sujui, mutta tositilanteessa kuljetusmäärät olisivat yli kymmenkertaisia.
Ongelmia silloin tulisi.

Heiskanen totesi edelleen, että "kohtuullisilla kustannuksilla" olisi rakennettava rata Kiirunasta Kolariin ja sieltä edelleen Rovaniemelle esimerkiksi Sodankylän kautta.  
Tämä korvaisi Kirkkoniemeen johtavan ns. Jäämeren radan, jonka mahdollista rakentamista saamelaisalueiden kautta on vastustettu kiivaasti.
Radan raideleveyden tulisi olla läntinen, koska liikenne sitä pitkin olisi pääosin.
Narvikista/Narvikiin.

Ruotsin ja Norjan kanssa käydyissä keskusteluissa on noussut esiin Luulaja - Kiiruna - Narvik -radan muuttaminen kaksiraiteiseksi.


Kyllä Suomea nyt viedään Naton avulla kohti länttä. Narvikin rata pitäisi ehdottomasti muuttaa kaksiraiteiseksi mutta lisäksi tarvittaisiin yhteys myös Tromssaan Kolarista.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #411 : Kesäkuu 28, 2024, 08:11:27 »

Ruotsin SVT:n suomenkieliset uutiset kertovat myös Suomen ongelmasta

"Suomen raideleveys eroaa eurooppalaisesta (ja ruotsalaisesta), mikä on asettanut esteitä Suomen ja Ruotsin välisten sujuvien junayhteyksien tielle. Suomen hallitus ilmoitti toukokuussa uudesta selvityksestä, joka koski mahdollisuutta siirtyä eurooppalaiselle raideleveydelle ainakin tietyillä reiteillä."

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/ovanliga-manga-trafikforbindelser-pa-gang-mellan-sverige-och-finland

suomeksi

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/useita-liikenneyhteyksia-suunnitteilla-ruotsin-ja-suomen-valille
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2024, 15:08:26 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #412 : Kesäkuu 28, 2024, 08:13:28 »


Ruotsin SVT:n suomenkieliset uutiset kertovat myös Suomen ongelmasta

"Suomen raideleveys eroaa eurooppalaisesta (ja ruotsalaisesta), mikä on asettanut esteitä Suomen ja Ruotsin välisten sujuvien junayhteyksien tielle. Suomen hallitus ilmoitti toukokuussa uudesta selvityksestä, joka koski mahdollisuutta siirtyä eurooppalaiselle raideleveydelle ainakin tietyillä reiteillä."

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/ovanliga-manga-trafikforbindelser-pa-gang-mellan-sverige-och-finland

Uutisesta vielä poiminta :

"Länsiyhteyksien lisäksi Suomi on korostanut mahdollisuutta matkustaa junalla etelään. Viro on siirtymässä eurooppalaiselle raideleveydelle ja käynnissä oleva Rail Baltica -hanke mahdollistaa junayhteyden Varsovan ja Tallinnan välillä ja edelleen Helsinkiin – mikäli Suomen suunnitelmat Helsingin ja Tallinnan välisestä merenalaisesta tunnelista toteutuvat."
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #413 : Kesäkuu 30, 2024, 18:41:22 »

Pääsyy varmaankin oli Saksan keisarikunnan kaatuminen, Suomen ja Saksan välisen Suomen Saksan alusmaaksi tuominneen kauppasopimuksen purkautuminen ja saksalaisten korkeiden virkamiesten ulostaminen vuoden 1918 lopun vaiheilla. Suomi oli siihen asti Saksan banaanikuningaskunta.  
Tämä oli yksi tuhoisan kapinamme seurauksista.

Suomella oli lisäksi 1919-1920 kovat toiveet transitoliikenteestä Venäjältä päin mm. juuri valmistuneen Tornio - Haaparanta -yhteyden kautta mm. valtamerelle Narvikista.

Käskijää raiteiden kaventamisesta ei enää ollut, koska Suomi oli silloinkin saari.
Häpeällistä saamattomuutta ja saarelaisten ajattelutavan kapeutta, että Suomi on nyt vielä enemmän saari. Vieläpä niin, että mielivaltainen pienporukka tuoreesti sulki saaren satamat kuukaudeksi aiemman päähallituspuolueen sitä vastuuttomasti kannustaessa.


Edellyttääkö Itsenäisyytemme muutosta rautatiepolitiikassa ?

Tämä raideleveyden muutoskeskustelu on muuten täyttänyt jo 100 vuotta, Aamulehdessä 2.6.1918 asiaa käsiteltiin, mutta vieläkän ei ole saatu mitään aikaiseksi.

"Rautateidemme kapeammaksi raideleveydeksi voi luonnolisesti tulla kysymykseen vain sama mikä se on Skandinavian maissa ja Saksassa ynnä useimmissa Europan valtioissa eli 1435 mm .

Osapuilleen kustannusten kohonnevat pariin,kolmeneenkymmeneen miljoonaan. "

Eurooppa ja sen rautatiet mielessä jo kesällä 1918

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1158612?term=raideleveyden&term=raideleveydeksi&term=raideleveydelleen&page=8


tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #414 : Heinäkuu 04, 2024, 07:10:48 »


Edellyttääkö Itsenäisyytemme muutosta rautatiepolitiikassa ?

Tämä raideleveyden muutoskeskustelu on muuten täyttänyt jo 100 vuotta, Aamulehdessä 2.6.1918 asiaa käsiteltiin, mutta vieläkän ei ole saatu mitään aikaiseksi.

"Rautateidemme kapeammaksi raideleveydeksi voi luonnolisesti tulla kysymykseen vain sama mikä se on Skandinavian maissa ja Saksassa ynnä useimmissa Europan valtioissa eli 1435 mm .

Osapuilleen kustannusten kohonnevat pariin,kolmeneenkymmeneen miljoonaan. "

Eurooppa ja sen rautatiet mielessä jo kesällä 1918

https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1158612?term=raideleveyden&term=raideleveydeksi&term=raideleveydelleen&page=8


Vielä kummallisempaa että tuo juttu on julkaista Kauppalehdessä 15.5.1918 (https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/934083?term=muutosta&term=raideleveyden&page=12) ja sen kirjoittaja Santeri Pohjanpalo toimi Koneteollisuuslehdessä ja sitten 1919 Vennolan hallituksessa liikenneministerinä (5. hallitus Suomessa https://valtioneuvosto.fi/hallitukset-ja-ministerit/-/gov/vennola). Miksi muutos jäi siis suorittamatta ?

Hallitusohjelmassa ei ainakaan puhuttu mitään "Naapurivaltoihin pyrimme säilyttämään ystävälliset suhteet ja toivomme, että ne hyvät välit, jotka ovat vallinneet Skandinavian ja Suomen välillä häiriöittä säilyvät ja lujittuvat. " https://valtioneuvosto.fi/-/05.-vennola-15.8.1919-15.3.1920-

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #415 : Heinäkuu 05, 2024, 06:48:14 »


Helsinki ei osallistu Länsiradan rakennusvaiheen rahoitukseen

Valtio ja Västbanan AB:n (Länsirata Oy) osaomistajat Turun, Espoon, Salon, Lohjan, Vihdin ja Kirkkonummin kunnat ovat päässeet esisopimukseen Länsiradan rakentamisvaiheen ehdoista. Suunnitteluvaiheeseen osallistunut Helsinki ei kuitenkaan osallistu rakennusvaiheen rahoitukseen. Helsingin päätös olla osallistumatta on herättänyt voimakasta kritiikkiä erityisesti Turussa, jossa Helsingin uskotaan olevan rautatien suurin hyötyjä.


https://www.jarnvagsnyheter.se/20240704/16410/helsingfors-deltar-inte-i-finansieringen-av-vastbanans-byggfas
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #416 : Heinäkuu 05, 2024, 07:04:05 »

Neuvoston tiedote uudesta TEN-T asetuksesta joka on tulossa

"Tämänpäiväisen hyväksynnän jälkeen neuvoston ja Euroopan parlamentin puheenjohtajat allekirjoittavat säädöksen, ennen kuin se julkaistaan ​​EU:n virallisessa lehdessä lähiviikkoina. Uudistettu asetus tulee voimaan kaksikymmentä päivää tämän julkaisun jälkeen.

Lopuksi, vastauksena Venäjän Ukrainaa vastaan ​​käymän hyökkäyssodan vaikutuksiin ja varmistaakseen paremmat yhteydet keskeisten naapurimaiden kanssa, uudella asetuksella ulotetaan neljä TEN-T-verkon eurooppalaista liikennekäytävää Ukrainaan ja Moldovaan samalla kun heikennetään rajat ylittäviä yhteyksiä Venäjän kanssa. ja Valko-Venäjä."

https://www.consilium.europa.eu/fi/press/press-releases/2024/06/13/trans-european-transport-network-ten-t-council-gives-final-green-light-to-new-regulation-ensuring-better-and-sustainable-connectivity-in-europe/

Suomea koskevat käytävät

Itämeri‒Mustameri‒Egeanmeri-käytävä

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-ADD-23/fi/pdf

Pohjanmeri–Itämeri-käytävä

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-ADD-17/fi/pdf

Skandinavia–Välimeri-käytävä

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-ADD-18/fi/pdf

Asetusteksti

"Venäjän Ukrainaa vastaan käymästä hyökkäyssodasta seurannut uusi geopoliittinen tilanne
on osoittanut myös, kuinka tärkeitä saumattomat liikenneyhteydet unionin alueella ja
naapureina olevien maiden kanssa ovat. Eurooppalaisesta 1 435 mm:n nimellisestä
standardiraideleveydestä poikkeavan raideleveyden käyttö haittaa merkittävästi
rautatieverkkojen yhteentoimivuutta koko unionissa ja vaikuttaa jopa näiden erillään
olevien rautatieverkkojen kilpailukykyyn. Sen vuoksi ydinverkon tai laajennetun
ydinverkon uudet radat olisi rakennettava noudattaen 1 435 mm:n eurooppalaista nimellistä
standardiraideleveyttä. Lisäksi jäsenvaltioiden, joiden rataverkon raideleveys poikkeaa
eurooppalaisesta 1 435 mm:n nimellisestä standardiraideleveydestä, olisi arvioitava
eurooppalaisiin liikennekäytäviin kuuluvien ratojen muuntamista vastaamaan
eurooppalaista 1 435 mm:n nimellistä standardiraideleveyttä."

https://data.consilium.europa.eu/doc/document/PE-56-2024-INIT/fi/pdf

TEN-T-asetus tulee voimaan 18. heinäkuuta

"Euroopan parlamentti äänesti sitten pari kuukautta sitten uuden TEN-T-asetuksen puolesta, mikä tasoitti tietä EU:n neuvoston antamalle viimeiselle vihreälle valolle. Uusi versio keskittyy huomattavasti enemmän sotilaalliseen liikkuvuuteen ja multimodaalisuuteen ja asettaa muuttosuuntaviivat maille, joiden raideleveys poikkeaa 1435 mm:stä."

https://www.railfreight.com/policy/2024/07/02/ten-t-regulation-to-enter-into-force-on-18-july/?gdpr=accept
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #417 : Heinäkuu 16, 2024, 18:02:59 »


CEF rahaa Suomeen

"Euroopan komissio myönsi 39,11 miljoonaa euroa Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta 11 hankkeelle Suomessa. Viisi valtion hanketta saivat yhteensä noin 20,16 miljoonaa euroa ja kuusi yksityisten toimijoiden hanketta yhteensä noin 18,96 miljoonaa euroa rahoitusta.

Suomi on onnistunut erinomaisesti esimerkiksi sotilaallisen liikkuvuuden rahoitushaussa ja tähän panostamme myös jatkossa. Perinteisten hankkeiden osalta on kuitenkin pystyttävä parempaan. Itä-länsi- sekä pohjois-etelä-suuntaisten yhteyksien rakentaminen sekä hallittu siirtyminen eurooppalaiseen raideleveyteen ovat turvallisuutta ja talouttamme vahvistavia strategisia valintoja, joita meidän on ajettava vahvemmin myös EU-rahoitusta haettaessa, ministeri Ranne jatkaa."

https://lvm.fi/-/kilpailu-eu-rahoituksesta-koveni-suomen-liikennehankkeille-39-11-miljoonaa-euroa
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 333


« Vastaus #418 : Heinäkuu 17, 2024, 17:09:10 »

Nuo rahoitukset tuskin kattavat edes suunnittelukustannuksia. Noiden suunnitelmien toteuttaminen nielee vähintään nelinumeroisen summan miljoonia euroja. Todennäköisesti summa kasvaa viisinumeroiseksi määräksi miljoonia euroja, eli siis yksinkertaistettuna: - miljardeiksi euroiksi.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #419 : Heinäkuu 17, 2024, 17:15:08 »

Nuo rahoitukset tuskin kattavat edes suunnittelukustannuksia. Noiden suunnitelmien toteuttaminen nielee vähintään nelinumeroisen summan miljoonia euroja. Todennäköisesti summa kasvaa viisinumeroiseksi määräksi miljoonia euroja, eli siis yksinkertaistettuna: - miljardeiksi euroiksi.

Jos muutos tehdään hallittuna seuraavan 50 vuoden aikana, niiin kustannukset eivät karkaa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #420 : Heinäkuu 19, 2024, 08:02:56 »


EU:n sotilaallisen liikkumisen perusteet

"Sotilaallinen liikkuvuus on EU:n aloite, jolla varmistetaan sotilashenkilöstön, tarvikkeiden ja resurssien nopea ja saumaton liikkuminen. myös lyhyellä varoitusajalla ja suuressa mittakaavassa – EU:ssa ja sen ulkopuolella. Sen tavoitteena on luoda hyvin yhdistetty verkko lyhyemmät reaktioajat sekä turvallinen ja kestävä infrastruktuuri."

https://www.eeas.europa.eu/sites/default/files/documents/Factsheet%20-%20MilitaryMobility.pdf
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1796


« Vastaus #421 : Heinäkuu 19, 2024, 10:13:45 »


EU:n sotilaallisen liikkumisen perusteet

"Sotilaallinen liikkuvuus on EU:n aloite, jolla varmistetaan sotilashenkilöstön, tarvikkeiden ja resurssien nopea ja saumaton liikkuminen. myös lyhyellä varoitusajalla ja suuressa mittakaavassa – EU:ssa ja sen ulkopuolella. Sen tavoitteena on luoda hyvin yhdistetty verkko lyhyemmät reaktioajat sekä turvallinen ja kestävä infrastruktuuri."

https://www.eeas.europa.eu/sites/default/files/documents/Factsheet%20-%20MilitaryMobility.pdf

Ei tuo tarkoita yhteistä raideleveyttä.

Military mobility rahat ovat jo Suomessakin käytössä ja esim. Utissa parannetaan valtatietä tuolla rahalla. Samoin Kilpisjärventie sai rahaa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #422 : Heinäkuu 19, 2024, 14:06:22 »


Nyt on julkistettu uusi Ten-T asetus 2024/1679

Joka on Euroopan Parlamentin ja Neuvoston yhteisasetus ja voimassa heti kaikissa jäsenvaltiossa.

"17 artikla

Eurooppalainen nimellinen standardiraideleveys

1.   Jäsenvaltioiden on varmistettava, että kaikki ydinverkon ja laajennetun ydinverkon uudet radat, mukaan lukien 14 artiklan 1 kohdan d alakohdassa tarkoitetut yhteydet, mahdollistavat liikennöinnin eurooppalaisella 1 435 mm:n nimellisellä standardiraideleveydellä. Tämä vaatimus katsotaan täytetyksi, kun 1 435 mm:n raideleveyttä käyttävät junat voivat liikkua infrastruktuurissa 31 päivään joulukuuta 2030 mennessä ydinverkon osalta ja 31 päivään joulukuuta 2040 mennessä laajennetun ydinverkon osalta. Tätä artiklaa sovellettaessa uudella radalla tarkoitetaan rataa, jonka rakennustöitä ei vielä ole aloitettu 18 päivänä heinäkuuta 2024.

2.   Poiketen siitä, mitä tämän artiklan 1 kohdassa säädetään, niiden jäsenvaltioiden, joiden alueella ei ole 18 päivänä heinäkuuta 2024 suunnitteilla uusien ratojen yhdistämistä toisen jäsenvaltion maarajaan liitteen I mukaisesti, on laadittava suunnitelma, jossa esitetään uusi rata, joka on määrä rakentaa eurooppalaisen 1 435 mm:n nimellisen standardiraideleveyden mukaisesti. Kyseisessä suunnitelmassa on otettava huomioon vaikutukset yhteentoimivuuteen naapurijäsenvaltion tai -valtioiden kanssa huomioimalla erityisesti tämän artiklan 3 kohdan mukainen mahdollinen olemassa olevien ratojen muuntaminen eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen. Suunnitelmaan on sisällyttävä sosioekonominen kustannus-hyötyanalyysi, jossa perustellaan jäsenvaltion päätös olla rakentamatta uutta rautatieinfrastruktuuria eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen sekä arvio tämän päätöksen vaikutuksesta yhteentoimivuuteen. Kyseinen suunnitelma on toimitettava komissiolle 19 päivään heinäkuuta 2026 mennessä.

3.   Jäsenvaltioiden, joiden olemassa olevassa rataverkossa tai sen osassa raideleveys poikkeaa eurooppalaisesta 1 435 mm:n nimellisestä standardiraideleveydestä, on 19 päivään heinäkuuta 2026 mennessä tehtävä arviointi, jossa esitetään eurooppalaisiin liikennekäytäviin kuuluvat olemassa olevat radat, jotta ne voidaan mahdollisesti muuntaa eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen. Rajatylittävien osuuksien osalta arviointi on koordinoitava naapurijäsenvaltion tai -valtioiden kanssa. Arvioinnin on sisällettävä sosioekonominen kustannus-hyötyanalyysi mahdollisen eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen muuntamisen elinkelpoisuudesta ja yhteentoimivuuteen kohdistuvien vaikutusten arviointi.

Ensimmäisen alakohdan mukaisen arvioinnin perusteella jäsenvaltioiden on viimeistään vuoden kuluttua arvioinnin päätökseen saattamisesta laadittava tarvittaessa eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen siirtymistä koskeva suunnitelma, jossa esitetään eurooppalaisiin liikennekäytäviin kuuluvat olemassa olevat radat, jotka on määrä muuntaa eurooppalaiseen 1 435 mm:n nimelliseen standardiraideleveyteen, ja esittävät muuntamisen suuntaa-antavan aikataulun.

Ensimmäistä ja toista alakohtaa sovelletaan soveltuvin osin ratoihin, joiden rakennustyöt ovat käynnissä 18 päivänä heinäkuuta 2024."

https://publications.europa.eu/resource/cellar/cc3395a5-3516-11ef-b441-01aa75ed71a1.0008.03/DOC_1
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #423 : Heinäkuu 20, 2024, 08:27:40 »


Itärata on hyväksytty laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätöksen myötä Itärata Oy voi hakea ratahankkeen suunnitteluun merkittävää EU-rahoitusta.

"Itärata on merkittävä investointi eurooppalaiseen raideliikenneinfrastruktuuriin, joka parantaa huomattavasti raideliikenteen mahdollisuuksia Suomen ja EU:n itärajalla. Tarvittavat päätökset esimerkiksi raideleveydestä ja suurnopeusjunille soveltuvan ratageometrian suunnittelusta ovat kauaskantoisia. Nyt tehty ydinverkkopäätös antaa meille paremmat lähtökohdat strategisen tason suunnitteluun ja päätöksentekoon, Itärata Oy:n toimitusjohtaja Petteri Portaankorva toteaa."

https://www.itarata.fi/itaradalle-avautui-mahdollisuus-hakea-eu-rahoitusta/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1759


« Vastaus #424 : Heinäkuu 20, 2024, 15:28:45 »

TEN-T ydinverkon laajennokseen kuuluva Länsirata http://vaunut.org/keskustelut/index.php?action=dlattach;topic=10811.0;attach=9315

Länsirata sai hyvät arviot EU-tukimenettelyssä

"Euroopan komissio antoi rahoituspäätöksensä 16.7.2024. Länsirata Oy:lle ei myönnetty CEF-rahoitusta. Suomeen ei myönnetty tukea minkään ratayhteyden rakentamiselle.

Kustakin kokonaisuudesta oli mahdollista saada viisi pistettä, ja siten kokonaispisteitä oli mahdollista saada 25. Länsirata sai arvioinnissa yhteensä 20,5 pistettä, kun rahoitusta saadakseen tuli saada vähintään 22 pistettä.

– Voimme Suomessa olla tyytyväisiä suurimman liikenneinfrahankkeemme saamaan vastaanottoon komissiossa. Jäimme kilpailussa jälkeen hankkeen kypsyydessä, mikä tarkoittaa suunnitelmien ja lupaprosessien keskeneräisyyttä, sanoo Länsirata Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen."

https://lansirata.fi/lansirata-sai-hyvat-arviot-eu-tukimenettelyssa/

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 21, 2024, 08:22:19 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Sivuja: 1 ... 15 16 [17] 18 19 ... 32 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina